Apológia: Hajast sohasem láttam, sõt életében nem is hallottam róla. Épp az érettségire készülhettem, amikor meghalt. Kiindulási alapom az a néhány írás, ami hozzáférhetõ tõle vagy róla. Gondolatmenetem helytállóságában tehát egyáltalán nem lehetek biztos, viszont szeretném, ha önmagában koherens és ellentmondásoktól mentes lenne. Ezért kell az Édenkertnél kezdenem, s útközben néhány alapkérdést a magam számára is tisztáznom. Tehát.
A mûvészet elég régen
keletkezett ahhoz, hogy feltételezhessük, valamiféle
evolúciós elõny járt vele. Segített
élni, mint a szakóca, a tûz vagy a fémek, s
mégsem tartozott ilyen közvetlenül az élethez.
Ezt régebben úgy mondták volna, nem volt termelõeszköz,
hanem a felépítmény része. Evolúciós
haszna minden bizonnyal abban állt, hogy lehetõvé
tette az élet akár legszélsõségesebb
tapasztalatainak teljes értékû érzelmi átélését
úgy, hogy fizikai értelemben az egyed teljes biztonságban
maradt. Az általánosításnak ezen a szintjén
a barlangrajzokig vezetjük vissza az Arisztotelésznél
megjelenõ gondolatot (félelem és részvét
stb.).
Mûvészet és élet
viszonya alighanem a barlangrajzok korában is közvetett volt
már, noha a mágikus-animikus hit (amirõl jószerével
semmit sem tudunk) a mainál sokkal bensõségesebb kapcsolatba
vonhatta a két terrénumot. (Õsünk, ha nem is
tudta, hogy mûvészetet csinál, azt bizonyosan tudta,
hogy a rajzolt bölény nem ehetõ, viszont nem is öklel.)
A valós evolúciós környezet a civilizáció
elõrehaladásával visszaszorult. A mûvész
a nagy közösségi mítoszokban találhatott
magának pszeudo-evolúciós környezetet, azaz olyan
abszolút (morális) értékrendet, amelynek háttere
elõtt az életet (valóságot) reprezentálhatta.
Ezáltal a közvetettség mozzanata tovább erõsödött,
s ez kedvezett a mind bonyolultabb kódolási és dekódolási
rendszerek kialakulásának.
A helyzet (néhány anomáliától
eltekintve) a nagy közösségi mítoszok felbomlásáig
tartható volt. Az utóbbi kétszáz évben
(van, ahol ez több) a mûvészek - egyezményes morális
háttér vagy evolúciós környezet hiányában
- maguk kénytelenek megtalálni azt a közeget, ahol az
élet közvetett reprezentálásának van még
valami értelme. A lehetõségek: virtuális pszeudo-környezet
teremtése ("általános emberi értékek",
"nembeliség" stb.); egyetlen morális háttér
kiválasztása a sok lehetséges közül (a pártos
irodalom válfajai Babeltõl Orwellig); ezen választás
elvi alapú elutasítása (l'art pour l'art).
Az avantgárd válfajai mindhárom
lehetõséggel élhetnek, de fõ támadási
pontjuk nem itt keresendõ. A mûvészettel mint az élet
közvetett reprezentációjával van bajuk. A század
izmusainak legnagyobb része (nyilván l'art pour l'art alapokra
építve) függetleníteni kívánja
a mûvészetet az élettõl, a valóságtól.
Ennek egyik változata, ha az élet helyett valami mást,
azzal kapcsolatban álló, de tõle mégis elkülönülõ
világot igyekeznek reprezentálni: az álom, a játék,
vagy "egyéni mítoszok" világát. Legnyilvánvalóbb
példa erre a szürrealizmus. A másik lehetõség
a reprezentáció teljes felmondása, a mûvészet
öntörvényûségének és autonómiájának
deklarálása az absztrakció különbözõ
változataiban, el egészen Malevics négyzetéig.
Ezzel a tendenciával lényegében
ellentétes irányú az a másik, amely élet
és mûvészet viszonyából nem az életet
akarja kiiktatni, hanem a közvetettséget, azaz nem távolítani,
hanem közelíteni igyekszik a kettõt, vállalva
ezzel a végsõ következményt, a mûvészet
felszámolását, az életben való feloldását.
Ezt a tendenciát nevezhetjük anti-mûvészetnek
is, ha akarjuk, feltéve, hogy a mûvészet magasztos
hivatásával kapcsolatos elõítéleteink
miatt nem tulajdonítunk e terminusnak pejoratív tartalmat.
