Betörő az albérlőm
Wilbur öngyilkos akar lenni
Időzavarban
Maradok!
Zseton és beton
Örökség
Chouchou
A holtak hajnala
Bajos csajok
Shrek 2
A szem
Betörő az albérlőm
The Ladykillers – amerikai, 2004. Rendezte: Ethan Coen. Írta: William Rose forgatókönyve alapján Joel Coen. Kép: Roger Deakins. Zene: Carter Burwell. Szereplők: Tom Hanks (Dorr), Irma P. Hall (Marva Munson), Marlon Wayans (Gawain), JK Simmons (Garth), Tzi Ma (Tábornok), Ryan Hurst (Hudson). Gyártó: Touchstone Pictures / Jacobson Company. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 104 perc. A skót és brit filmművészet manapság jobbára csak egy szűk mozibolond
réteg előtt ismert, ám az ötvenes–hatvanas években még széles körben tisztelt
rendezője Alexander Mackendrick, akit kivételes stílusérzéke és a legkülönbözőbb
műfajok (vígjáték, szatíra, noir, kalózfilm) iránti hiperszenzitivitása
emelt az élvonalba. Stílus- és műfajérzékenység: Mackendrick művei ezen
együtthatók miatt tarthatnának számot posztmodern napjaink mozilátogatóinak
érdeklődésére, ám – tudjuk – a korszellem nem kedvez a klasszikusoknak,
a remixkultúra inkább az újrafeldolgozásokat kedveli.
Tosoki Gyula
Wilbur öngyilkos akar lenni Wilbur Wants To Kill Himself – dán-skót, 2003. Rendezte: Lone Scherfig; Írta: Lone Scherfig, Anders Thomas Jensen; Kép: Jorgen Johansson; Zene: Joachim Holbek. Szereplők: Jamie Sieves (Wilbur), Adrian Rawlins (Harbour) Shirley Henderson (Alice). Gyártó: Zentropa Entertainment Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. Perc. Némi fanyalgással mondom: ott tartunk, hogy se közel, se távol egy ehhez foghatóan tisztességes, érzéssel szórakoztató mozifilm. Úgy irigylem a dán filmgyártást, ahogy csak kis ország irigyelhet valamit egy másik kis országtól, momentán azt a magabiztosságot, amivel a dánok immár napirendre térve a Dogma egyszeri nagy pukkanása felett, megtanultak tisztességes közönségfilmeket, színvonalas giccset, édesbús romantikus vígjátékot készíteni. Lone Scherfig rendezőnő csúcsformában van. Úgy szórakoztat, hogy közben nem megy le kutyába, és a néző is emberi méltóságával távozhat a moziból. Ha nem lenne nyilvánvaló: ez nem csekély érdem, a rideg valóság és a szivárványos mese fogyasztható kevercséhez csak kevesen értenek, ez a rendezőnő viszont igen. Legfrissebb dramédiáján persze ott találhatunk fogást, ahol csak kedvünk tartja: főhőse, Wilbur sportszerűen kísérletezik az öngyilkossággal, ami, mármint a kis híján tragédiával végződő kísérletek, mintha csak egy bohém figura bolondos rögeszméjének megnyilvánulásai volnának. Aztán ott van a mindent megbocsátó, buddha-nyugalmú, a racionalitást megtestesítő báty, a testvéri szeretet és önfeláldozás szobra, romantikus szálként pedig a maga szigetországi módján bájos, kislányát egyedül nevelgető, szánni való tündérke. Na meg a családi örökség, a sarki könyvesbolt, ez a családi összetartozást szimbolizáló ódon fészek, az idétlenül vicces korházi alkalmazottak, a lágy hóesés, szerelem és tragédia, effélék. Rejtély, hogy hogyan lehet mindebből jól kijönni, az ilyen tanácstalan pillanatokban jönnek kapóra az olyan biztos magyarázatok, mint a pontos arányérzék, a biztos ízlés és a megnyerő színészi játék. Látszólag nincs titok, a recept ott virít a filmvásznon, mintha mi sem lenne egyszerűbb. Bárcsak így lenne! Köves Gábor
Időzavarban Out of Time – amerikai, 2004. Rendezte: Carl Franklin. Írta: David Collard. Kép: Theo van de Sande. Zene: Graeme Revell. Szereplők: Denzel Washington (Whitlock) Eva Mendes (Alex), Sanaa Lathan (Anna), Dean Cain (Chris), Robert Baker (Dalton). Gyártó: MGM / Monarch Pictures. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 105 perc. Carl Franklin szereti a kisvárosi jó-rossz zsarukat, akiknek nem csupán
a bűnözöktől, de maguktól is meg kell védeniük a vidéki állampolgárokat.
