A szamuráj
A halál kék angyala Kubiszyn Viktor
Melankólia és csontig hatoló hideg. Hűvösség árad a vászonról. Ilyen
az, amikor az élet és a halál mezsgyéjén jár az ember, közel a szellemek
birodalmához. A fények tompák, az árnyékok hosszúak és hiába tűnik színesnek
a világ, mégis szürkeség borul a retinára. „Nincs nagyobb magány, mint
a szamurájé. Talán csak a dzsungel tigrise van oly egyedül, mint ő.” --
hangzik a film nyitó idézete. Lelakott manzárdszoba mélyén egy cigarettafüstöt
eregető sziluett heverészik; vágás: félbevágott pénzköteg a szobor-arcélű,
elegáns bel-ami kezében. Előtte kalickában egy madár, ritmikusan csipog,
mintha gép lenne. A skatulyából kihúzott férfi kabátot és kalapot vesz,
egy pillanatra farkasszemet néz önmagával a tükörben. Végigsimít kalapja
karimáján, és kilép az ajtón. Az 1967-ben készült Szamuráj a fekete filmek
vonulatának egyik magányos csúcsa, transzcendens gengsztertörténet és zsánerfilmbe
oltott példamese életről, halálról és a néma űrről, amit az ember rezdülései
töltenek ki. Alain Delon, Henri Decae (operatőr) és Jean Pierre Melville
megmutatja, hogy mire képes az új hullám és a serie noir, ha találkozik
a japán bushidóval. A film története a klasszikus gengsztersztorik kliséi
mentén épül: adott egy magányos bérgyilkos, perfekcionista szakember, aki
jó pénzért likvidál bárkit, érzelem és fenntartások nélkül. Első a hűség
önmagához és a sajátos erkölcsi kódexhez, második az alibi. A főhős rutinosan
likvidál egy bártulajdonost, alibi biztosítva (ex-barátnő által, akit a
filmben Nathalie Delon, Alain Delon akkori felesége játszik), a munka elvégezve,
minden rendben. Apró homokszem a gépezetben, hogy a gyilkosság után főhősünk
beleszalad a bár félvér zongoristanőjébe, tekintetek kapcsolódnak, megjegyzik
egymást. Rendőrségi begyűjtés („gyűjtsék be a szokásos gyanúsítottakat”),
majd egy hosszú kihallgatás a gyilkossági csoport nyomasztó irodalabirintusában,
szembesítés és bizonyításkényszer. A szamuráj (polgári nevén Jef Costello)
persze kisétál, mert ő sohasem veszít (igazán), és mert a kreol dívák vonzódnak
a hideg kék szemekhez. A történet bonyolódik tovább, a rendőrök hurkot
fonnak Costello köré, elkapnák, ha tudnák, közben a megbízó is likvidálná
a gyanúba keveredett likvidátort, ő viszont nyílegyenesen halad tovább
a halálúton. A történet csavarai és jellemzői (árulás, rendőrpraktikák,
a hős rendíthetetlensége) mind-mind a klasszikus amerikai gengszterfilmekre
emlékeztetnek, akár a szereptoposzok (femme fatale, gátlástalan rendőrtiszt)
a markáns zenedramaturgia és a képi világ. Melville idéz és megemeli képzeletbeli
kalapját a nagy elődök előtt, de annak titka, ami miatt A szamuráj kultfilm
lett és zsánerklasszikus, máshol keresendő.
|
|
(...)
http://www.filmvilag.hu |