Arról is szó van persze,
hogy a közvetettség a gyakorlatban közvetítettséget
jelent, azaz kereskedelmet, fogyasztást. Ha lehet, elkerülném
most a demagógia-ízû fejtegetést az éhen
halt mûvész mesés összegekért gazdát
cserélõ képeirõl. Tudjuk, mirõl van
szó. A performance-mûvészet egyik célja - a
közvetlenség visszahódításának
pszichológiai és esztétikai elõnyein túl
- fogyaszthatatlan mûvek létrehozása. A század
néhány nagyszerû bohóca (Yves Klein, Piero Manzoni)
a végsõkig feszítették a húrt e fogyasztói
viszony kifigurázásában, hiszen rezzenetlen arccal
adtak el olyan mûveket, mint "A mûvész lehelete" (egy
léggömbben) vagy a "Láthatatlan tárlat" (kiállítóterem
bármiféle mûalkotás nélkül). Ugyanennek
az éremnek a másik oldalát képezik Tinguely
fáradságos munkával és komoly szakértelemmel
elkészített önpusztító gépezetei,
amelyeket nem lehet megvásárolni, mert mire a burzsoá
kinyitná a pénztárcáját, megszûnt
az áru; vagy a Fluxus mûvek egy része, amely egyáltalán
nem csábított megvásárlásra (pl. Ben
szeméttel töltött "rejtély-dobozai").
A magam részérõl innen
vélem megérteni, miért igyekszünk a performance-ról
mint a képzõmûvészet, s nem mint a színház
alfajáról gondolkodni. A képzõmûvészetben
az efemerség felfedezése korszakos vívmány,
a fogyasztói viszony felszámolásának eszköze;
míg a színháznak alapvetõ jellemzõje
az efemerség, ott a fogyasztói viszony kifejezetten erre
épül. A performance sokkoló hatása tehát
sokkal jobban érvényesül, ha a képzõmûvészet
bejáratott csatornáin érkezik a befogadóhoz,
mintha a színház csatornáit használná.
A színházi nézõnek megvannak a maga bonyolult,
hagyományos védelmi eszközei, és a performance
ezeket - legalábbis többnyire - meg akarja kerülni.
A leghagyományosabb, legkispolgáribb
mûvészetbefogadás is bonyolult tanulási folyamaton
alapszik. Gondoljunk csak bele, milyen pontosan elõírt (és
végsõ soron milyen bizarr) viselkedési mintának
kell megfelelnünk, amikor a színpadon Desdemonát fojtogatják.
Illik megszakadni a szívünknek, ugyanakkor nem hívhatunk
rendõrt vagy mentõt. Valamiféle spirituális
buborékban ülünk, ahonnan egyáltalán nem
tudjuk befolyásolni az eseményeket, viszont az események
sem tudnak - legalábbis tettleg - befolyásolni bennünket.
A performance célja színházi viszonyok között
minden bizonnyal ennek a buboréknak a kipukkasztása, a nézõ
aktivitásra késztetése, ami a nagy nehezen elsajátított
passzív magatartás feloldásával azonos. (Gondoljunk
csak bele, micsoda kiabálást visznek végbe a gyerekek
a bábszínházban vagy a gyermek-elõadásokon:
ehhez az állapothoz szinte lehetetlen egy felnõttet visszatéríteni.)
Performance, happening és akció
egymást átfedõ fogalmak, ugyanannak a jelenségkörnek
különbözõ aspektusai. A performance színházi
jelleget implikál: mindenesetre a nézõk elkülönülnek
az elõadó(k)tól, sõt jellemzõen a színpad
is a nézõtértõl; van elõre rögzített
idõpont és helyszín; a meglepetés-faktor csak
arra terjed ki, mi fog történni. A happeningben a mûvész
elindít egy folyamatot vagy létrehoz egy kísérleti
helyzetet és várja a nézõk reakcióit.
E reakciók a nézõt társ-alkotóvá
minõsítik át, az lesz a mû, ami - általa
- megtörténik. Az akció fogalma még a közönség
jelenlétét sem feltételezi (pl. Schwartzkogler mûvei,
Hajas body art fotói ilyenek), vagy ha nyilvános, akkor nem
kötõdik semmiféle elõzetes egyezményhez
(helyszín, idõ, résztvevõk). A nyilvános
akció könnyedén átcsaphat happeningbe és
a színházias körülmények között
elõadott akció nyilvánvalóan performance. Performance
is átcsaphat happeningbe (ha a közönség "elszabadul"),
de ez inkább az elõadók szándéka ellenére
történik.
Hajas
Öt akció
címû
ciklusa, minthogy passzív közönséget (s ezáltal
valamiféle elõzetes egyeztetést) feltételez,
a fenti képlékeny klasszifikáció szerint performance.
