Nietzsche gondolkodói pályájának
- túlzás nélkül állíthatjuk - egyik
legdöntõbb mozzanata a filológiával való
szakítás, a filozófussá válás
pillanata volt. Az esemény pontos kronológiai meghatározásakor
azonban az életmû iránt érdeklõdõ
olvasó nehéz helyzetbe kerül. Egyszerre több idõpont
kijelölése is lehetségesnek tûnik, és zavaró,
hogy ezek az események idõben meglehetõsen távol
esnek egymástól. A Nietzsche-kutatás az életpályában
beállt fordulatot elsõsorban
A tragédia születése
címû munka,
1
illetve az erre válaszképpen
írt Willamowitz-kritika megjelenéséhez köti.
2
De a filológiához való viszony lazulásának
már sokkal korábbi és határozott jelei voltak.
Az 1869. május 28-án a bázeli
egyetemen tartott
Homérosz
és a klasszika filológia
címû elõadás zárószakaszában
az érett korszak írói stílusát megidézõ
aforisztikus kijelentést tett.
3
"
Philosophia
facta est quae philologia fuit
."
4
Egy másik
fontos pontja a filológiától történõ
elfordulásnak a töredékekben és a vázlatokban
fennmaradt
Mi filológusok
címû korszerûtlen
elmélkedés,
5
amelyben
A
tragédia
születésé
vel ellentétben már direkt
támadást intézett az ókortudomány, illetve
ennek képviselõi ellen. "...mennyien élnek tulajdonképpen
úgy, mintha a valódi ember elõkészületei
volnának csupán; a filológusok például
a filozófusok elõkészületei, akik képesek
arra, hogy az õ hangyaszorgalommal összehordott munkájuk
révén kijelentsenek valamit az élet értékérõl."
6
Talán ebbõl is látszik,
hogy a dilemma korrekt eldöntése szinte lehetetlen, ugyanakkor
felesleges is. A filológiával való szakítás
nyilvánvalóan egy hosszabb szellemi fejlõdés
eredménye, és e folyamatnak különbözõ
fokozatait, állomásait jelzik az idézett szöveghelyek.
Sokkal lényegesebb annak a vizsgálata, hogy mi volt a filológia,
és ezen keresztül az antik mûveltség jelentõsége
az ifjú Nietzsche perspektivizmusában, és ez milyen
formában jelent meg az életmû különbözõ
teljesítményeiben. A kérdés megválaszolásának
elõfeltétele az ifjú Nietzsche filológiai mûveltségének
rövid jellemzése. Ez a késõbbiekben is a segítségünkre
lehet, hiszen Nietzsche több olyan - az antikvitás témakörébõl
merített, sokszor filológia vetületû - kérdést
is vizsgált, melyek jelentõségének felmérése
az életmûben filológiai mûveltsége néhány
sajátosságának ismerete nélkül nehezen
lehetséges.
Nietzsche filozófiájának
nem egyszerûen az antikvitás fogalma által jelölt
tárgyterület, illetve korszak a témája, hanem
annak egy erõsen interpretált változata. Az antikvitás
iránti érdeklõdés a pfortai gimnáziumban
eltöltött években alakult ki. Ennek Nietzsche személyes
vonzódásán túl az is lehet magyarázata,
hogy az iskola nagy hangsúlyt fektetett a klasszikus mûveltség
oktatására, ami a görög és a latin stúdiumok
nagy számában is megnyilvánult.
7
Iskolai záródolgozatát
De Theognide megarense
címmel
készítette el. A témaválasztás, a Theognisz
neve alatt összegyûjtött késõarchaikus líra
elemzése már utal Nietzschének a pár esztendõvel
késõbbi szellemi érzékenységére,
a klasszikus ókor témáján belül bekövetkezett
hangsúlyeltolódásra a görögség és
elsõsorban a preszokratikus filozófia irányába.
8
A filológussá válás
másik kulcsmotívuma a családi hagyomány, a
többgenerációs evangélikus lelkésztradíció,
az apáról fiúra öröklõdõ hivatás
szellemiségében, illetve az ehhez kapcsolódó
mûveltség minõségében érhetõ
tetten. Nietzschét köztudomásúlag nyomasztotta
apja halála után a család életét meghatározó
klerikus, sokszor nyomasztóan fülledt atmoszféra.
9
A család, fõleg édesanyja azonban természetesnek
tartotta, hogy az ifjú Nietzsche a hagyományok töretlenségének
jegyében szintén a teológus pályát választja.
Ez volt az alapvetõ oka, hogy Nietzschét a jóhírû
pfortai gimnáziumba íratták. Az iskola szellemiségét,
akárcsak a német, de különösen a porosz teológiai
mûveltség egészét Christian Wolf munkásságának
ismertté válása után erõsen filologizáló
beállítódás jellemezte.
10
A
Szentírás
eredetiségének, üzenete
rekonstruálásának, a szerzõiségnek problémája
több folyamatosan elterjedõ szempontot vezetett be a teológiáról
való gondolkodásba.
11
Nietzsche teológiaprofesszoraitól,
illetve a latin és görög tanáraitól együtt
sajátíthatta el a filologizáló gondolkodásmódot.
Tudjuk, hogy a szülõi akarat ellenére Nietzsche életének
a teológia még rövidebb ideig volt része, mint
a filológia, hisz a bonni egyetem teológiai fakultásán
(csak az anyai pressziónak köszönhetõen) elvégzett
egyetlen szemeszter után Lipcsében már fel sem merült
az alig megkezdett stúdiumok folytatása.
