A film alászállása
Régi és új
Jeles András

Mórickának Móricka általi ábrázolása.

A vetítőgépből kiszabaduló fénycsóva, amint a vászonra hull — emlékszem, nem tudtam betelni ezzel a szinte erotikusnak érzékelt, mindig újat ígérő, örömteli találkozással.
A blank vibráló, rejtvényszerű karcai, a befutó sustorgása, a por izzása, remegése a fénykúp éjszakából kimetszett terében, a vászon elvont, de mégis mintegy emberi értelemben megviselt fehérsége, s a kissé mindig remegő kép, amely valami ütött-kopott égboltra, egy lenyűgöző világ alig érthető jelzéseire emlékeztetett.
Valószínű, hogy ez az élmény az újabb nemzedékek számára egyszer s mindenkorra elveszett.
Viszont itt van a modernizáció, a fejlődés és a többi. (Ami a fejlődést illeti: ezen a téren például abban mutatkozik meg, hogy az újszülöttek szemében a pupilla bársonyán előbb tűnik fel egy monitor vibráló képe, mint az anyai arc.)
Érdekes, hogy az én időmben még a propagandafilmek készítőit is lenyűgözte (így mutatják a dokumentumok) a kinematográfia technika révén megnyilatkozó "új, más világ", amely — noha a korszak, a fejlődésbe vetette minden hitét, és alig mutatott hajlandóságot arra, hogy a fegyverkezésen, a termelésen és a koncentrációs táborokon túl levő valóságot is érzékelje — automatikusan megidézte, fölébresztette a filmkép mögött lapuló, már nem képszerű, "szellemi" tartalmakat és a hozzájuk kapcsolódó érzékenységeket, azaz — egyszerűen szólva —: a filmkép metafizikáját.
Nem állítom persze, hogy ez a filmkép dokumentáris adottságaihoz mindig rejtély- és rejtvényszerűen kapcsolódó "metafizikai" háttérzaj intellektuális értelemben mély nyomokat hagyott volna a korszak filmjen, annyi mindenesetre tudható, hogy a kollégák megszállottjai, szinte médiumai voltak ama számukra néma, ismeretlen és megközelíthetetlen erőnek.
Ez a megszállottság szakmai téren persze legfeljebb "mesterségbeli tudásként" nyilatkozott meg, sohasem revelációként, pláne nem valódi tudásként, megismerésként. De mégis, még annak idején, ha feltáratlanul, kísértetszerűen, —  akár a mélypszichében, a tudattalan —, megvolt ez a Valami, a vizuális faktúra mögött vibráló metafizika.
(A világ szapora változásai oly igen eltávolítottak valamennyiünket attól a korszaktól, hogy meglehet: legtöbben nem is értik miféle képek-mögötti világról, metafizikai háttérzajról beszélek. Ha így van — és érthető, ha így van — a helyzet annál érdekesebb, azaz "annál komikusabb", e sorok írójára nézve.)
Ez az tehát — ha esetleg érthető, hogy mi a "téma" —, amit ezen a fokon az emberben végbemenő leépülés a technikai fejlődéssel szinkronitásban elvett — filmkészítőktől és nézőktől egyaránt.
A közelítő szép kerek évszám tiszteletére csináljunk egy gyors leltárt veszteségeinkről, emlékeztessük önmagunkat, milyen fokozatok skáláján érkeztünk el — ahogy Rejtő Jenő mondatja Vanek úrral heroikusan: "ilyen mélyre".