(Például: "az akció addig folyik, míg - a kép
elkészülte során - a közönség elõtt
is világossá nem válik, mit lát.") Hajas egyáltalán
nem akarja tettleges részvételre ösztönözni
a közönséget, sõt kifejezetten kihasználja
a tanult színházi passzivitást, akár azt is
mondhatnánk, visszaél vele. Sokkolja a közönséget,
amely nem tud sem közbelépni, sem kimenekülni a mûvész
által teremtett helyzetbõl. Vagyis a közönségre
Hajas a hagyományos szerepet osztja, csak az elõadás
más. A sokkolás elsõsorban abban áll, hogy
- szemben Desdemonával, aki elhunyta és eltemettetése
után kijön a tapsrendre - itt a mûvész valóságos
veszélynek és fájdalomnak teszi ki magát. Ez
tényleg õ, tényleg az õ vére folyik,
az õ csontja ropog. Ha a közönségben felébred
a "félelem és részvét" érzése,
az nem valamiféle mitikus ködalakra irányul, hanem egy
hús-vér emberi lényre, azaz nem a nembelire, hanem
a partikulárisra: "Nehogy már baja essék!"
Ugyanakkor - bármennyire igyekszik
- nem maradhat közömbös. Nem lehet hideg fejjel boncolgatni
a performance szimbolikus tartalmait, miközben valaki komoly testi
szenvedést áll ki, hogy velünk e szimbolikus tartalmakat
megértesse. Vagyis a mûvész azzal, hogy saját
testét szélsõségesen kiszolgáltatott
helyzetbe hozza, hatalomra tesz szert közönsége felett.
Nézzünk egy példát.
Az
Idõpatak
címû akció meglehetõsen
egyszerû ötletre épül: a mûvész a közönségét
"elpazarolt" idejéért saját idejével kárpótolja,
amit kicsepegõ vérének ritmusa formájában
ad át, a mûvész vérének lehulló
cseppjei strukturálják a közönség idejét.
Az allegória így is világos, de Hajas a hatás
erõsítése kedvéért még behoz
egy farkaskutyát, amely a lehulló vércseppeket felnyalja.
Az állat nem vesz részt az allegóriában, nem
"jelent" semmit, csak a mûvész fenyegetettségének,
szenvedésének eszköze. Az embervért felnyaló
állat voltaképpen nem más, mint puszta iszonyat, amely
mindenféle atavisztikus borzongásokat indít el a tudatalattiban.
Ezáltal kerül a nézõ elméje olyan csupasz
és kitárulkozott állapotba, mintha mondjuk hipnózis
hatása alatt állna, és ezért tudja zsigeri
szinten felfogni ezt az allegóriát (a mûvész
vére - a közönség ideje), amely akár egy
korai Kosztolányi-vers tárgya is lehetne.
Hajas mûvészetének
tematikai vezérfonala nem különösebben újszerû
vagy eredeti. Az áldozathozatalról, a misztikus-mitikus önfeláldozásról
van általában szó, és a sokkoló elemek
célja fõként az, hogy a közönséget
az áldozat elfogadására, az áldozás
szertartásában való részvételre alkalmas
lelkiállapotba hozzák. Hajas zsigeri szinten sokkol: stresszt,
katasztrófahelyzetet idéz elõ, hogy a nézõ
a torkában érezze az adrenalint. Ez az a fogékony
állapot, amely alkalmassá tesz az áldozat általi
megtisztulásra.
Persze sok minden másra is alkalmassá
tesz. Nemrégiben láttam egy videofelvételt Szaddam
Husszein katonáiról, akik kiképzési feladat
keretében szabad kézzel széttépnek egy kutyát
és azon melegen megkísérlik megenni. Egy ilyen aktus
nyilván lerombol bizonyos gátakat, mozgósít
bizonyos erõket. (Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a "felettes
én" zsarolható helyzetbe kerül.) A brutalitásra
építõ performance lényegében ugyanezeket
az erõket hozza felszínre, de célja (Hermann Nitsch
szerint) nem ezen erõk felszabadítása az emberben,
hanem az ember felszabadítása ezen erõk alól,
pontosabban ezen erõk elfojtásának folyamatos görcse
alól. Ha ez valóban mûködik (amirõl, megvallom,
nem vagyok száz százalékig meggyõzõdve)
akkor sem az arisztotelészi értelemben vett megtisztulással
van dolgunk, hanem valamiféle pszichoterápiával. Maga
a folyamat az esztétikum területén kívül
megy végbe és eredményei az etikum területén
kívül mutatkoznak. Persze miért kéne ugyanazt
mûvészetnek gondolnunk, amit Arisztotelész annak gondolt?
Ha a tartalom az áldozás
és a forma a brutalitás (legalábbis erõszak),
akkor világos, hogy ez a mûvészet szado-mazochisztikus
jegyeket fog mutatni. Hajas esetében az áldozat önfeláldozás,
tehát a mazo-oldal az erõsebb; Nitsch mûvészete,
mivel õ rendszerint nem az áldozat, hanem a ceremóniamester
(mondjuk fõpap?) szerepét vállalja magára,
inkább
szadisztikus. Ennek én nem tulajdonítok túlságosan
nagy jelentõséget: nem ebben áll a lényegi
különbség kettejük mûvészete között.
Ha már szexuálpszichológiai terminusokkal operálunk
(ami e ponton elkerülhetetlennek látszik), akkor Hajas mûvészetét
sokkal jobban megvilágítja a nárcizmus fogalma. (Az
exhibicionizmus is kézenfekvõ, de egy elõadómûvész
esetében meglehetõsen tautologikusnak tûnik.)
