Hölgyeim és Uraim,
Betörõk, bírák,
bûvészek
címû novellagyûjteményében
Karel Capek három írást is szentel a gyûjtés
szenvedélyének. Capek, aki a hagyományos polgári
életforma meggyõzõdéses híve volt, s
a polgári erények és gyengeségek bölcs,
de kritikusan ironikus szemlélõje, nyilvánvalóan
a polgári társadalom egyik fontos elõrevivõjének
tekintette a gyûjtést, nem csupán ártalmatlan
különcségnek. Csak az egyéni bogarakat gyanakodva
figyelõ kollektivista szemlélet véli a gyûjtõszenvedélyt
a közösségtõl értékeket elvonó
harácsolás egyik formájának. A valódi
helyzet épp az ellenkezõje ennek. A gyûjtés
igazából példa arra, hogy az egyéniség
és a szubjektív ítélkezés, ha eredeti
koncepció is járul hozzá, éppenhogy kiegészítõje
és támogatója a közösségnek. A tapasztalat
ugyanis azt mutatja, hogy a jelentõs magángyûjtemények
elõbb-utóbb a nyilvánosság számára
is hozzáférhetõvé válnak. Emellett a
közpénzes vásárlásból eredõ
gyûjtemények általában egységes szempont
nélküli, ad hoc beszerzésû darabokat egyesítenek
a váltakozó tisztviselõk intelligenciájától
és a rendelkezésre álló anyagiaktól
függõen. A magánkollekciók java ezzel szemben
megformált egész, a gyûjtõ konzekvens koncepcióját
és eredeti ízlését tükrözi. Ez a
vonása a magángyûjteményt az alkotó mûvészethez
közelíti. Mély meggyõzõdésem, hogy
a legkiválóbb gyûjtemények mûalkotások.
Az eszméjének szenvedélyesen elkötelezett gyûjtõ
a leleményességnek és az ügyességnek olyan
formáit tudja gyûjteménye gyarapításának
szolgálatába állítani, amire sem közönséges
földi halandó, sem múzeum nem képes. S hogy befejezzem
a magángyûjtõ méltatását: fontos
tulajdonsága, hogy olyan értékeket képes kiemelni
az ismeretlenség, a feledés, a kallódás sötétjébõl,
nemegyszer bizony a szemétbõl, amiket a közgyûjtemény
bizonyosan pusztulni hagyna.
A fenti általánosságok
a Horus Archívumra mint egyedi jelenségre teljes mértékben
vonatkoznak. A nagy ötletek általában pofonegyszerûek:
Kardos Sándor a privát fotóban fedezte fel az archiválni,
gyönyörködni, elmélkedni valót. A több
éves vizsgálódás és sokezer felvétel
átnézése jellegzetes és visszatérõ
típusokat mutatott az amatõr fényképezõk
fotografálási szokásaiban. Ennyiben tehát még
teljesen ki nem bontott és további megfigyeléseket
igénylõ szociológiai eredményeket is hozott
és hozni is fog a pusztán magánhasználatra
szánt fénykép felfedezése.
Mûvészi szempontból
azonban fontosabb ennél Kardos Sándornak az a megállapítása,
hogy szerencsés véletlenek egybeesésekor az ismeretlen
fényképész akaratlanul olyan kvalitású
remekmûvet hozhat létre, amely a legkiválóbb
hivatásos fotómûvészek alkotásaival vetekszik.
A privát fotónak ezt a vonását általánosságban
nehéz közelebbrõl leírni. Egyrészt mert
a remekmûnek a remekmû volta mindig valami irracionális
vonás jelenlétét feltételezi, melynek kifejezésére
nincsen szavunk. Másfelõl pedig a remekmû egyedi jelenség,
amely a másik remekmûtõl is jelentõsen különbözik,
legfeljebb csak a rá vonatkozó elmélyült elemzéssel
közelíthetünk hozzá. Mondanom sem kell, e típus
darabjait tekinti az archívum gazdája gyûjteménye
csúcsának.
A jelenlegi kiállítás
szerény válogatás a gyûjtemény mintegy
kétszázezer darabos állományából.
A rendezõk ennek ellenére remélik, hogy a csodaszerû
véletlen, valamint az éles és eredeti gyûjtõi
tekintet szerencsés találkozásából eredõ
különös jelenségrõl ad valamelyes képet.
Engedjék meg, hogy ezúttal a
KÉPHIBÁK
elnevezésû fejezetre hívjam fel szíves figyelmüket.
Itt a véletlen egyrészt olyan felvételekkel szolgál,
amelyek szépségben és eredetiségben az avantgárd
képzõmûvészet legkülönfélébb
irányzataiba sorolható élvonalbeli alkotásokkal
vetekszenek. Más képek pedig olyan fantázia- és
álommontázsoknak tûnnek, amilyeneket a modern filmmûvészet
sem produkált. Szemlélésük közben persze
nem feledkezünk meg arról, hogy mégiscsak a fotó
körében mozgunk, s ámulunk a mûfaj és a
technika eddig nem ismert lehetõségein.
Hölgyeim és Uraim, Kardos Sándor
elméletileg is megalapozott gyûjtõmunkája megteremtette
magánmitológiáját is. Ebben a mítoszban
a világ minden sarka és eseménye fotómodellként
szolgál. És van is fénykép
mindenrõl,
csak meg kell találni. Amirõl egyelõre nem találjuk
a hiteles felvételt, nem biztos, hogy megtörtént. Amirõl
nincs fénykép, lehetséges, hogy valójában
nincs is, csak a képzelet szüleménye.
A képzõmûvész
agya másképp mûködik. Ami a fantáziájában
felmerül, annak meg kell valósulnia. Errõl tanúskodik
Gellér B. István és Kardos Sándor közös
filmje, két magánmitológia találkozása,
és ennek bizonysága az itt kiállított tárgy
is. Fogadják mindezt szeretettel.
Elhangzott a Horus Archívum budapesti, Bárka Színház-beli bemutatóján, 1997 októberében.