Kazan és démonai
Az árulás szelleme
Takács Ferenc
A hidegháborús paranoia és
a koreai infernó kiszabadította a palackból Amerika
rosszabbik énjét, McCarthy szenátor inkvizíciója
idején az ország a boszorkányüldözés
lázában égett, bebizonyosodott, hogy a demokrácia
sem sebezhetetlen, hol nincs zsarnokság, ott is zsarnokság
van. Az árulás Elia Kazan egész életmûvére
Káin-bélyeget ütött. Aki az Amerika-traumát
meg akarja érteni, annak az õ filmjeihez kell fordulnia.
|
Elia Kazan. Szép, hosszú élet jutott neki, földrészeken,
kultúrákon és történelmi korszakokon átívelõ,
tehát szimbólumokban gazdag életpálya. 1909-ben
született, az Ottomán Birodalom (ma Török Köztársaság)
alattvalójaként, az ottani bizonytalan helyzetû, másodrendû
helyzetbe szorított görög kisebbség sarjaként,
Konstantinápolyban (ma Isztambul), abban a városban, amely
földrajzilag ugyan Európához tartozott (úgy is
csupán egyik felével), de az Óvilág legósdibb
szeglete volt, kiszámíthatatlan önkény és
mozdíthatatlan tunyaság földje. 1913-ban, négy
éves apróságként érkezett szüleivel
az Egyesült Államokba, hogy azután még kilencven
évet éljen le az Újvilágban. 2003 szeptember
28-án halt meg, kilencvennégy éves korában
(amerikai filmesek közül ennél hosszabb élet alighanem
egyedül Adolph Zukornak – Cukor Adolfnak – jutott, õ százhárom
évig élt.) Még megérte, sõt túlélte
Szeptember Tizenegyedikét, a napot, amikor születése
és kisgyermekkora világa – késõbb a Harmadik
Világ nevet kapta –, rettenetes sebet ütött álmai
és sikerei hazájának testén és öntudatán.
Amerikai álom
Álmai rendre teljesültek: élete – legalábbis
külsõdleges értelemben – sikerek sorozata volt, ha tetszik,
jelképes élet, az ismerõs amerikai sikertörténet.
A szõnyegárus görög bevándorló fia
már egyetemre jár, a Yale-en tanul színházmûvészetet.
Szinte mámorosan issza magába a harmincas évek New
York-jának intellektuális pezsgését, baloldali
kultúráját, amelynek hamarosan ismert, sõt
fontos alakjává válik. A Harold Clurman, Cheryl Crawford
és Lee Strasberg vezette híres Group Theater-ben, ebben a
mûvészileg újító, szellemében
radikálisan baloldali vállalakozásban lesz színész
és igazgatóhelyettes, egyebek között emlékezetes
alakítást nyújt az évtized ünnepelt baloldali
drámaírójának, a litván-zsidó
hátterû Clifford Odetsnek akkoriban nagyon fontosnak tartott,
bár azóta elfeledett expresszionisztikus „agitprop” drámájában,
a Míg Lefty-re vártunk címû színdarabban.
1934-ben belép az Amerikai Kommunista Pártba. Két
évvel késõbb kilép – mint utóbb mondta,
„megundorodott” a párttól –, de továbbra is szoros
baráti kapcsolatban marad párttag-barátaival, színészekkel,
rendezõkkel, írókkal.
Hamarosan színházi rendezõként hívja
fel magára a figyelmet. A negyvenes évek legjelentõsebb
amerikai drámaíróinak a színdarabjait mutatja
be: Thornton Wildertõl a Hajszál híjánt, Arthur
Millertõl az Édes fiaimat és Az ügynök halálát,
Tennessee Williamstól A vágy villamosát és
a Macska a forró bádogtetõnt. 1947-ben Lee Strasberggel
közösen megalapítja az Actor’s Studio nevezetû színiiskolát,
ahol Sztanyiszlavszkij módszere – vagy ahogy Amerikában mindmáig
nevezik: a Method, a „Módszer” – szellemében képzik
a színész-jelölteket – közöttük Marlon
Brandót és Montgomery Cliftet.
A filmmel is korán kapcsolatba került: a harmincas években
dokumentumfilmek készítésében vesz részt,
késõbb két játékfilmben játszik.
