MARTYN FERENC
Journal
Antal István beszélgetése
*
MF: - Azok közé tartozom,
akik életük során mindig találtak feladatokat.
Így jöttek létre például a könyvillusztrációk.
Persze, mindegyikhez egy-egy nagyon jelentékeny emlékem fûzõdik:
gyermekkori emlék a
Don Quijoté
hoz, szintén
gyermekkori emlék a Berzsenyi, késõbb írországi
emlékek, Joyce
Ulysses
e. Hasonló kirándulást
tettem a porcelánokkal: egy évig voltam vendég a Zsolnayban.
Nem vagyok keramikus, de mindenben segítségemre voltak a
szakemberek. Készítettem egy sor tálat, vázát,
az egyik szerepel is a filmben.
Azután
csináltam két alkalommal díszleteket a pécsi
színháznak. Weöres Sanyi darabjához,
A holdbéli
csónakos
hoz rengeteg kosztümöt. Azután a bronzszobrok...
Ha valami nagyon szépet
akarsz látni Budapesten, ki kell menned a Barabás utcába
a bronzöntõbe. Ahogyan Firenzében öntöttek,
úgy csinálják ma ott.
Ennyi kitérõ
és kirándulás után került sor erre a filmre.
Azt kell mondanom, hogy a film nem volt idegen és ismeretlen terület,
mert Párizsban nagyon közelrõl, közvetlen közelrõl
részt vettem az animációs filmes mozgalom rendezvényein.
Ezek abban az idõben nem kommerciális dolgok voltak, hanem
kísérletek.
Azután
ott voltak a szürrealisták, az õ nagy filmjeik, párhuzamosan
Chaplin hatalmas mûveivel. Jellemzõ volt a párizsi
életre, hogy egy-egy pénzarisztokrata társaság
megengedte magának, hogy ilyen filmeket támogasson. Láttam
ezeket a filmeket, az
Andalúziai kutyá
t például,
amiben minden van, csak andalúziai kutya nincsen.
Ezek után magáról
a filmrõl egy pár szót...
Egyik az, hogy most
meg lehetett csinálni a filmet... vagyis levonni belõle a
tanulságokat. Ez azt jelenti, hogy az ember soha nincs megelégedve
és sohasem kész azzal, amit csinál. Mindig lehetne
rajta gondolkodni, újabb javaslatokat tenni. Itt is így volt.
Azt hiszem, hogy
egészében véve nagyon szép munkát végeztek
Kismányoky Károlyék. Megható a gondosság,
pontosság, tájékozottság. A portréfilm
ismereteinkrõl való tapasztalatoknak az összegzése,
illetve, új javaslatokkal léptek elõ.
Mert valójában
a portréfilmek, amiket látni szoktunk - ez nem kritika -,
kialakították a maguk kliséit. Az ember a kérdéseket
és a válaszokat elõre tudja. Azonkívül
keveset látni ezekben a filmekben, márpedig a film - ha nem
tévedek - a látáson keresztül közöl
ismereteket, élményeket. Itt narratív, elbeszélõ,
elmesélõ filmekrõl van szó. Néha meghatóak,
például a Tóth Menyus esetében. Ennek az embernek
a sorsa, ez az õszinteség... csak nem tudom, ez a feladat?
Igen, dokumentáció,
de azt hiszem, azzal a gondolattal, hogy ezt ezreknek, tízezreknek
vetítjük, sokra nem megyünk.
Választ adni,
hogy mi a mûvészet...
És ha azt kérdezzük
a következõ lépésben, hogy mi a film: nem tudom,
még meg sem született, majd lesz. Lehet, hogy tévedek,
létrejöttek nagy filmek, javaslatok, válaszok, pontos
válaszok, amelyekre így tekintünk vissza a film rövid
történetében. Tudod, ha az
Avignoni Piétá
t
látom, örök, örök emlék, örök
kísérõ jelenlét: ezt az élményt,
ezt a megrázó, ezt a maradandó, örök élményt
nem érzem a filmbõl... Inkább azt mondhatnám,
hogy izgalmas, váratlanul szellemes, okos és mûvelt
javaslatok állandó sorát kapja az ember. De nem mondhatom,
hogy ez a film álmaim filmje.
A festészet ugyanazt
fogalmazza, mondja, állítja az
Avignoni Piéta
óta, így Braque egy csendélete, és mégis
a mi korunkról beszél! Ez a különbség! A
filmnél ezt a múltat, ezt a megrázó élményt
nem érzem.
