Sztárral szemben
Amerikai pite
Bosszúból jeles
Életfogytig
Háborgó mélység
Szentivánéji álom
Séta a Holdon
Asterix és Obelix
Tarzan


Sztárral szemben

Celebrity - amerikai, 1998. Rendezte és írta: Woody Allen. Kép: Sven Nykvist. Szereplők: Kenneth Branagh (Lee Simon), Melanie Griffith (Nicole Oliver), Leonardo DiCaprio (Randon Darrow), Winona Ryder (Nola). Gyártó: Sweetland Films. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 113 perc.

Persze tudjuk, hogy Sztárral szemben nem lehet. De sztárirányba fordulva se nagyon.
Általában véve, a sztárok testi vagy lelki közelsége zavarólag hat a normális emberi működésre, súlyos idegrendszeri és vegetatív zavarokat okozhat. Ellenszer nincs, ha netán mégis megpróbálkoznánk valamivel, a mellékhatások tekintetében forduljunk orvosunkhoz.
Körülbelül ennyi szűrhető le Woody Allen új filmjéből, mely a szorgalmas Woody-búvároknak különösebb meglepetéssel nem szolgál, lévén, hogy ugyanazon a terepen játszódik, ahol az előző hat-nyolc film, abban a New York-i, írókkal, szerkesztőkkel, tévésekkel, filmesekkel zsúfolt kisvilágban, mely önmagát A nagyvilágnak tételezi, s ezáltal félig-meddig azzá is válik. A poénok ismerősek, de jól emészthetők, a problémakör (bár láttuk már néhányszor -- válás, írói válság, érzelmi instabilitás) ha nem is eksztatikusan izgalmas, ám legalább eleven, a hangvétel kellemesen otthonos. Erőteljesen Woody-allenesnek kell lennie annak, aki a filmet a harmincadik perc tájékán rátörő szunyókálhatnékjára hivatkozva mindenestül elutasítja. Erre azért nem szolgál rá. Csak: langyos. Megrendülés nincs, ám az érző néző kétségkívül detektálhat némi tétova együttszorongást a főhőssel, amikor a záróképsorban egy repülőgép írja New York szürke egére: HELP!
És tudván tudjuk: nincs segítség. A hírnév utáni szívsajdító vágyakozás, meg a képernyőn, dobogón, színpadon, kifutón, porondon látható hírneves valakik és senkik mágnesvonzása korunk talán legerősebb mákonya. És ebből fakad a paradox tünetegyüttes: igazán híressé csupán a média által válhat az ember, így hát megvész érte, ám a média iránti beteges vonzalomról beszélni, a hírnévkórt kritizálni vagy csupán fricskázni is csak a médiában, annak eszköztárával és jelrendszerével lehet, következésképpen aki hatásosan kritizál vagy fricskáz, az maga is hírességgé egyben a média részévé válik -- itt a kör bezárult. Fejünk fölé áttörhetetlen, bornírt búra borul. Ugyan, ki tudja mire jó? Mindenesetre felírható rá: HELP!
Ui.: A recenzens személyes megjegyzése; a film legmegkapóbb pillanata talán az, amikor a gátlásos, közszerepléstől ódzkodó irodalomtanárnő hirtelen egy szánalmasan intimpistáskodó pletykaműsor riporterévé, ezáltal tv-személyiséggé lesz, s egy megvilágosító pillanatban szája elé kapva kezét, felsikkant: -- Istenem! Én Chaucert tanítottam!
Nos... én is. Szép volt.

Békés Pál


| vissza a lap elejére |


Asterix és Obelix

Asterix et Obelix – 1999, francia-olasz. Rendezte: Claude Zidi. Írta: Gerard Lauzier. Kép: Tony Pierce-Roberts. Zene: Jean-Jacques Goldman. Szereplők: Christian Clavier (Asterix), Gerard Depardieu (Obelix), Roberto Benigni (Lucius), Gottfried John (Cézár), Laetitia Casta (Falfala). Gyártó: Cecchi Gori - Pathé Cinema - Bavaria Entertainment. Forgalmazó: Flamex. Szinkronizált. 98 perc.

