BAZSÁNYI SÁNDOR

OLVASÓI SÓHAJ

Kornis Mihály: Sóhajok hídja

Igencsak elegyes kötet hever elõttünk. Amit ugyanis Kornis Mihály Napkönyv címû regényének megjelenése óta alkotott és érdemesnek tartott (esszét, regénymaradékot, naplórészletet, filmkritikát, dokumentált történelmi monodrámát), azt mind csokorba fogta és a Magvetõ Kiadó segítségével tálalta olvasóinak. De ami a profán tényen túl, a "dolog velejét tekintve" egymáshoz rokonítja a Sóhajok hídja egyes darabjait, az a beszélõ könnyedén azonosítható, mi több, harsányan árulkodó (nyelvi) viselkedése. Kornis viszonya szövegeinek (vagy/mert minek is nevezhetném õket) tárgyához meglepõen kevés áttétellel mûködik, s ez leginkább élveteg-habzsoló-csócsáló stílusában érhetõ tetten - ami egy nem kevésbé élveteg-habzsoló-csócsáló figurára (= nyelvileg megjelenített szubjektumszerûségre) enged következtetni. Mindez pedig módfelett örvendetes egy hasonlóan élveteg-habzsoló-csócsáló olvasó számára, de legalábbis elgondolkodtató. Mert hiszen Kornis egyik-másik írása épp leplezetlen személyességének köszönhetõen mondható sikerültnek, azaz karakteresnek, egyöntetûnek, felvillanyozónak, megvilágítónak, vagyis az olvasás munkás folyamatát erotizálónak. Ám van, hogy pontosan ugyanezen okból némelyik darab meglehetõsen szimplára, már-már együgyûre, vagyis a munkás olvasás erotikus vágyakozását be nem teljesítõre sikeredik.
Kornis kéjesen ölelkezik össze beszéde mindenkori tárgyával. Nem csupán megérti, de egyenesen bekebelezi, mi több, felzabálja azt. Megragadó, ahogyan gyermekkora emlékfoszlányait csámcsogja még apróbb foszlányokká. Sodró, ahogyan szétmarcangolja "a hülyéket, akik a szív géniuszát leírták, metaforának, azt hiszik, hogy ájtatos (sötét) beszéd és üres retorika énnek mondani magunkat, valakinek, aki lát." Olykor válaszként mohó "csukafejessel" veti magát a hit felhabzó óceánjába. Vagy éppen gyermeki önfeledtséggel mázolja (értelmezi) át Mándy Iván életmûvét. Majd harsogva lelkendezi a halhatatlanságba (az egyébként is halhatatlan) Egerszegi Krisztinát. Kádár címû drámai monológjában (Kádár János 1989. április 12-i MSZMP KB-beli felszólalásának Kornis által bõségesen széljegyzetelt változatában) pedig elemi indulattal plasztikussá szutykolja, de még inkább egyfajta macbethi alakká vizionálja az egykori pártfõtitkár porosodó emlékét: "Kádár bunkó, de nagyon tanulékony, intelligens, mint egy csatornapatkány, rettentõen ebbe a XX. századi börtönállamvilágba, latrinalétbe illõ figura, mintha Jaroslav Hasek legnyomasztóbb kelet-közép-európai rémálma öltött volna alakot vele: a szimpatikus smasszer, aki az egész világot úgy becsapta, mint emse fingja az ólajtót. Aki jó fiú, és ugyi, alapjában véve jót is akar, csak éppen úgy törölte ki népe emlékezetébõl azon hõsök neveit, akik életüket adták e nép szabadságáért, mint hóhér a seggébõl a maradék szart egy álmos délután, szemérmes falvédõkkel kitapétázott reterátján..." - De idõzzünk csak itt kissé hosszasabban, s vegyük szemügyre a csaknem kötetünk felét kitevõ drámai monológ beszédhelyzetét, amely ugyanakkor fényt vethet Kornis jellegzetes szépírói viselkedésére is.
