Hitchcock száz éves
Jobb félni, mint megijedni
Bori Erzsébet

Végy egy átlagembert, egy közönséges hétköznapot, egy hátsó udvart vagy egy olcsó motelt és fedezd fel benne az elképzelhetetlent. Hitchcock óta nappal is rettegünk.

Embert próbáló feladat írni valamit arról a rendezõrõl, akinek a filmjeit jóformán gyerekkorom óta nézem, a legteljesebb felhõtelenségben, mert soha még csak ezembe sem jutott elgondolkozni azon, hogy mit élvezek rajtuk - újra meg újra. Mert nem csak a Mester pályája tagolódik szakaszokra, a nézõnek is megvannak a maga korszakai, amelyeket a korábbi kedvencek ejtése, más filmek felfedezése jellemez, vagy éppenséggel az az ostoba és elsietett vélekedés, hogy vége, kinõttem Hitchcockból. Ezt a tévhitet többnyire egy-egy remake megtekintése önti romba, amelybõl kiderül, hogy az új fiú a pénzen és a technikán kí vül semmit nem tud felmutatni, amivel utolérné vagy felülmúlná a Psychót, a Dial M For Murdert (magyarul Gyilkosság telefonhí vásra, remake-ben Tökéletes gyilkosság), hogy csak a frissebb példákat emlí tsük. Ilyenkor mi mást tehet a hûtlen nézõ, mint szégyenkezve visszakullog az eredetihez.

Hitchcock volt talán az utolsó kétkezi rendezõ, aki nem mûvésznek tanult, de iparosként sem a filmcsinálás valamely részterületére szakosodva. A (néma) filmgyártás manufakturális korszakában kezdett, elõbb feliratokat rajzolt, aztán csinált mindent, amit rábí ztak, világí tott, í rt, vágott, leszaladt parizerért. Ilyen iskola után igazán nem okozott gondot beállni a kamera mögé, ha beteget jelentett az operatõr vagy a rendezõ. Minden adva volt hozzá, hogy elsõrangú rendezõ legyen belõle, a szakmunkás tí pusból. Emellett szól az alapanyaga is, hiszen leginkább rissz-rossz kalandregényekbõl, gyenge bulvárdarabokból adaptált kommersz - üzleti és közönségsikerre törõ - filmeket. Felfogni is nehéz, tetten érni szinte lehetetlen, hogyan válhatott mégis a legnagyobb rendezõk egyikévé, aki egyetlen mûvészfilmet sem csinált, mégis szerzõi életmûvet hagyott hátra.

Hitchcocknak igazából csak két témája volt: a szorongás és a szex. Tõle, a filmjeibõl tanultuk meg, hogy tényleg jobb félni, mint megijedni, pedig az angolban nincs is meg ez a közmondás. De mitõl féljünk? Sötéttõl, lúdvérctõl, zsákos embertõl, késes gyilkostól - ezt persze nélküle is tudtuk. De arra Alfred Hitchcock nyitotta rá a szemünk, hogy jó lesz félni a rendõrségtõl is. Elõdei és kortársai legfeljebb odáig jutottak, hogy a rend derék õrei mintha kicsit lassúbb mozgásúak és észjárásúak volnának az ideálisnál, ezt is azért bátorkodtak csupán megjegyezni, hogy kidomborí tsák a magándetektí v hõs kivételes képességeit. Ami azt illeti, az utódok is csak belemaszatoltak a magasan fejlett társadalmak eme féltve õrzött titkába.

A mestert többször érte vád, hogy nem szereti a rendõrséget. Nem gyõzött tiltakozni, szó sincs róla, szereti õ, csak fél tõle. A sanda gyanú eloszlatására, még inkább önmaga meggyõzésére az elsõ igazi Hitchcock-mozi, A titokzatos lakó (némafilm) óta sorra léptette fel a snájdig nyomozókat, akik legtöbbször a hõsnõ udvarlója, võlegénye kitüntetett szerepkörében villoghattak. Ennél többet nem tehetett értük. Nézzük az egyik legszebb példát, a Zsarolást, ezt a korai remekmûvet, a brit hangosfilmgyártás úttörõjét. A kezdõ képsorok a Scotland Yard detektí vjeinek munkás hétköznapjaiba engednek bepillantást: riasztást követõ rutin letartóztatás, a delikvens olyan rosszarcú, hogy kétség sem férhet a bûnösségéhez - a nézõ mégis azon kapja magát, hogy együttérez vele, talán azért, mert olyan gyanútlan. Ágyban, párnák közt cigarettázva és újságot olvasva éri a nem várt látogatás, kétségbeesetten szemez az éjjeliszekrényen pihenõ revolverrel, de mi tudjuk, hogy semmi esélye. Meglehetõsen kétértelmû az a jelenet, amikor a megbilincselt fickót levezetik az utcára, ahol addigra meglehetõs tömeg gyûlt össze. A hangulat ellenséges, sõt gyûlölködõ, de nem derül ki, hogy a bûnözõre vagy a rendõrségre haragszanak-e az emberek. Hitchcock nem siet kimagyarázkodni, annál inkább, hogy A zsarolás - az elsõ brit hangosfilm - elsõ tekercse némafilmként pereg, egy szó sem hangzik el benne. A sikeres munkanap után a mosdóban látjuk viszont a nyomozókat, úgy készülnek a hazamenésre, akár a rendes hivatalnokok. Hiszen azok is, állami alkalmazottak, köztisztviselõk, egy nagy bürokratikus szervezet tagjai, akiknek történetesen az a dolguk, hogy vegzálják és üldözzék polgártársaikat - persze csak ha okot adnak a zaklatásra vagy a rendõrség lát okot a gyanakvásra.

