Hideghegy
Lebegés
Torremolinos 73
A felejtés bére
Az utolsó szamuráj
Ördögi színjáték
Nem félek
Vas
Pillangó
Hideghegy
Cold Mountain – amerikai, 2004. Írta és rendezte: Charles Frazier regényéből Anthony Minghella. Kép: John Seale. Zene: Gabriel Yared. Szereplők: Nicole Kidman (Ada), Jude Law (Inman), Renée Zellweger (Ruby), Eileen Atkins (Maddy), Brendan Gleeson (Stobrod), Natalie Portman (Sara). Gyártó: Miramax. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 152 perc. Minghella filmje eposzi léptéket alkalmaz és eposzi mértékkel mér: nem
csupán terjedelme (majdnem két és fél óra a vetítés) és helyszínei (úgy
fél földrészre való a tizenkilencedik századi amerikai tájból), hanem tárgyválasztása
és előadásmódja is homéroszi.
Takács Ferenc
Lebegés Levity - amerikai 2003. Rendezte: Ed Solomon. Írta: Ed Solomon. Kép: Roger Deakins. Zene: Mark Everett. Szereplők: Billy Bob Thornton (Manuel Jordan), Morgan Freeman (Miles), Holly Hunter (Adele), Kirsten Dunst (Sofia). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: SPI International. Feliratos. 100 perc. Szemrevaló film a Lebegés, ritka szépen bevilágított mozi. Szépek a kültelki éjszakában őrt álló utcalámpák, a fénykörükben aláereszkedő hópelyhek, a félig megvilágított, félig sötétségbe vesző arcok, a távoli fények és az ablaküvegek visszatükröződései. Minden nyomorúsága dacára igen jó lenne belépni ebbe a világba, jó érzéssel lehetne részt vállalni a börtönből frissen szabadult, bűnéért vezeklő Manuel történetében, csakhogy nem lehet. Nem lehet, mert példázat van csupán, melynek képei, a maguk becsapós esztétikumával megtévesztők. Ez itt a megváltást keresők skanzenje, egy szépen rendben tartott kiállítás emberforma makettekkel. Manuel egy kamaszkori rablás alkalmával embert ölt, huszonhárom évet húzott le büntetésként, s ha rajta múlna, meg huszonhármat letöltene, de jó magaviseletéért kiengedik. Manuel a börtönben megismerte a megváltás öt fokozatát - narrátorként nem is egyszer elsorolja mind az ötöt - s bár tudja, ő legfeljebb csak az első kettőig juthat, mégis visszatér az egykori bűntett helyszínére. A sűrű hóesésben és térdig erő latyakban mindenki ugyanarra hajt, mint Manuel: egy csapat megbocsátásra érdemes elveszett lélek verődik össze a történet előre haladtával, hogy a film végére mindenki rátalálhasson arra, akivel jót cselekedhet. Manuel a film elején még szembemegy a metróból kiáramló embertömeggel, a végére azonban már együtt, egy irányba sodródik embertársaival, s mielőtt végleg kimetrózna a kamera látószögéből, búcsút inthet bűnös múltjának is. Látszik, a készítők tudták, hogyan rendezzenek be egy lakást, és milyen szögből fényképezzenek egy utcarészletet ahhoz, hogy elvigyenek a kívánt miliőbe, de arról fogalmuk sem volt, kikkel, hogyan népesítsék be az így teremtett tereket. A Lebegés szobabelsői és városképei eljutnak az igazságig, élettörténetei azonban elvesznek a hangulatos hóesésben. Köves Gábor
Torremolinos 73 Torremolinos 73 – spanyol-argentin, 2003. Írta és rendezte: Pablo Berger. Kép: Kiko de la Rica. Zene: Nacho Mastretta. Szereplők: Javier Cámara (Alfredo), Candela Pena (Carmen), Juan Diego (Carlos), Malena Alteiro (Vanessa). Gyártó: Blue Legend / Telespan 2000. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 94 perc. Egy házaló könyvügyök a Franco-korszak végén kiadója nyomására rááll,
hogy feleségével házi szexfilmeket forgasson – egy szigorúan Skandináviában
forgalmazandó „multimédiás” lexikon számára. Alfredo és Carmen sajátos
sikersorozatának csúcspontja egy igazi játékfilm, amelyet Torremolinos
tengerparti üdülőhelyén forgatnak dán stábbal. Az ihletet Bergman A hetedik
pecsétje adja, szexjelenet nélkül azonban most sem úszhatják meg.