Igaz, a helyszín itt nem egy fülledt és romos déli porfészek, mint az Egy
rossz lépésben, hanem egy nett kis kaliforniai strandtelepülés (jóval Isten
háta előtt), ahol a szimpatikus Whitlock mintarendőr (Denzel Washington)
bermudagatyóban és pálmafás ingben vigyáz a helyiek testi-leki jólétére.
A jóképű zsaru nem csupán kitüntetést kap, de emellett pompásan kigyúrt
izomzattal, saját horgászstéggel és GPS-es személyhívóval rendelkezik,
ráadásul érdekelt a kisváros mindkét jó nőjében. Bombajó feleségétől (Eva
Mendes, aki kábé úgy néz ki, mint Roger nyúl neje, Jessica) éppen elfelé
válik, miközben meleg csákányváltással már egy kollega (Dean Cain – volt
Superman) feleségét döngeti. Érezzük, túl sok ez a jóból, és valóban, ki
is derül, az új szerető rákos, csak pár hónapja van hátra, svájci gyógykezelése
egy kisebb vagyonba kerülne.
Vaskó Péter
Maradok! Je reste – 2003, francia. Rendezte: Diane Kurys. Írta: Florence Quentin. Kép: Robert Alazraki. Zene: Paolo Buonvino. Szereplők: Sophie Marceau (Marie-Dominique), Vincent Perez (Bertrand), Charles Berling (Antoine), Colette Maire (Geneviéve). Gyártó: Alter Films / France 2 / TPS Star. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 104 perc. „Hogy áll a szerelemmel?” – szegezi a kérdést egy rámenős udvarló Marie-Dónak,
aki ekkor ráébred: unja már férjével a tízévnyi házasságot, a férfi rigolyáit,
mániákus bicikliőrületét, és hogy neki kell kísérőautóval követnie a pedálozások
során. Otthagyja hát Bertrand-t és Antoine-nal, a nagyon is találó kérdés
feltevőjével kezdene új életet – ha a levakarhatatlan férj hagyná: Bertrand-nak
ugyanis jelszavává válik a címül választott mondat és ... marad. Ahelyett,
hogy kiköltözne a nő lakásából, beveszi magát az egyik szobába és még egy
tüdőgyulladást is összeszed, csak hogy asszonya részvétét felkeltse. De
Marie-Do egyre jobban szabadulna a hazajáró lélektől. Antoine-nak, az új
férfinak azonban megtetszik Bertrand viselkedése és nem átall a pártjára
állni – annál is inkább, mivel forgatókönyvíróként mindennél jobban érdeklik
a váratlan fordulatok...
Vajda Judit
Zseton és beton Marfa si banii – román, 2001. Rendezte és írta: Cristi Puiu. Kép: Silviu Stavila. Szereplők: Alexandru Papadopol (Ovidiu), Ioana Florea (Bety), Dragos Bucur (Vali), Luminita Gheorghiu (anya), Razvan Vasilescu (Marcel Ivanov), Doru Ana (Doncea). Gyártó: Rofilm. Forgalmazó: Klorofilm. Feliratos. 90 perc. A kelet-európai filmgyártások közül egyik sem mélyrepült olyan látványosan
a kilencvenes években, mint a nagy múltú román, az utóbbi időszakban mindössze
egy-két egészestés mozi született az országban évente. A válság az ezredfordulón
tetőzött, a 2001-es év egyetlen (!), állami pénzből finanszírozott nagyfilmje
Cristi Puiu Zseton és beton (pontosabb – bár kétségkívül kevésbé játékos
– fordításban: Az áru és a pénz) című debütáló munkája.
Pápai Zsolt
Örökség Arven – dán, 2003. Írta és rendezte: Per Fly. Kép: Harald Gunnar Paalgard. Zene: Halfdan E. Szereplők: Ulrich Thomsen (Christoffer), Lisa Werlinder (Maria), Ghita Norby (Annelise), Karina Skands (Benedikte), Lars Brygmann (Ulrich). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 114 perc. Nem egy enciklopédikus igényű filmtrilógiát tart számon a filmtörténet
a Szabadság-Egyenlőség-Testvériség témájának szentelt Három szín-filmektől
Pasolini Élet-trilógiáján át egészen a zombilét fázisait dokumentáló Élőhalott-szentháromságig
– a dán társadalom keresztmetszetének bemutatására azonban bízvást állítható,
hogy ebben a formában elsőként Per Fly rendező vállalkozott. A 2001-es
Pad című nyitódarab egy lecsúszott alkoholista hétköznapjain keresztül
a szociális számkivetettek sorsát ábrázolta, a jövőre elkészülő záródarab
a középosztály világába kalauzol, az idei Örökség pedig nem kisebb feladatot
vállalt magára, mint a dán nagypolgári elit sivár életének dokumentálást.