12
A teológiai mûveltség a késõbbiekben
a kereszténység- és a valláskritika megalapozásához
szükséges fõ forrást jelentette Nietzsche számára.
A filológia szakmaszerû elsajátításának
fõ helyszíne Lipcse volt, ahol 1865-tõl 1869-ig folytatott
tanulmányokat. Szellemi fejlõdésére döntõ
hatást gyakorló tanárának példáján
szinte kizárólag görög és ezen belül
is elsõsorban az archaikus kort érintõ témákkal
kezdett el foglalkozni.
13
Tanulmányai befejezése
után, mint rendkívüli filológus tehetség
állásajánlatot kapott a bázeli egyetemtõl,
ahol, mint rendes tanár tíz évig oktatott és
alkotott. Lelkiállapotát, érdeklõdését,
életének ezt a korszakát kitûnõen jellemzi
a hagyatékból ránkmaradt gondolattöredék:
"Das Griechentum hat für uns den Werth wie die Heiligen für die
Katholiken."
14
Az antikvitáshoz való vonzódás
az életmû egészén végighúzódó
motívum, sõt tudjuk, hogy egészséges életének
utolsó hónapjaiban elõszeretettel nyúlt vissza
az ifjúkor kedvenc témáihoz. Az úgynevezett
"õrültcetlik" gondolatai is elsõsorban a görögség
körül forogtak.
15
A filológiával való
szakítás jelentõsége nemcsak az életrajzi
tényekben mutatkozik meg, hanem jóval áthatóbb
következményként Nietzsche egész gondolkodói
pályájára hatással volt. Vizsgáljuk
meg, hogy miben nyilvánul meg mi a jelentése az életmû
szempontjából a pálya kezdetét meghatározó
szakításnak! Ezért néhány gondolat erejéig
térjünk vissza a Bázelban 1869-ben elhangzott ominózus
mondatra, melynek akkor még valószínûleg kevesen
tulajdonítottak komolyabb jelentõséget.
16
Philosophia facta est quae philologia
fuit
. Ha kizárólag a kijelentés szó szerinti
tartalmára koncentrálunk, úgy tûnik, az értelmezés
semmi nehézséget nem okoz. Ezek szerint a mondat értelmébõl
az következne, hogy Nietzsche szerint a filológia többé
már nem azonos a 19. század sikeres tudományával,
amely az antik szövegekhez, a klasszikus ókorhoz való
adekvát viszony egyetlen letéteményeseként
tartotta számon magát. Ha a filológiát egyszerûen
mint a klasszikus ókor kérdéseivel foglalkozó
diszciplínát gondoljuk el, akkor belátható,
hogy Nietzsche szerint a filológia történetileg kialakult
módszertana és a tudományágat képviselõ
személyek már nem alkalmasak az általuk felhalmozott
tudáshalmaz, illetve a szövegek kezelésére. Mintha
azt sejthetnénk, hogy az antikvitás vizsgálata, az
ókor szellemiségében való elmerülés
elkerülhetetlenül idézné elõ a kutatás
eredeti szándékát jelentõ - a klasszika filológia
konstituciós alapjául szolgáló - célok
érvényen kívül helyezõdését.
Az antikvitás nem tekinthetõ kizárólag tudományos
problémának, hanem olyan jelenségkomplexum, melynek
értelmezése a klasszikus filológia lehetõségeinél
jóval tágabb intellektuális mozgástérre
tart igényt. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az európai
kultúrtörténeti tradícióba a humanizmus
vagy a reneszánsz eszményeivel beépült "ókorkép",
melyet a filológia tovább finomított, teljességgel
érvényét veszítené. Vagy azt sem, hogy
a Herder által oly fontosnak tartott példaképszerûség
tétele, a heroizált és idealizált görögségkép
morális, esztétikai jelentõsége egyszerûen
kivonható volna az európai mûveltségbõl.
17
Azonban arról sem feledkezhetünk meg, hogy a filológia
önmagát ekkor bevett kutatási módszertannal rendelkezõ
pragmatikus tudományként tartotta számon. A 19. század
második felében egy ilyen meghatározásnak önmagán
túlmutató jelentõsége volt. A szellemtudományok
identifikációs problémái, ismeretelméleti
megalapozásuk a korszak egyik legnagyobb kihívását
jelentõ feladatai voltak. A társadalom fejlõdését,
a polgári élet mindennapjainak egzisztenciális minõségét
az ipari forradalom egész Európán végigsöprõ
hatásai alapjaiban változtatták meg. A humanitás
szellemi hagyományainak mûvelõi sorsszerûen kényszerültek
bele az abszolút önigazolást kutató szerepbe,
azzal a céllal, hogy a természettudományok sikereinek
zálogát jelentõ tudományos megalapozást
saját területükön is elvégezzék.
18
A filológia helyzete ebben az igen képlékeny szituációban
meglehetõsen stabilnak tûnt, és ezt remekül igazolja
Willamowitz Nietzsche-tragédia könyvére adott válaszának
magabiztos hangneme. A filozófiát filológiává
minõsítõ nietzschei tétel azonban egyáltalán
nem jelenti azt, hogy a filozófia azért tart igényt
a filológia tárgyterületét jelentõ antikvitásra,
mert az a tudományosság egy magasabb fokának mûvelésére
képes. A báseli kijelentés egyébként
nem érezteti, hogy a filozófia a kisajátítás
igényével fordulna a filológia felé. A mondat
destruktív erejét kontemplatív nyugalma még
hangsúlyosabbá teszi. A filológia egyszer és
mindenkorra filozófiává vált, spontánul,
minden célzatosságtól mentesen. Nietzsche saját
gondolatához fûzött magyarázata ezt határozottan
alátámasztja;"Ezzel azt akarjuk mondani, hogy az összes
filológiai tevékenységet körül kell foglalja
egy filozófiai világnézet, melyen mint valami elvetendõ,
eltûnik minden, ami részlet és szórvány,
s csak az marad meg benne ami egész és egységes."