Szerzõnk e hosszabb írásában sem tagadja meg természetét. Viszonya választott hõséhez, érthetõ okokból, azaz mintegy hivatalból zsigerien egyöntetû, igaz ugyan, hogy kiegészítve némi stiláris-szemléleti áttétellel, ami többnyire a paródia, de sosem az (ön)irónia jegyében szervezõdik. Kornis nem vállalja az ironikus beszédhelyzetet, inkább egyfajta teátrális pózt ölt: "...míg dolgoztam vele, valósággal oda kellett kötözni magamat '56-os és '56 utáni emlékeim árbocához, nehogy a mélybe rántson." Noha shakespeare-i dimenziókat vél fellelni Kádár figurájában, noha "József Attila sorsának fordítottját" látja szüleihez fûzõdõ kapcsolatában, tulajdonképpeni kérdése mégiscsak így szól - Pilinszky János szavait kölcsönözve -: "Féregnek lenni mit jelent?" Kornis a bogárvizsgáló tudós csalhatatlan pozícióját választja, ám a tudományos(kodó) szenvtelenség póza nélkül. Ami egyáltalán nem baj, sõt szerencsésnek mondható. Hiszen a választott tárgyát mohó indulattal gusztáló, azaz a leírásban érdekelt szépíróról van szó.
Egyfelõl tehát van a perspektíva-választás személytelen geometriája (= az objektumnak, Kádár János történelmi figurájának korrekt szemügyre vétele), másfelõl viszont kiiktathatatlan a hang személyes-szenvedélyes volta (= az objektumnak, Kádár János történelmi figurájának vizionárius démonizálása - ami, minthogy tudjuk: az ördög mindig belülrõl támad, bennünk lakozik, sok esetben inkább Kornis saját démonairól, démonizálásra hajló fantáziavilágáról, egyszóval szépírói hajlamáról árulkodik, de ez természetesen nem baj, sõt/hiszen munkájának karakterét adja). Az objektum leírása és a szubjektív értékelés együtt teszik Kornis nézõpontját és beszédmódját, ami végsõ soron nem egyéb, mint: ítélkezés. Noha bizonyos felsõbb (e világi vagy e világon túli) fórumokon, úgy tudjuk, vagy legalábbis úgy hisszük, mindig érdek nélkül, a torzító szenvedélyektõl érintetlen "igazság" nevében szoktak ítélkezni. S ha a nézõpont személyessé, azaz érdekeltté válik, már nem lehet szó tovább ítélkezésrõl - legalábbis az úgynevezett-fentnevezett "igazság" nevében. Ámde a Kádárt szemrevételezõ Kornis éppen hogy elfogultan-indulattal ítélkezik. Mi mást is tehetne egy szépíró, hiszen szubjektív "igazsága" annyiban mégiscsak objektív igazság, amennyiben azt saját irodalmi köztársaságának lakói (azaz a szerzõ és az általa teremtett alakok, megannyi engedelmes kreatúra) egyhangúlag elfogadják. Az egy hang pedig, bárhogy is csûrjük-csavarjuk: a szerzõé. Eszerint a szépirodalom - ha nem tekintjük a "szív géniuszát metaforának leíró hülyék" kiszolgálójának, akik "azt hiszik, hogy ájtatos (sötét) beszéd és üres retorika énnek mondani magunkat", márpedig Kornis nem így tekinti a szépirodalmat - eleve nem lehet demokratikus intézmény, viszont annál inkább lehet a szerzõi szubjektum megannyi érdekeltségének, hogy ne mondjam, önkényének tágas porondja. Végsõ soron tehát Kornis ugyanolyan oligarcha, mint mûvének hõse, csakhogy - s itt van a lényeges különbség, az a bizonyos elvermelt kutya vagy ölnyi átmérõjû paraszthajszál, ami megfontolandóvá teszi, vajon lehet-e egyáltalán a szigorú értelemben vett szövegképben körvonalazódó szubjektum úgynevezett uralmi törekvéseirõl beszélni, miszerint "ájtatos (sötét) beszéd és üres retorika énnek mondani magunkat, valakinek, aki lát" -, tehát míg Kádár János egy országgal játszik bõ harminc évig, addig Kornis mondatokkal babrál. Mindazonáltal az oligarcha politikus és az önkényes szerzõi én közti kényes párhuzamról nem érdemes megfeledkezni, ám beszélni róla csakis ironikusan lehet. Mint ahogyan Kornis írására is ráfért volna valamivel több irónia, s valamivel kevesebb pátosz, mely utóbbi, vagyis a jótékony humortól mentes, noha és mindhiába retorikusan-stilárisan lenyûgözõ, indulati ítélkezés éppen hogy a fent említett kényes párhuzam nem épp ironikus rétegére enged következtetni. (Természetesen nem azt mondom, hogy Kornis ugyanolyan írónak, mint amilyen Kádár volt politikusnak, s még csak azt sem, hogy mind a ketten esendõ emberi lények, csupán azt, hogy milyen nehéz lehet egy Kádár Jánosról szóló szépirodalmi munka meggyõzõ hanghordozását eltalálni.)