Egy ilyesfajta, nagyra törő terv számtalan kockázatot rejt magában, élen
az ilyenkor szinte elkerülhetetlen olcsó moralizálással és fajsúlyos gondolatokkal;
a népszerű tévésorozatokon edződött és egy bájos animációs gyerekfilmmel
(Prop és Berta) büszkélkedő Fly esetében azonban inkább a kereskedelmi
televíziós populizmus látszott fenyegetőbb veszélynek.
Varró Attila
Chouchou Chouchou – francia, 2003. Írta és rendezte: Marzak Allouache. Kép: Laurent Machuel. Zene: Germinal Tenas és Gilles Tinayre. Szereplők: Gad Elmaleh (Chouchou), Alain Chabat (Stanislas), Claude Brasseur (Leon), Roschdy Zem (Jean), Catherine Frot (Nicole). Gyártó: Les Films Christian Fechner / Canal + / France 2 / KS2. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 105 perc. Egy fiatal bevándorló csupa szerencsés kimenetelű hányattatásai Párizsban,
a végén mámorban úszó esküvői hacacáréval, már ahogy annak egy klasszikus
vígjátékban lennie kell. Kevésbé szokványos viszont, hogy a film forradalmian
bánik finnyás társadalmaink kényes témáival: a naivan hazudozó arab bevándorlót
mindenütt tárt karokkal fogadják, munkája is lesz rögvest, ahol ráadásul
valós identitását is kibontakoztathatja. Chouchou (a komikus múlttal rendelkező
Gad Elmaleh alakításában) nem csak homoszexuális, de travesztita is. Munkahelyein
mademoiselle-ként éli az életét, amit mindenki a legnagyobb természetességgel
fogad, a pszichológus munkaadótól kezdve a páciensekig, illetve Chouchou
jövendőbelijének látszólag konzervatív szüleiig. Nem bánja az útját egyengető,
jóságos Leon atya sem (később lazán áldását adja a homoszexuális esküvőre),
és a film már-már idilli társadalmában még azt sem veti ki falai közül
az egyház, akinek elfojtott szexualitása csábító Szűz Mária jelenésekben
ölt testet. Nem az a vívmány, persze, hogy ezek a kérdések ilyen megközelítésben
szerepelnek, hanem az, hogy maga a megközelítés nem fennen lobogtatott
témája a filmnek, mintegy mellékes, magától értetődő.
Kis Anna
A holtak hajnala Dawn of the Dead – amerikai, 2004. Rendezte: Zack Snyder. Írta: George A. Romero forgatókönyve alapján James Gunn. Kép: Matthew F. Leonetti. Zene: Tyler Bates. Szereplők: Sarah Polley (Ana), Vingh Rames (Kenneth), Jake Weber (Michael), Mekhi Phifer (Andre), Michael Kelly (CJ). Gyártó: Strike Entertainment / New Amsterdam Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 100 perc. Olybá tűnik, a zombifilm reneszánszát éli -A kaptár és a 28 nappal később
után most egy hetvenes évekbeli George A. Romero rendezte zombi-klasszikus
remake-jében tűnnek fel az emberevő szörnyek. Míg azonban a hajdani mozi
egyértelműen a műfaj paródiája volt, az újrahasznosított változat véresen
komolyan veszi magát: rosszarcú, agresszív élőhalottak, tornyosuló hullahegyek,
pánikba esett gyanakvó túlélők mindenfelé.