19
A filozófia Nietzsche szerint eljuttathatja a filológiát
a teljesség érzetéhez, eloszlathatja a fragmentáltságból
eredõ bizonytalanágokat. Természetesen Nietzsche filozófiáról
alkotott saját elképzeléseire gondol, hisz végül
is a klasszikus értelemben vett filozófia gondolkodásában
éppenúgy fragmentált, mint a filológia.
20
Nietzsche Seneca-parafrázisának
a kibomló filozófiai perspektíva szempontjából
közvetlen jelentésén túl jóval meghatározóbb,
mélyebb rétegei is vannak. Vizsgáljuk meg ezeket!
A filológia filozófiává válása,
ahogy ezt Nietzsche az 1870-es évek elején megpróbálta
kidolgozni, nemcsak a filológia, de a filozófia szempontjából
sem kellõképpen túlbecsülhetõ. Egyrészt
a filozófia Nietzsche szerint tehát szert tett a filológiára,
örökölte kérdéseinek egy részét,
tartalmát, forrásait, nagyhírû szerzõket,
a gondolkodás történetének kiemelkedõ
alakjait.
21
Nietzsche a korszakot kizárólagos
kitüntetettségében vizsgálta. Számára
az ókor par excellence a filozófia forrása. Itt feltehetõen
Nietzsche maga is elsõsorban a görögség filozófiai
örökségére gondol, hisz kompetenciájánál
fogva ez a legalkalmasabb arra, hogy az antikvitás utókorra
hagyományozott kultúrájának egészét
az értelmezés számára hozzáférhetõvé
tegye. Másrészt a filológia ürügyén
filozófiává adoptált tudáshalmaz elkerülhetetlenül
magával hoz a filológia teoretikus és metodológiai
tradíciójából olyan elemeket, melyek a filozófiának
ezideig vagy egyáltalán nem, vagy csak marginálisan
voltak alkotórészei.
Az ifjúkori perspektíva kibomlásának
szempontjából meghatározó jelentõségû
az interpretációs horizont kitágulása, ami
éppen az elemzett folyamat következménye. Mirõl
is van szó? Nietzsche mûveltségének az elõzõekben
már részleteiben vizsgált két motívuma,
a filológia és a teológia saját tárgyterületükön
kidolgozták interpretációs módszertanukat.
A teológiában a
Szentírás
eredeti üzenetének
rekonstruálására tett erõfeszítés
Luthertõl Ernestin, Wolfon, Aston keresztül egyenesen vezetett
Schleiermacherhez, majd innen a modern teológiai hermeneutikához.
22
A filológia a rendelkezésre álló források
hiányossága, töredékessége miatt más
elvek alapján, de szintén az eredeti jelentés rekapitulálását
tûzte ki céljául.
23
Tehát
Nietzsche alapmûveltségének forrását
jelentõ két tárgyterület interpretációs
gyakorlata, technikái, az interpretáció kifejezése
mást jelentett, mint a korabeli filozófiai tradíció
által használt fogalom.
A különbség alapja a tárgyterületek
igazságfogalmai közötti differencia. Nietzsche életmûvének
késõbbi korszakában többször is reflektált
erre a jelenségre, mikor a filozófiai tradíciót
a logikai vagy ítéletigazság letéteményeseként
határozta meg.
24
A filozófia hipotetikus
igazságfogalma Nietzsche szerint az azonosság problémája,
mivel a bölcseleti kérdésekhez prekoncepcionálisan
rendeli hozzá az egyetlen reális válasz lehetõségét.
A filozófia így az interpretatív gyakorlat olyan formája,
ahol a gondolkodó feladata, hogy a saját szellemi horizontján
felmerülõ válaszlehetõségek közül
az "igazsághoz" legközelebb állót mondja ki.
A filozófus "logikája", az igazság kutatásának
ez a módja a gondolatok asszimilációjának közege,
ahol az interpretatív gyakorlat az azonosítás aktusává
degradálódik. "Das Urtheil ist ursprünglich nicht der
Glaube daá etwas so und so ist, sondern der Wille daá etwas
so und so sein soll."
25
Nietzschének a klasszikus
filozófiával szemben megfogalmazott egyik legsúlyosabb
vádja, hogy teljesen a logika uralma alatt áll, sõt
ezt az állapotot erényként fogalmazza meg ahelyett,
hogy tõle mint valami sorscsapástól szabadulni próbálna.
26
Ezzel szemben, ha a filológia vagy
a teológia "interpretáció" fogalmát akarjuk
megvizsgálni, alapvetõen más kiindulópontot
kell választanunk. A 19. század közepére a Szentírás
értelmezésének szinte áttekinthetetlenül
hatalmas irodalma gyûlt össze. Egyre jobban elfogadott állásponttá
vált az a különbségtétel, ami a Biblia példázatainak
relatív igazságtartalmát és a szöveg egészének
igazságtartalmát mint Isten kinyilatkoztatásának
bizonyítékát egymástól függetlenül
kezelte.