A filmbeli nyomozó, a hõsnõ võlegénye jó vágású macho, némileg nyers és erõszakos, de semmiképp sem brutális vadállat, inkább átlagos fiatalembernek mondhatnánk. A történetben az a gyönyörû, ahogy a törvénynek ez a fizetett és igyekvõ szolgája szemrebbenés nélkül hajlandó kijátszani törvényt és igazságot. Amikor Frank rájön, hogy az õ kis Alice-e a bûnös, mindent megtesz azért, hogy egy kisstí lû zsaroló nyakába varrja a gyilkosságot. Akár akasztófára is juttatná, de tisztább, szakmai szempontból sem kifogásolható eljárást választ: a gyanúsí tott menekülés közben veszti életét. A menekülés kétséget kizáróan bizonyí tja, hogy bûnös, az ügy megoldódott, a rendõr méltán számí that dicséretre vagy elõléptetésre. A zsarolót persze nincs miért sajnálnunk, tenyérbe mászó alak, gyáva féreg, ha sarokba szorí tják, pökhendi, ha nyeregben érzi magát. Sajnos a szép szõke hõsnõ semmivel sem különb nála, öntudatos, buta liba; nem a tragikus véletlennek, hanem saját magának köszönheti, hogy bajba került. Frank erkölcseirõl már ejtettünk szót.

A Zsarolás tisztán hitchcocki film, rajta kí vül senki nem tudta akkor megcsinálni - vállalni sem merte volna - azt, hogy a nézõ egyetlen szereplõvel sem azonosulhat, és csupán a mindenkori helyzet dönti el, hogy éppen melyiküknek szorí t. Ráadásul sehol egy rejtély, sehol egy árva csavar a történetben, a nézõ mindent tud, mindent ért, és í gy izgulja végig a másfél órát. Ami azt jelenti, hogy Hitchcock már 1929-ben tökéletes birtokában volt a feszültségteremtés és -kitartás - a suspence - eszközeinek.

A detektí v võlegény tehát megmentette szí ve választottját a börtönbõl, de azt õ sem akadályozhatta meg, hogy bajba ne kerüljön. A „rendõr a családban" igen gyakori képlet a Hitchcock-filmekben, de mindig az derül ki, hogy a nyomozó udvarlók vagy barátok sem adnak garanciát a biztonságra. A gyanú árnyékában hõsnõje kis hí ján kétszer is otthagyja a fogát, és hiába jár jegyben egy fess detektí vvel, végül magának kell megoldania az esetet a sorozatgyilkos, özvegyek réme nagybácsival. A Szabotázs tûzrõlpattant ifjú rendõre nem rest zöldségesnek állni, hogy szemmel tarthassa a gazfickót, sõt udvarolni kezd a feleségének, mégis bekövetkezik a tragédia, felrobban a bomba, meghal a kisfiú, és az asszony kénytelen saját kezébe venni az ügyet és a konyhakést. A Szédülés detektí vjét az orránál fogva vezeti és saját sötét céljaira használja a gyilkos pár; James Stewartnak nyomozó a barátja, de törött lábbal, szobához kötve is õ leplezi le a darabolós gyilkost, aki aztán úgy vágja ki a hátsó ablakon, hogy az ép lába is eltörik. A Psycho Arbogast nevû nyomozója sem képes megoldani vállalt feladatát, de õ legalább megfizet szakmai hiányosságaiért. Ezt kivételes esetnek kell tekintenünk: a rendõrség kudarcaiért és tévedéseiért többnyire ártatlanok fizetnek, illetve - ha kártérí tésre kerül a sor - az állam, megintcsak a vétlen civilek adójából, de ez már nem Hitchcock szakterülete.

