Beszélgetés a reklámról
Az áruvédjegy mûvészete
Zachar Balázs

A jó reklám és a mûvészi erõ csak látszatra ellentétes, a tömegvonzásnak is az eredetiség a titka.

A magyar reklámfilm-rendezõk többé-kevésbé hasonlóan ítélik meg helyzetüket. Alkotói szabadságukban meglehetõsen korlátozottak, mivel a reklámügynökségek félnek minden újítástól, ezért az igazán jó ötletek ritkán valósulhatnak meg. Arról viszont, hogy érdemes-e ez ellen küzdeni, és hogy egyáltalán milyen a mai magyar reklámok színvonala, már nem ilyen nagy az egyetértés. A hazai reklámfilm helyzetérõl beszélgettünk a négy legismertebb magyar reklámfilm-rendezõvel.

- A játékfilm-rendezõk gyakran panaszkodnak arról, hogy a filmkészítés során rengeteg kompromisszumot kell kötniük. Ezzel önöknek is szembesülniük kell?

- Herendi Gábor: A filmkészítésnek ma Magyarországon ez az egyetlen területe, ahol ha nem is korlátlanok a lehetõségek, de jó anyagi körülmények között színvonalas munkákat lehet készíteni. Kompromisszumokat kötni persze itt is kell, de nem anyagi okok miatt. Aki ebben a mûfajban dolgozik, annak tudomásul kell venni, hogy a reklámfilmezés alkalmazott mûvészet, és hogy a mûvészi elképzelések megvalósítása mindig alárendelõdik a reklám alapvetõ funkciójának. Vagyis annak, hogy a reklám egy üzenetet közvetít, aminek el kell jutnia a fogyasztóhoz. Tudomásul kell venni, hogy van egy megrendelõ, aki fizet a munkáért, és ezért van „némi" beleszólása a dolgokba.

- Létezik-e akkor a reklámfilm esetében rendezõi szabadság, s ha igen, az meddig terjed?

- Nagyon nehéz általánosítani, mert ez nagyban függ az ügyféltõl és a terméktõl is. Itt van példának a Levis márka. Ez a név annyira ismert, hogy már nem kell bevezetni, tehát olyan információkat a reklámfilmnek nem kell hordoznia, amelyek megértetik a nézõvel, hogy ez egy nadrág. Ilyen helyzetben nyilván sokkal nagyobb a rendezõi szabadság, s így sokkal kreatívabb vagy extravagánsabb filmet lehet csinálni, mint egy kevésbé ismert terméknél, ahol a túlságosan izgalmas képi világ elfedné azt az információt, amit a termékrõl tudni kell. A válasz továbbá attól is függ, ki miért alkalmaz reklámfilm rendezõt. Ha a megrendelõ kizárólag a saját elképzeléseit akarja megvalósítani, majdnem mindegy, kivel dolgoztat. Más a helyzet azonban, ha azért választ egy bizonyos rendezõt, mert az õ munkáit annyira kreatívnak látja, hogy meg meri adni neki a szükséges alkotói szabadságot. Így állandó kapcsolat alakulhat ki az ügynökség és a rendezõ között – nálunk ez jellemzõ –, akivel akár többféle stílusú filmet is el lehet készíttetni. A másik lehetõség – s nyugaton inkább ez dívik –, hogy minden rendezõnek van egy show-realje (ez egy referencia kazetta a rendezõ tíz legjobb filmjével), s egy kicsit minden rendezõ specializálódik valamilyen irányba. Így ha megrendelõ szeretne például egy étel-reklámot csinálni, akkor azzal a kívánsággal fordulhat az ügynökséghez, hogy olyan rendezõt szeretne, aki gyönyörû étel-filmeket csinál.

- Van-e olyan formavilág, képi vagy hangulati stílus, amit a magáénak vall, vagy ami közel áll önhöz?