Az elfogult ítélkezés olykor zavaró kettõssége adja tehát Kornis írásmódjának velejét, azt a tényleges perspektívát, amely valamit valahogyan lát/láttat, mi több, megítél (nemegyszer szõröstül-bõröstül felzabál). A látószög személyes volta, indulati elkötelezettsége, zsigeri érdekeltsége nem feltétlenül baj, sõt nagyon is potens írói alapállás, minek példájául éppen Kornis néhány évvel ezelõtt megjelent Napkönyv e kínálkozik. Amiben viszont benne foglaltatott a szerzõ reflektált viszonya beszédének, esetenkénti ítéletének mindenkori tárgyához, teszem azt, saját magához. Ami viszont ironikus megjelenítése a belátásnak, mely szerint a mindenkori szépirodalmi szöveg mindenkori beszélõje - retorikus-stiláris játékosságával együtt - mégiscsak: ítél. Más szóval értékekkel és jelentésekkel bélelt, továbbá esendõ-esetleges figurákkal benépesített szövegvilágot teremt, melynek egyik kitüntetett figyelemmel kezelt lakója lehet - ha némi játékos kedvvel megáldott - õ maga is: a szerzõ. De mivel mégiscsak teremtõ funkcióval és öntudattal rendelkezik, idõnként óhatatlanul kívül helyezi magát az alkotott világon, mintegy deklaráltan abszolutizálja az amúgy is abszolút szerzõi nézõpontját. S ezt a királyi gesztusát csakis a szöveg uralhatatlan önmozgása, mondhatni anyagszerû iróniája kérdõjelezheti meg, mint ahogyan rendre meg is kérdõjelezi. De vajon érzi-e a beszélõ látszólag biztos pozíciójának nyelvi aláaknázottságát, s ha érzi, akkor vajon tudja-e azt látni/láttatni is, játékosan újrarendezve a szövegszervezõ szubjektum szétzilált hadállását? S ez a dilemma a Kádár címû munka esetén így szól: Hol az ítélkezõ szövegfolyam kíméletlen logikájának kiszolgáltatott beszélõ önismerete, önreflexiója, öniróniája, a bûnösrõl való beszéd elkerülhetetlenül indulatos és személyes, s így torzító, s így bizony némiképp bûnös voltának belátása, valamint, ha nem is deklaratív, de legalább stiláris megjelenítése? Valami ilyesmire gondolhatott Pilinszky is, amikor ezeket a sorokat írta: "A leghitványabb féreg kimúlása / ugyanaz, mint a napfölkelte." Vagy: "Az, hogy semmit nem lát, / szíven üti, holott a szörny / valójában nem létezik. / Csak én vagyok. Én, te meg õ. / Istenem, irgalom!" Persze nem feltétlenül kell tragikusan fogalmazni, lehet jóval játékosabban is, ahogyan azt a közismert mondóka példázza: "Ha én vagyok én és te vagy te, ki a hülye, én vagy te?" Hogy ezt a (helyesen) megválaszolhatatlan kérdést feltegyük, arra maga Kornis biztat, amikor a kötetzáró interjúban Martin Buber dialógus-bölcseletére hivatkozik: "Hiszen minden monológ: dialóg egy láthatatlan második személlyel, aki lehet egy bizonyos Abszolútum, de lehet egy bármilyen Te is, aki hallgatod, te, aki figyelsz rám, és akkor én én vagyok, aki Neked beszélek." Vagy éppen megítéllek Téged. Miként Te is megítélsz Engem. De vajon Ki ítél meg mindkettõnket? És mintha e durván kihegyezett kérdésre, amelyet maga Kornis indított útjára az interjúban, nem minden esetben adnának meggyõzõ választ a Sóhajok hídja egyes darabjai.