27
Az exegetikai kutatások eredménye,
hogy a teológia alapszövegéhez (mint példázatjellegû
történetek differenciálatlan forrásához)
kapcsolódó igazságfogalom relativizálódott,
vagyis interpretatívvá vagy pragmatikussá vált.
28
Az értelmezési horizont kitágul, merev határai
a megértés gyakorlatában elbomlanak, lehetõséget
adva az individuum kreativitásának. Ez a folyamat kicsit
más szempontból ugyan, de a filológiában is
végbement. A szöveg státusza, a rögzített
jelentés ideája, mint támadhatatlan és megkérdõjelezhetetlen
tény már a múlté. Gondoljunk csak éppen
a Nietzsche által vizsgált homéroszi kérdésre!
Az interpretáció az emberi nézõpont igazságává
válik a filológiában hasonlóan a teológiához.
Vagyis, amikor az alig huszonöt esztendõs Nietzsche a filológiát
filozófiává minõsíti, akkor a bölcseletrõl
alkotott sajátos elképzeléseit szembeállítja
a korszak gondolkodóinak többsége által képviselt
nézetekkel. Nem kérdéses, hogy mikor filozófiai
problémákat vizsgál, és létrehozza saját
személyére szabott filozófiáját akkor
az interpretáció melyik fogalmát használja.
29
Persze ez nem jelenti azt, hogy Nietzsche
gondolkodásában a filozófia fogalmának helyére
behelyettesíthetjük az interpretáció eredeti
módon értelmezett kategóriáját, és
arról sincsen szó, hogy Nietzsche filozófiája
a szó klasszikus értelmében hermeneutika volna. Elképzelhetõ,
hogy Nietzsche ismerte Schleiermacher hermeneutikai kutatásait és
tudjuk, hogy Ritschl vezetésével Lipcsében, majd az
elsõ báseli években önállóan is
foglalkozott szövegkritikával és forráskritikával,
amelyek kifejezetten hermeneutikus beállítottságú
irányzatai a filológiának.
30
De
írásai felépítésébõl,
nyelvhasználatából, a bölcseleti problémák
kezelésébõl egyértelmûen kiderül,
hogy nem valamely ismert iskola, vagy irányzat, hanem saját
maga által kijelölt úton kívánt haladni.
31
Könnyen magunk elé képzelhetjük
a báseli egyetem elõadótermét és az
érdeklõdõ filológuskollégák tekintetét,
amikor Nietzsche mondandója végén megállapítja:
Philoso
phia
facta est quae philologia fuit. A kijelentés retorikai ereje, az
elõadásban elfoglalt helye jelzi, hogy a szerzõ elõre
megtervezett és jól végiggondolt szavakat mond ki.
Megfigyelhetjük, hogy maga a filológiai elemzés már
véget ért, amikor az ominózus ars poeticává
emelt kijelentés elhangzott. A Homéroszra vonatkozó
fejtegetés egy lírai, talán egy kicsit patetikus bekezdéssel,
a filológiának tett gesztussal zárult. "Hálára
tartunk igényt, semmiképpen sem a magunk nevében,
hisz mi atomjai vagyunk - de magának a filológiának
a nevében, ami bár sem Múzsa, sem Grácia, de
az istenek követe; s ahogy a Múzsák leszálltak
a bús, elgyötört boiótiai parasztokhoz, úgy
száll õ is egy sötét színekkel és
képekkel teli világba alá, mely csupa mélységes
és gyógyíthatlan fájdalom, s vigasztalón
egy távoli, kék, boldog csodaország szép, fényes
istenalakjairól mesél".
32
Ami ezek után
következik, az a "legszemélyesebb". "Bizonyára egy filológusnak
is jogában áll, hogy törekvésének célját
és a hozzá vezetõ utat hitvallásának
rövid formájába szorítsa, s íme ezt megteszem
amikor Seneca egy mondatát megfordítom;
Philosophia facta
est quae philologia fuit
."
33
A kijelentés direkt és indirekt
jelentéstartalmának vizsgálatán túl,
érdekes azt is végiggondolni, hogy miben rejlik "csendháborító",
sõt szinte bénító hatalma. Mint láttuk,
az állítás szokatlansága, a korszak mûveltsége
számára két egymástó távolálló
diszciplína összeolvasztása, kifejezetten provokatív
gondolat. De kérdés, hogy mi a "sententia" retorikai erejének
alapja?
Nietzsche Seneca-parafrázisa, ahogy
õ kifejezi, a törekvései céljához vezetõ
hitvallás megfogalmazása. Jelzi a fokozatos elfordulást
a klasszikus kifejezési formáktól és ugyanakkor
utal az új, önálló bölcseleti tér
határainak felvázolására vonatkozó igényre.
Ebben a folyamatban a legkorábbi munkák közül a
még félig-meddig klasszikus értelemben filologizáló,
A
filozófia a görögök tragikus korszakában
címû írása kitüntetett figyelmet érdemel.
34
Nietzsche ebben a preszokratikus filozófia, a "Thalésztõl
Szókratészig terjedõ zseniköztársaság"
nagy egyéniségeirõl értekezik.
35
Eddigi elemzésünkhöz szorosabban
kapcsolódik a Thalész filozófiájával
foglalkozó rész, ezért vizsgáljuk meg ezt egy
kicsit részletesebben.