- Az, hogy milyen témákkal illetve ötletekkel fordulnak a leggyakrabban hozzám, talán megmutatja, milyen stílusú filmeket szeretek leginkább. Azt érzem leginkább hozzám közelinek, ha humoros hangvételû filmre van szükség, ha szereplõknek kifejezett szerepük van, és instruálni kell õket. Továbbá azokat a filmeket, amelyek képileg nem igazán extravagánsak, sokkal inkább a szereplõket, a színészeket dolgoztatják meg, vagy valamilyen képi humorra épülnek.

- Melyik munkájában sikerült leginkább megvalósítania az elképzeléseit?

- Nagyon szeretem a Postabanknak a néhány évvel ezelõtti „szenzációs négyes" filmjeit. Jól sikerült a most a futó Soproni Ászok sorozat is. Valamint a Westel 06-60-nak az a sorozata, amelyben rendszeresen birkák voltak a fõszereplõk.

- A Soproni Ászok különösen nagy sikert futott be. Hogyan jött a szóviccekre épülõ reklámfilm ötlete?

- Az egészet lényegében menet közben találtuk ki. Az alapötlet – vagyis hogy legyen négy figura, akik favicceket mondanak – a reklámügynökségé volt, s a verbális poénok is tõlük származnak. A film képi világának kialakításába viszont már egész korán bekapcsolódhattam. Kezdetben ugyanis csináltunk egy úgynevezett pilot-filmet, amivel meg tudtuk gyõzni a megrendelõt, aki meglehetõsen rettegett az egész alapötlettõl. Leforgattunk egy jelenetet, s kiderült, hogy ezek a filmek akkor jók, ha a szerepekre amatõröket keresünk, nem pedig színészeket. Mivel épp a jó értelemben vett amatõrsége és fésületlensége hordozza a filmnek azt a báját, ami olyan sikeressé tette.

kocka

- Miért kevés még mindig Magyarországon az az igazán kreatív – egy jó ötletre vagy gegre épülõ – reklámfilm, amelybõl Nyugat-Európában annyit lehet látni?

- Kapitány Iván: Ez sajnos ténykérdés. Magyarországon multinacionális cégek uralják a reklámpiacot, amelyek tömegcikkeket árulnak. Ezekhez jól megszokott, könnyen érthetõ filmeket készítenek, szigorú rend szerint, egészen részletes elõkészítõ munkálatokkal és a filmre vonatkozó szinte akadémikus kötöttségekkel, amelyektõl nem lehet eltérni. Ezek a megrendelõk félnek mindenféle újdonságtól, és alul-fölül lenyesik a reklámokból mindazt, amitõl tulajdonképpen az egyéni lehetne. Talán ha több magyar megrendelõ volna és többen engedhetnék meg maguknak a mozgóképes reklámokat, több olyan film készülne, ahol kevésbé érvényesülne ez a „német" irányvonal. Ezt persze csak mi nevezzük annak, igazából egy multinacionális gondolkodásmódról van szó, amely Nyugat-Európában is jelen van. Azzal a különbséggel, hogy ott a helyi sajátosságokat sokkal jobban figyelembe veszik, nálunk viszont ilyesmi egyik multit sem érdekli.

- Melyek ezek a bizonyos helyi sajátosságok?

- A lehetõ legrosszabb megoldás az, amikor egy külföldi reklámfilmet egy az egyben szinkronizálnak vagy feliratoznak. A külföldi filmen szereplõ „átlagpolgárok" – egyébként igen szimpatikus arcú emberek – szinte teljesen idegennek tûnnek egy magyar „átlagpolgár" számára. De ennél többrõl is szó van. A filmben megjelenõ attribútumok – egy asztal, egy villanykapcsoló, egy képkeret – mind szükségesek ahhoz, hogy egy reklámfilm magyarrá váljon. A nézõk számára így ismerõs típusú környezet veszi körül a szereplõket, felismerik, hogy Magyarországon ilyen típusú mosógépeket szoktak használni, vagy egy konyha így van berendezve.