De filmes karrierje igazából 1944-ben kezdõdik: Darryl
F. Zanuck kapacitálására elszerzõdik rendezõnek
a 20th Century Foxhoz. 1945-ben bemutatják elsõ játékfilmjét,
a Nõ egy fa Brooklynbant. Ezt hamarosan követi a többi.
Újat hozó, felkavaró, olykor botrányt is keltõ
filmek, az ötvenes-hatvanas évek sarkalatos alkotásai,
világszerte, így nálunk is jól ismert, nagyra
tartott munkák, maradandó filmemlékek: A vágy
villamosa (1951), A rakparton (1954), Az Édentõl Keletre
(1955), az Amerika, Amerika (1963). Tizennyolc nagyjátékfilm,
jó néhány Oscar-díj, ünneplõ közönség,
hálás tanítványok, világhír –
ahogy a nagykönyvben meg van írva, Amerika mindent megadott
a bevándorlónak, a bevándorló pedig elért
mindent, lehetett és tudott lenni minden. Megcsinálhatta
magát, maga kovácsolta sorsában beteljesült a
korlátlan életlehetõségek és a szabad
önteremtés újvilági ígérete, az,
amit így neveznek: Az Amerikai Álom.
Vagy mégsem így történt? Netalán nem
egészen így történt?
Majd negyedszázada, hogy a Magyar Televízió mûsorra
tûzött egy Kazan-sorozatot: minden fontos filmjét lejátszották,
még azok közül is többet, amelyeket mozikban korábban
nem láthattunk idehaza. A sorozathoz kapcsolódva portrévázlatot
írtam a Filmvilágnak a rendezõrõl, az 1980
augusztusi számban jelent meg. Csupán azért említem
meg, mert amikor azt a régi cikket írtam, még nem
tudhattam, hogy már akkor egy lezárult – vagy megszakadt?
– rendezõi pályát tekintek át: Kazan utolsó
munkáját 1976-ban mutatták be, többé nem
csinált filmet.
Jelképes – megint jelképes –, hogy a film címében
is ott van az utolsó szó: Francis Scott Fitzgerald regényébõl,
Az utolsó filmcézárból (1941) készült,
abból a könyvbõl, mely pályája és
élete végéhez közeledõ szerzõjének
utolsó mûveként a siker és önmegvalósítás
amerikai álmát vetette utoljára mérlegre, fájdalmas,
hasadt és meghasonlott lélekkel. A regény egyébként
kulcsregény: fõhõse, a messzirõl és
mélyrõl jött Monroe Stahr alakjában Irving Thalberget,
a Metro -- Goldwyn -- Mayer mindenható producerét, az utolsó
vágás jogán tulajdonképpen minden MGM-film
fõ- és felülrendezõjét, a teljhatalmú
hollywoodi filmcézárt írta meg Fitzgerald. Azazhogy
meg szerette volna írni – újabb szimbólum, hogy a
regény befejezetlen, szerzõje csupán az elsõ
hat fejezetet tudta többé-kevésbé végleges
formára hozni, 1940 december 21-én szívroham végzett
vele. Nem tudjuk, hogy mit gondolt át mindebbõl Elia Kazan,
hogy többszörösen jelképes búcsúüzenetnek
szánta-e a filmet, mely a beérkezés boldogtalanságának,
a siker talmiságának és az önkiteljesítés
sivár ürességének rajzával int keserû
búcsút az Amerikai Álomnak, egyben Kazan filmes pályafutásának.
De nemigen tudjuk másnak venni, mint ilyesféle személyes
elszámolásnak – sõt leszámolásnak –
önmagával.
Ez a vívódó és öngyötrõ
személyesség volt egyébként Kazan egész
utolsó pályaszakaszának, Az utolsó filmcézárnak
és az elõtte készült két filmjének,
az 1969-es Megegyezésnek és az 1972-es Látogatóknak
is a – mondjuk így – háttérzenéje. A Megegyezést
saját regényébõl forgatta: a vallomásos
töltetû filmnek – mint a könyvnek is – a már Amerikában
született sikeres reklámszakember-fõhõs és
bevándorló apja viszonya a témája, s a kérdés,
amelyre nincs válasz: melyiküknek mit adott, s melyiküktõl
mit tagadott meg Amerika. És a feloldatlan kétely: érdemes
volt-e eljönni az Óvilágból, érdemes volt-e
új életet, új történetet kezdeni?