Kornis nem párbeszédbe elegyedik Kádárral, hanem démonizálja Kádárt. Nem az embert keresi (magasztos vagy profán értelemben), hanem feléleszti, életben tartja a démont. Kornis mûvészetének szüksége van démonokra (Kádárra), ellenségekre (a "hülyékre, akik..."), hõsökre (például Egerszegi Krisztinára), Istenre. S erre a feladatra, az ilyen feladatokkal birkózó mûvészet gyakorlására mai napság nem igazán alkalmas a pálya, hiszen - szól a Petri György által készített interjú címe -: " Ilyen becsvággyal, ilyen kopár terepen mihez lehet kezdeni?"
Kornis állításai és mondatai éppoly támadhatóak, mint amennyire meggyõzõek, azaz: személyesek. De talán a személyes hangfekvés egy egész köteten át kitartott feszültsége akkor lenne igazán lenyûgözõ, ha nem volna durván abszolutizálva, ha megõrzõdne a választott, esetenként bûnös tárggyal, nevezetesen Kádár János alakjával kapcsolatban a személyiség sorsközössége, "bûnössége", már csak azért is, mert Róla beszél. Ha nem pusztán aktuális naplótöredékeket, munkavázlatokat közölne a szerzõ. Ha olyan volna Kornis új kötete, mint a Napkönyv: meggyõzõen kifejtett, kijátszott, s így összeállt (= nyelvileg megoldott) szubjektumszerûség, egy olyan irodalmiasított én játéktere, aki alapvetõ érdekeit (elfogultságát, indulatát, élethabzsoló természetét) olykor ironikus optikán át is tudja nézni, sõt megjeleníteni, tehát nem kiirtani, csupán elegánsan elszövegesíteni, ízlésesen és ínycsiklandóan tálalni. Hogy ne csak õ, a szerzõ, de az olvasó is kéjes étvággyal csócsálhassa azt. Hiszen amit a szerzõ - élményként - felfal és megemészt, azt az olvasó is szeretné - szövegként - szintúgy, azaz nem kevesebb élvezettel elfogyasztani és feldolgozni.
Egyszóval jó volna, ha kissé megszerkesztettebb lenne a "kollázs, a híd, amelyen átbotorkál (a szerzõ) a Napkönyv elsõ kötetébõl a másodikba". Bár szép a hasonlat, mégsem elég, miszerint "a velencei Sóhajok hídja Casanova korában a bíróságot kötötte össze a börtönnel." Az olvasó bizony olykor legalább annyira sóhajtozik, mint a szerzõ, ám nem feltétlenül azért, mert, egyfajta önkínzó kéjjel, örömét leli a botorkálásban egyik hídpillértõl a másikig. Szívesebben venné, ha nem kellene végighaladnia a Sóhajok hídján a szerzõvel, e huszadik századvégi irodalmi Casanova-jelölttel, inkább egyetlen elegáns és könnyed szökkenéssel jutna el a Napkönyv elsõ kötetétõl a leendõ másodikig.

*

Magvetõ Könyvkiadó
Budapest, 1997
215 oldal, 890 Ft


ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE: jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/