Magyar filmtörvény
A mozgókép joga
Mihalicz Csilla
A régóta várt filmtörvény
tervezete 2003 decemberében végre a parlament elé
került, ahol egyhangúan elfogadták. A médiatörvény
után ez a második kulturális keretjogszabály.
Aligha túlzás a filmszakma szempontjából jelentõségét
a rendszerváltáséhoz hasonlítani. A párhuzam
azért is áll, mert kidolgozását - ott is, itt
is - széles összefogás, hosszas kerekasztal-tárgyalások
elõzték meg.
|
Filmközpont vagy demokrácia
A szakma maga sem hitte volna, hogy képes lesz ilyen egységes
fellépésre, ezt valamennyi a Filmvilágnak nyilatkozó
szakember elégedetten hangsúlyozta. A példás
összefogás paradox módon nem kis részben az elõzõ
kormány filmközpont-tervének köszönhetõ.
Az a lehetõség, hogy állami alkalmazottak révén
gyakorlatilag a mindenkori kormányé lehet a filmtervek elbírálásának,
a pénzek elosztásának a joga, akkora riadalmat váltott
ki, hogy a szakma fölismerte: a filmterjesztõk, a producerek,
a gyártók és az alkotók érdekei azonosak.
Nem volt ez nyílegyenes út, gördülékeny
folyamat, mondja Grunwalsky Ferenc filmrendezõ, az MMK kuratóriumának
elnöke: sokáig kizárólag a játékfilm
sorsáról beszéltek, csak késõbb terjesztették
ki a gondolkodást az egész filmes ágazatra. Az intézményrendszer
tekintetében is sokféle elképzelés létezett.
Végül tavasszal a kormány elfogadta a Filmszakmai Kerekasztal
fõbb alapelveit, a filmtörvény koncepcióját,
és elkezdõdhettek a részletekbe menõ tárgyalások.
A filmszakma amellett volt, hogy a pénz elosztásában
meg kell õrizni -- illetve fejleszteni kell -- az önkormányzatiság
elvét (a Magyar Mozgókép Közalapítvány,
mint szakmai döntéshozó szerv révén),
föl kell számolni a feudális pénzkijáró
rendszert, a filmipart növekedési pályára kell
állítani, és meg kell teremteni a lehetõségét
annak, hogy a magyar film eljuthasson a nézõkhöz. Azt
is világosan látták: az európai uniós
csatlakozás elõtti utolsó pillanatban vagyunk, ha
nem sikerül a filmfinanszírozás átlátható
rendszerét, a koprodukciókban való részvétel
intézményi, pénzügyi feltételeit (filmbesorolás,
koprodukciós pénzalap) megteremteni, a magyar filmesek végképp
kiszorulnak a világ filmiparából.
Piknik az aknamezõn
A korábbi filmtörvénytervezetek nem hasonlítottak
a maihoz és általában két ponton buktak el.
Az egyik a filmjogok kérdése volt. Az 1987 elõtt készült
magyar filmekkel kapcsolatosan egyetértés van a tekintetben,
hogy mivel tisztán állami pénzbõl, állami
tulajdonú stúdiókban készültek, állami
kezelésben és tulajdonban kell maradniuk, méghozzá
a Magyar Nemzeti Filmarchívumban. Ezzel elvileg az ÁPV RT
is egyetért, azzal a fenntartással, hogy az 1987 elõtt
készített filmek forgalmazásával valószínûleg
egy külön intézménynek kell majd foglalkoznia.
(A törvénytervezet tárgyalásakor a Kerekasztal
és az MMK Kuratóriuma a filmjogok kérdésében
levélben is kifejtette álláspontját a Kulturális
Bizottság elnökének és tagjainak. A levelek idevágó
részlete keretes írásunkban olvasható.)
Az 1987 után magánosított stúdiókban,
majd a stúdiórendszer szétesése után
készült filmek igen összetett jogait illetõen már
nagyon eltérõek az elképzelések, ha egyáltalán
vannak. A jelenlegi szabályozatlanságnak is megvannak a hívei,
hiszen így lehet a zavarosban halászni. Korábban sokan
a Moképnél szerették volna látni a nemzeti
filmvagyont, a vállalat régóta tervezett privatizálására
apellálva.
A jelenlegi filmtörvény végül kivette, és
a miniszteri rendelkezési rész tárgyává
nyilvánította a kérdést, abból a bölcs
megfontolásból, hogy ha ezen a ponton annyi érdek
feszül egymásnak, az kockára teheti a törvény
megalkotását.
Marakodni tehát egyelõre ráérnek. Bár
Grunwalsky például e tekintetben is optimista, szerinte a
filmjogok kérdésében is ugyanarra a felismerésre
jutnak majd az egyes szereplõk, mint a Kerekasztal mûködésében:
a szakmai konszenzust kell irányadónak tekinteni, s ennek
a végrehajtási módját kell megtalálni.
