NAGY GABRIELLA

BELSÕ ROBINSON ÚJABB KALANDJAI
Peer Krisztián: Szõranya

Van egy könyv, vagy kettõ. Nem. Van egy könyv, és egy ellenkönyv, mindez egy kötetben. Gondolom én, mert mit is hihetne szegény olvasó, ha kezébe vesz egy verseskötetet, amelynek könyvborítóján látható sifnosi utcaképhez (valamiféle ideavilág szimbólumához: görög sziget) elsõ pillantásra egy igencsak neutrálisan hangzó biológiai szakzsargont kell társítania, Sifnoshoz a szõranyát. De, gondolhatja, mindez szõrszálhasogatás, a kibicnek semmi sem drága. Késõbb persze rájön, hogy az elsõ benyomás stimmel.
Peer Krisztián második kötete azon kívül, hogy elmondható róla, az elsõnél karakteresebben, markánsabban végigélt, -írt vers-robinzonád és az elsõ gyûjtemény egyenesági leszármazottja, a legkülönfélébb poétikai, nyelvi, életstratégiákkal kapcsolatos és kortárs költészetet érintõ kérdéssel szembesít.
Például a klasszikus vershelyzet fellazulásának problémájával. Peer kötetének egészét tartalmában is meghatározó mozgatóerõ épp abban a belsõ disszonanciában áll, amely a poétikai váz felbontásának, szétírásának kívánalma, illetve a megtartás szüksége között támad. Az egyes szám elsõ, második és a többes szám elsõ személyû én lényegi összemosódása, egybejátszása; a "bent" élõ, onnan kibeszélõ és a rá reflektáló, vele replikázó, õt megszólító "kinti" én karakteres különvalóságának elmosódása produkálhat egy olyan vershelyzetet, amely éppen ezért nem talál nyugvópontra, nem közvetít, nem mutatja fel a megtalált megoldást, viszont tézis-antitézis kapcsolásként egymás mellé rendeli az alternatív én-ek többfajta nézõpontjából származó, egyenértékû kijelentésegységeket. Azaz a "fénykép kettõs természeté"-vel játszik: "És már alszol is - azt álmodod, hogy aki téged álmodik / felébred: te meghalsz".
Az önállapot-leíró én-versek, az önmegszólító vagy inkább kettõsén-versek és a valamiféle generációs és szubkulturális élményt közvetítõ darabok mellett majd' ugyanolyan számban találni egyes szám elsõ és második személyt váltó én-te opusokat is a kötetben, amelyek zömében nem történik meg hiánytalanul a két "személy" egybeforrása, cezúrául vagy idézõjel szolgál, vagy a párbeszédforma vonja meg a határokat, olyan is akad, amelyben a megszólított, a reflexió tárgya az elme.
Bonyolultabb megoldást választ s narratológiai szempontból talán épp ezért a legizgalmasabb a Befelé ûrhajózni címû darab. Az elbeszélõi kezdés énje a sorban visszajátszott történésekre reflektálva elveszíti cselekvõ, mozgató szerepét, s a konklúziókat ismerõ "bölcs manó" helyzetébõl nézve, mintegy összezsugorodik, te lesz, távolra kerül a gondolkodó éntõl, talán épp azért, mert olyan belsõ tartalmakat ad hírül, olyan a mélyanalízist kísértõ önboncolásba kezd, amelynek leírásához nélkülözhetetlen az emlékezõ, reflektáló, kívülálló énállapot és -pozíció felállítása. Ez az a forma, amely mindenféle ismert költõi manõver, formai hadmûvelet nélkül valóban a beavatást kísérti meg.
