Sok mindent elmondhatnak és Boros
János vitaindítójára el is mondtak a filozófusok,
Fehér Márta és Lendvai L. Ferenc arról, miért
érzi fontosnak a filozófiát az, aki e mellett kötelezte
el magát. Sokszor lezajlottak már persze ezzel kapcsolatos
viták, amióta a professzionalizált filozófus
és a professzionalizált tudós egyaránt nagy
intézményekbõl él meg, különösen
élesen ott, ahol az államból. Külön fejezet
ebben a történetben, hogyan próbálták
a természettudományok kiterjeszteni ambíciójukat
korábbi filozófiai terrénumokra, s milyen egzisztenciálisan
is beágyazott önvédelmi reakciókat váltott
ez ki a filozófusokból.
Most azonban nem errõl szeretnék
szólni, hanem éppen arról, miért van szüksége
a filozófiára annak, akinek ez nem kenyere. Valójában
az én nemzedékem nem filozófus értelmiségije
több félévnyi hivatalos filozófiai indoktrinációban
részesült az egyetemen. Most nem ez a téma, ezért
csak megemlíteném, hogy ennek gondolkodásszûkítõ
hatása alól volt persze számos kivétel. Magam
például dialmat elõadáson tanultam elõször
Wittgenstein
Tractatus
áról (1965-ben). Volt azonban
az egész szemléletnek egy alapvetõ, a szaktudós
meg a szakmájában szocializálódó fiatal
számára riasztó képe a filozófiáról.
Olyan elképzelés volt ez, amelyben a filozófus - bizony
a hivatalossággal a háta mögött, s nem is túl
távol a monolitikus vallási világképek felfogásától
a tudás helyes mûvelésérõl - nemcsak
a végsõ igazságok letéteményese volt
(afféle teológus), hanem õ mondta meg, mi a helyes
módszer a tudományos kutatásban, s az élet
bizonyos szféráira, mondjuk, az ember természetére,
a társadalom jellegére s a történelem meghatározóira
nézve elõre, minden vizsgálódás nélkül
és bizonyosan tudta a helyes választ. Ritka komikus dolog
volt, amikor ezt a marxista mindentudást komolyan vették
a szaktudósok: magam nem valami elmaradott s ideológiailag
indoktrinált bölcsészkaron, hanem a nekünk az orvosi
egyetemen tartott élettan órákon kaptam olyan bevezetést
az észlelésbe, amely a szenzoros átalakító
rendszerek elemzésénél nem tudta kihagyni, hogy Johannes
Müller kapcsán Lenin halhatatlan empiriokriticizmus-ellenes
tirádáiból induljon ki. A mindentudó attitûd
nemcsak a skolasztikus (értsd: iskolás) marxizmust érintette.
Jellemzõ volt egy sajátos hatalmaskodó fölény
a marxizmus jobbjaira is: a szaktudomány képviselõit
valahogy eleve alacsonyabb rendûként kezelték - mint
ahogy a felszenteltekhez illik is -, olyanokként, mint akik képtelenek
akár saját tevékenységükkel kapcsolatban
is a fogalmi reflexióra. Szóval mi a filozófust javarészt
mint egy arrogancia képviselõjét kaptuk ömlesztve,
ami még az általuk képviselt tartalmakon túl
is riasztó volt. A minket megelõzõ és tanító
nemzedék képviselõi számos területen -
a biológiától a nyelvészeten át a pszichológiáig
- meg is vívták a maguk szabadságharcát. Ennek
tartalma a marxista teológia szempontjából annak kiharcolása
volt, hogy egy adott terület nem tartozik a felépítményhez,
így aztán nem érvényes rá a marxizmus
pápáinak csalhatatlansága. Mindez többnyire -
éppen az említett hivatalossággal fûszerezett
arrogancia következtében - együtt járt mindenféle
filozofálás megkérdõjelezésével
a szaktudományt illetõen. Rendes ember csak a doktori, kandidátusi
meg efféle vizsgáin találkozott a filozófiával.