36
Nietzsche olvasatában
Thalésszal "a görög filozófia - úgy tûnik
- képtelen ötlettel kezdõdik: ¯minden dolog eredete
és anyaöle a víz. "
37
Nietzsche kiemeli,
hogy az empíria közvetlen tapasztalatait messze meghaladó
kijelentés filozofikus tartalma abban az igényben érthetõ
meg, amivel Thalész az absztrakt dolgok felé fordul. Kortársai
közül Nietzsche szerint azért emelkedik ki, mert a fantázia
("logikátlan hatalom") segítségével képes
messze az értelem elõtt járó, az értelem
közvetlen fennhatóságán túlmutató
jelenségeket, összefüggéseket, "zseniális
elõérzettel" megragadni és a megértés
számára hozzáférhetõvé tenni.
38
A fantázia Nietzsche felfogása szerint olyan erõ,
ami az oksági viszonyok megtapasztalhatóságát
egyetlen bizonyosságként beállító spontán
empirizmust segít meghaladni. A filozófia ebben az összefüggésben
teremtés. Thalész nagysága, hogy úgy merte
használni fantáziáját, hogy nem fantáziált,
nem volt szüksége természetfeletti lényekre,
csodálatos történetekre ahhoz, hogy a világ mélységes
titkait feltáró kijelentést tegyen. A víz archéként
való felfogásának nincsen tudományos értéke,
hisz akár már a korszak természettudományos
ismeretei alapján is sejthetõ tarthatatlansága. Nietzsche
szerint Thalész egyszerûen átlép a tudományosságon
és hihetetlen bátorsággal "ízlelgeti" az ismeretlent,
próbálkozik a láthatatlan láthatóvá
tételével, így kiemelve önmagát a "résztudományok
féregszerû tapogatózásából és
csúszás-mászásából", ezáltal
tesz szert filozófiai horizontra.
39
Thalész a valóság
interpretálását Nietzsche szerint tehát a fantázia
segítségével a filozófia történetének
nyitányaként eredeti módon oldotta meg. Ez a következtetés
elvárásszerûen kötelezõ érvényû
minden utód számára, aki a filozófia mûvelésére
szánja rá magát. A fantázia azonban logikátlan
vagy inkább logikán túli hatalom, amely a filozófusok
eszköztárának évszázadokon keresztül
végbement "fejlõdése" következtében már
régen csak a mesemondók, a költõk és a
gyermekek világának része. A folyamat eredményeként
végül a filozófia tudománnyá silányította
magát és szerzõnk ajánlása alapján
a legegyszerûbb és legeredményesebb módja, ha
a történetének kezdetét jelentõ pillanatot
átélve újratanul hinni a fantázia erejében.
Mivel igazolhatjuk ezeket a gondolatokat?
Philosophia facta est quae
philologia fuit
. A kijelentés a "fantázia" szokatlan
bátorságának és termékeny alkotóerejének
remek megnyilvánulása. Szokatlan, hisz a nietzschei fúzió
a gondolatok mozgásának olyan együttjátéka,
melynek kitöltése értelemmel a "diszkontinuus ugrás"
falába ütközik, és amely helyzetbõl talán
csak a Nietzsche által preferált fantázia segítségével
van lehetõségünk kiemelkedni. Mert mi is a fantázia?
Ha a régi görögök elképzeléseibõl
indulunk ki, a "
fantasia
" "képek elõállítása",
alapjaiban tér el attól a gondolkodásmódtól,
amelyre a szavak képessé tesznek bennünket.
40
A fantázia nem szöveg, noha csak a logosz segítségével
ragadható meg. Eszköz, amely alkalmas egy másik világ
létrehozására és lehetõvé teszi,
hogy belépjünk oda. A maga módján a szellem alkotókedvének
teljességében történõ megmutatkozása
- totalitás. A fantázia és a reália a filozófiában
kialakult hallgatólagos konszenzus alapján két egymás
számára közvetíthetetlen és átjárhatatlan
birodalom. A filozófia a preszókratikusok óta a fantázia
világát nem érzi magához tartozónak.
Márpedig szerzõnk szerint ez elemi tévedés,
hisz épp a fantázia az, ami a filozófia születésénél
bábáskodott, amikor a misztérium és a babona
ködébõl kiragadta.
Nietzsche "személyes vallomásában"
megengedte, hogy a figyelmes szemlélõ bepillanthasson elméjébe
és megérthesse az ott lejátszódó legtitkosabb
gondolatokat. A "diszkontinuus ugrás" formalizáló
"logikai" paradigmája egyszerre több szinten mutatkozik meg.
Az ifjú Nietzsche kibomló
perspektivizmusa szempontjából, ahogy a sokszor idézett
mondat értelmezésébõl következik, a filozófia
nem lehet azonos a 19. század közepén a tudományosság
címkéjével kacérkodó, szigorú,
szisztematikus, önmagát saját történetébõl
logikus következményként levezetõ megismerési
móddal. Ugyanakkor az antikvitással való foglalatosság
sem jelentheti azt a klasszikus diszciplínát, melynek fogásait
Pfortában, Bonnban, és Lipcsében sajátította
el. Nietzsche, noha ekkor még nem ismeri fel tudatosan, nem reflektál
kijelentésének életére vonatkozó következményeire,
a maga teremtette intellektuális vákuumra, melynek "értékkel",
gondolatokkal való feltöltésére tett kísérletek
sorozata vált életmûvévé. A perspektíva
genezise, az "axis mundi" kijelölése egy drámai "törésbe"
beleágyazott aktus.