A generációs élményt feldolgozó versek szûk kört érintõ, fiatal magyar értelmiségi érzületet ragadnak meg (alternatív helyek, kocsmák, kávéházak, stúdiumok, mindenféle "vegyi vakáció", éjszaka) a maga nyilván sekély mélységében. E versek között kettõs olvasatú kiáltványként szolgál egynéhány (Alapító okirat, Az õszülõk dala), olyan ironikus programmondatokkal, mint a "Ne legyen súlya a tetteinknek! / Vagy felejtsék el, és felejtsük el, / hogy elfelejtették!". Amiért elsõsorban érdemes figyelni rájuk, az egyben a tétjük is, hogy olyan kritikai kontextusban jelennek meg, amelyben a nemzedéki líra, sõt mindenfajta generációs irodalom léte kifejezetten megkérdõjelezett. Bár tegyük azt is hozzá, hogy a nemzedék itt is idézõjelben értendõ, pusztán egybesodródott, hasonló sorsú "vagabundok" valamiféle "közösségérõl" van szó.
Jól ismert irodalomtörténeti opusok az önmegszólító versben az alkotó személyiség válságát vélik felfedezni. Nyilvánvalóan sokkal inkább a versben alakot öltõ költõi én válságáról van szó. Nos, Peer Krisztián - úgy tûnik, nem tudatosan, de - ezt a hagyományt írja felül, ám ami például a József Attila-versek biográfiai elemzésekor mindannyiszor felmerül, avagy hogy az elme kóros megbomlására utal a poétikai személyiségkettõzõdés, az Peer esetében és általában a kortárs lírában egyrészt narratológiai probléma, másrészt - ha már olyannyira szükséges életrajzi támfalakat felállítani - természetes versíró és létállapot, amelynek több köze van a vizuális médiumok, például a film nézõpontváltó technikájához, vagy akár ahhoz a pszichológiai felfogáshoz, amely szerint a (versben megszólaló) személyiség benépesített univerzum, amelyben a tapasztalati világ ezernyi létezõje susmorog, beszél keresztbe-kasul mint számtalan akarat.
A kívülhelyezkedõ, mindent látó, tudó elme az értelem erejét állítja szembe az életbe zárt, cselekvõ, szûk látókörû, korlátozott szabadságú és tudású vaksi másik fél (én) életével, s miközben bírálja a versvilágon kvázi kívül álló oktondit ("Hallgattál volna az éhségedre", "túlnõtt téged / az ügyes világ"), aki valamiféle sorsszerû kalitban szorong ("Burokba szorult az én", Hurokban születtünk"), nyilvánvalóan rosszul dönt, butaságokat mond, cselekszik és áldozatává lesz önnön lépéseinek, végül felmenti ("Az Isten legvégül ilyeneknek kedvez", "Köd elõttem, köd utánam, / bennem az erkölcsi fölény"). A kötet címadó verse is ezt a polémikus kettõst tematizálja, Harry Harlow klasszikus kísérletsorozatából választva példát. Mint köztudott, a kutató újszülött rézuszkölykök viselkedését tanulmányozta, a kis majmok két "anya" közül választhattak: az egyik egy bolyhos törölközõvel (szõrrel) takart drótváz volt, amelyhez hozzá lehetett simulni, a másik egy csupasz drótalkotmány cumisüveggel a "mellén". A kísérlet eredménye közismert, a kölykök a tejet adó drótanyával szemben a szõranyához ragaszkodtak, tehát anélkül kötõdtek anyjukhoz, hogy az etette volna õket, a melegség és védelem fontosabb volt a tápláléknál, azaz ugyanolyan, a létfenntartáshoz nélkülözhetetlen elemi szükségletnek bizonyult, mint az evés. Hogy miért pont ennek a kissé didaktikusnak ható alapmetaforának az azonosító tagját emelte kötetcímadóvá a költõ, provokatív, de rossz hangzása ellenére, mégsem igazán tudom, talán csak a kötet egészére jellemzõ opponáló technika fémjelzése volt a célja, talán emblémát vélt felfedezni benne, amely a választáskényszerben megszületett ún. "kisebb rossz" döntést jelzi a másik, nem kívánt vagy lehetetlen választással szemben.