Azt hiszem, megoldásra
vár még a feladat, hogy a film fogalmát, értelmét,
jelentõségét az emberekkel való viszonylatában,
az emberekkel és a társadalommal valószínûsítsék,
és elérjék mindazt, amirõl úgy gondolják,
hogy arra hivatott.
Röviden tehát
úgy gondolom, hogy Kismányoky Károly és Szijártó
Kálmán javaslatot tettek. Javaslatot hoztak létre,
ami fölött, ha jó az eredmény, ha elég jóindulatúak
vagyunk, és nem opponálással kezdjük, el lehet
idõzni, amirõl beszélni kell. Mondhatnánk,
hogy lehetne a film pontosabb, lehetne szigorúbb, könyörtelenebb,
kíméletlenebb, végsõkig feszítõen
megrázó.
AI: -
Mennyire érzi
személyes ügynek Ferenc bácsi ezt a filmet?
MF: - Hát, ez
biztosan személyes ügy, nem szólva arról, hogy
órákon keresztül rajzoltam... Nem biztos, hogy jól,
hogy ezek a fontos rajzaim, mert éppen akkor készültek,
de a gondolat, a gondolatoknak a menete, az irama, a ritmusa befolyásolt
engem is, ösztönzõ, stimuláló anyagot adott
nekem. Azért ilyenek ezek a rajzok, mert filmre készültek.
A filmes idõ vonatkozásában, az idõ és
a mozgás vonatkozásában determinálták
munkásságomat is.
Nem tudom, hogy
ezeket a firkákat, ezt a rajzolási formát hogyan fogadják
majd. Annyi bizonyos, hogy láttam egy olyan filmet, amelyikben századunk
egyik legnagyobb alkotója egy meszelõvel egy nagy üveg
mögött állt, és a szemközt álló
vette fel, amit rajzolt. Valami hasonló történik itt
is, amikor rajzolok egy vonalat, amit azután egy másodperc
alatt felvesznek, és akkor így - valahogyan - létrejön
egy film. Talán láttatok már olyan gépet, amelybõl
szögek és golyók pattannak ki, azokat fújja a
gép. Valami analóg dolog történik itt. A vonalak
létrejönnek, pattognak, ugrálnak, és akkor a
végén azt mondják, hogy ez rajz. Még színes
is.
AI: -
Mennyiben vállalja
ezeket a kamera alatt rajzolt vonalakat?
MF: - Jellemzõek
rám.
AI: -
Igen?
MF: - Igen. Ezeket én
rajzoltam, csalhatatlanul az enyémek. Egyébiránt ez
a hibám: nem tudok másként rajzolni, mint ahogyan
rajzolok. Vagyis a korlátaimmal, a határaimmal. Nemde jelent
az valamit, hogy ismerem azokat?
AI: -
Azért
kérdeztem, mert abban a filmben, amire célozni tetszett,
a festõ folyamatosan rajzolhatott. Folyamatosan vette fel a gép.
MF: - Igen, de nem festményt
csinált, hanem rajzolt. Rajzot lehetett itt is csinálni,
azt számtalanszor megcsinálták...
Mert mi a vonal? Ugye,
mi, akik szeretnénk rajzolni tudni, tudjuk, hogy a vonal idõ,
rögzített idõ, letett idõ; van induló
fázisa, tartalma, érzelemmel dúsítva. Azután
befejezõdik végtelen formában és áramlással:
egyszóval, idõmérõ cselekedet. Ilyen összetett
jelenség tulajdonképpen egy kép létrejötte...
A filmben gyorsabban
jelenik meg, mint a valóságban. Ilyen gyorsan nem lehet rajzolni,
de ez is jellemzõ korunkra, amely nem ér rá kivárni
azt, hogy valaki "lerajzoljon" valamit.
AI: -
A vonal mint
idõmérõ a jelen esetben olyan kontextusba került,
ahol szintén idõvel dolgoznak, filmidõvel.
MF: - Persze.
AI: -
Fel tudta-e
mérni, és ha igen, akkor hogyan, a filmidõnek és
a vonal által mérhetõ idõnek a viszonyát?
MF: - Az az érzésem,
hogy a filmnek a fogalma, a módszere arra kényszeríti
az embert, hogy összeszedje magát, figyeljen oda, mert lemarad
az "idõrõl".