Ami a még állami kézben levõ filmszakmai
vagyont, vállalatokat (ilyen például a Mafilm) illeti,
Miskolczi Péter producertõl, az Eurofilm Stúdió
vezetõjétõl úgy tudjuk, a kerekasztal készített
egy elvi állásfoglalást, és elküldte az
Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ
Rt.-nek, hogy amikor majd a szakmai hasznosításról
kezdenek tárgyalni, akkor a koncepció kidolgozásában
az MMK-nak és a szakmai elképzeléseknek is jusson
szerep.
A másik sokat vitatott pont a forgalmazói járulék
volt. A korábbi kormányok a mozijegy árához
hozzácsapott Kamondi Zoltán filmrendezõ szóhasználatában
büntetõadó visszaforgatása révén
kívántak forrást biztosítani a filmgyártásnak.
Most 18 százalékos teher van beépítve a mozijegy
árába: 12 százalékos áfa, 3 százalékos
kulturális járulék valamint összesen 3 százaléknyi
zenei jogdíj és iparûzési adó. A mozijegyadó
bevezetése a jelenlegi törvénytervezet tárgyalásakor
is fölvetõdött, mondja Port Ferenc, a Budapest Film vezérigazgatója:
Megvitattuk, és megállapítottuk, hogy butaság
volna. Mozijegyadó azokban az országokban van, ahol a mozijegy
árában nincs áfa, vagy 5 százalék alatt
marad. Franciaországban például 10 százalékos
a mozijegyadó, viszont csak 5 százalék az áfa.
Mivel ezúttal az alkotók és a producerek is kiálltak
a forgalmazói érdek mellett, a pénzügyi tárca
beadta a derekát, és lemondott a mozijegyadóról.
Kamondi Zoltán, a Magyar Rendezõk Céhének vezetõségi
tagja úgy tudja, gazdasági számításokat
is végeztek, amelyekbõl kitetszett: mindössze egymilliárd
forint folyt volna be ezen a csatornán, viszont a döntés
megakadályozta volna a törvény tetõ alá
hozását. A járulékemelés szerinte --
már csak azért is otrombaság lett volna, mert annak
idején a külföldi forgalmazókat épp a kedvezõ
járulékarányok csalogatták be az országba.
Kamondi még egy csapda elkerülését emeli
ki: tény, hogy a televíziók kivonulása a támogatásból,
és a médiatörvény által -- a kereskedelmi
televíziók számára -- elõírt
sugárzási kvóta kijátszása rettenetes
helyzetbe hozta a magyar filmgyártást. De ha ezen a ponton
a kétharmados többséget igénylõ médiatörvény
módosításával kötik össze a törvényjavaslat
egyes passzusait, akkor az zátonyra futtathatta volna az egész
törvényt. Az ára tehát az volt, hogy ez az igen
fontos finanszírozási forrás a törvényben
rendezetlen maradt. Ugyanakkor a Fidesz jelezte, partner lenne abban, hogy
a médiatörvény bizonyos módosításai
révén határozottabb elvárásokat támasszanak
a televíziókkal szemben.
Pénztárca az üvegzsebben
A filmtörvényt ma -- szinte fenntartások nélkül
-- ünnepli a szakma. Az optimális törvény született
meg így fogalmazott Kamondi Zoltán, és ebben az általunk
megkérdezettek egyet is értenek. (Más mûvészeti
ágak képviselõi is pozitív példának
tartják a filmtörvényt, az írók, a képzõmûvészek
és a popzenészek körében is felvetõdött,
hogy hasonló törvény az õ szakmájukat
is segítené.)
Azért egy megjegyzés idekívánkozik, mivel
az egyik vívmányként aposztrofált alapelvre
vonatkozik. Ma még a felszínen mindenki örül annak,
hogy sikerült az önkormányzatiság durvábban
fogalmazva: a mi osztjuk magunknak a pénzt elvét megõrizni.
Ezzel kivédhetõk a kurzusfilmek készítésére
irányuló olykor ellenállhatatlan kormányzati
késztetések. Ugyanakkor az MMK pénzosztási
gyakorlata sok tekintetben aggályos, mondja Czabán György
filmrendezõ, a Közgáz Vizuális Brigád
vezetõségének illetve az MMK Reformbizottságának
egyik tagja. Mégpedig éppen amiatt, hogy az az alapítványok
esetében tiltott gyakorlat valósul meg, hogy ha formailag
nem is, valójában mégis -- maguk az alapítók
egyben a kedvezményezettek is. Kamondi szerint ez az érv
veszélyes csúsztatás, és gyakran föl szokták
használni az MMK mûködését bírálók.