Az áldozat, az önfeláldozás
már fogalmi szinten is felidézi a Golgotát, a kereszthalált,
amely valószínûleg az emberiség legalább
egyharmada számára a személyes áldozat archetipikus
képe. Hajas azonban - nyilván tudatosan - magát az
ikonográfiát is használja. Csigákról,
kötelekrõl lóg csuklójánál fogva
fehér ágyékkötõben. Épp csak a
kereszt nincs jelen. És a felvillanó magnéziumfény
vagy vaku adta pillanatnyi "megvilágosodás" epifániájában
õt magát látjuk.
A tortúrának kitett emberi
test bemutatása nem Hajas eredeti leleménye, és e
téren valószínûleg nem is nagyon lehet, vagy
nem nagyon érdemes elkülönülõ stilisztikai
jegyeket kimutatni. Nagyon fontos stílusjegy viszont Hajasnál
a teljes sötétség és a felvillanó éles
fény váltogatása. Itt Hajas is valami hasonlót
tesz, mint Nitsch, amikor a maga sajátos módján szó
szerint veszi Arisztotelészt. Hajasnál nem csak egy elõre
rögzített szertartás nézõi (félig-meddig
résztvevõi) vagyunk, hanem a mi feladatunk az is, hogy kitaláljuk,
mirõl szól maga a szertartás. Hajas a sötétség
révén hendikeppel indítja a nézõt, akinek
a maga erejébõl kell a felvillanások során
a tudatlanságból tudásra vergõdnie, azaz felismernie,
mi történik, vagyis - szó szerint és átvitt
értelemben - megvilágosodnia. A katarzis lelki folyamatát
Hajas fizikailag modellezi, és a fizikai modell (felvillanások
a sötétben) segítségével igyekszik létrehozni
a lelki folyamatot. A sötétben a nézõnek van
ideje tanulmányozni az ideghártyáján megõrzõdött
utóképet.
A sötétség más
szempontból is fontos. (Az
Öt akció
közül
négynél a "szükségletek" között elsõ
helyen szerepel "egy tökéletesen elsötétített
terem".) A sötétség nemcsak a látvány
megértését késlelteti, hanem általános
értelemben is hendikepet jelent, mert a látás képességének
idõleges megvonásával kiszolgáltatott, tehát
stresszes, felfokozott, tehát fogékony állapotba hozza
a közönséget. A közönség érzékeli
az elõadó kiszolgáltatottságát és
veszélyeztetettségét, de - fõként épp
a sötét miatt - egyáltalán nem lehet benne biztos,
hogy õ maga nincs veszélyeztetett helyzetben. Ezt az involváltságot,
illetve azonosulást az elõadó szenvedésével
gyakran aláhúzza az elõadó bekötött
szeme, megvakítottsága (õ még annyit sem lát,
mint mi). A fenyegetõ erõk pedig (tûz, korbács,
farkaskutya stb.) jelen vannak és minket is fenyegetnek.
És még egy hatása
van a sötétnek, talán a legfontosabb: magányossá
tesz. Úgy vélem, ez Hajas munkáinak egy egészen
speciális (noha bizonyára nem példa nélkül
álló) jellemzõje a performerek körében.
Amit õ prezentál, az nem közösségi mítosz.
Nem akar bevonni, feloldani és a csoportos vagy tömeges létben
felszabadítani.
Külön
akar megszólítani,
csak téged és senki mást. Talán ez benne a
legeredetibb, a legsajátabb. Gondoljunk bele, szinte valamennyi
mítoszunk és rituálénk közösségre
épül, ezeknek a fogalmaknak csak így van értelme.
Elõfordul, hogy ez a közösség csak két emberbõl
áll; egy emberpár kialakíthat egy belsõ használatú
mítoszvilágot, vagyis valamiféle közös transzcendens
viszonyt valami rajtuk kívülállóhoz, de ettõl
kettejük viszonya nemigen transzcendálódik. És
a jellemzõ mégiscsak a nagy közösség: a
keresztény egyház alapfogalma a "nyáj", ami voltaképpen
az ószövetségi "nép" folytatása. A kultusz
és a rituálé tehát közösségi,
sõt tömeges, szükségképpen erõsen
formalizált, azaz kiürülésre hajlamos (a gesztusok
mögül eltûnhet a morális-érzelmi tartalom).
Én magam huszonöt évesen,
elsõ "nyugati" utam alkalmával találkoztam elõször
azzal a látvánnyal, hogy valaki zokog a feszület elõtt
térdelve. Egy fekete bõrû asszony volt egy katolikus
templomban. Mélyen megrendített, hogy ez az ember nem papok,
ostyák, szenteltvíz és tömjénfüst
közvetítésével próbál kapcsolatot
teremteni a maga istenével, nem elõre megírt imákat
mond fel, hanem
személyesen
mondja el, amit akar, és
alighanem meg is kapja a választ. Az eddigiek után talán
nem tûnik blaszfémiának, ha azt mondom, Hajas is ezt
az irányt célozza meg.
