21 gramm
Csak ön után
A rém
A titkos ablak
Szeress, ha mersz
Kőtutaj
A legtöbb ember Kínában él
Datolya (Arab passió)
21 gramm
21 Grams – amerikai, 2003. Rendezte: Alejandro González Inárritu. Írta: Guillermo Arriaga. Kép: Rodrigo Prieto, Fortunato Procopio. Zene: Dave Matthews, Gustavo Santaolalla. Szereplők: Sean Penn (Paul Rivers), Naomi Watts (Christina Peck), Benicio Del Toro (Jack Jordan), Charlotte Gainsbourg (Mary Rivers). Gyártó: Focus Features. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 125 perc. Megtörtént a határátlépés, a szellemi tőke vámmentesnek bizonyult, a sztárok pedig az érkezési oldalon csatlakoztak a Korcs szerelmekkel befutott mexikói csapathoz: Alejandro González Inárritu rendezőhöz, Guillermo Arriaga forgatókönyvíróhoz és az operatőr Rodrigo Prietóhoz. Már a filmcím is talányos, a megfejtés utáni vágy legalább a szinopszis első három sorának elolvasására készteti az embert, de nem kevésbé hatásos a kezdés is. Egyrészt a három szálon futó történet mozaikossága, másrészt a képek látszólagos esetlegessége, a kamera immár megszokottá vált rángatózása és a fények nyers ereje izgatja az érzékeket, készenlétbe állítva a figyelmet valamiféle rejtett, mögöttes tartalom becserkészésére. Lassan azonban tisztul a kép, s végül, amilyen könnyen megfejthető a címben rejlő feladvány (a 21 gramm állítólag az a tömeg, amennyivel halálunk pillanatában könnyebb lesz testünk, azaz ez lenne a lélek súlya), olyan könnyen megmérhető Inárritu filmjének valódi súlya is. Kétségtelen, hogy a 21 gramm a maga nemében hatékony, célra tartó film. A sötét, sötétebb, és a még sötétebb pillanatok filmje, nyers és nyomasztó tanulmány az élet árnyékos oldaláról, ahol bármelyik sarkon lesben állhat a letaglózó szenvedés, mellyel a férjét és kislányait gyászoló anyának, az áldozatokat elgázoló ex-fegyencnek, és a balesetben elhunyt férj szívével továbbélő férfinek testközelből van alkalma megismerkednie. A három szenvedéstörténet összekapcsolásán és az erőteljes színészi teljesítményeken túl azonban zsákutcába fut és erőlködésbe hajlik a rendezői szándék. Ahogy az epizodikus, időben előre-hátra ugráló történetvezetés keltette izgalom alábbhagy, nem marad más eszköz a rendező kezében, mint hogy zászlajára tűzze, és a témához illő, kellő komolyságot árasztó képekkel mutogassa, egzotikus érzés-termékként reklámozza az emberi fájdalmat. A 21 gramm elején pillanatokra és látszólag öncélúan bevágott naplemente a maga lehangoló, nyers valóságában mintha csak e szenvedéssel terhes világ szín-palettáját képviselné, melyhez, ha már nincs tere a dráma továbbbonyolításának, vissza-visszatér a film egy-egy újabb árnyalatért. Végül is a 21 gramm se nem előrelépés, se nem visszalépés a Korcs szerelmekhez képest, olyasféle tranzakció, melynek során korrekt árfolyamon váltottuk át mexikói pesónkat amerikai dollárra. Úgy tűnik, Inárrituék egyelőre nem akartak mást, mint bizonyítani valutájuk vásárlóerejét. Most, hogy a feladatot maradéktalanul sikerült teljesíteni, talán remélhetjük, hogy következő amerikai munkájuk során a szépen fényképezett horizontot is merik tágítani. Köves Gábor
Csak ön után Apres-vous – francia, 2003. Rendezte: Pierre Salvadori. Írta: Daniele Dubroux ötletéből Benoit Graffin és Pierre Salvadori. Kép: Gilles Henry. Zene: Camille Bazbaz. Szereplők: Daniel Auteuil (Antoine), José García (Louis), Sandrine Kiberlain (Blanche), Maryline Canto (Christine), Michele Moretti (Martine). Gyártó: Pelléas / France 2 / CNC / Canal+ / Gimages. Forgalmazó: Mokép. Feliratos.110 perc. Louis (José Garcia) szerelmi bánatában épp felakasztja magát egy parkban,
de Antoine (Daniel Auteuil) megmenti. És ahogyan, a súlyos férfitestet
megtartva, nagy nehezen levágja a kötélről a szerencsétlent, úgy nehezedik
rá, teljes súlyával és minden kudarcával egyetemben, egy egész elfuserált
emberélet. Amiért most már Antoine is felelős, utóvégre ő hozta vissza
a másikat a halálból.