Peer Krisztián verseiben, aki le sem tagadhatná vonzalmát a biológia tudományához, az ember ugyanolyan biológiai, továbbmegyek, zoológiai (sõt, ornitológiai vagy botanikai) élõminõség, mint bármelyik lény a földkerekségen, ám a hasadt psziché immár sosem tudja egységbe oldani az atavisztikus létszintet, az elemi biológiai programot az értelem fényével és matematikájával. Hiába kutatja a személyiség legbensõbb magját a schopenhaueri halhatatlanság-gondolat nyomán. A probléma, ugye, nem épp ismeretlen.
Peer (avagy a rejtõzõ én) a szõranyát választotta, a létfenntartás evidenciája ellenében az irracionális õsvonzalmat... De mihez is, az úgynevezett mûvészethez? A versekbõl kirajzolódó énalak fizimiskája is ennek jegyében alakult: testileg gyönge, a praktikákat és a túlélés metodikáját nem ismerõ, vézna, sápadt figura kölcsönlakásokban, bódulatokban, aki viszont gyermeki uralkodója a kintinél hatalmasabb birodalomnak, saját külön bejáratú szigetének teljhatalmú ura, belsõ Robinsona.
A versek a "nyelv senkiföldjén" állnak, "test és gyerekkor uralma" alatt. Ez utóbbinak nem véletlenül jut nagy szerep e kötetben. A végtelen idejû gyermekkorát élõ én számtalan okot keres és persze talál annak bizonyítására, miért is oly primer és dimenziótlan, mondhatni fenemód unalmas a felnõtt normalitás. Viszont mindez nem több, vagy még annyi sem, mint a Kosztolányi-féle gyermeki egészlátás szembeállítása a felnõtt részlátó, fragmentumokban gondolkodó, puszta jelenségeket és nem a jelentéses egészt vizsgáló szemléletmódjával.
A mesterséges mennyországok megidézése (Baudelaire), amelyek egyre precízebb ajzószerek révén nyílnak meg a halandó elõtt, ugyanolyan másvilág-kaland, felfedezõtúra, mint biológiai létezésünk hegyvölgyének vagy a hiperszenzibilitás territóriumának, a gyermeki mágia birodalmának bekalandozása, amelyek után végül ama titkos égi kamrák várnak, ahol felbomlik és szétszóródik az én, a tudat kvázi-végtelenre tágul.
Belsõ Robinson újabb kalandokra indul, nem újfajtákra, csak újabb és újabb lakatlan területeit fedezi fel a léleknek, a test új érzékenységi pontjait találja meg, az érzékelés megint csak új módjaival. Ezért jó kötet a Szõranya . Nem több és nem kevesebb, mint tudatkaland. Az érzékek és az ész kátéja képekbõl szõve. Ismert témákra írt témavariációk, amelyek egy asszociatív, vizualizáló technika révén elérik, hogy a legelhasználtabb szavak, a fogalmi nyelvezet poétikailag devalválódott elemei egészen hétköznapi módon életre keljenek.
Baudelaire írja, de Peer Krisztián verseirõl mondom én, hogy olyanfajta teremtett territóriumok, amelyekben "...minden érzék valami újfajta élességrõl, magasabb rendû felfogóképességrõl tesz tanúságot. A szaglás, a látás, a hallás, a tapintás egyaránt részt vesz ebben a fejlõdésben... A külvilág tárgyai lassan, fokozatosan különleges formákat öltenek magukra: eltorzulnak, átalakulnak. Ezt követik a kétértelmûségek, a félreértések és eszmetársítások. A hangok színekbe öltöznek, és a színekbe zene költözik."
Jóllehet, Charles Baudelaire a hasis hatásáról írta mindezt, Peer költõi módszere (alkata) ez: a túlérzékeny agy más állapotú, más minõségû munkája révén úgy beszélni, hogy a nagyon is szigorú poétikai és gondolati kontroll nem irtja ki, nem semmisíti meg ezt a mélyáramlás-logikát a versekben, sõt befogadja, és megmutatja a lélek-földrész ismeretlen szegleteit.

Palatinus Kiadó
Budapest, 1997
56 oldal, 460 Ft


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/