Talán azért olyan nehéz
(persze, efemer jellegükön túl) a performance mûvek
elemzése, mert alkalmazzák, sõt látványosan
alkalmazzák az esztétika számos alapkategóriáját,
csak éppen az esztétikum területén kívül.
Az eredetileg metaforikusan értendõ fogalmakat szó
szerint veszik. A mûvészi teremtés és az isteni
teremtés közötti metaforikus kapcsolatot szó szerint
véve Krisztusként feláldozzák magukat. A félelem
és részvét arisztotelészi fogalmát szó
szerint véve morális féltés helyett zsigeri
félelmet keltenek. Hajas pedig (a "megvilágosodás",
a ráismerés mellett) különösen a személyes
megszólítottság fogalmát veszi szó szerint,
és a befogadó morális involválása helyett
szemébe néz és rákiált: "Te, szépségem,
igen, igen, te!" Erre a legjobb példa (legalábbis a leírt,
tehát hozzáférhetõ korpuszból) természetesen
az
Érintés
címû rádió-performance,
de mielõtt ennek elemzését megkísérelném,
meg kéne nézni, mond-e errõl valamit maga Hajas.
Az egyetlen hely, ahol eséllyel
kutakodhatunk, a
Performance: A halál szexepilje (A kárhozat
esztétikája)
címû írás. Noha
ez egy misztikus-vallomásos szöveg, érezhetõen
elméleti igénnyel íródott. Ha jól értem,
a performance egyszerre két úton jut oda, hogy a halál
metaforája legyen: egyrészt a performer a mûvészet
tárgyává, élettelen nyersanyagává
válik, másrészt azonban rajta és vele történik
meg a csoda, mûalkotássá, tehát tökéletes,
befejezett világgá válhat, amely szintén kívül
áll az életen és minden esetlegességen. Az
írás az önfeláldozás örömérõl
és izgalmáról szól, s az önfeláldozás
itt nem (vagy nemcsak) a test önkéntes sanyargatását
jelenti, hanem elsõsorban a személyiség béklyóiból
való kilépést, a megszabadulást az önmagunkért
való felelõsségtõl, vagyis egy másik,
extatikus létformába való átlépést;
nézõpont kérdése, hogy ezt alacsonyabb vagy
magasabb rendûnek tekintjük. A közönségrõl
itt nemigen esik szó.
A személyiség ilyen fajta
feloldása amúgy nem új jelenség: a bachanáliáktól
a mai véres tömegtüntetésekig és a Szaddam-katonákig
számos példáját ismerjük. Minden intelligens
katonaviselt ember számára világosnak kell lennie,
hogy az egyenruha célja nem elsõsorban a csoport-identitás
megerõsítése, hanem az egyéni identitás,
azaz a gátlások és a felelõsségérzet
felszámolása. Persze ettõl egy tizennyolc éves
kölyökbõl nem válik rögtön öldöklõ
gépezet, de a teherautó platójáról mindenféle
vad dolgot fog kiabálni és mutogatni az utcán járó
nõknek, akikre civilben és gyalog a tekintetét se
merné ráemelni. És mit mondhatnánk az orvos
fehér köpenyérõl, a bíró talárjáról,
a pap reverendájáról? Nyilvánvaló jelzések,
hogy elhárítják a személyes felelõsséget,
õk e viszonyban egy másik létforma képviselõi,
személyesen nem tehetnek értünk semmit. Ezt csak megerõsíti
zárt, életidegen, a laikus számára olykor érthetetlen
nyelvezetük. Ugyanilyen értelemben jelent védettséget
az udvari bolond sipkája és a hóhér csuklyája
is. És ha már itt tartunk: az elítélt szemének
bekötésében valóban megnyilvánul valami
sajátos humánum, csak éppen nem õ, hanem a
kivégzõosztag a kedvezményezett. Sokkal nehezebb egy
megkötözött embert lelõni, ha még a szemünkbe
is néz. A szem bekötése jórészt elvégzi
a személyiség felszámolását, amit azután
a sortûz csupán véglegesít.
A megkötözött, bekötött
szemû ember képével visszaérkeztünk Hajashoz.
Õ itt az elítélt szerepében mutatkozik, de
ez nem minõsít minket, nézõket kivégzõosztaggá,
mivel maga mondta ki önmaga ítéletét. Õ
a bíró és a hóhér is, ilyen értelemben
tényleg "két túlvilág, két pokol mered
egymásra." Számunkra itt kialakulhat egy olyasféle
pedagógiai szituáció, mint amit a nyilvános
kivégzések nézõi éltek át. Ennek
tartalma nem "így jár minden törvényszegõ",
hanem "memento mori" és "vanitatum vanitas." A nyilvános
kivégzés értelme valószínûleg
az volt, hogy egyrészt (a Nitsch-féle értelemben)
kanalizálta az erõszakos késztetéseket, másrészt
emlékeztetett a testi lét alantas, sebezhetõ és
jelentéktelen voltára.
