Hős
Csak az a szex
Rocksuli
A repülő osztály
Sabado - Esküvői videó
Starsky és Hutch
A Macska - Le a kalappal!
Hős
Ying Xiong – kína-amerikai, 2002. Rendezte: Zhang Yimou. Írta: Feng Li és Bin Wang. Kép: Christopher Doyle. Zene: Dun Tan. Szereplők: Jet Li (Névtelen Harcos), Tony Leung Chiu Wai (Törött Kard), Maggie Cheung (Szálló Hó), Donnie Yen (Égbolt), Daoming Chen (Császár), Ziyi Zhang (Hold). Gyártó: Beijing New Picture Film / Elite Group / Miramax. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 99 perc. Van egy több mint kétezer éves kínai legenda, amelyet az utóbbi időben
előszeretettel idéznek fel a reformok és az újraegyesítési tervek lázában
égő hazájában: hőse a Kínai Birodalmat megteremtő Qin uralkodó és az általa
leigázott, majd országához csatolt szomszédos királyságok egyikéből meggyilkolására
érkezett nemes szívű kardforgató. A téma éppen időszerűsége miatt igen
kényes, nehéz úgy hozzányúlni, hogy a közvélemény ne vonjon le aktuálpolitikai
tanulságokat belőle – előbb Hong Kong és Macao, újabban Tajvan vonatkozásában.
A friss filmadaptációk külön pikantériája, hogy azokat a híres ötödik generáció
hajdani két vezéralakja, Chen Kaige és Zhang Yimou jegyzi, azé a filmkészítő
nemzedéké, amely a sok évtizedes diktatúrával szemben annak idején elsőként
fogalmazott meg burkolt, de határozott kritikai véleményeket, legyen szó
az Isten veled ágyasom és a Kju Dzsu története kortárs paraboláiról vagy
Vörös lámpás-féle, múltba helyezett allegóriákról.
Varró Attila
Csak az a szex Anything Else – amerikai, 2003. Írta és rendezte: Woody Allen. Kép: Darius Khondji. Zene: Szereplők: Jason Biggs (Jerry Falk), Christina Ricci (Amanda), Woody Allen (David Dobel), Stockard Channing (Paula), Danny DeVito (Harvey). Gyártó: Dreamworks Pictures. Forgalmazó: Budapest Film. ??? perc. Szeretsz? – erre a kérdésre csak a soros Woody Allen-filmben lehet ez a válasz: „Csak azért, mert elhúzódom tőled, amikor meg akarsz érinteni, még nincs okod azt gondolni, hogy nem szeretlek.” És csak egy Woody Allen-film Central Park-i díszletei előtt lehet elképzelni egy olyan beszélgetést, melynek során sápadt arcú értelmiségiek a nihilista pesszimizmusról és a kvantumfizika rejtelmeiről, a maszturbálásról és Freudról, Hitlerről és a Holocaustról váltanak szót egy szuszra. És mivel a harminchatodik Allen-mozinak épp ugyanazok a gyengéi és erősségei, mint az előző harmincötnek, csalódni csak az csalódhat, aki még mindig abban az illúzióban ringatja magát, hogy a szorgalmasan termelő poéngyáros visszatalál még a Hannah és nővéreivel búcsúzó alkotói önmagához. A Csak az a szex-ben Allen a jó tanácsokkal sosem késlekedő kibic szerepében fiatal protezsáltja, az ifjú és reményteljes kabaré-szerző magánéleti válságához asszisztál. A nagy eszmecserék színhelyéül szolgáló Central Park-i padon a Találkozás egy fiatalemberrel alaphelyzetére rímelve tulajdonképpen két Woody Allen ül: az öreg eredeti és a fiatal utánzat, utóbbi az agg mester védjeggyé vált ismertetőjegyeivel felvértezve. Úgy tűnik, a korral nemcsak az eredetiség, de a nagylelkűség is kiveszett Allen-ből, aki, noha nem ő a történet főhőse, makacsul ragaszkodik a film legfőbb vonzerejét adó csattanókhoz, vajmi keveset juttatva belőlük fiatal kollégájának. S bár a viccek működnek, és a fontoskodó slemil bölcseleteivel és szándékosan eltúlzott összeesküvés-elméleteivel hetekre előre bebiztosíthatjuk társasági népszerűségünket, szembetűnő, hogy a viccek szüneteiben még csak kísérlet sem történik a valódi történet és az eredetei karakterek hiányának elleplezésére. A Csak az a szex szándéka szerint a fiatalkori párkapcsolatokat kommentálná, ehelyett azonban az öregkori hiúság iskolapéldájává válik. Aki nem hiszi, vessen egy pillantást a hetven felé közeledő Allen-alteregó tűzpiros Alfa Rómeójára. Köves Gábor
Rocksuli School of Rock – amerikai-német, 2003. Rendezte: Richard Linklater. Írta: Mike White. Kép: Rogier Stoffers. Zene: Jack Black, Warren Fitzgerald, Craig Wedren, Mike White. Szereplők: Jack Black (Dewey Finn), Joan Cusack (Rosalie Mullins), Mike White (Ned Schneebly), Sarah Silverman (Patty Di Marco). Gyártó: Paramount / Scott Rudin Productions. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 108 perc. Richard Linklater lefeküdt Hollywoodnak, és nem lehetünk neki eléggé