- Mi dönti el, hogy egy reklámfilm szerepére ismert személyt, kevésbé ismert színészt, vagy esetleg amatõrt kér fel?

- Mindegyik más célt szolgál. Nagyon ismert arcot általában akkor alkalmaz valaki, ha ehhez az archoz, ehhez a személyiséghez akarja kötni a terméket. Amikor fikciós reklámfilmrõl van szó, nagyon szeretek színészekkel dolgozni. Nem az ismertekkel, mert õk szintén megváltoztatják egy kicsit a filmet, elterelik a termékrõl a figyelmet, és ezáltal maguk válnak fontossá. Mégis szükség van színészekre, mert ez egy szakma, s egy harminc másodperces filmnél nagyon fontos, hogy a megfelelõ tudás birtokában legyen az, aki játszik, hogy instruálni lehessen, s ki tudjon fejezni érzelmeket. Ha elsõsorban nem a színészi játék a lényeges, hanem a karakter, általában statisztákat alkalmazunk.

- A játékfilmekhez képest korlátlannak tûnõ anyagi lehetõségek miatt nálunk is elõfordulnak már rekordösszegû költségvetéssel, különleges effektusokkal készülõ megaprodukciók?

- Nem ez a jellemzõ, de persze vannak ilyenek is. Néha egy ötletet odáig fejlesztünk, hogy az már messze eltér az eredetitõl, de az ügyfélnek nagyon tetszik, és vállalja a költségeit. Az is elõfordul, hogy a megrendelõ maga áll elõ valamilyen különleges technikát vagy nagy apparátust igénylõ gondolattal. Az egyik biztosító társaságnak készítettünk egyszer egy filmet, amelyben amikor a hegymászó felér a csúcsra és eltávolodik tõle a kamera, a hegyek a távolban a cég emblémáját adják ki. Ehhez meg kellett építeni egy hegyet mûteremben, azután pedig komoly komputer-animációs utómunka vette kezdetét, hogy mindezt létre lehessen hozni.

- Miben látja az alapvetõ különbséget egy játékfilmrendezõ és egy reklámfilmrendezõ munkája között?

- Itt nincs tere és nincs helye a mûvészi önmegvalósításnak. Készíthetek filmeket az én ízlésem szerint, gazdagíthatom õket a saját ötleteimmel, de azt nem várják el tõlem, hogy az ars poeticámat közöljem. Csupán annyit várnak el, hogy a film a lehetõ leghatásosabban kifejezze az üzenetet, s ehhez ismerjek és megfelelõen használjak minden szükséges eszközt. Éppen ezért nem is nagyon utasíthatunk vissza megrendeléseket, hiszen mi és a cégünk is ebbõl élünk. Lényegében alkalmazottak vagyunk. Ha úgy tetszik, meg vagyunk véve, senkit nem érdekelnek az érzelmeink. Ez nem feltétlenül negatívum, mindenesetre tény. Ezzel sokan nem tudnak megbarátkozni, mivel nem fejezhetik ki rendezõi énjüket. Itt másban élheti ki magát az ember: a legjobb eszközökkel dolgozhat, a legjobb minõségben, és a produktum idõtartamához képest a legnagyobb pénzzel.

kocka

- Hogyan viseli, hogy megkötött kézzel kell dolgozni, és a szabadsága igen szûkre szabott?

- Rohonyi Gábor: Az embernek borzasztóan tudnia kell taktikázni, megpróbálni a megrendelõ által vágyott és a saját maga által megálmodott között megtalálni azt a kompromisszumot, ami miatt még nem kell leköpnie magát. Vannak persze olyan munkák, amit elsõsorban a pénz miatt vállal az ember. Különös, hogy minél visszataszítóbb egy munka mûvészi szempontból, minél kevésbé igényel kreativitást, általában annál többet lehet vele keresni. De hát a mûfaj nagyrészt a pénzrõl szól, hiszen az, aki tévéreklámot rendel, kénytelen igen mélyen a zsebébe nyúlni. Az ember ettõl függetlenül – ha az önérzete erõsebb – néha ellenáll ezeknek a csábításoknak, mert túlságosan sok kompromisszumot kellene kötni.