41
Ez a sokat emlegetett mondat egy évekig
tartó hosszú szellemi fejlõdés eredménye,
amely 1873-ig
A tragédia születése
megjelenéséig
elhúzódott, és nem egyik pillanatról a másikra,
minden elõzmény nélkül bekövetkezõ
áttörés eredménye. Kontúrjai azonban már
itt, egyszerre és határozottan válnak láthatóvá.
Az anyjától és a családtól, majd a protestáns
egyháztól és a filológiától történõ
eltávolodás a legkorábbi szakítás a
"tradícióval". Ezeket az élményeit Nietzsche
abban a szellemi konstrukcióban fejezi ki, amelynek alapjait már
az 1870-es évek elejérõl ránk maradt töredékek
és vázlatok is jelzik. A filológiával való
hivatalos szakítás gondolata már 1870-ben megfogalmazódott
benne, igaz a Nietzsche-kutatás ezt nem kizárólag
gondolkodásának belsõ logikájából
következõ törvényszerûségként
interpretálja, hanem életének eseményeivel
is szoros kapcsolatban álló változásként.
Wagner hatása az ifjú Nietzschére
a bázeli professzorság kezdetétõl
A tragédia
születése
megjelenéséig egyre intenzívebb
lett, majd 1876-ig
Az
emberi-túlságosan is emberi
megjelenéséig a "tribscheni idilltõl" való
fokozatos és egyre tudatosabb eltávolodás jellemzi.
Nietzsche perspektivizmusának korai periódusát még
a Tribschenben tett látogatásairól tudósító
"legszeretettebb mesterének" írt rajongó hangvételû
levelek jellemzik. Wagnernek a német szellemi közéletben
kifejtett gyakorlati tevékenysége vonzó és
közvetlen példa volt Nietzsche számára, és
egyben lehetõség is az önálló intellektuális
karakter kialakítására. Gondolatait, melyekrõl
jellemzõ módon Cosima Wagnernek beszél elõször,
a
Gedanken über die
Zukunft unserer Bildungsanstalten
címû 1872-ben írt munkájában összegezte.
42
A korai idõszaktól természetes alkotóeleme
elképzeléseinek a gyakorlatiasságra, a közvetlen
"nevelõ" hatásra koncentráló szellemi habitus.
Ezek a törekvések a 19. század második felének
tudományos közélete számára meglehetõsen
idegen célok; a Nietzsche gondolkodását jellemzõ
praktikus attitûd és a filológus szakma konvencionalitása
egymással homlokegyenest ellenkezõ intellektuális
magatartásformák.
Az életrajz egy kevésbé
ismert, de a filológiától való eltávolodás
szempontjából fontos eseményét érdemes
kiemelnünk. 1871 januárjában Bázelban megüresedett
filozófia professzori állást szeretett volna megpályázni.
Elgondolása szerint saját státuszát Rhodénak
adta volna át, míg önmagára vonatkozó
terveirõl így ír: "Was meine persönliche Berechtigung,
den philosophischen Lehrstuhl zu ambitioniren, betrifft: so muá
ich allerdings mein eignes Zeugnis voranstellen, daá ich dazu Potenz
und Kenntnisse zu besitzen glaube und mich sogar, Alles in Allem, für
jenes Amt befähigter fühle als für ein rein philologisches.
Wer mich von meinen Schul und Studentjahren kennt, ist nie über die
Prävalenz der philosophischen Neigungen im Zweifel gewesen; und auch
in den philologischen Studien hat mich vorzugsweise das angezogen, was
entweder für die Geschichte der Philosophie oder für etischen
und aestetischen Probleme mir bedeutsam erschien."
43
Csakhogy 1871 telén egészségügyi problémái
olyan súlyossá váltak, hogy gyógykezelésre
az észak-itáliai Luganóba kellett utaznia, így
érdekeiért közvetlenül nem tudott kiállni
az állás betöltéséért folytatott
vetélkedésben. Rhodét az elutasításról
kissé cinikusan és elkeseredetten értesítette:
"In meiner Abwesenheit hat man ein jungen talentvollen Aristiteliker entdeckt,
mit der Fackel Trendelenburgs in der hand und somit sitze ich wieder als
bescheidener philologus auf dem Katheder, und alle philosophische Träume,
seit 6 Wochen genährt und mit deinen Hoffnungen getränkt, gehen
zum Teufel der Lüge und des Schwindels."
44
A méltánytalanság
és megbántottság nemcsak a tudományos közéletbe
vetett korábbi, még a tekintélytisztelet hagyományos
formáin alapuló bizalmát ingatta meg, hanem a filológiai
pályát önértelmezésében kényszermegoldásként
tüntette fel.
Nietzsche nem lett "filozófus" és
nem maradt "filológus" sem; a perspektíva kibomlásának
története nem szakmai karriertörténet, hanem Nietzsche
mind intellektuális, mind fizikai értelemben önmagáért
folytatott élet-halál harca, ahol a küzdelem tétjévé
maga az "egzisztencia" vált.
Irodalom
Kritische Gesamtausgabe von Nietzsches Werken
(KGW). Herausgegeben von Giorgio Colli und Mazzino Montinari, Berlin-New
York, Walter de Gruyter, 1971.
Kritische Gesamtausgabe von Nietzsches
Briefwechsel
(KGB). Herausgegeben von Giorgio Colli und Mazzino Montinari,
Berlin-New York, Walter de Gruyter, 1971.
Kritische Studienausgabe
in 15 Bänden,
(KSA). Berlin-New York, Deutscher Taschenbuch Verlag Gmbh, 1988.
Nietzsche ifjúkori görög
tárgyú írások
. (IGTI) (fordította:
Molnár Anna). Budapest, Európa Könyvkiadó, 1988.