Ádám Péter
A rém Monster – amerikai, 2003. Írta és rendezte: Patty Jenkins. Kép: Setven Bernstein Zene: BT. Szereplők: Charlize Theron (Aileen), Christina Ricci (Selby), Bruce Dern (Thomas), Lee Tergesen (Vincent), Annie Corley (Donna). Gyártó: MDP / DEJ /Media 8 / Zodiac. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 109 perc. Újabb sorozatgyilkossal gyarapodott a filmtörténet, ráadásul nem is
akárkivel, minden idők első női sorozatgyilkosa bukkant fel a vásznon Aileen
Wuornos személyében, aki hét férfit küldött a másvilágra valamikor a kilencvenes
években. Mint azt a főcím is hirdeti, a film igaz történeten alapul --
szép komótosan haladunk előre tehát az ámokfutás egyes stációin, rekonstruálva
az eseményeket az első hullától az utolsóig, kicsit a Discovery Channel
Törvényszéki detektívek; Ügyészek az igazságért című dokumentum-sorozatainak
a modorában.
Hungler Tímea
A titkos ablak The Secret Window – amerikai, 2004. Rendezte és Stephen King műve alapján írta: David Koepp. Kép: Fred Murphy. Zene: Philip Glass. Szereplők: Johnny Depp (Mort), John Turturro (Shooter), Maria Bello (Amy), Timothy Hutton (Ted), Charles Dutton (Karsch). Gyártó: Columbia Pictures / Grand Slam Productions. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 96 perc. Nincs abban semmi különös, ha egy közel száz könyvet jegyző író kiapadt
fantáziájának feltöltésére kedvenc regényeihez és filmjeihez fordul, a
különös az lenne, ha ilyen termékenység mellett is örökösen tudna újat
mondani. Stephen King írómogul újabban nem fordítja ki a világot sarkaiból
munkáival, mégis Hollywood számára kedves szerző, ötöljön ki bármit, az
óhatatlanul megfilmesítésre kerül.
Pápai Zsolt
Szeress, ha mersz Jeux d’enfants – francia, 2003. Írta és rendezte: Yann Samuell. Kép: Antoine Roch. Zene: Philippe Rondi. Szereplők: Guillaume Canet (Julien), Marion Cotillard (Sophie), Gerard Watkins (Julien apja), Emmanuelle Grönwold (Julien anyja). Gyártó: France 2 / Canal+ / Artemis / M6 Films / Procirep. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 93 perc. Yann Samuell esküszik, hogy még az Amélie előtt fogant az agyában a
gondolat. Hisszük vagy sem, úgy tűnik, hogy Amélie figurája (aki nem csak
attitűdjében, de – a vak is láthatja -- külső megjelenésében is prototípust
teremt) még jó darabig kísért a francia filmiparban. S bár az eredeti édesbús
infantilizmusában is volt valami enyhén irritáló, végül olyan ragadós derűvel
töltötte be a nézőteret, ami előtt a legcinikusabb kritikusnak is fejet
kellett hajtania. Hát ilyet csak egyszer lehet. Az utánzatokban (vagy véletlen
párhuzamos termékekben) marad az édesbús, meg az infantilis, de azt az
átütő erőt csak nem sikerül újrateremteni.