hálásak ezért. A felnőtté válás problémáira szakosodott rendező a nagy
semmi filozofikus valamivé alakításának munkálatait kis időre felfüggesztve
végre összeütött egy tényleg jópofa vígjátékot, a Spinal Tap Turnéja óta
talán a legjobbat rock-témában. Az elit iskola áporodott levegőjét a lázadás
fuvallatával felfrissítő kamutanár rockzenész kalandjaiban a diákságot
felszabadító tanár-titán demagóg közhelye Jack Black egész estés kabaré-számaként
értelmeződik újra. Linklater és alkotótársa, az író Mike White – aki a
gitárt barátnőre cserélő megtört haver szerepében látható is – hibátlanul
mondják fel a kötelező anyagot. Inkvizítor igazgatónő, zombitalálkozót
idéző szülői értekezlet, partizános titkos szervezkedés mind kipipálva.
A produkció igazi motorja, az elviselhetőség határáig eleven Black a Pop,
csajok, satöbbi felsőbbrendű lemezbolti eladójának figuráját saját zenész-életéből
vett viccmetálos pózokkal turbózza fel: nem fér a bőrébe, olyan elánnal
dobálja magát, akár egy százhúsz kilós Jim Carrey.
Kovács Marcell
A repülő osztály Das Fliegende Klassenzimmer – német, 2002. Rendezte: Tomy Wigand. Írta: Erich Kästner regénye nyomán Uschi Reich és Peter Zenk. Kép: Peter Von Haller. Zene: Niki Reiser. Szereplők: Hauke Diekamp, Ulrich Noethen, Piet Klocke, Sebastian Koch, Anja Kling, Theresa Vilsmaier, Philipp Peters-Arnolds. Gyártó: Constantin Film. Forgalmazó: Best Hollywood. Szinkronizált. 114 perc. „Hogy is felejtheti el egy felnőtt ember olyan tökéletesen a fiatalságát, hogy egy szép napon már egyáltalán nem emlékszik rá, milyen szomorúak és szerencsétlenek lehetnek néha a gyerekek!” -- A repülő osztály legfrissebb feldolgozása Erich Kästner saját szavait használja mottójául, mintegy ígéretet téve ezzel, hogy szellemében hű marad Kästner klasszikus ifjúsági regényének finom humorral és mély együttérzéssel átszőtt, derűs-szomorú világához. Annál is inkább érdekesnek tűnik a vállalkozás, mivel Jonathant, a regény dickensi, árva kis hősét a Lufthansa menetrendszerinti járata repíti tanulmányai új helyszínére, tehát nemcsak időben, hanem térben is eltávolodunk az eredetitől, amikor a harmincas évek Hamburgja helyett az egyesült Németország keleti nagyvárosába, Lipcsébe érkezünk. Szerencsés esetben mindez jelenthetné azt is, hogy az internátusi gyerekek története igazi mai történetté válik, melyben nem csak a baseballsapkák állása és a háttérben feltűnő autópark utalna a jelen állapotokra, hanem a gyerekszereplők konfliktusai, az őket körülvevő elvadult világ ridegsége is. Igazán nem valamiféle vad realizmust, könyörtelen nihilt szeretnénk számon kérni ezen a 2002-es keltezésű mesefilmen, pusztán csak a „szomorúság” és „szerencsétlenség” őszintébb ábrázolását hiányoljuk. Meglehet persze, hogy a mi elvárásaink a túlzóak, és annak kéne szeretnünk ezt A repülő osztály adaptációt, ami: nevezetesen egy ártalmatlan, export-képes, ifjúsági tévéjátéknak. Mégis, talán éppen Kästner kölcsönvett szép szavai hatására a Négyszáz csapás és a Zsebpénz Truffaut-jához hasonló érzékenységű filmest szerettünk volna a rendezői székben látni. Köves Gábor
Sabado -- Esküvői videó Sabado, una película en tiempo real -- chilei, 2003. Rendezte: Matías Bize. Írta: Julio Rojas, Paula del Fierro. Kép: Gabriel Diaz. Szereplők: Blanca Lewin (Blanca), Antonia Zegers (Antonia), Diego Munoz (Diego), Victor Montero (Victor). Forgalmazó: Szimpla City. Feliratos. 65 perc. Mérges a menyasszony! Nagyjából így summázható Matías Bize egy szuszra
forgatott filmjének kiindulópontja és szerencsére a későbbiekben is maradunk
ennyiben. A nyilvánvalóan lelkes stáb nem erőltetett különösebben semmit:
lehajoltak a madárfüttyös kertvárosban, felkaptak a napfénymelegített utcakőről
egy sorsdarabkát és elmesélték hamar. A modor a dél-amerikai habitusnak
megfelelően könnyed, mint egy szappanopera, a forma pedig rafináltan stílszerű
home videó-jelleg.