A filmről egy régi anekdota jutott az eszembe, amelyet Kéry Lászlótól, a Nagyvilág néhai főszerkesztőjétől hallottam. Amikor, még az ötvenes években, egy író elküldte Ottlik Gézának a 1848/49-es szabadságharcról szóló történelmi regényét, Ottlik a mű elolvasása után a szerzőnek csak ennyit mondott: "Tudod, nekem ebben a te könyvedben az tetszett legjobban, hogy nálad nem bukik el a szabadságharc, nem úgy, mint a Graczánál..." Ebben a filmben is győznek a gallok, nem úgy, mint Julius Caesar A gall háború című művében, amely a róluk való hézagos ismereteink csaknem kizárólagos forrása.
De hát hogyan is ne győznének, amikor ezek a filmbeli gallusok mind egy szálig megejtően rokonszenvesek, és ugyanolyan jópofák, ínyencek és szerelmes természetűek, mint kései leszármazottaik. Hogyan is ne győznének, amikor ők már képregényben, sőt, rajzfilmen is laposra verték az ellenséget. És hogyan is ne győznének, amikor övék a varázsital, amelyből elég néhány csepp, és máris légipostán küldik vissza a feladóhoz, méghozzá puszta ököllel, a marcona római harcosokat...
Mindössze az a bibi, hogy a forgatókönyv írójának már nem jutott a varázsitalból, ezért amilyen magasröptű a filmben minden verekedés, olyan földhözragadt és ösztövér a cselekmény. Ezt, sajnos, a rómaiak krónikus idiótaságának, a gall harcosok aranyos bumfordiságának, korántsem szellemtelen beköpéseinek és a gall lányok minden igényt kielégítő mellbőségének sem sikerült ellensúlyoznia.
Az Asterix és Obelix ugyanúgy eredetmítoszhoz nyúl, mint a Honfoglalás, és mindkettőt a XIX. századi nemzetkép inspirálja. De míg a franciáknak, szerencséjükre, ironikus-játékos a viszonyuk ehhez a XIX. századi nemzetmítoszhoz, nekünk, balszerencsénkre, tragikus-patetikus. Pedig miránk is ránk férne egy kis önirónia, egy kis önmagunkon való röhögés. Hogy valaki egyszer már elkiabálja: le a tragikus komolysággal! Aki gallus, velünk tart!

Ádám Péter


| vissza a lap elejére |


Séta a Holdon

Walk on the Moon - amerikai, 1999. Rendezte: Tony Goldwyn. Írta: Pamela Gray. Kép: Anthony B. Richmond. Zene: Mason Daring. Szereplők: Diane Lane (Pearl Kantrowitz), Viggo Mortensen (Walker Jerome), Liev Schreiber (Marty Kantrowitz), Anna Paquin (Alison Kantrowitz). Gyártó: Miramax. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 105 perc.

Kissé színpadias melodráma a hatvanas évek végéről. Holdra-szállás, vietnami háború, Woodstock Fesztivál összemontírozva egy ifjú család érzelmi megrázkódtatásának stációival. Mint egy pszichodráma-kurzus mintadarabja: látványosan tettenérhető a pillanat, ami megváltoztatja a Kantrowitz-família hétköznapi nyugalmát. Megjelenik az "átutazó" Walker Jerome ruhaárudája, pontosabban blúz-busza, s vele a formabontó, személyes történetét kalandregénnyé szövő hős. A kétgyermekes, vonzó feleség szinte hipnózisban követi az őt játékba vivő csábítót. Olyan érzelmek és indulatok megélését köszönheti a kalandornak, melyeket azelőtt nem engedett meg magának. Szerettei vele együtt perzselődnek: összecsap a szabálykövető és a "deviáns" magatartás. Némi önismereti munkálkodást követően -- az alku-szituációkban járatos, bölcs anyós főszereplésével -- a riválisok idillikus emlékké szelídítik a vad ösztönök kavarta káoszt. Ünnepélyes, megnemesült vonzódássá csitul a "fellegekben-járás".