Nevelős Zoltán
A felejtés bére Paycheck – amerikai, 2003. Rendezte: John Woo. Írta: Philip K. Dick elbeszéléséből Dean Georgaris. Kép: Jeffrey L. Kimball. Zene: John Powell. Szereplők: Ben Affleck (Michael), Uma Thurman (Rachel), Aaron Eckhardt (Rethrick). Gyártó: Paramount. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 119 perc. Philip K. Dicket, a posztmodern sci-fi-irodalom zsenijét egész életében
foglalkoztatta az a kérdés, hogy miként lehetséges letéríteni a történelmet
haladási irányáról, azaz realizálható-e a jelenben az emberiség múlt- és
jövőbeli sorsának felülírása. Dick efféle – elsősorban ontológiai irányultságú
– kérdések iránti vonzalma újabban egyre gyakrabban találkozik Hollywoodnak
a világ elveszejtésére szövetkezett erők, illetve az azokat pacifikáló
hősfigurák iránti érdeklődésével, nem véletlen hát, hogy az immáron több
mint húsz éve halott, és életében példátlanul sikertelen író mostanában
az Álomgyár egyik kurrens szerzője, akinek műveit elsővonalbeli rendezők
kísérlik meg adaptálni.
Pápai Zsolt
Az utolsó szamuráj The Last Samurai – amerikai, 2003. Rendezte: Edward Zwick. Írta: John Logan. Operatőr: John Toll. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Tom Cruise (Nathan Algren), Ken Watanabe (Katsumoto), Billy Connolly (Zebulon Gant), Tony Goldwyn (Colonel Bagley), Timothy Spall (Simon Graham). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 144 perc. Az utolsó szamuráj játékidejének 144 percéből 134 bűnös élvezetet kínál. Úgy valahogy, ahogy a majonéztől csöpögő Whopper menü is az tud lenni a megfelelő pillanatban. Hollywood a japán bazársorra tévedt, s az ismert kellékek közül jó ízléssel válogatta egymás mellé a pénzért megvásárolható legjobb minőségű darabokat. Tizenkilencedik századvégi japán táj- és városképeket, az amerikai polgárháború huszáros egyenruháit és az ősi szamuráj-rend hacukáit viselő játékkatonákat, a Kelet kecses szablyáit és a Nyugat hatékonyan halált osztó gépfegyvereit. Behemót amerikai szuperprodukció lévén, nincs mit csodálkozni ezen, mint ahogy azon sem érdemes sokat rágódni, hogy az indiánok kiirtásától megcsömörlött, Japánba szakadt polgárháborús hős megváltását dokumentáló eposz ugyanúgy igényt tart mindkét amerikai szekértábor, a lelkiismeretfurdalásos liberálisok és a világrendőr szerepet büszkén vállalók dollárjaira. Ezek többé-kevésbé iparági sajátosságok, a vagy megszoksz, vagy megszöksz gőgje, melynek tolerálását jelen esetben jelentősen megkönnyíti, hogy a változó hevességű melldöngetés egy arányosan felépített, lendületes és a maga módján kellemesen infantilis kalandfilmmel párosul. Sok mindent számon lehet kérni ezen a filmen, de azt csak az igazán szőrösszívűek állíthatják, hogy ne lenne gazdagon illusztrálva ez a képeskönyv. A bő kínálat a törékeny szamuráj-özvegy megkapóan félénk mosolyától a rettegett hadvezér hősi halálának kimerevített pillanatáig, a végeláthatatlan zöld mezők és dombságok panorámaképeitől Tom Cruise átható tekintetének könnyes-komoly melankóliájáig terjed. Egyedül az epilógus képeinek megkomponálásánál hordott félre az addig biztos alkotói kéz. Vitatni ugyan nem vitatjuk, hogy a világ valamennyi nemzete sokat köszönhet Tom Cruise világmentő munkásságának, valahogy mégis kényelmetlenül érint, amikor e kétségbevonhatatlan tényt az arcunkba dörgölik. Köves Gábor
Ördögi színjáték The Reckoning – angol, 2004. Rendezte: Paul McGuigan. Írta: Barry Unsworth regényéből Mark Mills. Kép: Zene: Szereplők: Paul Bettany (Nicholas), Willem Dafoe (Martin), Brian Cox (Tobias), Ewen Bremner (Damian), Vincent Cassel (de Guise). Gyártó: Kanzaman SA / Renaissance Films / MDA. Forgalmazó: FF Films. Feliratos. Perc. Középkorban játszódó detektívtörténethez lassan hagyomány pap-főhőst
választani, főként ha a regényíró filmváltozatot is szeretne a műből: a
széleskörű klasszikus műveltségüket és kiváló dedukciós képességüket kamatoztató
sztár-szerzetesek mellé (mint a ferences Baskerville-i Vilmos vagy Cadfael
testvér a Benedek-rendből) a brit szépíró, Barry Unsworth jóvoltából 1995-ben
új barát csatlakozott Nicholas Barber kiugrott pap személyében, aki nem
sokkal a Nagy Pestis után szörnyű gyermekgyilkossági ügybe keveredik. A
Moralitásjáték címet viselő krimi igazi hőse azonban nem annyira a csuhás
narrátor, mint inkább az a vándorszínész társulat, amelyhez statisztaként
csatlakozik hirtelen felindulásból elkövetett pályaelhagyása után. Miután
ugyanis az egyik városban a társulat vezetője úgy dönt, hogy szakítva az
unalmas bibliai repertoárral a friss gyilkossági eset színpadi rekonstrukciójával
próbálja kicsalni a tallérokat sovány közönsége zsebéből, a próbák és az
előadások során egyre több kérdés merül fel a kivégzésre váró tettes személyét
és a sötét ügy valódi hátterét illetően, amelyekre Nicholas és színésztársai
kénytelenek kielégítő válaszokat találni előadásuk hitele érdekében.