Kis Anna
Kőtutaj La balsa de piedra – spanyol-francia, 2002. Rendezte: George Sluizer. Írta: José Saramago regényéből Bíró Yvette. Kép: Goert Giltay. Zene: Henny Vrienten. Szereplők: Federico Luppi (Pedro), Icíar Bollain (Maria), Gabino Diego (Jose), Ana Padrao (Joana), Diogo Infante (Joaquim). Gyártó: Lusomundo / MGS Film / SoGeCine. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 117 perc. A mágikus realizmus a latin-amerikai próza erőssége, de megtermékenyítő
hatása ma már az európai irodalomban is kimutatható. A Nobel-díjas portugál
író, José Saramago magyarul is megjelent regényéből most egy soknemzetiségű
koprodukció született. A szimbolikus kezdés sokat sejtet, a Pireneusok
ugyanis váratlanul kettéhasadnak, az Ibériai-félsziget leválik Európától
és növekvő sebességgel sodródni kezd az óceánban. Ezzel párhuzamosan öt
ember életébe pillanthatunk bele, akik külön-külön is sorsfordító események
szereplői. Joanna egy faággal vonalat húz a földbe, amely azonnal repedéssé
mélyül. Jose felett viszont egy seregélycsapat kering mindenhová követve
őt. Pedro, az idős patikus a föld rezgését érzi, miközben a szeizmográfok
nem érzékelnek semmit. Joaquim elhajít egy súlyos kődarabot ötszáz méter
messzire, míg Maria, a fiatal özvegyasszony egy végtelen hosszúságú, kék
fonalgombolyagból köt. A transzcendentális jelenségekkel kapcsolatba kerülő
emberek idővel találkoznak és egy korcs, véres lábú kutya vezetésével megkezdik
vándorlásukat az úszó „kőtutajon”, miközben látszólag minden és mindenki
egy totális katasztrófa felé tart.
Mátyás Péter
A legtöbb ember Kínában él Folk flest bor i Kina – norvég, 2002. A legtöbb ember változik – Rendezte: Thomas Robsahm. Van, akinek hiányzik az otthona – Anild Fröchlich. A legtöbb ember családot szeretne – Sara Johnsen. A legtöbb ember társra vágyik – Ingebjorg Torgersen. Van, aki semmit sem lát – Terje Rangnes. Mindenkinek szüksége van szeretetre – Magnus Martens. Van, aki eltéved – Martin Asphaug. A legtöbb ember óvatlan – Hans Petter Moland. Kép: Jon Ankers Andersen, Anders Flatland, Gaute Gunnari, Trand Hoiness. Zene. John Erik Kaada. Szereplők: Trond Hovik (Lasse), Marit Pia Jacobssen (Mariane), Sven Nordin, Kristin Skigheim, Agot Sendstat, Gertrud Jynge, Nils Sletta, Rosa Bye, Odd Williamson, Edward Schultheiss, Dani Ahmad, Sverre Anker Ousdal, Elin Sogn. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 82 perc. Norvégia furcsa ország, ezt már elég jól tudjuk, ha máshonnan nem, hát a norvég filmekből biztosan, melyek mostanában nagy előszeretettel kritizálják saját társadalmuk finoman szólva megkérdőjelezhető mechanizmusait. Jelen alkotás még hozzá is tud tenni ehhez, amennyiben az átfogó társadalmi tablóhoz a politikai pártállást használja sorvezető gyanánt. A legtöbb ember Kínában él a 2002-es választások idején készült, rövid jelenetek egymásutánja, melyeket kizárólag a közös helyszín, egy útszéli benzinkút kapcsol össze, meg persze a magyar néző számára alig-alig érzékelhető ironikus politikai áthallás, mely minden epizódot egy-egy norvég párthoz társít. A film különböző emberek életét követi nyomon néhány percig, majd útjukra engedi őket. Az ilyen töredékes szerkezet esetén mindig fennáll a veszély, hogy nem sikerül egyenletes epizódokat produkálni és ez sajnos most is bekövetkezett. A történetecskék között van misztikus