Zombi genezis
A mi húsunk Varró Attila
Nincs a zombihoz fogható szörny a horrorfilm történetében. Autentikus
mozgókép-monstrum, olvasott társaival ellentétben csupán kezdetleges előképei
találhatók meg a rémirodalomban (mint a harmadik kívánság eredményeképp
életre kelt fiú az 1902-es Majom-mancs történetben). Filmpremierje, a Fehér
zombi (1932) mindössze a címszereplő legnépszerűbb előfordulási helyét,
valamint magát az elnevezést köszönheti az alapműként szolgáló misztikus
útikönyvnek, William Seabrook 1929-es Magic Island-jának, amelyben a szerző
részletesen leírja a karibi szigetvilágban népszerű vudu-mágia hiedelemvilágát,
különös tekintettel az éjféli szertartások során életre keltett halottakra.
A zombi kezdettől látványrém, külsején kívül nem támaszkodhat más adottságra.
Elrettentő hatása nem különleges fizikai képességekből fakad: lassú, esetlen,
sebezhető figura szemben a farkasemberek, frankenstein-szörnyek übermonstrumaival.
Míg az arisztokratikus vámpír karizmatikus parancsolója az éjszaka gyermekeinek,
a járkáló halott a szolgák között is csak szolga, hipnotikus erejű tekintet
híján nem ájulnak karjába önként a szűzek és fiatalurak. A zombi maga a
megtestesült sokk-effektus, miként ezt a Val Lewton-műhely gyönyörű opuszának,
a Zombit gondoztam-nak (1943) emblematikus jelenete is bizonyítja, amelyben
a hősnő egy cukornád-ültetvényen láthatatlan ellenség elől menekülve találja
magát váratlanul szembe a gonosz vudumágus egyik kidülledt szemű rabszolgájával.
Míg egy farkasember vagy vámpír a folytonos feszültséggel fárasztja ki
áldozatát, nézőjét egyaránt, a zombi borzasztó külsejével megriaszt, majd
csupán arra képes, hogy ezt a hatást újra és újra megismételje. Ennek köszönheti
másik sajátosságát: ritkán jár egyedül, sok kell belőle, hogy benépesítsen
minden nyílászárót, folyosókanyart, mígnem a szüntelenül ismétlődő rettenet
végül sarokba szorítja a menekülőt.
(...)
|
|
http://www.filmvilag.hu
|