- Külföldön azért akad rendezõ, aki elér egy bizonyos anyagi színvonalra, ahol azt mondja: „most már csak olyan munkákat vállalok, amelyek az én ízlésemnek is megfelelnek…"

- Természetesen. Sõt, korábban a Stábfilmnél – amikor még nem voltunk túl szorongatott helyzetben – nekünk is elvünk volt, hogy nem vállalunk el akármit, és többször adtunk vissza megrendeléseket. Az ember persze idõvel kénytelen engedni szigorú elveibõl, de azért nagyritkán akadnak olyan megrendelések is, ahol kifejezetten ránk számítanak. A Thomas Jeans nevû magyar farmergyártó cég – akiknek idén készítjük a negyedik filmjüket – például egyszerûen azt szokta mondani: „kellene egy film". És ezek többnyire érdekes módon jól sikerülnek. A filmek hatása lemérhetõ az üzleti sikereiken, és mindez anélkül jön össze, hogy közbelépne egy ügynökség, egy csomó öltönyös ember és bürokrata, akikkel meg kellene mérkõzni.

- Az általános mosóporok és az összehasonlító intimbetét- és pelenkareklámok ideje még korántsem járt le…

- Szerencsére azért akad kivétel is. A Libero például kijött az állatkertes reklámmal, ami igen jól sikerült, és népszerû lett. Pedig nem mutatták meg, hogy nyílik, hogy csukódik, mit nyel el, nem csöpögtettek folyadékot. Állítom, hogy ez a reklám sokkal több embert "hatott" meg, mint egy didaktikus, magyarázó, számítógépes grafikával ellátott középszerûség. Magyarországon azonban – tartok tõle – még sokáig ez utóbbiak fognak dominálni, mivel senki sem hajlandó igazán kockáztatni.

- Ugyanakkor egyes cégek hajlandóak igen komoly összegeket áldozni egy-egy különleges trükkre vagy óriási díszlet felépítésére. Önt soha nem vonzották az ilyen nagyszabású munkák?

- Nem vagyok technokrata, és nem igazán hoz lázba, ha ötszáz statisztát kell mozgatni, meg helikopteren van a kamera, bár csináltunk ilyent is. Volt egy Cherry Coke kampány, ahol az Erzsébet-híd tetején állt a fõszereplõ és helikopterrel röpködtünk körülötte, meg krokodilt sétáltattunk a Váci utcában. De én nem erre a teszem a hangsúlyt, a dolgok ugyanis nem attól érdekesek, hogy nagyszabású, látványos körülmények között készülnek.

- Ön szerint a jó reklámnak mire kell hatnia?

- Az agyra. Én azokat a filmeket szeretem, amelyekben nem direkt kommunikálunk, nem dörgölik az ember képébe, hogy mit vegyen meg és miért, hanem látunk egy történetet, vagy akár csak egy képsorozatot, és asszociatív módon magunknak kell társítani az illetõ termékkel. Vagyis a rejtett, közvetett reklámok az érdekesek, amelyekben talán még egy csipetnyi költészet is van, de mindenképpen agymunkát igényelnek a nézõtõl…

- Akkor ez már mûvészet?

- Akár még az is lehet. Ebben a mûfajban óriási lehetõségek vannak, és ne felejtsük el: példát ad más filmes mûfajoknak. Az új technikákat, megoldásokat itt próbálják ki elõször, mert itt van rájuk pénz. Legyen az egy új vágási metódus, képtorzítási trükk, szinte mindig a reklámban lát elõször napvilágot, és utána kerül az egyetemes mozgóképkultúrába. Vagyis a reklám szakmai mûhely is, ahol a film formai lehetõségei csiszolódnak.