Ártatlant gyanúsí tanak és üldöznek A titokzatos lakóban, a Harminckilenc lépcsõfokban, a Zsarolásban, a Fiatal és ártatlanban, A szabotõrben, A gyanú árnyékában, a Meggyónomban, az Észak-Északnyugatban. A Gyilkosság hõsnõje meg sem áll az esküdtszéki tárgyalásig és a halálos í téletig; már a siralomházból menti ki egy jó szándékú amatõr. A tévedés áldozata másfél óráig tartó rémálom: a mélyen vallásos mintapolgárt, férjet, apát és kisembert egyszercsak elkapja a lélektelen gépezet. Elég egy hisztérikus nõ tanúvallomása, hogy bankrablás gyanúja miatt bilincsbe verjék, tehetetlen bábként hurcolják ide meg oda, vájkáljanak a magánéletében, elvegyék a nadrágszí ját, rács mögé dugják. A család anyagi csõdbe jut, a felesége megõrül, a gyerekek szülõk nélkül maradnak, és csak a puszta véletlenen múlik, hogy horogra akad az igazi tettes.

Ne felejtsük el, hogy Alfred Hitchcock Angliában kezdett filmezni, abban az országban, ahol a rendõrök a legutóbbi idõkig nem viseltek fegyvert, ahol hagyományosan tisztelték a szabadságjogokat és az emberi méltóságot, a Scotland Yardnak pedig becsülete, sõt legendája volt. Minden adva van ahhoz, hogy szélsõségektõl mentesen, harag és elfogultság nélkül, tisztán álljon elõttünk a rendõrség igaz valója. Nincsenek, nem kellenek brutális, lövöldözõs rendõrök, korrupt, a maffiának dolgozó vagy a politikusok zsebébe ugró zsaruk, csak udvarias, szorgalmas szakalkalmazottak. (Hitchcock amerikai filmjeiben is megõrizte ezt a képletet.) Ám ezek a derék rendõrök mindig késve érkeznek, csak kullognak az események után, rossz nyomon járnak. Persze csak akkor, ha a rossz nyom jó útnak ígérkezik, amelyen a legnagyobb eséllyel és a leggyorsabban lehet eredményt produkálni.

Hitchcock és Truffaut kimerí tõ beszélgetései során többször is felmerült, hogy mi van akkor, ha az üldözött, halálos veszélyben forgó hõsökért izguló nézõ felteszi a kézenfekvõnek tûnõ kérdést: De hát miért nem fordulnak a rendõrséghez? Mí gnem egyszer, Az ember, aki túl sokat tudott második, amerikai változatában James Stewart éppen ezt teszi. A suspense magasiskolája az a jelenet, amelynek egy zsúfolásig megtelt koncertterem a helyszí ne, itt dördül majd el a gyilkos lövés abban a pillanatban, amikor a cintányéros összeüti a hangszerét. Erre Hitchcock elõbb gondosan fölkészí ti a nézõt. Rögtön a fõcí m után bemutat egy cintányért azzal a szöveggel, hogy egyetlen cintányérütés is képes megváltoztatni egy család életét. A koncert elõtt szí nre lépteti a kémeket, akik megbeszélik a tervet, sõt próbát is tartanak a zenemû lemezfelvételével. Csak ezután kerül sor a csúcsjelenetre. Minden fontos szereplõ ott van a szí nházban, és a gyanútlan tömegben egyedül Doris Day (és persze a gyilkos) tud a készülõ merényletrõl. De a nézõ még náluk is többet tud. A tízperces jelenet - milyen hosszú idõ az egy filmben! - majdnem némafilm, egy szó sem hangzik el, csak a zene szól, a feszültség egyre nõ, amikor befut James Stewart, testbeszéd útján értesüléseket cserél a nejével, majd a rendõrséghez fordul. Az eredmény sejthetõ, a rendõrök ide-oda küldözgetik, ebbõl sem értünk egy szót sem, csak a gesztusokat látjuk, a némajátékot Stewart és a rendõrök között, az egész roppant komikus, miközben egy pillanatra sem lanyhul tõle a nagyfeszültség. Ilyen gonosz tréfát is csak Hitchcock engedhetett meg magának.

A százéves Mester majdnem egyidõs a mozival. Ott volt minden határkövénél, a hang vagy a szí n bejövetelénél, a különféle technikai újí tásoknál. Az új eljárásoknál is nagyobb kihí vást jelentett azonban felismerni, még inkább megelõzni a közönség nemzedékváltásaival járó í zlésbeli és szemléleti váltásokat. Hosszú pályája során Hitchcocknak többször is sikerül ez a nagy ugrás, amelyben oly sok rendezõ a nyakát szegte. Talán azért, mert nem futott divatos trendek és témák után. Igazából mindig ugyanazt a két vezérlõ csillagot, ha úgy tetszik, fixa ideát követte: a szorongást és a szexet. Szerencséje volt, mert ez a kettõ nekünk is régi mániánk. Õ csak formát adott testetlen szorongásainknak és tárgyatlan vágyainknak.

http://www.filmvilag.hu