Nemigen lehet kideríteni, hogy Hajas
elõtt lebegtek-e ilyen pedagogikus vagy pszichoterápiás
célok. Kísérleteinek alanya és tárgya
önmaga, mint test és mint személyiség.
A halál
szekszepilje
fölé mottóul odaírhatta volna
Weöres egysorosát, amelynek felét ezen írás
címéül választottam. Az egész túl
hosszú, és az én ízlésemnek túl
brutális lett volna, mint cím: "Kettõ vagyok: alany
és tárgy. Csak a halál szülhet eggyé engem."
Ez valamilyen mértékig természetesen minden alkotó
és elõadómûvészre igaz, Hajasnál
azonban ez is szó szerint értendõ.
A személyiség feloldása,
határainak elmosása már régebben is izgatta
Hajast. Ennek legjobb példái az
Átváltozások
címû szöveg és a
Személysokszorosítás
címû
akció. Az elsõben a valóság apró és
majdnem jelentéktelen kisiklásait sorolja: "Feleséged
fogaiban másutt van a plomba..." Ilyen eltérésekkel
valóban szembe kell néznünk olykor, és nem csak
álmunkban. Érzékeink s emlékezetünk egészen
meghökkentõ játékokat játszanak velünk,
s e játékok így összegyûjtve a belsõ
és a külsõ valóság viszonyának
újragondolására késztetnek. Bizonyosan mindenkit
meglátogat olykor az a paranoid kényszerképzet, amely
a szubjektív idealizmus pszichológiai alapja: a külvilág
csak káprázat, amit éppen nem tapasztalunk az nincs
is, énünk egy nagyszabású kísérlet
alanya. A (látszólagos) külvilágban jelentkezõ
inkoherenciák talán a kísérletvezetõ
hanyagságának következményei, talán a
"terv" részét képezik.
Hajas a performance-okban a teljes kiszolgáltatottság
vállalásával és a személyiség
feloldásával, illetve határainak elmosásával
ebbõl a viszonyból kísérli meg a kilépést.
Kurt Vonnegut, aki népszerûsége dacára rendkívül
bölcs ember, egyik könyvében "negatív epifániának"
nevezi azokat a nagyszerû, az életben talán csak egyszer
(vagy egyszer sem) elõforduló extatikus élményeket,
amikor kis idõre megszabadulunk ettõl a mindent látó
jeges tekintettõl. Hajas a személyiség kereteinek
megváltoztatására tett kísérleteiben
ilyen szabadulást, negatív epifániát keres,
ugyanakkor túl is terheli a személyiséget, hogy kitapinthassa
a tûréshatárait, és ebben ismét nárcisztikus
mozzanatot fedezhetünk fel.
A
Személysokszorosítás
címû akcióban ugyanerrõl van szó: elmozdítani
a személyiséget kijelölt helyérõl; kitágítani,
elmosni a határait, elõidézni az "identitáspánikot",
amely "az anonim mûvészet ugródeszkája." Itt
persze (mondhatni, kivételesen) közösségi jellegû
akcióról van szó, amely következésképp
fiktív is marad. De a személyiségek szétosztása
és egybemosása a közösség körén
belül (legyen az akár az egész emberiség) a pszichológiai-filozófiai
tartalmakon túl óhatatlanul hordoz valamiféle balos,
anarchisztikus politikai tartalmat is.
Próbáljuk meg mindezt elméleti
keretbe helyezni. Ha a Hajas-féle performace-ot színháznak
tekintjük, nem jutunk sokra. Kétségtelenül van
nézõ és van elõadó (akit színésznek
is nevezhetünk), de ez nem testesít meg semmi rajta kívül
állót. Nem állítja, hogy õ most átmenetileg
valaki más, vagy másnak akar látszani, hanem végig
õ maga marad. Egyszóval nincs szerep, vagyis a mûvész
önmagát játssza el. Ez a modell viszont nem mond semmit,
ez leginkább Halászék lakás-színházát
írja le, nem Hajas munkáit. Talán valamivel többre
jutunk, ha irodalomként, narrációként tekintünk
e mûvekre.
A narratív beszédhelyzet
háromszereplõs sémájában valaki beszél
valakinek, valakirõl, jellemzõen Én, Neked, Õróla.
Ez Mihail Bahtyin modellje: õ a szerzõ, a hõs és
a hallgató hármasságára építi
szociológiai elemzését. Világos, hogy Hajasnál
szerzõ és hõs azonos, csakhogy ez a megállapítás
egyáltalán nem különíti el õt, mondjuk,
Swifttõl, aki egyes szám elsõ személyben mondja
el Gulliver kalandjait. Az efféle beágyazott elbeszéléseket
Umberto Eco modellezi (meg persze mûveli is) nagyszerûen, épp
ezért az õ modellje segítségével juthatunk
el arra a megállapításra, hogy Hajasnál ez
az azonosság nem jár semmiféle beágyazottsággal,
a szerzõ úgy azonos a hõssel, hogy egy szinten is
áll vele. Ezzel már szûkül a kör, de Hajas
munkái még mindig egy kategóriába esnek a non-fiction
memoárokkal.