*

Kezdetben volt az "archaikus kor", a diszkrét felvételek (snittek) ideje: a tenger mozgását — például Dover szikláinál — ők (a kortársak) megrendülten látták, ahogyan az első keresztények is megrendülten képzelték el Jézus színeváltozását, vagy az ördögtől megszállt s a Kinerát vízébe csörtető sertéseket.
Következik — mondjuk így — az ősmozi, a "mágikus" amatörizmus kora. Itt már a talányos, varázslatos szkeccsek vannak túlsúlyban — mintha Max Ernst játékos démonizmusa tologatná a figurákat, és személyesen a mester, Franz Kafka is besegít: hol az alapötlet az övé, máskor a háttér-konstrukció, vagy csak egy mozdulat, nézés — legtöbbször azonban maga az atmoszféra: ezek bizony Kafka amatőrfilmjei.
(Komolyan gondolom: a külvilág ijesztő logikája az alávetettség — és a többi —, hol egy Kafka nevű prágai zsidó műveiben bukkan föl alkalmazott formaként, hol — véletlenszerűen — a korszak gyermeteg és a félkegyelműek hablatyolására, a dilettánsok automatikus írásmódjára emlékeztető szkeccs-filmjeiben.)
Említésre érdemes, hogy e filmecskék "mágikus" jellege a képelemek szinte vallási értelemben funkcionáló közvetítő karakterében, transzparenciájában érzékelhető.
...És eljött a "klasszikus" (néma-)filmek kora. Itt — a mi szempontunkból — első renden említendő az éppen keletkező narratív konvenció, amely tökéletes naivitást és tájékozatlanságot szimulál a teljes európai (és Európán túli) elbeszélőhagyomány eredményei tekintetében, s ennek a hol bájos, hol perverz affektáltságnak az ellenhatásaképpen — emlékezzünk csak — kénytelen-kelletlen kis időeltolódással figyeljük a filmeket (úgy értve persze, hogy egy elfogulatlan, normális néző keletkezésük idején is így nézte azokat!), nevezzük mondjuk science-fiction effektusnak ezt a beállítódást: végeredményképpen egy ideálisnak mondható, s mindenképpen termékeny együttműködés keletkezik az eredeti történet szellemisége, valamint a sci-fi effektus intellektuális kontrollja nyomán fellépő szellemiség között.
(Gondoljunk például a Bódy-féle második tekintetnek nevezett módszerre, amelyen ő egy már leforgatott anyag újrahasznosítását értette, s amely eljárás során koncentrált és alkotó módon, az eredeti felvétel anyagába építve jelent meg az eltérő látásmód poétikája.)
 (Palimpszeszt-hatás: a domináns, előtérben álló szöveg mögül átsejlik egy távoli s talán ismeretlen kultúra alig érzékelhető közleménye.)
(Erről jut eszembe, talán megállná a helyét egy ilyen kijelentés: a film világtörténetének teljes korpusza két típusra osztható: azok, amelyek eredeti (intencionált) jelentésüket az idők során — mint lombjukat a fák — elejtik, s azok, amelyek körülbelül ugyanazt jelentik in specie aelternitatis, mint amit keletkezésük közegében, az alkotói szándék szerint kijelentettek.)
Az alászállás következő lépcsőfoka szinte már a jelen: indul a hangosfilm. A filmkép értéke tovább inflálódik, a véletlenszerűen adódó vizuális háttérzaj, a mellékjelentések lehetősége beszűkül, de — mintegy kompenzálásképpen — itt van a hang érzéki-intellektuális arzenálja. Feszült szimbiózis: a hang egyes esetekben a vizuális képzeletet mozgósítja, mint ahogy a filmkép gyakran akusztikus funkcióban jelenik meg.
Mindez nem változtat a tendencián: ahogy az apparátus technikai lehetőségeiben gazdagodik, úgy tűnik el a filmképről — nem tudom másképpen kifejezni —: a bekövetkezés naiv szenzációja. (Hiszen mindegy, hogy vacak és hamis, "hazug" ésatöbbi volt azokban a filmekben a legtöbb dolog, éppen ez: a bekövetkezés naiv szenzációja mint a játék morális feltétele — jelen volt.)
Namármost a fent aposztrofált s máig érvényes tendencia — ahogy érzékeljük — olyasmi, mint a progresszív elhülyülés, tehát tovább közelíteni a jelen pillanatához felesleges; itt a következmények tekintetében csak azt próbálom elmondani, hogy —-

*

Kitérő
"Ha a rézrozsdát aloe camellinoval kevered, sokkal szebbé válik, s még szebb lenne, ha sáfrányt adnál hozzá...." (Leonardo: A festészetről)
...Van ugye ez a fejlődés-dolog, és — elvileg — egy modern festő is tudhatná, amit a régi flamandok tudtak mondjuk a tábla előkészítéséről, az alapozásról, stb. Dehát ő (a modern festő) azt állítja, hogy nincs neki ilyesmire szüksége, tehát olyan részletességgel és mélységben persze hogy nem tudja; én azonban attól tartok, hogy egy szép napon hiába döntene úgy, hogy lám, most az egyszer mégiscsak elővenném egy pillanatra azt a Rembrandt-alapozást — valószínűleg beleőrülne s öregedne, mire rátalálna —, dehát ő persze ravaszabb volna ennél, mert nem hozná magát ilyen nehéz helyzetbe, mondván: minek nekem az a Rembrandt-technika, hiszen azt se tudom, mit kezdhetnék vele — és sajnos ezúttal bölcsen nyilatkozna, szerintem, az a festő.
És minden téren így és eképp állunk az úgynevezett fejlődéssel.
(Kitérő vége, vissza a fővonalhoz.)
*