Máriássy Vanda


| vissza a lap elejére |


Szentivánéji álom

Midsummer Night's Dream - amerikai, 1999. Rendezte: Michael Hoffman. Írta: William Shakespeare színművéből Michael Hoffman. Kép: Oliver Stapleton. Zene: Simon Boswell. Szereplők: Michelle Pfeiffer (Titania), Rupert Everett (Oberon), Stanley Tucci (Puck), Kevin Kline (Zuboly), Sophie Marceau (Helena). Gyártó: 20th Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 121 perc.

Shakespeare a filmtörténet kezdete óta szünet nélkül izgatja a rendezők fantáziáját. Ha készültek is remekmű feldolgozások, azok szinte kizárólag a nagytragédiák körére szűkülnek, míg a shakespeari vígjáték valahogy makacsul ellenáll a mozivászonnak. Régóta tudjuk, hogy Shakespeare kemény dió. Hoffman azonban 1999-ben szem elől tévesztette azt a sajnálatos tényt, hogy a diótörő használatának elemi ismeretei nélkül már belefogni is kár.
Hoffman álma színes, szélesvásznú, zenés-táncos esti mese. Megrögzötten kapaszkodik egy ósdi, romantikus és szemérmes értelmezési hagyományba, s újszerűséget legföljebb attól remélhetett, hogy az ő meséje színesben és technikásban jobban mutat majd, mint Reinhardt 1935-ös fekete-fehér verziója. Nem mutat jobban. Marad bugyuta, semmitmondó tündéroperett.
Ha a darabot nem is, a Szentivánéji... filmes történetét azért ismeri a rendező; hegyesfülű, hosszú orrú bábmanócskáit Reinhardttól kölcsönzi, Peter Hall hatására taszítja a bolyongó szerelmeseket a tudatalatti illusztratív mocsarába, az itt mézédesre szelidített, erdei bacchanália gondolatát pedig Lindsay Kemp bizarr feldolgozásában láthattuk már. Próbálkozik azért egy "merész" dramaturgiai csavarral, s a sztorit a 19. század végére emeli át, így a varázserdő lakóinak alkalmuk nyílik kipróbálni a kerékpárt, ámulhatnak a gramofonon, a hanglemezen.
Vígjátékkal van dolgunk, sajnos nevetnünk is kell: a film humora azon a ponton tetőzik, amikor az öregecske és lomhácska Puck papírmasé teknőcháton igyekszik övet keríteni 40 perc alatt a Föld körül. Dőlünk a röhögéstől. Sebaj, talán majd a húzónevek (gondolhatta Hoffman). Ám a válogatott sztárgárda a világirodalom válogatott szerepeiben tökéletes csődöt mond. Nincs tehát más hátra, mint hogy a Szentivánéji... tovább keresgéli helyét a filmes műfajban. Hollywoodban ugyanis sehogy sem találta.

Kis Anna


| vissza a lap elejére |


Háborgó mélység

Deep Blue Sea - amerikai, 1999. Rendezte: Renny Harlin. Írta: Duncan Kennedy és Wayne Powers. Kép: Stephen F. Widon. Zene: Trevor Rabin. Szereplők: Saffron Burrows (Dr. McAlester), Thomas Jane (Carter), Samuel L. Jackson (Franklin), Michael Rapaport (Tom). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 114 perc.