Ecónak az a gondolata a döntõ
számunkra, hogy megkülönbözteti az empirikus szerzõt
és az olvasó által elképzelt (az olvasó
számára prezentált) mintaszerzõt. Hajasnál
ugyanis e kettõ is egybeesik. Ezért is nem irodalom az, amit
Hajas mûvelt, mert ezt a közvetlenséget az irodalom mint
médium nem teszi lehetõvé. Nem csak arra gondolok,
hogy a könyv mint médium óhatatlanul elválasztja
egymástól az empirikus szerzõt és az empirikus
olvasót. Amikor Ginsberg színpadon adja elõ az
Üvöltés
t
a kis cintányérjaival, az színházi esemény:
az elõadó igyekszik újra átélni és
közvetíteni (vagyis reprodukálni) azokat az eseményeket,
érzelmeket, gondolatokat, amelyeket valaki (történetesen
õ maga) egyszer már átélt és kódolt
formában (tegyük fel, hitelesen) rögzített. Maga
a nyelv mint médium implikálja a közvetettséget
(kód és dekód fia vagyok én). És ugyanez
a helyzet az összes társmûvészetekkel - talán
valamelyest kevésbé azokkal, ahol a reprezentáció
nem játszik szerepet. Ezt a közvetlenséget azonban (az
empirikus szerzõ, a mintaszerzõ és a hõs lényegi
azonosságát) csak a performance tudja megvalósítani
a szerzõ személyes jelenléte és az általa
végbevitt "hõsi" (olykor szó szerint heroikus) gesztusok
révén.
És Hajas megkísérel
még egy lépést a mûvészet, az élet,
a személyiség teljes felszámolása elõtt.
Ezt is Eco alapján érthetjük meg, Eco ugyanis nemcsak
empirikus és mintaszerzõt, hanem éppígy empirikus
és mintaolvasót is megkülönböztet. Akit a
szerzõ maga elé képzel és megszólít
mint "kedves olvasó"-t vagy "hypocrite lecteur"-t, az nyilván
nem azonos egyetlen hús-vér olvasóval sem. És
Hajas
megpróbálja azonosítani õket, azaz a hús-vér
empirikus olvasót a maga mintaolvasójává (nézõjévé,
hallgatójává) formálni. Mindet, külön-külön.
Ez persze kicsit olyan, mint egy bûvészmutatvány vagy
inkább mint Münchausen báró, amikor hajánál
fogva kihúzza magát a vízbõl. De Hajas tudja,
mit csinál. Az
Érintés
címû szöveg
valószínûleg a legtökéletesebb írói
mûve.
A médium ezúttal a rádió,
és ez nagyon fontos. A rádióhallgatók teljes
biztonsággal elkülönülnek egymástól,
magányukra biztosabban lehet építeni, mint az elsötétített
teremben végsõ soron mégiscsak együtt ülõ
közönség feltételezett magányára.
Személyes jelenlét esetén aligha volna értelmezhetõ
egy olyan gondolat, mint "És ráadásul ez a sok idegen!
[...] ez a sok hallgató, aki mind részt vesz a történetünkben..."
A színház körülményei
között az elõadó egy táblán játszik
a közönséggel, mint amikor Karpov az interneten kihívta
a világot. Hajas a rádió-performance keretében
megpróbál szimultánt játszani, minden hallgatóval
külön-külön táblán. Persze azzal, hogy
ily módon elkülönítette õket egymástól,
önmagától, a személyes jelenlét élményétõl
is elrekesztette õket. Ettõl kezdve mindenféle interaktivitás
imitáció, de ezt Hajas valóban mesterien oldja meg.
Eleve úgy indítja a szöveget, mintha egy meglévõ
intim viszonyra építene: "Igen, jól hallod, én
vagyok az." Közli, hogy õ nem érez semmit a hallgatóból,
de igyekszik õt aktivizálni: állítsa a hangerõt,
a hangszínt. A szöveg csúcspontján megvalósul
az érintés: "Ha! érzed? Finom volt?"
A szexuális felhangok jelenléte
vitathatatlan. "A performer fizikai jelenléte szexuális erõtérben
hat" - mondja Hajas
A halál szexepiljé
ben, s ez a
fizikai jelenlét minden bizonnyal a rádió hangjában
is jelen volt, hiszen még a nyomtatott szövegben is érezhetõ.