Igen, a film vonzó
tulajdonsága a sokszínû idõ, mondhatnám,
hogy idõcsokor, idõvirágoknak a csokra összekötve.
Csupa idõ, megint, újra idõ, valami a sarlatán,
a bûvész munkájából. Ami, azt hiszem,
nem közömbös, mert éppen a filmnek és az idõnek
erre a korrelációjára, amirõl beszélgetni
próbálunk, vagy amit jelzünk, erre jellemzõ ez
a hajszolt, gyors idõ, ez a vissza nem állítható,
meg nem ismételhetõ, állandó, szakadatlanul
és könyörtelenül haladó idõ. Ha valamire
fel lehet figyelni ebben a filmben, akkor az a haladó idõ.
AI: -
Viszont a filmidõ
tapasztalataim szerint alapvetõen relatív. Abban az idõben,
amit egy meghúzott vonallal tudunk jelezni, bár nem vagyok
sem festõ, sem grafikus, úgy gondolom, hogy több méltóság
van, sokkal egzaktabb dolog. Hogyhogy ebbõl nem lesz káosz
a filmben?
MF: - Nagyképû
leszek, idézõjelben: az ember nagyjából tudja,
hogy mit akar. Létezik a fogalom, amelyik felé haladok és
törekszem, létezik a vizuális viszonylatok egyensúlya.
Ezen belül válik dúsabbá a hangszerelés,
szólalnak meg újabb hangszerek, jelenik meg több szín.
AI: -
Tehát
ebben az értelemben nincs alapvetõ különbség
a film számára készült rajzok és mondjuk
egy kép között?
MF: - Természetesen
nincs.
A vonal mozdulat:
zene mozdulata, test mozdulata. Egyébiránt nem egyedül
emberi tulajdonság, képesség: a fa is meghajlik, a
felhõ is megy. Szóval, az egész létezés
az idõnek és a vonalnak ez a megfoghatatlan, örökké
jelenlévõ és manifesztálódó egysége.
Az idõ ebben
a mi munkánkban is jelen van. Amikor úgy érezzük,
hogy idõrõl, mozdulatról van szó. Mindegy,
hogy azzal húztam egy vonalat, vagy pedig a gondolatom volt az.
Vannak olyan ínyencek, akik azt mondják, hogy nem is kell
meghúzni a vonalat. Persze vannak pillanatok, amikor jobb híján
azt a kifejezést használom, hogy ez a vonal itt sikerültebb,
kifejezõbb, igazabb, kíméletlenebb, pontosabb. Szívesen
használom a pontos szót, mert pontosnak kell lenni.
Amikor egy vonalat húzok,
abba mindenhonnét belekiabálnak, belebeszélnek, akkor
is, ha nem akarom, ha ellenkezem. Beleszövõdik, beleszûrõdik
egy
külsõ élmény, egy pillanatra felvillanó
jelzés, amelyik minden rezgésében jelenné válik.
Azt akarom mondani, hogy tiszta, a szónak az elvont értelmében
vett, legtisztább formájú vonal nincs, kezdve azzal,
hogy benne vagyok magam, a hibáimmal, amelyekhez különben
ragaszkodom, mert mindig számíthatok rájuk.
AI: -
A vonalak megmozdulása,
és az, hogy több vonal mozdult meg egyszerre, nem csökkentette
vagy semlegesítette a vonalak könyörtelenségét?
MF: - Ellenkezõleg.
Talán nem nagyképû hasonlat vagy példa, de sokszor
láttuk azt, hogy hol ered a Duna. A Fekete-erdõben csöpög
a víz a sziklából, és a Fekete-tengerbe megy
iszonyatos, nagy tömegben. A rajz is hasonló, persze mi még
elgondolásban sem vagyunk hasonlatosak az életnek ehhez a
dús és megmásíthatatlan, szakadatlan gazdagságához.
De egy kicsit a rajzok is szaporodtak, gazdagabbá váltak,
éspedig olyan formában - megint hibákról beszélek
-, ahogy én azt igaznak, indokoltnak és elfogadhatónak
gondolom magamra vonatkozólag. Azt lehet mondani, hogy nem tudok
jobban rajzolni. Rajzolók végtelen sorát tudom mondani,
akik mind jobban rajzolnak.