Zachar Balázs, a NKÖM Audiovizuális Fõosztályának
vezetõ-helyettese úgy emlékszik, a kerekasztal-tárgyalások
legkeményebb vitákat kiváltott fejezete a Közalapítvány
körülírása volt. A filmszakma ragaszkodott ahhoz,
hogy az MMK intézményi státuszát minél
rugalmasabban határozzák meg, vagyis rajtuk kívül
más ne szólhasson bele a pénz elosztásába.
A kormány ezt mint alapelvet -- el is fogadta. Ugyanakkor ragaszkodott
ahhoz, hogy az alapítvány nagyobb fegyelmet és elszámolási
precizitást gyakoroljon a közpénzek odaítélésében,
felhasználásuk ellenõrzésében. Itt a
kormányzat bizonyos garanciákat harcolt ki magának:
az MMK-t alapító szervezetek között ugyan csak
egy a 23-ból, viszont a törvénytervezetben az áll,
hogy a támogatási szabályzatot a kulturális
miniszter hagyja jóvá. Hatalmas vita alakult ki akörül,
hogy voltak, akik a majdan megalapítandó Filmiroda hatáskörébe
akarták utalni a szabályzat elfogadását, ami
ellentmond a közalapítványi törvénynek.
A kormány ragaszkodott ahhoz, hogy ha elfogadja az önkormányzatiság
elvét, és nem szól bele a pénzosztásba,
akkor legalább ez utóbbi alapszabályainak meghatározásánál
legyen szava. Továbbá a miniszter nevezi ki a Közalapítvány
elnökét is.
Valamennyi nyilatkozónk még a NKÖM képviselõje
is hangsúlyozza: nemcsak a jövõ évre megítélt
6,5 milliárd forint, de még az elsõ bázisév
(2006) kerete, a 10 milliárd sem mondható soknak. Az 1991-ben
1,1 milliárd forintban megállapított filmes keret
2002 végéig nem emelkedett, még az inflációval
arányosan sem. A 6,5 milliárdos állami támogatást
természetesen nem kizárólag filmkészítésre
fordítják ebbõl az összegbõl kell folytatni
a mozifejlesztést, ebbõl tartják fenn a filmszakma
intézményi struktúráját, finanszírozzák
a szakmai továbbképzéseket, támogatják
a filmterjesztést, a dokumentumfilmeket, az animációt,
és még sok minden mást is. Játékfilmgyártásra
amelybõl évente legalább húsz-huszonkettõ
elõállítása látszik kívánatosnak
-- körülbelül a teljes összeg fele jut. Ezt az arányt
az új törvény rögzíti is. (Egy átlagos
játékfilm költségvetése ma körülbelül
150-200 millió forint.) Nem mind a 6,5 milliárd fölött
diszponál az MMK. A Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar
Történelmi Film Alapítvány kerete, valamint az
az összeg, amelyet a Belügyminisztérium költségvetéséhez
csatoltak, és a mozihálózat fejlesztésére
kell fordítani, összesen egymilliárd forintot tesz ki.
Nehéz az egyes ágazatok költségigényét
összevetni, de tény, hogy a színházmûvészet
támogatására több mint 12 milliárd, az
Állami Operaházra csaknem 10 milliárd forint jut a
költségvetésbõl. Így nézve a filmesek
jövõ évi 6,5 milliárdja valóban nem sok.
Arra pedig csupán ígéretet kaptak ahogy a NKÖM
közigazgatási államtitkára fogalmazott: gentlemen's
agreement köttetett --, hogy a következõ évben
is lesz az inflációt meghaladó emelkedés.
A pénz színe: norma és szelekció
Érdemes megvizsgálni, hogyan határozza meg a törvény
a mozgóképszakma közvetlen támogatásának
típusait és alapelveit. Bizonyos támogatási
formákban automatizmus érvényesítésére
törekedett. Például normatív támogatást
az a filmelõállító kaphat, aki az elõzõ
filmjével sikert aratott: bizonyos számú nézõt
becsalogatott a moziba, jelentõs videó- és DVD-eladást
produkált, illetve rangos külföldi fesztiválokon
ért el kimagasló helyezést. A támogatást
megkaphatja a filmelõállító (producer, rendezõ),
illetve a filmterjesztõ is meghatározott arányban
--, a következõ filmalkotása elkészítéséhez.
Normatív támogatás illeti meg a filmterjesztõt
is a magyar és magyar részvételû koprodukciós
filmalkotások, valamint az art besorolású filmalkotások
terjesztése, illetve art besorolású mozi üzemeltetése
után.
A szelektív támogatást lényegében
ilyenek a mostani MMK-pályázatok -- a filmterv jellemzõitõl
(forgatókönyv mûvészi értéke, költségvetés
korrektsége stb.), vagy az egyéb támogatandó
cél jellegétõl függõen ítélik
oda -- pályázat útján vagy egyedi kérelem
elbírálása nyomán.