1972-ben Vito Acconci a
Mag-ágy
címû munkájában
kevésbé virtuálisan lépett szexuális
interakcióba a közönséggel. A kiállítóterem
megemelt padlója alatt maszturbált a fölötte járkáló
látogatók léptei alapján fantáziálva,
és e fantáziáit el is mondta a padló alól.
Ha egy gondolatkísérlet keretében elmozdítjuk
az utolsó elidegenítõ, "mûvészies" elemet,
a rampát, amely alá a mûvész bebújt,
akkor Acconcit szeméremsértõ viselkedésért
elviszi a rendõr. Egyszerûen szükség van ezekre
az elidegenítõ effektekre, továbbá az ezek
által takarásban tartott "meghatározatlan tárgyiasságokra"
vagy "kitöltetlen helyekre", hogy megteremtsék számunkra
a befogadói kontextust. Abban a pillanatban, amikor a mûvészetet
az élettõl elválasztó utolsó lepel is
lehullik, a mûvészet megszûnik, mert nem vesszük
többé észre. Ez pedig nyilvánvalóan ellentmond
a mûvészek érdekeinek, még akkor is, ha anti-mûvészek.
Ezáltal megszûnne kivételezett státuszuk (nem
maszturbálhatnának nyilvánosan stb.) és minden
eszköz kikerülne a kezükbõl, hogy bármiféle
kollektív hatást gyakoroljanak a többi emberre.
Acconci mûve nagyon alkalmas ennek
a paradox helyzetnek a bemutatására, de ezen felül,
megvallom, számomra nem tûnik különösebben
attraktívnak. Ugyanennyi elidegenítõ effektust végül
is a telefonszex is alkalmaz. El is képzelhetjük a mûvészt,
amint ugyanezt a tevékenységet egy szex-vonal túlsó
végén végzi; ráadásul alighanem a kiállítóteremben
is jórészt imitációról lehetett szó
(másnaponta, napi nyolc órában...?); a lényegi
különbség a valódi telefonszexhez képest
itt már csak abban állna, hogy a mûvész igazi
nevét és személyiségét adná.
Vagyis bizarr módon egy fokkal közelebb lépne a valósághoz,
mint a valóságnak az a szelete, amelyet másol. Nem
tudni pontosan, milyen hatást akar itt elérni a mûvész.
Valószínûleg elsõsorban undort és szánalmat,
bizonyos esetekben pedig nemi gerjedelmet tud kiváltani, s ezek
elég erõs érzetek ahhoz, hogy minden további
intellektuális közlendõt elfedjenek. Ráadásul
ezen érzetek sokkal kisebb fáradsággal is megszerezhetõk,
Acconci erõfeszítése tehát legelsõ sorban
felesleges.
Hajas
Érintés
ében
viszont mélyen megérint valami. Ha végigtekintünk
az avantgárd mûvészet azon ágán, amely
az élet és mûvészet közötti közvetettség,
közvetítettség felszámolására irányul
(vagyis antimûvészet), Hajas pályája igen következetesnek
látszik. Ebben a késõi mûvében lemond
a vizualitásról mint irányított érzékelésrõl,
és mondanivalóját a teret kitöltõ, irány
nélküli hangra bízza. Üzenetének tartalma
pedig a mûvész és befogadó (vagy bármely
két élõlény) között elképzelhetõ
legközvetlenebb kommunikációs kapcsolat: a testi érintés.
A taktilis kapcsolat azonban valóban annyira közvetlen és
fizikai, hogy semmiféle transzcendenciát nem tartalmaz, következésképp
semmiféle jelentést önmagában nem hordoz. Ha
a performer egyenként megérinti az összes nézõt,
ebbõl
még nem születik semmi (mint ahogy Acconci erõfeszítésébõl
sem nagyon). Hajas tehát megfordítja a folyamatot: ha érintésbõl
nem születik transzcendencia, szülessen meg transzcendenciából
az érintés. És a hang, sõt verbális
folyamat által létrejövõ érintés
(ha valóban létrejön) tényleg hatalmas dolog.
Nem maga az érintés nagyszerû, hanem az, hogy ilyen
hátráltató körülmények, ilyen erõs
elidegenítõ effektek, ilyen irdatlan "kitöltetlen helyek"
ellenére jött létre. Az érintés pillanata
így válik a katarzis pillanatává.
Hajas rájött, hogy a sokkoló
konkrétumok csak a zsigeri élményt mélyítik
el; az egészséges psziché vegetatív szinten
védekezik ellenük. Képesek vagyunk maradandó
károsodás nélkül végignézni egy
kivégzést, egy boncolást vagy egy hard-core pornót,
de éppenséggel többek sem leszünk általa.
A csodához igenis kontextusra van szükség, elidegenítõ
effektekre, kitöltetlen helyekre. A közvetlenség végpontja
csakis közvetett módszerrel (ez esetben rádióközvetítéssel)
érhetõ el, a személyiség felszámolásához
szükség van egy nagyszabású személyiségre,
az anti-mûvészet valódi kiteljesítése
pedig - nincs mit tenni - valódi mûvészet.