Emberi-túlságosan is emberi
(ETE) in:
A vándor és árnyéka
(fordította:
Török Gábor). Budapest, Göncöl Kiadó,
1990.
Cancik, Herbert:
Nietzsches Antike
.
Stuttgart-Weimar, Verlag J. B. Metzler, 1995.
Gadamer, Hans-Georg:
Igazság
és módszer
. Budapest, Gondolat, 1984.
Gerhardt, Volker:
Selbsterkenntniss
und Selbstbesinnung
-
Zur antropologischen Nähe
Nietzsches
zu Dilthey.
in: Nietzscheforschung 1994. (eine Jahresschrift) 21-37.
o. Berlin, Akademie Verlag, 1994.
Goch, Klaus:
Franziska Nietzsche
..
Frankfurt am Main und Leipzig, Insel Verlag, 1994.
Györkösy A.-Kapitánffy
I.-Tegyei I.:
Ógörög nagyszótár
.
Budapest,: Akadémia Kiadó, 1990.
Herder, Johann Gottfried:
Ausgewählte
Schriften
. Bukarest, Kriterion Verlag, 1983.
Moellendorf, Ulrich von:
Zukunftphilologie,
eine
E
rwiderung auf Friedrich Nietzsches "Geburt der Tragödie".
in:
Der Streit um Nietzsches "Geburt der Tragödie". Zürich-New York,
Georg Olms Verlag, 1989.
Nepomuk, Johann Hofman:
Wahrheit, Perspective,
Interpretation..
Berlin-New York, Walter de Gruyter, 1994.
Schleiermachers Werke
. Leipzig,
Verlag von Felix Meiner, 1911.
1
A tragédia születése
ét
1871-ben fejezte be, az elsõ kiadás 1872-ben jelent meg.
2 Ulrich von Willamowitz
Moellendorf:
Zukunftphilologie, eine Erwiderung auf Friedrich Nietzsches
"Geburt der Tragödie".
3 IGTI 35. o.
[A rövidítések
feloldását lásd a tanulmány végén
az irodalomjegyzékben. - A szerk.]
4 Filozófia lett,
ami filológia volt. Senecánál a mondat így
hangzik: Filológia lett, ami filozófia volt. i.m. 108. (itaque
quae philosophia fuit, facta philologia est)
5
Mi filológusok
in: IGTI 149-267. o.
6 i.m. 157. o.
7 Nietzschének a
pfortai gimnáziumban több görög és latin órája
volt, mint az összes többi tárgy együttvéve.
(Herbert Cancik i.m. 7. o.); A korszak filológiai tárgyú
ismeretanyaga, így Nietzsche klasszikus mûveltsége
is fõleg Winckelmann (1707-1768) kutatásain alapult.
8 A megkezdett kutatást
1867-ben Lipcsében folytatta, 1867-ben publikálta a "
Rheinischen
Museum
" címû kiadványban. (KGW II.1 1-58. o.)
9 Nietzsche még
nem volt egészen öt esztendõs apja 1849-ben bekövetkezett
halálakor. Az egész életére kiható tragikus
esemény állandóan és újra felbukkanó
szempontja gondolkodásának. A vallással szembeni szkepszis
elsõ nyomozható megnyilvánulása 1861-ben konfirmációjához
köthetõ esemény. (Herbert Cancik i.m. 11. o.)
10 Friedrich August Wolf
(1759-1824)
Prolegomena ad Homerum
címû munkájával
a homéroszi kérdés körüli vita elindítója.
(lásd. Friedrich Schleiermacher:
A hermeneutika fogalmáról
...)
11 A folyamat természetesen
az ellenkezõ elõjellel is végbement, és itt
meg kell jegyezni, hogy a filológia fejlõdésének
egyik fõ forrása éppen a teológia volt, hisz
nemcsak az antik szövegek, de a
Szentírás
is
hatást gyakorolt rá.
12 A témával
kapcsolatban lásd Klaus Goch:
Franziska Nietzsche.
13 Az ifjú Nietzsche
szellemi fejlõdésére F. W. Ritschl hatása volt
meghatározó. A filológus "szakma" elsajátítása,
az archaikus kor témái iránti érdeklõdés
elmélyülése, az elsõ publikációs
lehetõségek és a bázeli egyetemi állás
mind Ritschl befolyásának eredménye.
14 "A görögség
számunkra olyan érték, mint szentjei a katolikusoknak."
KSA. 7. I(29)
15 Különösen
a Dionüszosz-motívum visszatérése és sokszínû
olvasata jelenti az antikvitás hatásának továbbélését,
elsõsorban a Krisztussal való összehasonlításban.
(Dionüszosz
és a Megfeszített
címû töredék,
in:
Az értékek átértékelése
,
162. o.)
16 Maga Nietzsche sem
tartotta különösebben nagyjelentõségûnek
bemutatkozó elõadásában elmondott gondolatait.
KGB II.1 (5.; 52.)
17 J. G. Herder:
Briefe,
die Fortschritte der Humanität betreffend
;
Briefe der Beförderung
der Humanität.
i.m. 107-139. o.)
18 A szellemtudományok
megalapozásának leggrandiózusabb kisérlete
Gadamer szerint a 19. században Dilthey életmûve. (H.-G.
Gadamer:
Igazság és
módszer,
162-170.
o.); Nietzsche és Dilthey gondolkodói habitusának
összehasonlításáról lásd V. Gerhardt:
Selbsterkentniss
und Selbstbesinnung
címû tanulmányát.