A hivatalos filozófia emberi arroganciájával,
s most újra saját nemzedékem tapasztalatairól
beszélek, együtt járt egy szemantikai arrogancia. A
pszichológus diák számára majdnem skizofréniát
igényelt, hogy megtanulja, az ideológiai órákon
mást kell érteni a "tudat" vagy az "észlelés"
szavakon, mint a szakmai órán, s legjobb, ha a kettõt
nem is próbálja viszonyítani egymáshoz. Ugyanez
volt érvényes a "szükségletek" fogalmára
a politikai gazdaságtan, a történelmi materializmus
és a pszichológia órákon. A történetet
leegyszerûsítve és lerövidítve, a filozofikusabb
érdeklõdésû fiatal számára nagy
felszabadulás volt megismerkedni egy olyan filozófiával,
amely nem akar okosabb lenni a szaktudományoknál. Sokszor
elmondtam, most újra megteszem: kulcsszerepe volt ebben a toleráns
közvetítésben Altrichter Ferencnek.
A tágan értelmezett neopozitivizmus,
egyáltalán a filozófia kérdéseinek nyelvi
kérdésekként való megfogalmazása, tudomány
és filozófia kompetenciáinak elhatárolása,
a metafizika kiküszöbölése friss levegõt hoztak.
Elsõsorban a marxizmus vallásosságával szemben
egy olyan világnézetet sugalltak, ahol a tudás nincsen
lezárva, a tudomány valóban új dolgokat tudhat
feltárni, még akkor is, ha a persze újraéledõ,
most már logicista arrogancia ezt pusztán kontingens ismeretként
le is nézi. Mindenesetre egy olyan új viszony jelent meg
a szaktudomány és a filozófia között, ahol
a filozófia segítené a saját tevékenysége
feletti reflexiót, kategóriáink és eljárási
módjaink újbóli áttekintését,
a reflektáltságot. Az úton nincsenek az igazságnak
eleve kitûzött karói, melyekhez igazodni kellene, s nincsen
kettõs igazság sem, mint az avantgárd marxistáknál,
akik valahol abban hittek, hogy az alapítók kinyilatkoztatás
erejû felismeréseit majd feltölti részletekkel
a mai tudomány. Nyitott világban élünk, ahol
a tudomány bármit állíthat, a filozófia
csak ennek szintaxisát adja meg.
Sok minden, ami a késõbbi,
a pozitivizmusban csalódott nemzedék számára
negatívnak s lehatárolónak tûnik, a világnézetellenesség,
a formalizmus, az életfilozófiai mondandó hiánya,
nos, mindez akkor és itt felszabadítás volt egy sajátos
teológia zsarnoksága alól. A mi közegünkben
a pozitivizmusnak ez a nyelvi és teoretizált formája,
mely a tudományos elméletek megformáltságán
keresztül elvezetett azok konstruktív szerepének hangsúlyozásáig,
nem korlátozó, hanem felszabadító mozgás
volt. Menet közben mi észre sem vettük, hogy ellentét
lenne a neopozitivisták és Popper, vagy Carnap és
Kuhn közt: a folytonosságot éreztük közöttük,
s az õket mástól elhatároló szakadékot
a marxizmus és a hegeli maszlag teremtette meg. Ráadásul
mindez, így éreztük, ami magának a tudománynak
az építkezését illeti, szemben állt
saját idõsebb kollégáink jóval gyûjtögetõbb
s a tudományos elméleteknek kisebb súlyt adó
felfogásával. Szóval ez az új filozófia,
ez a másutt inkább destruktív, nálunk a tudományokban
konstruktív filozófia, ellátta azt a szerepet is,
hogy segítette a mesterekrõl való leválást,
támogatta az azokkal szembeni önálló azonosság
megteremtését. Hozzájuk képest mi filozofikusabbak
voltunk.
Nem sokáig maradt meg ez a formalista
öröm és a hit a Latour emlegette nagy szétválások
egyikében, a tudomány és filozófia szétválásában.
A spekulatív és életfilozófiákat hirdetõ
attitûd új, most már nem marxista mintákat találva
nálunk is megjelent, akárcsak mindenütt a világon.
Ugyanakkor a formalista filozófiával való elégedetlenség
annak saját köreiben maradó alternatíváit
is kifejlesztette. Valójában lazán értelmezve
egy kettõs kép alakult ki. Az egyik oldalon állnak
a hermeneutikus, konstrukcionista és néha társadalomközpontú
felfogások, a másik odalon pedig a naturalizmus különbözõ
változatai. Ami a minket érdeklõ, természettudósok
és filozófusok közötti viszonyt illeti, itt olyan
helyzet bontakozott ki, ahol mindkét filozófiai pólus
megtalálja a maga szaktudományos megfelelõjét.
