Grunwalsky Ferenc fotókiállítása a Kortárs Muvészeti Múzeumban.
Grunwalsky, a rendezo és Grunwalsky, az operator a szokatlan kivágatok mestere. A megnyitó felé igyekezvén a Roncsfilm kockáit idéztem fel: a helyzetekbe váratlan percben, váratlan szögbol belépo kamera rögzítette képet. Az indokolt és szervesen beépülo váratlanság és meghökkentés élményét egy-egy jelenet után.
A múzeum hatalmas tere tele Ladányi Andreával, a csarnokban kanyarodó lépcsosor és a márványpadló pedig a táncosno és társulata színpadává alakul át.
A sokadik kört rovom a tárlaton. Az elso benyomás: nem érzékelem, hogy ez a sok kép egyazon embert ábrázolja. Hogy egyáltalán ábrázolni szándékozik az egyest. Ez a tárlatanyag az általánost ünnepli a ragyogó táncos testét ünnepelve. Ladányi Andrea porcikái a (szlovák) komáromi erod óriás labirintusának lepusztult termeiben láthatók. Grunwalsky portrét készített teste minden négyzetcentiméterérol. Emberleltárt a testúrnorol szürke és okker falak elott. A felmart, az enyészetben visszatalajosodó padlaton. Egy-egy képen kipillanthatunk a vastagfalú vedlett vermekbol az anyatermészetre. Ligetes facsoportok fürdenek a fényben. A beltérbe tévedo napsugárban, máskor éjszakai razziát idézo reflektorvilágnál látható az Ember csupasz, máskor átlátszó fólia lapította teste.
Grunwalsky enteriorjei semlegesek, a testet csak lepusztult felületek veszik körül. Minden egyes kép a nagy egymásra találás élményét sugározza: a fényképész örömét leli tárgyában és birtokba veszi azt. Újabb és újabb, gyakran egymástól alig eltéro képeken látjuk lefegyverzo közelségbol a közegébol kiemelt, táncoló testet.
Táncost fényképezni általában két helyszínen szokás: muködés közben a színpadon, vagy -- egyre gyakrabban -- minden igényt kielégíto muteremben, ahol mintegy laboratóriumi körülmények között csiszolható tovább a látvány, mindennemu esetlegesség kiiktatásával. Grunwalsky kiemeli a megszokott közegbol a táncosno alakját. Nem természeti térbe helyezi, ahol a hatvanas években született japán irányzat, a butoh mesterei dolgoztak. Ez nem plain air.
Emberalkotta hely a fényképkészítés színtere.
Ladányi teste mindent tud:
képzett szerkezet és organikus líra. Lankadatlan figyelmet
ébreszt térben és síkban egyaránt. Megmutatkozásában
partner a fényképész, aki csodálatát
a képekben is érzékelteti. A táncosno teste
néhol egészen közelrol látható: vállai
lankái, bordái völgyei a képeken. Máskor
"csak" apró, kalligrafikus jel a térben, vagy vetett árnyék
a töredezett padlón, az ablakon beömlo, elnyúló
fénnyel keretezve. Modell, múzsa és mester. Grunwalsky
lebilincselo sorozata egyszerre érett és úttöro
jelenség a hazai táncfotózás mufajában.
http://www.filmvilag.hu