- Ha létezik mûvészi reklámfilm, akkor lehetséges olyan reklám, amely évek múlva is érdekes? Vagy ez a mûfaj, jellegénél fogva, kizárólag a mának szólhat?

- Készülnek olyan filmek, amelyekrõl évek múlva is beszélnek az emberek. Tehát lehet új nyelvet teremteni, csakhogy ez a legkevésbé sem érdekli a magyar üzletembereket és reklámoztatókat, õk ugyanis biztosra akarnak menni. És a biztos mindig a középszerû.

kocka

- Kollégái úgy nyilatkoztak a mûfajról, mint alkalmazott mûvészetrõl. Sõt, van aki úgy vélte, itt nincs is helye az önmegvalósításnak…

- Bergendy Péter: Az igaz, hogy ez egy alkalmazott mûvészet, de annak ellent kell mondanom, hogy az ember ne tudná a saját elképzeléseit és esetleg még önmagát is belevinni egy reklámfilmbe. Nem véletlen, hogy a rendezõt külföldön azért keresik meg, mert van egy bizonyos stílusa, látásmódja, képi világa, szerkesztési módszere, ami rá jellemzõ. Az más kérdés, hogy hazánkban ez mennyire valósulhat meg. Az én tapasztalatom az, hogy megvalósulhatna, ha a rendezõn kívüli körülmények másképp alakulnának.

- Az ügynökségekre gondol?

- Elsõsorban rájuk. Az ügynökségek féltik a pozíciójukat, mivel nagyon nagy pénzek forognak a reklámban, és nem biztos, hogy jól venné ki magát, ha egy ügynökségi ember megpróbálna valami újat, szokványostól eltérõt mutatni. Ezzel az állását kockáztatná. Mivel mindenki fél – a megrendelõ, az ügynökség, a kivitelezõ –, ezért nagyon rossz magyar reklámfilmek készülnek. Különösen elkeserítõ a helyzet, ha a magyar színvonalat összehasonlítjuk a lengyel, a cseh vagy az orosz reklámokkal. Ebben a mezõnyben a magyar reklámok nemhogy a sor végén kullognak, de nincsenek is jelen a sorban.

- Csak ez az oka ennek?

- Részben ez, másrészt, hogy az ügynökségi embereknek mindenáron bizonyítékot kell mutatniuk munkásságuk igazolására. Ezt úgy teljesítik, hogy felkérnek bizonyos cégeket, amelyek letesztelnek csírájában holt ötleteket, story-boardokat – úgynevezett animaticokat –, kis rajzban, helyes kis zenével, és e tesztek alapján próbálják meg elképzelni, milyen lesz egy film, illetve hogyan fog hatni. A tesztek viszont alapvetõ módszertani hibákkal készülnek. Csak egy példa: megkérdezik a magyar háziasszonyokat, szerintük milyen tejreklámokat kellene vetíteni a tévében. Erre a magyar háziasszony azt mondja: az a jó tejreklám, amikor Nusi néni a hûtõszekrénybõl elõveszi a tejet, megissza, ízlik neki, és visszarakja. Erre az ügynökség azt mondja: tudjuk most már, milyen a jó tejreklám, errõl van is papírunk, amit a megrendelõnek meg tudunk mutatni, így végül megszületnek ezek a tejreklámok. Ez viszont végzetes hiba, mert ezzel a módszerrel egyszerûen infantilizálják, debilizálják a nézõt. Kikérem magamnak minden magyar háziasszony nevében, hogy ennyire hülyének nézzenek. Nem a magyar háziasszony feladata, hogy a reklám hatásmechanizmusát elemezze, erre elvileg szakemberek vannak.

- Hogyan lehet ez ellen tenni? Be kellene bizonyítani, hogy nem ez a fajta reklám hat a nézõre?