Hungler Tímea
Bajos csajok Mean Girls – amerikai, 2004. Rendezte: Mark S. Waters. Írta: Rosalind Wiseman könyvéből Tina Fey. Kép: Daryl Okada. Zene: Szereplők: Lindsay Lohan (Cady), Rachel McAdams (Regina), Lacey Chabert (Gretchen), Amanda Seyfried (Karen), Tina Fey (Norbury). Gyártó: MG Films / Paramount. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 97 perc. Amerika filmipara a legkülönbözőbb tini- és diákfilmeket is ugyanúgy
zsinórban köpködi ki, mint minden más műfaj termékeit. A legújabb tinisercintés,
a Bajos csajok meglepően szép ívet ír le, és szórakoztatóan landol Amerika
orcáján. Hiszen az önleleplezésben is élenjáró jenkik imádnak a tükör elé
állni, hogy szembeköphessék magukat. A néző az unásig ismert diákmiliőbe,
az amerikai mikrotársadalomba bukhat alá, amelyben kizárólag annak van
hitele és súlya, ami tökéletesen hamis. A főszereplő lány, a csinos Cady
zöldfülűként csöppen bele a csillogóan rút sulivilágba, merthogy 15 éves
koráig Afrikában nevelkedett zoológus szülei szárnyai alatt, és csak elméletben
ismeri az „erősebb győz” darwin-i alaptörvényét. De hamar feltalálja magát,
és két viszonylag szimpatikus osztálytársa, Janis és Damian biztatására
beépül a plasztikáknak csúfolt három csinibaba szövetségébe, amely a suliban
a hierarchia csúcsát jelenti. A nősténytriumvirátus feje a hosszú, szőke
hajú cica, Regina, aki a körmönfont manipulációk és gonosz praktikák bajnoka,
ezenkívül divatdiktátor, és minden évben bálkirálynő. Cady feladata az
lenne, hogy a klikk legbelső titkait kikutatva letaszítsa a trónról a királynőt
és két udvarhölgyét, de a kísértésnek nem tud ellenállni, ô maga is udvarhölgy
lesz, végül azonban az eszes tanárnő, Norbury kisasszony (az őt alakító
Tina Fey írta a forgatókönyvet Rosalind Wiseman bestselleréből) ügyesen
rácba szedi a nebulókat, és elkövetkezik a futószőnyeg simaságú happy end.
Tornai Szabolcs
Shrek 2 Shrek – amerikai, 2004. Rendezte: Andrew Adamson, Kelly Asbury, Conrad Vernon. Írta: Joe Stillman, J. David Stern és David N. Weiss. Zene: Harry Gregson-Williams. Gyártó: DreamWorks SKG, Pacific Data Images. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 105 perc. Shrek, a böhömnagy zöld ogre egy régi Disney-rajzfilmben legfeljebb
komikus mellékszereplő lehetett volna, a játékfilmekből ismert „jópofa
kisember” rajzfilmre adaptált változata, akinek az a feladata, hogy esetlenségével
és humoros kiszólásaival ellenpontozza a giccsbe hajló történetet. A nézők
a kezdetektől imádták a vicces figurákat, már az 1937-es Hófehérkéből sem
a bájos főszereplőnő, hanem a hét apró csibész lett közönségkedvenc. A
Disney-stúdió egész estés rajzfilmjeiben hatvan éve nyüzsögnek a csupaszív
antihősök – de mindig csak epizodistaként. Pedig ők azok, akik ontják a
szállóigévé váló poénokat, és évek múlva már csak rájuk emlékszünk a történetből:
A kis hableányból a rákra, az Aladdinból a dzsinnre, az Oroszlánkirályból
pedig a varacskos disznóra. Amikor a csikorogva induló DreamWorks-gépezet
jóvoltából Shrek 2001-ben nagy lábaival a vászonra taposott, a sok háttérbe
szorított epizodista helyett is learatta a babért. Ő lett korunk hőse,
aki azzal lázad a rózsaszín mesevilág ellen, hogy csúnyán és zölden is
képes boldog lenni.
Dóka Péter
A szem Jian gui – hongkongi-thaiföldi, 2002. Rendezte: Oxide Pang, Danny Pang. Írta: Jo Jo Yuet-chun Hui, Oxide Pang, Danny Pang. Kép: Decha Srimantra. Zene: Orange Music. Szereplők: Anjelica Lee (Mun), Lawrence Chu (Dr. Wa), Yut Lai So (Yingying), Chutcha Rujinanon (Ling). Gyártó: Applause Pictures / Premier PR. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 94 perc. A hongkongi születésű Pang ikrek Bangkokban készítették első közös játékfilmjüket
1999-ben. A Bangkok Dangerous egy süketnéma bérgyilkos szívszaggató történetét
mesélte el elegyítve Wong Kar-vaj Csungking expresszének képi trükkjeit
és atmoszféráját John Woo érzelmes-véres akcióoperáinak látványosságával,
míg a történet szerelmi szála erősen a Leon, a profira hajazott. A sokkolóan
brutális képsorokat is tartalmazó film inkább irritálóan mesterkélt, mintsem
bármilyen szempontból izgalmas darab volt, egzotikumának és divatos tematikájának
hála mégsem szerepelt rosszul az európai és amerikai fesztiválokon.
Nevelős Zoltán
|
http://www.filmvilag.hu |