Euro-western
Rosszak és csúfak
Nevelős Zoltán
Spanyol prérik, olasz cowboyok, DEFA-indiánok.
Az európai western meghosszabította a nagymúltú amerikai műfaj életét.
|
„Kiváló westernt lehetne itt csinálni!” – Sergio Corbucci visszaemlékezése
szerint ezt mondogatták egymásnak 1959-ben a Pompeii utolsó napjai forgatásán
dolgozó ifjú olasz filmesek az andalúziai pusztaságban. – „Ezek a fantasztikus
kanyonok, ez a sivatagi táj épp olyan volt, mint Mexikó vagy Texas, vagy
legalábbis amilyennek mi képzeltük őket.”
A társaság tagjai: Corbucci, a másodstáb rendezője; Sergio Leone, a
Mario Bonnard betegsége miatt rendezővé előlépő asszisztens; Duccio Tessari
második rendezőasszisztens; Enzo Barboni és Franco Giraldi, a másodstáb
operatőrei ekkor még legfeljebb álmaikban képzelték, hogy hamarosan egy
ekkor még nem létező alműfaj halhatatlan érdemű alkotóiként fogják őket
számon tartani. Ők öten több mint harminc olasz, avagy spagetti-westernt
fognak rendezni a következő évtizedben. A dél-spanyolországi sivatagot,
közelebbről Almeriát mégsem ők fedezték fel a western számára. A spanyol
Joaquín Romero Marchent az ötvenes évek közepe óta készítette itt Zorro-filmjeit,
amelyek díszletei később az olaszok számára igencsak kapóra jöttek.
1960 körül azonban még tartott a kardos-szandálos filmek, azaz a peplumok
divatja. Hollywood az ötvenes évek elejétől (a Quo vadis?-tól a Ben-Hurig)
folyamatosan ellátta munkával a római Cinecittá személyzetét, akik egy
füst alatt, alacsony költségvetéssel, egy-egy levitézlett amerikai testépítővel
a főszerepben, a maguk (ál)mitológiai kalandfilmjeit is gyártogatták két
ókori szuperprodukció között. Amikor azonban a közönség kezdett közömbössé
válni a monumentális történelmi filmek iránt, az amerikai tőke pánikszerűen
kivonult. Maradt a munkaerő és az eszközpark, de nem volt műfaj, amire
rászabadítsák őket.
(...)
|