Kovács Gellért
Starsky és Hutch Starsky and Hutch – amerikai, 2004. Rendezte: Todd Phillips. Írta: Stevie Long, John O’Brien és Scott Armstrong. Kép: Barry Peterson. Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Ben Stiller (Starsky), Owen Wilson (Hutch), Snoop Dogg (Huggy Bear), Fred Williamson (Dobie kapitány), Vince Vaugh (Feldman), Juliette Lewis (Kitty). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 101 perc. Meg vagyok róla győződve, hogy a hetvenes éveket Isten pokoli rosszkedvében
teremtette. Az évtized maga a vállalhatatlan vérciki, az infernális punnyadtság
és globális impotencia korszaka. A nyugati kultúra mintha elment volna
hazulról, elérkezett az egyre rosszabb filmek, a Disco-kóma valamint a
geil cipők, nadrágok, hajak és szemüvegek divatja, amitől a legbékésebb
ideérkező marslakó is tömegmészárlást rendezett volna a földön.
Vaskó Péter
A Macska – Le a kalappal! The Cat in The Hat – amerikai, 2003. Rendezte: Bo Welch. Írta: Dr. Seuss meséje alapján Alec Berg. Kép: Emmanuel Lubezki. Zene: Marc Shaiman, Scott Wittman. Szerepl?k: Mike Myers (a macska), Spencer Breslin (Conrad Walden), Dakota Fanning (Sally Walden), Alec Baldwin (Lawrence Quinn), Kelly Preston (Joan Walden). Gyártó: Universal Pictures/DreamWorks SKG/Alphaville Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 78 perc. Le a kalappal az előtt a szülő előtt, aki a moziból hazatérve meg tudja értetni vacogó fogú gyermekével, hogy esős délutánokon – amikor papa-mama dolgozik és az Orczy téri Chen néni vigyáz rája – egyetlen agresszív kalapos macska sem fog berontani a lakásba. Az angolszász kiskölköket rímbe szedett meséivel mintegy 60 éven keresztül szórakoztató Dr. Seuss 1957-es, körülbelül 1600 szavas szösszenetének friss filmes feldolgozása a szándékolt szerzői hatás ellenkezőjét éri el: a kisközönség saját laposra unott fantáziájának feltárása és bebarangolása helyett kénytelen beérni egy a legmodernebb technikát és kiforrott látványtervezői tudományt prezentáló LSD-trippel. Az azonos szerzőtől kölcsönvett Grincs sikere után természetes, hogy Brian Grazer producer egy újabb promóciós fogkefét akart becsempészni a kisiskolások tisztasági csomagjába, csak arra nem gondolt, hogy 1. épkézláb dramaturgia hiányában a Halálos iramban faltól-falig házi-változata kerekedik a bájos történetből, 2. a macskát alakító Mike Myers játéka megreked valahol az Ózból ismert gyáva oroszlán és Austin Powers karaktere között, 3. a rendezői székbe ülő Bo Welch látványtervező (Ollókezű Edward; Batman visszatér; Men in Black; Vadiúj Vadnyugat) a cselekmény teljes színhelyéből Tim Burtont mímelő, uniformizált habcsókvilágot teremt. Az esős délutánokon otthon unatkozó gyerekeket belső utazásra serkentő mese eleganciája és finom humora a nagy igyekezet és költségvetés hatására tömény akcióba és vulgáris viccekbe fordult, a sztereotip figurák között egyedül a digitális aranyhallal lehet szimpatizálni, a gyomorforgató látványorgián pedig már az ötletes magyar szöveg sem segít. Bocsássatok meg, gyerekek, de ha mindenképpen parázni akartok, inkább nézzétek meg Az idő urait, Seuss bácsit pedig hagyjátok forogni a sírjában! Csillag Márton
|
http://www.filmvilag.hu |