A törzsfejlődés legtökéletesebb gyilkoló-gépeinek tartott cápák számára alapvetően két tevékenység szükséges az életben maradáshoz: a rendszeres vadászat táplálékigényük kielégítésére, valamint a folyamatos mozgás, amely biztosítja oxigén-ellátásukat. Az akciófilmek hatásmechanizmusát ugyanez a kettős követelményrendszer szabályozza – rendszeres időközönként adagolt vérontás és könyörtelen logikával előrehaladó, mozgalmas cselekmény nélkül menthetetlenül elsorvadnak vagy unalomba fulladnak. Már ezért is furcsa, hogy a Spielberg alapmű ikráiból huszonöt esztendeje szaporodó cápa-filmek rendre elkerülik meleg áramlatait, szívesebben ólálkodva a harmatgyenge horrorok, nehézkes búvárkaland-filmek és ál-dokumentumdrámák langyos, partmenti vizeiben. Ez a negyed század azonban nem telt el hiába, a műfaj csak egy akció-specialistára várt, aki boszorkánykonyhája mélyén végre létrehozza az ígéretes hibridet: a cápafilm-evolúció tetőpontját jelentő Háborgó mélységet.
Az alaptörténet roppant ismerős: Dr. Susan McAlester epidemiológus az öregeket fenyegető Alzheimer-kór ellen genetikai úton új cápafajt teremt, amelynek mesterségesen megnövelt agykérgéből gyógyító szérum csapolható. A négy hal azonban a számukra elrendeltetett sors helyett a lázadást választja: istenük ellen fordulva megpróbálnak kitörni mélytengeri laboratórium-börtönükből. Frankenstein doktornő maroknyi..., de talán kár is folytatni, mivel a sztori csupán a millenniumi Hollywood bevált sablonjait követi: profanizált kora-keresztény allegória (a hét főbűnt megtestesítő zarándokcsapat spirituális útja a halál völgyén át a fény felé), stációként egy-két bibliai kinyilatkoztatással. A film érdemeit – elcsépelt forgatókönyve és színtelen színészgárdája helyett – kizárólag Renny Harlinnak köszönheti, aki remek lehetőséget kapott, hogy mindkét rendezői adottságát egyszerre kamatoztassa: a zárt, ingerszegény környezetet (börtön, reptér, havas hegycsúcs) kreatívan kihasználva, akciójeleneteit a tőle megszokott kitűnő ritmusérzékkel időzítve feszes, drámai látvány-mozit forgatott a tengeralatti bázisban rekedt túlélőkről, egyúttal sikeresen megküzdve a műfaji örökség kihívásaival: cápánként számolt le a klasszikus Jaws-sorozat mind a négy epizódjával, szemléletesen bebizonyítva az emberi faj felsőbbrendűségét Spielberg és klónjai felett.

Varró Attila


| vissza a lap elejére |


Életfogytig

Life - amerikai, 1999. Rendezte: Ted Demme. Írta: Robert Ramsey és Matthew Stone. Kép: Geoffrey Simpson. Zene: Wyclef Jean. Szereplők: Eddie Murphy (Ray), Martin Lawrence (Claude), Nick Cassavetes (Dillard), Obba Babatundé (Willie). Gyártó: Universal. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 108 perc.

Aki fáradt már valaha bele Eddie Murphy-filmbe, és mégsem adja fel a reményt, ad még egy dobást, egy legeslegutolsót, a meglepetten fog távozni a komikus legújabb filmjéről. Ami Murphy esetében nem kis szó. Tedd Demme rendező munkája olyan helyzetbe hozza hősünket, amiben megvillanthatja képességei eddig árny borította oldalait is. Lírázik vagy borong például.
Demme világa kontrasztos: a szó szoros értelmében fekete-fehér. Tanulságos és kordokumentumnak is felfogható munkájában sematikus, valami különleges, mérsékelten fény-, hang- és egóáteresztő fólián át láttatott, általában negatív fehérek, illetve árnyalt személyiségű feketék állnak az átléphetetlennek látszó szakadék két oldalán. A film a hamis vád alapján elvett élet, az elnyomottak kiszolgáltatottságának drámaiságára épít, gyakran szellemesen és ízléssel. Kényes kérdéseket feszeget (fekete rab tiltott viszonya a parancsnok árja-tündér lányával, homoszexualitás; ez az amerikai fekete társadalomban James Baldwin dacára máig óriási tabu), érzékenységgel, már-már igényességbe torkolló humorral. Demme ügyesen követi le az irdatlan hosszú börtönidőt: hosszabb-rövidebb történeteket állít sorrendbe, míg eljutunk 1992-be. Egy-egy megjegyzés vagy beidézett dokumentumfilm-pillanat segít felfogni a távlatokat: II. világháború, Martin Luther King álma, hippizmus, carteri-jólét. Hőseink aztán már vének, mint az országút -- a sminkes előtt le a kalappal --, és természetesen beüt a hepiend. Végül is érdemes megadni a sanszot ennek az Eddie gyereknek és az egész filmnek: jóleső dolog látni az agyonkoptatott karanténból kilépni képes, kényelmes kliséit odahagyó népszórakoztató elmozdulását. Az őslimonádéból a fajsúlyos felé. Hiába, Murphy se lesz fiatalabb. Mi se.