- Az egész világon egyetemes például a humor, függetlenül a vizuális megjelenítéstõl. Tehát, ha olyan embereket ábrázolunk, akik hitelesek, akiken keresztül emberi történeteket tudunk bemutatni, és e történeteknek van humoruk, akkor azoknak mûködniük kell. Nem hiszem, hogy ezt bármiféle teszt meg tudná cáfolni, vagy legalábbis nem azok, amelyek az elõbb említett módszerrel készülnek.

- Akkor hogyan születnek azok a reklámok Magyarországon, amelyek mégis kivételek az unalmas többség alól?

- Ön tud mondani ilyeneket? Mert én nem nagyon. Igazából nincsenek olyan reklámok Magyarországon, amiket külföldön mutogathatnánk.

- Ezek szerint a saját filmjeit sem tartja kivételnek? Azok is rosszak?

- Ilyen szempontból igen. Rossz alapötletek, amelyeket vizuálisan, hangulatilag vagy színészi játékkal kínnal-keservvel felhozunk egy bizonyos szintre, de ha Londonban bemutatom bármelyiküket, kinevetnek. Olyan történetekkel, képsorokkal állunk elõ ugyanis reklámfilm címén, amelyek valójában nem azok. Ezek a filmek legjobb esetben is az MTV1 híradójának mûsorblokkjai lehetnének, mivel bizonyos adatokat közölnek, érzelemmentesen. Csakhogy a humornak pont az volna a szerepe, hogy jó érzést keltsen, ez a jó érzés asszociálódjék a tartalommal. Amikor elmegyek és megveszem a terméket, akkor ez a jó érzés fog motiválni. Na most azok a frigid, impotens reklámok, amelyek a magyar csatornákon láthatóak, nem hinném hogy bárkiben is jó érzést keltenének.

- Akkor miért érdemes csinálni? Mit tehet ilyen helyzetben egy rendezõ?

- Küzd. Azért, hogy az eredetileg kitalált történet, a teszteredmények ellenére az érthetõség, a játékosság, a humor és a kreativitás felé haladjon. És próbáljuk meg úgy eladni, hogy legalább a magyar mezõnyben elfogadható színvonalat képviseljen.

- Mi az, ami önnek tetszik mások reklámjaiból, illetve a sajátjaiból?

- Példaként csak külföldön készült reklámokat tudok mondani. Kiemelkedõen jó volt a külföldi reklámok közül az a Peugeot-film, amelyben a buldózer elszabadult. Jól sikerült a Philips tavaly karácsonyi kampánya az írható CD-vel és a szélesvásznú tévével. De emlékezetes az a Magnum-reklám is, amelyben a fiú este a tengerparton elmegy a gumióvszer-automatához, de végül jégkrémet vesz. Egyébként egy magyar reklámfilmben soha nem lehetne elképzelni azt, hogy egy pasinak koszos a körme egy ételreklámban, pedig ha a dolog ezt kívánja, legyen csak koszos, mert attól lesz jó a film. A sajátjaim közül csak egyet emelnék ki, ami egy kicsit megközelíti azt a szintet, amit fölállítanék. Ez pedig az OTP-elefánt, az A-hitel reklám. Az alapötlet nem túl eredeti, a szöveg is túl sok, de legalább van benne valami kelet-európai.

- Hogyan választ szereplõket a filmjeihez?

- Alapvetõ követelmény, hogy hihetõ emberek legyenek. Ezért nem is szoktam modellekkel dolgozni, hanem odamegyek az utcán vagy a buszon valakihez, és azt mondom: gyere el szerepelni! Ami pedig a dolog technikai részét illeti, egyre kevésbé hiszek a számítógépes csodákban, a különleges optikákban. A legfontosabb a történet, ehhez képest minden más harmadlagos, negyedleges kérdés.

http://www.filmvilag.hu