és szimbolikus, de konkrét világpolitikai vagy emberi jogi kérdéseket taglaló is. A tematika és a hangnem sokszínűsége mellett a színvonal is hullámzó, az egészen mulatságos, már-már váratlan jelenetektől a közhelyes hipergiccsig bárki találhat kedvére valót köztük. A legerősebb etűd talán a címben szereplő mondatot is magában foglaló darab, egy sorsjegyárus vak kislány és öccse az afrikai éhezőknek gyűjt, majd az így szerzett pénz csokira költi, miért is ne tennék, tromfolják le a méltatlankodó benzinkutast, az afrikai segélyszállítmányok úgysem jutnak el soha a rászorulókhoz, így legalább két norvég gyerek biztosan jól jár. Hogy melyik a leggyengébb epizód, azt már jóval nehezebb lenne megmondani, a legbosszantóbb viszont mindenféleképpen A nap vége című Bergman-film alaphelyzetét idéző tétel, melyben egy orvos találkozik saját fiatalkori önmagával és szembesül. Hogy pontosan mivel is, az ezúttal nem derül ki, ám ez nem nagy baj, hiszen az esetleg felvetődő problémára, hogy a legtöbb ember szeretné tudni, mivel szembesülnek az idősödő orvosok, a film frappáns választ ad: a legtöbb ember Kínában él. Ha valakinek ez nem elég, utolsó lehetőségként még mindig ott van a svéd mester klasszikusa. Béres Dániel
Datolya (Arab passió) Khorma, la Betise – francia-belga-tunéziai, 2002. Írta és rendezte: Jilani Saadi. Kép: Gilles Porte. Zene: Khaled Namlaghi. Szereplők: Med Graya, Med Morali, Ramzi Brari, Hassen Khalsi, Dalila Meftahi, Dora Zarouk. Gyártó: Pierre Javaux Productions. Forgalmazó: SzimplaFilm. Feliratos. 82 perc. Az igazi bolond az, aki játszmán kívül áll. És duplán bolond az, akinek
leghőbb vágya, hogy kibicszerepét feladva beszálljon a játékba. Hogy a
tunéziai rendező és forgatókönyvíró, Jilani Saadi ismeri-e ezt az ősi felfogást,
teljes bizonyossággal nem dönthető el, mindenesetre filmje összhangban
áll vele. A tunéziai kikötővárosban, Bizertében él Khorma, csúfnevén Datolya,
aki tűzvörös hajával, tejfehér bőrével kirí a bennszülött arabok közül.
A közösség minden tagja tudja, hogy gyengeelméjű, és a légynek sem árt.
Kiskorában a vén Bou Khaleb vette gondjaiba, akinek legfontosabb rituális
feladata, hogy szétkürtölje minden gyermekáldás, esküvő és haláleset hírét.
Ennek ellenére Datolyával rendszeresen ellopja és újra áruba bocsátja a
sírkövekre kitett áldozati bagetteket. Egy nap azonban a már süket Bou
Khaleb egy asszony halálát hirdeti ki, noha az asszony lányának az eskövőjére
készül a család. A leendő anyós három nap múlva meghal, és Bou Khaleb megháborodik.
A közösség vezetői Datolyát jelölik ki utódának. A táncos lábú, elfojtott
vágyaktól tüzes félkegyelműnek egyre nagyobb lesz a mellénye, üzleti tippeket
osztogat, pártfogókat toboroz, és egykettőre szentnek képzeli magát. Datolya
a környék főzsiványával, a sísapkás Mohamed Boyjal is össze akar haverkodni,
ezért bulit szervez neki, de kitudódik, hogy olyan házban folyik a dorbézolás,
ahol csak néhány napja kezdődött el a gyászidő. A kisváros vezetői elfogják
a bolondot, és egy kültelki szemétdombon kiközözik egy oszlophoz, testét
cukros lével bekenik, hadd csípjék agyon a darazsak. Szerencsére az egyik
utcagyerek titokban eloldozza, mire a megszabadult örömében eljárja eksztatikus
táncát a szeles, alkonyi tengerparton, majd kegyvesztve bár, de törve nem,
továbbáll.
Tornai Szabolcs
|
http://www.filmvilag.hu |