A Látogatók – Kazan viszonylag ritkábban látható
filmje – Vietnam-film. A Vietnamban szolgáló fõhõs
tanúvallomása alapján a hadbíróság
elítélt két nõket erõszakoló
amerikai katonát, akik évekkel késõbb felkutatták
a rájuk valló tanút, és most beállítanak
hozzá, hogy elszámoljanak vele. A pszicho-thriller érdekessége,
hogy a filmnovellát a rendezõ fia, Chris Kazan írta.
Tanulságos és az öregedõ rendezõt
kínzó dilemmákat igen szemléletesen, olykor
szinte szájbarágósan artikuláló filmek
ezek. Nem igazán jó filmek. Sokan mondják, s talán
igazuk van, hogy ez a három film csupán utójáték,
a pálya igazi megkoronázása és méltó
lezárása tulajdonképpen már jóval korábban
megtörtént: az 1963-ban bemutatott Amerika, Amerikával.
A három közül a Látogatók mégis igényel
egy kis külön figyelmet, hiszen a benne taglalt erkölcsi
helyzet nyilvánvalóan azt a morális kutyaszorítót
idézi vissza, amelyben Kazan húsz évvel korábban
találta magát.
Az inkvizíció elõtt
A tények talán ismertek: a filmszakmából
a kommunistákat kifüstölni igyekvõ Amerikaellenes
Tevékenységeket Vizsgáló Kongresszusi Bizottság
kihallgatta Kazant, aki elõször nem volt hajlandó beszélni,
de késõbb megeredt a nyelve és 1952-ben egy sor barátjáról,
például Clifford Odetsrõl tanúsította,
hogy kommunista párttag. Úgy mondják, nagyrészt
Kazan tanúvallomása alapján indult meg a boszorkányüldözés
Hollywoodban: a hírhedt Feketelista bevezetése és
a Hollywoodi Tizek ellen indított eljárás. Társai
elfordultak tõle, közeli jó barátja, a drámaíró
Arthur Miller újságban közzétett levélben,
a nagy nyilvánosság elõtt monda fel a barátságot
Kazannal. A rendezõ mentegetõzött és védte
magát: õ õszinte meggyõzõdésbõl
állt a törvény és a rend mellé, a vörös
veszedelemtõl féltve Amerikát.
Amerikában is játsszák a rabló-pandúr
játékot, igaz, ott másként hívják,
ott „cowboyosdi-indiánosdi” a neve. Kazan, a délkelet-európai
bevándorló, a WASP-ok világából kirívó
gyanús balkáni-levantei származék ifjúkorában
természetesen „indián” volt, a kívülrõl
érkezõ, csupán félig-meddig beengedett Másság
követeként baloldali, sõt kommunista hévvel kérte
számon Amerikán az ígéretet, az Amerikai Álmot,
amelyet ekkor még az osztálynélküli társadalom
utópiájával vélt azonosnak. Most viszont a
másik végletet választotta, az oly nagyon vágyott
bent lét csábítását, az intézményes
rendbe vetett bizalmat, a teljesnek akart azonosulást az „igazi”
Amerikával: a törvényt és tulajdont õrzõ
cowboyokkal.
Bizarr elgondolni, hogy ebbõl a pozícióból
indítva csinálja meg legjobb filmjét, az 1954-ben
bemutatott Rakpartont. A társadalomból kivetettek, ír
és olasz származású, azaz katolikus kikötõmunkások
között játszódik a történet. Van közvetlen
társadalomkritikai közlendõje is: a maffia-módra
mûködõ szakszervezeti korrupciót és önkényt
leplezi le. De legalább ennyire fontos a film tapintatos keresztény
szimbolikája, a galamb-motívum, a munkás-pap, a Krisztus-történet
gyakori rezonanciái. Mint ahogy a film noir-ból és
olaszos neorealizmusból táplálkozó képiség
is: a fénytelen szürkeség, a soha ki nem sütõ
Nap, a köd, a hideg és a nedvesség, a film páratlanul
egységes és hatásos atmoszférája. A
mélyebb közlendõ pedig hûség és
árulás dilemmája, amelyben a Marlon Brando alakította
fõhõs örlõdik. „Indián”, aki a „cowboyokhoz”
áll: elárulja saját népét, testvérét,
a szakszervezetet, az igazságért és a törvényért:
az eszményi Amerikáért. Magányos, meg nem értett
hõs lesz belõle, aki szembe mer szegülni a tömeg
képviselte lelki és testi erõszakkal.