Legjobb összeszedettségemmel
próbáltam rajzolni, talán ez az, amire azt mondják,
hogy... hát igen, jellemzõ erre az emberre, ilyen vonalakat
húzott, van személyes, formai kiöntése a rajznak,
a vonalnak magának is, annak a szövevénynek, annak a
szövetnek, amelyik jellemzõ az illetõre, és ezt
mind õ csinálta...
Bevallom, nem sikerült,
de sokszor szerettem volna keresztben vagy hosszában kettévágni
a vonalat, megnézni, ha úgy tetszik, behatolni, hogy megtudjam,
mi van a vonal belsejében.
AI: -
Mennyire
hiteles vagy mennyire aktuális az a Martyn-kép, amit ez a
film ábrázol?
MF: - Ott kezdtük,
hogy ez a film végsõ soron errõl az idõvonalról
tudott beszélni, ennek egy részét igyekszik bemutatni.
Érdekes, hogy bekerültek párizsi rajzok, a vöröskréta
rajzok is. Némi jóindulattal el lehet fogadni, hogy ötven
évvel ezelõtt ugyanolyan jól vagy rosszul rajzoltam,
mint ma. De annak a vonalnak ugyanazok a tulajdonságai. Tehát,
amirõl beszéltünk: a vonal indítása, belül
a vonal szövete, a születésének folyamata, a crescendója
és a másik, az elhalkuló fejezete, vagy fordítva,
egy rendkívül hangsúlyos vég. Azokban a korai,
vörös kréta rajzokban ez ugyanúgy megvan, mint
a maiakban. Lehet mondani, hogy fejlõdtem valamit? U gyanott tartok,
mint ötven évvel ezelõtt, ami nem is olyan rossz dolog,
ugye?
AI: -
Milyen érzés
volt ezt megállapítani?
MF: - Amit mondtam.
Sajnos, itt nincs mit tenni, õszintén meg kell mondani, hogy
ez mindössze csupán ennyi.
AI: -
Amikor Ferenc
bácsi elõször látta a filmet, hiányolta,
hogy Írország nem szerepel benne elég hangsúlyosan.
Miért?
MF: - Különös,
de a filmmel összefüggésben szólnom kellene arról,
hogy mit jelent számomra a szülõföld. A szülõföld
örök jelenlétérõl halhatatlan írások
sorát ismerjük. Az én szülõföldem Somogy:
az élet elindulása, az örökös ragaszkodás,
az örökös perlekedés és a halál jelenléte.
Még régebbi, örökölt emlékeim kötnek
Írországhoz. Ez is jelenlét, megválaszolatlan
kérdések végtelenje. Szinte öntudatlanul rajzoltam
Joyce
Ulysses
ét.
Somogy, a szülõföld
meg az örökölt emlékek torkában élet
és tudat - meg nem válaszolható kérdések:
feladatok, teendõk halálig tartó sorsa, amit rajzolásnak,
festésnek hiszek. Örökké, amíg az élet
tart, tart a jelenlét Somogyban, és minden órában
gondolok Írországra.
Jegyzetek
* Martyn Ferenc, a 20. századi magyar
képzõmûvészet kiemelkedõ alkotója,
régi munkatársunk, a Jelenkor mai címlapjának
tervezõje tíz esztendõvel
ezelõtt hunyt el. Az itt közreadott beszélgetés
eredetileg a Pannónia Filmstúdió kispéldányszámú
kéthavi tájékoztatójának,
a Pannónia Filmhíradónak a 17. számában
jelent meg, 1984 tavaszán. Az interjú kéziratát
Martyn
Ferenc átnézte és
javította. Az elsõ közlésnél a következõ
bevezetõ jegyzet volt olvasható:
"A Pannónia Filmstúdió
Pécsi Mûtermében Kismányoky Károly és
Szijártó Kálmán portréfilmet készített
Martyn Ferencrõl,
a Magyar Televízió Pécsi
Körzeti Stúdiójának megbízásából.
A festõ beszélgetõpartnere dramaturgként dolgozott
a filmben. A
beszélgetés a pécsi
Martyn-házban zajlott le, a 14 perces film házi bemutatóját
követõ második héten."
Itt mondunk köszönetet
a Jelenkor e számában szereplõ Martyn Ferenc-összeállításhoz
nyújtott segítségéért Hárs Évának
és
Kismányoky Károlynak. - A
szerk.
ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT
KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE:
jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/