19 IGTI 35. o.
20 Ebben a korszakban
Nietzsche számára a filozófia a harmónia, a
létjellegükben különbözõ dolgok közötti
összhang megteremtésének eszköze. (IGTI 72. o.)
21 Persze ez nem jelenti
azt, hogy mindezt (például) Hegel nem dolgozta volna fel
Az
elõadások a világtörténet
filozófiájáról
címû munkájában. Az alapvetõ különbség
azonban a gondolkodás tárgyához való viszonyban
érthetõ meg. Hegel szempontjából az antikvitás
nem önmagában fontos jelenség, hanem a "szellem" fejlõdéstörténetének
részeként.
22 H.-G. Gadamer: i.m.
136-137. o.
23 i.m. 135. o.
24 J. Nepomuk könyvében
a nietzschei nyelv hermeneutikai jelentõségét elemezve
részletesen foglalkozik a kérdéssel. (J. Nepomuk:
i.m. 107-156. o.)
25 "Az ítélet
eredetileg nem annak a hite, hogy valami így és így
van, hanem az akarása annak, hogy valami így és így
legyen." KGW V.2 12. 7(3)
26 "Mindenkin zsarnokoskodik
a logika" ETE I.(6)
27 Gadamer szerint már
Spinoza Biblia kritikája tartalmazza a tételt. (H.-G. Gadamer:
i.m. 139. o.)
28 A
Szentírás
autoritásában megtestesülõ igazságfogalomra
ez nem érvényes.
29 "Der Leser, von dem
ich etwas erwarte, muá drei Eigenschaften haben. Er muá ruhig
sein ohne Hass lesen. Er muá nicht immer sich selbst und seine "Bildung"
dazwischen bringen. Er darf endlich nicht, am Schlusse, etwa als Resultat,
neue Tabellen erwarten." (Nietzsche:
Gedanken über
die Zukunft
unserer Bildungsanstalten
KGW III.2)
30 Herbert Cancik: i.m.
17. o.
31 Nietzsche kapcsolata
a hermeneutikával a kutatás homályos pontja, de azt
biztosra vehetjük, hogy tudott Schleiermacher munkásságáról.
Egy töredékes jegyzet így maradt fenn: "Passende Schluáworte
Euripides (Plat. Phaedr. 245, Schleiermacher):". A fordító
nevének megadása a Nietzsche-hagyatékban meglehetõsen
ritka, így ebben az esetben a hangsúly fontos. (KSA 7. I(64));
Ugyanakkor Ritschl annak az August Böckhnek (1785-1867) volt a tanítványa,
aki Schleiermacher köréhez állt közel.
32 IGTI 35. o.
33 uo.
34 i.m. 51-149. o.
35 Elgondolása
szerint a Platónt megelõzõ gondolkodók önmagukban
külön-külön és együttesen is valami sajátos
jelenségei a bölcselet történetének. Nietzsche
szerint Platón az elsõ, gondolkodásában és
személyiségében is nagy "keverék-típus",
akivel valami alapvetõen új kezdõdött a filozófia
történetében.(IGTI 62. o.) Bevezetõjében
leszögezi az átfogó elemzés nehézségeit.
Egyrészt; - jó filológushoz illõen - a források
töredékességére hivatkozik és a sors szerencsétlenségét
vádolja, hogy a szerzõk mûveinek színe-java
örökre elveszett. Másrészt; tisztában van
azzal, hogy "egy olyan kor mely az úgynevezett általános
mûveltségben szenved, [...] igazán nem igen fog tudni
mit kezdeni a filozófiával." (IGTI 65. o.) A filozófia
itt a gondolkodásnak a preszókratikusok által mûvelt
tiszta formáját jelenti, amelynek ismertetõjegyeit
Nietzsche elemzéseiben tisztázni kívánta. Sok
olyan az életmû késõbbi szakaszában kidolgozásra
kerülõ ötlet, fogalom került terítékre,
melyek elsõ formájukban itt jelentek meg. Ilyen például
a Hérakleitosz kapcsán vizsgált keletkezés
problematikája, az Anaximandrosz értelmezésben felbukkanó
"õslényeg", vagy a parmenidészi ontológia analízisében
a létezõ és nemlétezõ kérdése.
(IGTI 62. o.)
36 i.m. 67-103. o.
37 i.m. 67. o.
38 i.m. 68. o.
39 i.m. 72. o.
40 Ógörög-magyar
nagyszótár, 1152. o.
41 Lásd 91. o.
42
Gedanken über
die Zukunft unserer Bildungsanstalten.
in:
Fünf Vorreden zu
fünf ungeschriebenen Büchern.
43 "Ami a Filozófia
Tanszékre vonatkozó ambícióim személyes
jogosultságát illeti: kétségkívül
saját bizonyítékaimat kell felsorakoztatnom, mert
hiszem, hogy mindehhez kellõ képességgel és
ismerettel rendelkezem, sõt mindent egybevetve, alkalmasabbnak érzem
magam bármely más hivatás ellátására,
mintsem a pusztán filológiaira." KGB II.1 (118)
44 "Távollétemben
egy ifjú és tehetséges Arisztotelész-kutatót
fedeztek fel, kezében trendelenburgi fáklyával, következésképp
újra mint szerény filológus ülök a katedrán,
és mindazok az álmok, melyeket hat hete tápláltam
és reményeiddel itattam át, az ördög hazugságának
és szélhámosságának áldozatává
lesz." KGB II.1 (132)