A hermeneutikusok és a konstrukcionisták világában
dialógus van közöttük és a különbözõ
(egyéni) jelentés központú szaktudományos
elméletek, például a narratív felfogások
között. Én nem ehhez a táborhoz tartozom, ezért
e helyt megelégszem a megemlítésével. A másik
ponton olyan attitûdök bontakoztak ki, amelyek tudatosan és
nyíltan legalább Quine naturalizált ismeretelméletet
hirdetõ koncepciója óta újra mérlegelik
Kant közel 200 éves elhatárolását ismeretelmélet
és pszichológia, az egyáltalán való
tudás lehetõsége és annak tényleges
empirikus genezise között.
Persze ma már felvértezettebbek
vagyunk, éppen a hegeli maszlag, a megváltáselmélet
taszító hatása és saját formalista kirándulásunk
révén. Valóban együttmûködni próbál
filozófia és szaktudomány, s nem összemosni akarják
a tudás forrásait. Össszességében azon
a területen, ahol én dolgozom, a tágan értelmezett
kognitív kutatás világában ez két dolgot
jelent a mai szemléletben. Egyrészt az elmélet, sõt
a spekuláció nagyobb szerepét. Gondoljunk csak arra,
honnan származik mondjuk a reprezentáció propozicionális
felfogása s az elme reprezentációs elmélete
mint szaktudományos elmélet. Kiindulásában
bizony filozófiai metateóriákból.
A másik következmény
a filozófiából származó fogalmak használata,
kísérleti hipotézisek alapjává tétele,
s utána befelé vetítése. Például
a Frege-szemantikából származó
jelentés
és
jelölet
fogalompár kulcsjelentõségre
tett szert a gyermeki reprezentáció fejlõdésének
vizsgálatában, hasonló módon például
az okság filozófiai elemzése... Mit is csinálnak
a szaktudósok ezekkel a fogalmakkal? Operacionalizálják,
felhasználják magyarázataik ellenõrzésére
s hasonlók.
Szóval mi is mindennek a jelentése?
A szaktudós nem tud filozófia nélkül élni,
ami módszertanát és fogalmi apparátusát
illeti, s amikor szaktudománya az emberi megismerést illeti,
az áthallások tartalmiak is. Konkrét kérdésekben,
amikor különösen az emberrel foglalkozik, szembe kell néznie
olyan alapvetõ kérdésekkel, amelyenekkel folytatott
küszködéséért a filozófus a fizetését
kapja. Van-e, lehet-e biztos, végsõ tudásunk valamirõl?
Mi alakítja az embert, természeti korlátok-e vagy
az ember miféle nádszál.
A filozófia azért is kell
a szaktudósnak, hogy reflektívebb legyen a szakmai küzdelmekben.
Hiszen többféle és évezredes filozófiai
értelmezésekkel bíró kép él az
emberrõl. Ma már azonban nem kell ölre mennünk
emiatt. Azt hiszem, annak a toleranciának, amit Toulmin a modern
európai filozófia bölcsõjeként emleget
- a protestáns és katolikus igazságok biztos s végsõ
gyõzelme helyett engedjük élni a másikat is -
ma a filozófiákra is ki kell terjednie.
Egyikünknek sincs belépõjegye
a paradicsomba, de szükségünk van arra, hogy általában
gondolkozzunk magunkról s arról, mit is csinálunk.
S itt nemcsak segít a filozófia, hanem elengedhetetlen is.
*
A szerkesztõség megjegyzése:
Boros János
Filozófia:
szenvedély vagy szükségszerûség?
címû
vitaindítóját elõzõ évfolyamunk
októberi számában közöltük. A vitaindító
íráshoz idõrendben az alábbi hozzászólások
érkeztek: Heller Ágnes:
Filozófia mint luxus;
Bacsó Béla:
Válasz Boros Jánosnak
(1997.
november); Fehér Márta:
Szükség van-e a filozófiára?;
Lendvai L. Ferenc:
Szükség van-e filozófiára?
(1997. december); Vajda Mihály:
Filozófia van. Hogyan
lehetséges mégis?;
Gyenge Zoltán:
A falak "hidegen
és némán"
(1998. január); Gáspár
Csaba László:
A haszontalan és mégis nélkülözhetetlen
szolga;
Danka István:
Filozófia: szenvedély
és
szükségszerûség
(1998. március).
Weiss János és Pléh Csaba e számban olvasható
hozzászólásainak közlésével a vitát
a szerkesztõség a Jelenkor hasábjain lezártnak
tekinti. -
A szerk.