„Kint” és „bent”, számkivetettség és otthonlét
dilemmáiban õrlõdõ magányos és
meg nem értett hõsök: a Kazan-filmek mélyképlete
ad hírt magáról ebben a motívumban. Legjobb
filmjeinek belsõ feszültségét, termékenyen
felkavaró hatását éppen ez adja, az a rejtett
„cowboyosdi-indiánosdi”, amelyet Kazan szinte egész életében
– s szinte minden filmjében – önmagával, gyakran önmaga
ellen játszott.
Amerika tabui
Bizonytalan amerikaisága, viszonylagos peremhelyzete egyfelõl
különösen érzékennyé tette az amerikai
álom kivetettjeinek, a legkülönbözõbb szociális,
vallási vagy faji kisebbségek sorsának és helyzetének
az átérzésére és filmes megfogalmazására.
Korai filmjei közül több is ilyen „aktuális társadalmi
problémák” körül forog, némileg még
zsurnalisztikusan: az Úriember-megállapodás (1948)
a mindennapok antiszemitizmusával foglalkozik, a Pinky (1949) egy
szokatlanul világos bõrszínû, „fehérnek-is-elmegy”
fiatal fekete lány szerelmi történetében a „négerkérdést”
érinti, a feketék integrációjának és/vagy
izolációjának a dilemmáit feszegeti. (Amikor
bemutatták õket, a két film szokatlanul merésznek,
szókimondónak és érzékenység-borzolónak
hatott; ma már szelíd ügy mindkettõ. Az Úriember-megállapodás
egyébként nyolc Oscar-jelölést és három
Oscart szüretelt le.)
Ugyanígy, publicisztikai tényfeltárás,
napirenden levõ társadalmi feszültségek taglalása
folyt második játékfilmjében, a Bumerángban
(1947): a tárgyalótermi dráma gondosan sorra vette
a helyi politikai korrupciót, a rendõri brutalitást,
a lincselésre felbujtható közvéleményt,
a háborúból visszatért katonák beilleszkedési
problémáit. Mint ahogy részbeni kívülállóként,
problematikus amerikaiként rokonlélekre talált a történelmi
kudarc drámaköltõjében, a neurózisába
és perverzióiba süllyedt amerikai Dél megidézõjében,
Tennessee Williamsben is: korai korszakának jeles munkája
A vágy villamosa filmváltozata 1952-bõl, s Tennessee
Williams-motívumokból készült a Baby Doll (1956),
a fülledt szexualitású, perverz és illúziótlan
botránymû, amiért komoly támadások érték
a rendezõt. Szellemében-világában ilyen „déli”
film volt egyébként a Steinbeck-regénybõl készült
Az Édentõl Keletre (1955), a lidércnyomásba
forduló amerikai álom, az amerikai élet „egészséges”
és „optimista” felszíne mélyén meghúzódó
betegség, torzulás és gyilkos indulatok filmje, benne
James Deannel, akit ez a film indított el tragikusan kurta pályáján,
a kultikus hírnév felé.
De a bizonytalanság, a peremhelyzet gyakran késztette
Kazant az ellenkezõ elõjelû, azaz „pozitív”
és „konstruktív” túlteljesítésre, az
amerikai intézményekkel és eszményekkel való
görcsös – és legalábbis a látszatok szintjén
problémátlan – azonosulásra. A Pánik az utcákon
(1950), melyet elsõ igazán sikerült filmjének
tartott a rendezõ, szinte diagnosztikus tisztaságában
mutatja ezt az igyekezetet. A New Orleans-i kikötõbe potyautasként
érkezõ illegális bevándorló – szerepe
szerint, de sötét hajával, barna bõrével
fizikailag is dél-európai típus, mégpedig,
mint kiderül, görög (!) – behurcolja a bubópestis
kórokozóját Amerikába. Pusztító
járvány fenyeget, amely – ha nem fojtják el csírájában
– egész Amerikán végigsöpörhet. Magányos,
meg nem értett hõs, a tisztiorvos veszi fel a harcot a járvány
ellen, s végül sikerrel jár. A figurát a fiatal
Richard Widmark játssza, szembetûnõen szõkén
és fehér egyenruhában, oldalán egyetlen megértõ
társával, (szintén szõke) feleségével.