Varró Attila
Nem félek Io non ho paura – olasz-spanyol, 2003. Rendezte: Gabriele Salvatores. Írta: Niccoló Ammaniti és Francesca Marciano. Kép: Italo Petriccione. Zene: Ezio Bosso és Pepo Scherman. Szereplők: Dino Abbrescia (Pino), Aitana Sanchez-Gijón (Anna), Giorgo Careccia (Felice), Giuseppe Cristiano (Michele). Gyártó: Medusa Produzione / Coloroado Film / Alquímia Cinema. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 108 perc. A bugyiban matató tinihorror kötelező frivolságával szemben a gyermekkor
rémségeit bemutató filmeket mindig szomorú pátosz hatja át. A gyermeki
tisztaság elvesztéséről mesélő történetek egyszerre siratják és sírják
vissza a felnőttek korrupt világáról mit sem sejtő naiv ártatlanságot.
Nem kevés kockázatot rejt a műfaj, a csillogó szemű, gyanútlan szereplők
könnyen áldozatul eshetnek az érzelmek ábrázolásában túlzott mohóságra
hajlamos filmkészítői buzgalomnak.
Kovács Marcell
Vas Torque – amerikai, 2004. Rendezte: Joseph Kahn. Írta: Matt Johnson. Kép: Peter Levy. Zene: Paul Linford. Szereplők: Martin Henderson (Cary Ford), Ice Cube (Trey), Monet Mazur (Shane), Jay Hernandez (Dalton), Matt Schulze (James). Gyártó: Warner Bros / Village Roadshow Productions. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 81 perc. Mielőtt (megérdemelten) porig aláznám ezt a B-kategóriájú akciófilmet,
egy dologban tényleg elismerést érdemel. Az akciófilm kritikusok álma beteljesedett:
ez a film ugyanis olyan infantilis mesével bír, amely még a szokásos vaskos
„mondanivalóktól” is megkímél minket: szerencsére nincs benne igaz barátság,
túl érzelmes szerelmi szál, Free Tibet, Unesco-gyerekek sorsa, illetve
nem kell a főhős családja sorsán, vagy hasonló bornírtságokon sem elérzékenyülnünk.
A Vas története egészen becsületesen úgy egysíkú, buta és minimalista,
ahogy van.
Herpai Gergely Pillangó La papillon – francia, 2002. Írta és rendezte: Philippe Muyl. Kép: Nicolas Herdt. Zene: Nicolas Errera. Szereplők: Michel Serrault (Julien), Claire Bouanich (Elsa). Gyártó: Cofimage / Canal+ / Gimages / Alicéléo. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 85 perc. Az évente több mint kétszáz produkciót termelő francia mozgókép-iparban
a harsány és hivalkodó mozicsodák mellett szerencsére akad pénz és ihlet
visszafogottabb hangvételű, finomabb hangoltságú darabokra is, igaz, ezek
csak ritkán jutnak el hozzánk. A közel két évtizede pályán lévő, eddig
öt nagyjátékfilmet és néhány televíziós produkciót forgatott, de a szakmában
alig ismert Philippe Muyl rendező A pillangó című munkája a kivételek egyike.
Tosoki Gyula |
http://www.filmvilag.hu |