Halász Tamás


| vissza a lap elejére |


Bosszúból jeles

Teaching Mrs. Tingle -- amerikai, 1999. Rendezte és írta: Kevin Williamson. Kép: Jerzy Zielinski. Zene: John Frizzell. Szereplők: Helen Mirren (Mrs. Tingle), Katie Holmes (Leigh), Barry Watson (Luke), Marisa Cughlan (Jo). Gyártó: Miramax. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 110 perc.

Kevin Williamson (a Sikoly, a Sikoly 2, a Tudom, mit tettél tavaly nyáron forgatókönyvírója) élete első írásából rendezte a Bosszúból jeles című horror-vígjátékát. A középpontban egy megátalkodott, gonosz tanerő áll, aki abban leli örömét, hogy folyton-folyvást megleckézteti ártatlan és jóravaló tanítványit. Nála nem lehet ötöst szerezni, főleg akkor, ha az ifjú generáció törekvéseiben saját egykori, be nem teljesült vágyait látja kibontakozni: mindent elkövet azért, hogy Leigh és osztálytársai boldogulását megakadályozza. Boszorkányos természete intellektuális fölénnyel párosul, Földre szállt ördögként alázza meg a körülötte lévőket. Egyedül Leigh és barátai állnak ellent: Mrs. Tingle kisebb csaláson éri őket, és mivel egyezkedni vele nem lehet, „kénytelenek” bosszút állni rajta. Az „ördögűzés” azonban nem megy zökkenőmentesen, Mrs. Tingle kitartóbb és okosabb náluk...
Kevin Willamson filmje egyszerre ügyetlenül rendhagyó és unalmasan -- bár nézhetően -- sematikus. Világosan látszik, hogy nem foglalkozott a szereplők motiváltságának kidolgozásával, a horror-jelenetek feszültségének felépítésével, a poénok egyenletes adagolásával, éppen ezért a film szinte véletlenszerűen keres utat magának a különböző hatások között. Sajnos, ez kiszámíthatatlanság nem túlságosan izgalmas vagy szórakoztató, sokkal inkább bosszantóan botladozóvá teszi a filmet. Helen Mirren fegyelmezett játéka, Marisa Coughlan ördögűző-paródiája és egy szegény tornatanár burleszkje menti meg a filmet attól, hogy az ember a történet belső ésszerűtlenségein, morális ellentmondásain törje a fejét. Kevin Williamson Mrs. Tingle alakjában saját egykori tanárát mintázta meg, aki annak idején elhitette vele, hogy soha nem válik belőle jó író... Kedves tanár kollégák, ebből is látszik, nagyobb a felelősségünk, mint gondolnánk!

Vidovszky György


| vissza a lap elejére |


Amerikai pite

American Pite - amerikai, 1999. Rendezte: Paul Weitz. Írta: Adam Herz. Kép: Richard Crudo. Zene: David Lawrence. Szereplők: Jason Biggs (Jim), Chris Klein (Oz), Thomas Ian Nicholas (Kevin), Mena Suvari (Heather). Gyártó: Universal Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 95 perc.