Kazan itt etnikai sztereotípiákkal manipulál: a rációt
és egészséget képviselõ tekintély
és hatalom szõke és tiszta, azaz megbízható
„cowboy”-jegyeket visel, viszont a bûnözõk haja fekete,
bõrük sötét, õk tehát veszedelmes
és kiszámíthatatlan „indiánok”. Az amerikai
mentalitás örök invázió-fóbiája
ölt testet a történetben, s aki akarja, az a betegséget,
a fertõzést akár hidegháborús allegóriává
konkretizálhatja: a „vörös métely” jelképévé.
Amerikába igyekszik, mégpedig minden áron, potyautasként,
s ha kell, úszva is, azaz illegális bevándorlóként
a fiatal Sztavrosz, az Amerika, Amerika (1963) fõhõse. Ezúttal
az „indiánokkal” azonosulunk: nagybátyjának élettörténetét,
Anatóliából Amerikába indulását,
viszontagságos útját, majd megérkezését
beszéli el Kazan ebben az epikus bõséggel, ráérõs
részletezéssel haladó film-mesében, mintegy
a Pánik az utcákon ellenfilmjeként. Ám az Amerikába
érkezés és amerikaivá válás kínos-keserves
útja mélyen ambivalens fénytörésben jelenik
meg a vásznon. A tisztességre és emberhez méltó
életre vágyó Sztavrosz gyilkosság, csalás,
hazugság, morális beszennyezõdés árán
jut el Ellis Islandra, ahol korrupt tisztviselõk, sunyin vesztegetõ
emberkereskedõk képében mutatkozik be neki az Amerikai
Álom.
Mindezt Kazan hatásos jelképi elembe sûríti.
A filmet Angliában Az anatóliai mosoly címmel forgalmazták.
Az örökké mosolygó gyermekember Sztavrosz mosolya
ez, pontosabban annak a története, hogy miként foszlik
le ártatlan és kitárulkozó mosolya az arcáról,
s miként tér vissza, hogy végül az a bizonyos
amerikai keep smiling-mosoly váljék belõle, az elõrejutás,
a siker képmutató eszköze és biztosítéka.
Vagy mégsem az üresség vigyora, a semmit fedõ
álarc lenne ez a mosoly? Sztavrosz élére rakja a garast,
évekig robotol, de végül minden Törökországban
maradt családtagját kihozatja Amerikába, édesapja
kivételével, aki már nem érhette meg ezt a
szerencsét. Ellis Islandon a bevándorlási hatóság
embere Sztavrosznak új, „amerikai” nevet adott, mint maga mondja
viccesen, pap, miegyéb nélkül megkeresztelte. Ezek szerint
mégis elnyerhetõ Amerikától az új keresztség,
azaz az erkölcsi és spirituális újjászületés?
Hát nem csupán szerencsevadászok és számûzöttek
földje Amerika, hanem igazi menedék is, a megmenekülés
és (a vele sok nyelven szinonim) megváltás földje?
Sztavrosz mosolya a film végén talán mégis
az üdvözülteké?
1999-ben a kilencvenedik évében járó Elia
Kazant filmes munkásságáért tiszteletbeli Oscarral
tüntette ki az Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Negyvenhét
év telt el az emlékezetes tanúvallomás óta,
de a szakma a jelek szerint nem felejtett: amikor Kazan felment a színpadra,
hogy átvegye a díjat, a szokásos kollektív
felállás és taps helyett sokan ülve maradtak
és nem verték össze a tenyerüket. Kazan nyilván
kínosnak érezte a helyzetet, mert a szokásos beszéd
helyett röviden megköszönte a díjat és távozott.
Kár pedig, hiszen elmondhatta volna, mit érez: mit hozott
rá kilencven év során az Amerikai Álom, megváltást,
kárhozatot-e, vagy mindkettõt. De nem mondta el. Helyette
most már filmjei beszélnek, a maguk sejtelmesen felemás
módján, mégis emlékezetesen és emlékeztetõn. |