In medias res: ...Ami napjainkat illeti, ...sokatmondó, hogy a konstrukciók: nem szellemesek (!), továbbá: hogy a filmi elbeszélés általános mintája a XIX. századi másodvonalbeli lektür szellemiségétől nem képes szabadulni.
(Ezen a téren alig fedezhető fel egy-két kivétel...)
A néző ugyanis megelégelte már azt a hovatovább csak pimaszságként értékelhető nagyvonalúságot, ami a filmi ábrázolás általános színvonalát és az elgondolás igényességét (pontosabban: az elgondolás hiányát) jellemzi, és amit mellesleg és emblematikusan Mórickának Móricka általi ábrázolásának nevezhetünk.
Mivel azonban a filmgyártás nem tudomány, hogy problémákat oldjon meg — viszont a befektetett tőke megtérülése kötelező —, tehát a lassan és félelmetesen terjedő unalom megfékezésére a filmipar beindította a katasztrófa-programot: mindenféle kínos biológiai, kriminalisztikai, antropológiai (és így tovább) szerencsétlenségek érzékletes tálalásával elterelték a rettegésre, pánikra és hasonlókra bármikor kapható közönség figyelmét a realitástól, s attól a rossz szokástól, hogy összefüggést keressen saját egzisztenciája valamint a világ dolgai között.
A katasztrófa-programmal tehát sikerült egyfüstalatt az unalmat mint esztétikai lehetőséget egyszersmindenkorra kiiktatni, valamint a közönséget; mint e katasztrófák várományosait — a mindenkori katasztrófa-szcenáriumok intellektuális klímájához szoktatni.
Mindemellett továbbra is fennáll egy kis nehézség: maga a médium. Ellenáll és megbosszulja magát, ha illetéktelen kezek babrálják — márpedig százból kilencvenhét esetben erről van szó! — és dacosan titkaiba burkolózik, viszont mint egy érett szűz, kedveli a szakértelmet, (kérem az olvasót, hogy innentől kezdje kiiktatni a metaforából a pikantériát!), mely szakértelem döntő mértékben a konstrukció működésének tervében, az alapelgondolás mechanizmusának (szerkentyűjének) megtervezésében érhető tetten.
És éppen erre nem találok magyarázatot: hogy lehet az, hogy működésképtelen, hamis konstrukciók próbálják működtetni a szóbanforgó filmek elbeszélésmódját, ezen keresztül a figurák viselkedését, a vizuális kód szisztémáját, és a többit.
(Erre céloztam én föntebb, ama enigmatikus kijelentéssel, hogy tudniillik a konstrukciók — "nem szellemesek", azaz: nem valódi konstrukciók!... Bár, abban az értelemben, ahogyan az Andersen-mesében is a takácsok, akik a király új ruháját szövik láthatatlan szálakból, és a semmit menedzselik, nos ezekről, a filmes konstrukciókról is elmondható: ahhoz képest, hogy nem konstrukciók, elég jól működnek!)
És hogy mi egy valósi konstrukció?!
Például egy mókuskerék, mókuskával. (Ő határozza meg a szereplő viselkedését — nem kell, s körülményes is a színészt instruálni —, kegyetlenség, logika és sors összefüggése drámai egyszerűséggel mutatkozik meg — és mindez a múlhatatlan jelenben, satöbbi.)

*

Végezetül szeretném elfogadhatóvá tenni azt a megállapítást, hogy a "szerkentyű" (elgondolás): az unalom elűzésére szolgál.
"Unalmasnak mondom például — a legtehetségesebbet említem — azt az evangélium-adaptációt (Pasolini Máté evangéliuma), amelyben a rendező minden erejét a helyszínek, szereplők, szövegek, csodák ízléses összeállítására áldozza — de illetéktelennek bizonyul a "szüzsében" érintett egzisztenciális ügyekben, s ebből következően mesterségbeli értelemben mindössze "nagyon tehetséges" — de: unalmas. Viszont — függetlenül a manuális készségektől — nem volna unalmas, sőt lebilincselő lehetne a Jézus-történet, ha — mondjuk — egy olyan szemtanú tálalásában ismerném meg az evangéliumi epizódokat, aki félreértette a galileai, eseményeket, s a megfeszíttetést beavatási szertartásként értelmezi, stb.
Ilyen esetekben — mint sejthető — kioltódnak a kodifikált képekhez rendelt  reflexek, s minden jelenet — minthogy az elbeszélésmód kvázi merőleges a hagyományos történet síkjára — drámai értelemben megvilágosul, s új, váratlan jelentést vesz fel.

*

Megvallom, hogy ezen a ponton — mivel e pillanatban bizonyos önállósággal jönnek-mennek az agyamban a képek (Bresson-, Kuroszava-, Bergman-jelenetecskék törték át a kordont — ráadásul Fellini is!) — ezt figyelmeztetésnek vettem, és ezen attak hatására oda módosítom a fentieket, hogy: zseniális elgondolásra (szerkentyűre) nyilván nem a legnagyobbaknak van szükségük — hanem az "összestöbbinek", szóval az ún. filmművészetnek. Ez utóbbi azonban nem mutatja ki az érzelmeit, s egyelőre minden marad a régiben. (Nagy fájdalom ez nekem, de mit tehetnék... Azzal bíztatom magam, amivel néhai háborús bűnös miniszterelnökünk a képviselőtársakat a német invázió után: "No, de nem kell rögtön félreverni a vészmadarakat!", amivel ráadásul egyet is értek — így a történelmi kontextusból kiragadva az aranyköpést — tudnillik majd csak lesz valahogy, tényleg, de ezt már Illyés szép szavaival mondom: "Mert olyan még nem volt, hogy valahogy ne lett volna."
 

http://www.filmvilag.hu