MOLNÁR ANDRÁS

Couplet

Hahó, ma kérem, steppet táncolunk
nem ám a régi móres,
az ugyan, a meg én nem,
meg homlokot ráncolunk,
aki ma nem jön, az
holnap ó lesz; vagy
Kend, Ön.
Hát táncra perdülni tessék
hogy a lábak gabalyodását kinevessék
a csalafinta, kétértelmû lányok,
a kissé jellemhibás besték
kiknek arcukon
metilén csillog a festék
akiket ki nem állok,
nos, ne várjon holnapig, az estét
színesítse meg - mit áll ott?
 

asszonett

rímekben csak módjával beszélek
mert csak módjával rímel ez az élet
s még ritkább a tiszta összecsengés
asszonánc az élet, félig sem kész

idõ melyben a sorok girbegörbék
nem találják egymás magánhangzõjét
és ha néha mégis összhangoznak
nem biztos hogy össze is tartoznak

mert más sor is van, minek vége -oznak
különben is csak a sor vége rímel
a rímek aztán csalódást okoznak

a rím miatt a vers egységet mímel
a sorok csak végüknél találkoznak
csengésük lecsengés. Csaló csilingel.
 

Két darab két darabra

Michelangelo szobrait nem vitatom - az idõ nekik mit sem ártott
- használt metaforáiknak, mint amforának a posztó,
ha elõkerült épen a mellékes törmelékbõl.
Úgyis én döntöm el (már nem a szobrot!), mivé lesz,
bennem képzõdik ereje s szíve a mesternek, ki magát
is csak holtnak alkotá e remek mûhöz képest,
melyet az Accademia oly híven õriz,
de amit Góliátnak oly sok szemlélõ hisz.
Pedig hát, pedig hát. Franc se tudja, kérem,
reneszánsz alatt mit ért e bal tömeg,
s mit mond neki oly szó, mint fenséges, szemérem,
s e dicsõ meztelenség mint világi ruházat,
hogyan leplezi e mégis szent követ.
Medici ide vagy oda, én nem tudom.
Befogom a számat, fecsegjenek a többiek.

                            *

A gyakran idézett (reprodukált) érzéki
Botticelli és tanítványai képe: a Vénusz születése
nekem egy nõt juttat eszembe, aki az osztályfényképen
úgy állt, mint e kagylóból kilépõ istennõ
- tudott-e róla? ekképp kölcsönösen visszahatnak
egymásra, és az a lány lassan azzá válik, akit
Botticelli festett - kérdéses, vajon nem esem-e
Swann hibájába, az eltûnõ idõ nyomában
- igaz, most épp nem érzem úgy, szívem nem lángol folyvást,
csak a szépségben, vágytalanul tisztulván.
Nem mondható ez el az 'Allegóriáról' (della Primavera)
de ez már egy másik, kevésbé idevágó téma.
Kagylóból kilépõ nõ mindig is csodás látvány,
s most bizonyára mosná le a lisztet és rúzst magáról,
ha reklámfotónak készült volna e nemes beállítás,
s tán káromkodna is, miközben forrás-fodrú haját
szétgördítené az öltözõszobában.
(Gyönyörû vagy, Venus. Fürdõ Venus életben s halálban.)


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/