Az amerikai tizenéves átlagtól jócskán elütő főhősök szexuális értelemben vett felnőtté válása körül bonyolódik az Universal Pictures legújabb high school-mozija. Nehéz lenne másképpen értelmezni azt a körülményt, hogy szalagavató előtt álló hőseink a film teljes terjedelmében azon dolgoznak, hogy a bál utáni bulin sikerüljön elveszíteniük ártatlanságukat. (Ez még a Megáll az idő hatvanas évekbeli középiskolásainak is jóval hamarabb jött össze, a „hanyatló nyugat ópiumának” fellegvárában, 1999-ben pedig teljesen atipikus a fenti alaphelyzet.) Az Amerikai pite készítői valami miatt általánosítják a négy főszereplő konkrét problémáját; a forgalmazó ezt a forgatókönyvírói szándékot az alábbi sommás megállapítással motiválja: „Milyen érzés kamasznak lenni alig egy évvel az ezredforduló előtt? A titokról ezennel lehull a lepel: ugyanolyan, mint máskor.”
Bár ez a vélemény sok szempontból helytálló lehet, a tizenévesek szexuális élete felől nézve semmiképp nem az. Márpedig ez a film ebben a tematikában próbál mozgolódni. Az tehát, hogy olyanra sikeredett, amilyen („biztos nem ez az, ami majd minket beavat”), annak az eredménye, hogy a kommerszfilm napszámosai alig ismerik munkájuk tárgyát. Ők normában dolgoznak: ha egy témakörre ráharap a célközönség, akkor azt nyomni kell -- kifulladásig. Esetünkben sincs idő hosszan bíbelődni fura tizenévesek bonyolult világával, nyelvhasználatával, szubkultúrájával (a la Larry Clark), elég odakenni valami ócska kis tanulságra kifutó, de azért jó vérbő mesét igaz barátságról, őszinte szerelemről, jóltáplált napközisekről. A legnagyobbat mégis azzal hazudják, hogy a felvilágosítási kényszerben szenvedő apuka figurájával, vagy a szent esküvést tévő srácok jelenetének kamerahasználatával felmutatják az ilyen típusú filmek nevetséges kliséit -- majd megcsinálják az ezeregyedik darabot ebből a szériából.
A maguk szemszögéből igazuk is van: az Amerikai pite több, mint 100 millió dollárt hozott a konyhára -- tehát „tisztelet a bevételnek”.

Somogyi Marcell


| vissza a lap elejére |


Tarzan

Tarzan - amerikai, 1999. Rendezte: Chris Buck és Kevin Lima. Írta: Edward
Rice Burroughs regényéből Tab Murphy. Művészeti vezető: Daniel St. Pierre. Zene: Phil Collins. Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 89 perc.

Megszületett a negyvennyolcadik adaptáció, s a leszármazottak szerint ez az animációs film a Burroughs-megálmodta, az igazi. Valóban lenyűgöző, játékos akciórajzfilm kerekedett a hajdanában ceruzahegyezőkkel kereskedő, sokat próbált chicagói cowboy -- először 1914-ben megjelent -- regényfigurájáról, kinek nevét egy ötvenezer fős város, Tarzana is őrzi.
A gorillacsalád, Tarzan szörftechnikás liánugrándozása valódibbnak tűnik a valódinál; Phil Collins a filmhez írt öt fülbemászó betétdala pedig biztos sikert ígér. Az alkotók szándéka túlmutat ezen: a nem is titkolt cél egyrészt a másság elfogadtatása, másrészt a "minden Egy"-filozófia rajzos tudatosítása. Az ökológiai érzékenységünket fejlesztő örök mese reményt keltő lehetőséget sugároz külső és belső világ kibékíthető kapcsolatáról, harmóniájáról. Az élet "harcművészetéről" -- a felfedezésre váró érzésről, miszerint szoros kötelék fűz bennünket másokhoz: emberekhez, természethez, világegyetemhez.

Tamás Amaryllis

| vissza a lap elejére |



 
http://www.filmvilag.hu