Strukturális támogatást olyan mozgóképszakmai
célokra (fesztiválszervezésre, szakmai képzésre,
folyóiratkiadásra stb.) adnak, amelyek több költségvetési
éven keresztül hasonló módon valósulnak
meg.
Mind a keretszámokat, mind a támogatás szempontrendszerét
az MMK támogatási szabályzatában fogják
aprólékosan meghatározni.
Kamondi Zoltán szerint a normatív rendszerrel jól
honorálhatók a csúcsteljesítmények (egy-egy
berlini vagy cannes-i fesztivál-díj, Oscar-nominálás
vagy kiugró hazai nézõszám), de az ilyesfajta
kiugró sikert el nem ért produkciók között
lehetetlen különbséget tenni, ezért továbbra
is a szelektív támogatási rendszernek lesz nagyobb
jelentõsége.
Miskolczi Péter kiemeli a jövõ évtõl
megnyíló látogatottsági alap szerepét:
Itt a nézõszám adott pénzmennyiséget
von maga után (vagyis egy normatíva érvényesül),
ettõl kezdve nincs mirõl vitatkozni. Ugyanakkor a támogatási
rendszer van annyira rugalmas, hogy majdnem testre szabottan alkalmazható.
Tarr Béla nevével szoktak példálózni,
aki a normatív alapokból (például a látogatottsági
alapból) nehezen kaphatna pénzt. Most a külföldön
megszerzett források garantáltan megnyitják számára
a hazai koprodukciós alapokhoz való hozzáférést.
A minõség nem szenvedhet hátrányt.
Egyelõre nincs megegyezés arról, mekkora legyen
a normatív és a szelektív támogatások
kerete, egymáshoz viszonyított arányuk. Ezt is a támogatási
szabályzatban kell majd meghatározni. Egy-egy igénylõ
mindenesetre többféle támogatásra is pályázhat.
Arccal a nézõ felé
A törvényben szövegszerûen kisebb jelentõségû
a filmterjesztés területe, Port Ferenc mégis elégedett.
Azt a felismerést tartja a legfontosabbnak, amely szerint fölösleges
a gyártásba pénzt ölni, ha a film eljuttatását
a közönséghez nem támogatjuk. Ez külföldön
sem evidens, a francia, olasz filmek 40-60 százaléka el sem
jut a mozinézõkhöz (igaz, a televíziókban
viszont látható). Jelen pillanatban a magyar filmek terjesztését
nem írja elõ semmi, a Budapest Film mégis bemutatja
a többségüket a magyar film iránti elkötelezettségünk
miatt, indokolja Port Ferenc. Amint a támogatási szisztéma
változása érezteti a hatását, nem kell
többé jótékonykodnunk, mert a rendezõknek
és a producereknek alapvetõ érdekük lesz, hogy
jó filmet csináljanak. Eddig semmi következménye
nem volt annak, ha valaki nézhetetlen filmet készített
temérdek közpénzbõl.
A forgalmazási támogatások terén több
lényeges változás is lesz. Elõször is
minden elkészült magyar film megkaphatja azt a 6,4 milliós
normatív alaptámogatást, amely fedezi a (minimális)
reklámköltségeket, és legyártható
belõle négy kópia. Ha a forgalmazó úgy
látja, hogy a film sikeres lehet, kérhet szelektív
támogatást újabb kópiák gyártására.
Ezt akkor érdemes megtennie, mondja Port Ferenc, ha úgy becsüli,
hogy a kölcsöndíjból -- vagyis a pénztári
bevételek forgalmazóra esõ részébõl
-- legalább 15 százalék megmarad a forgalmazási
költségek, köztük a rezsi fedezetére. Csak
az ezen túli bevételekbõl van haszna. A magyar film
terjesztésén ma igen szolid haszon van, miként a támogatás
is igen vékonyka. 1987 elõtt a filmiparra költött
pénz 70 százalékát terjesztésre fordították,
gyártásra csak 30 százalékot szántak.
2002-re a terjesztési támogatás 5 százalékra
csökkent, idén fölment 22 százalékra legalább
ezt a szintet kellene megõrizni, mondja Port.
Az igazi áttörést szerinte is -- a látogatottsági
alap létrehozása jelentheti, amely közös kockázatvállalásra
kényszeríti a producert és a forgalmazót. Amennyiben
ugyanis a nézõk száma meghaladja a 80 ezret, a partnerek
bizonyos arányban jogosultak a (már fent említett)
normatív támogatásra. A kemény piaci érdekeltség
vitákat vált majd ki a producerek és a forgalmazók
között, és minden bizonnyal elkezdõdik végre
a beleszólás a forgatókönyvekbe, sõt,
az utolsó vágásba is. mondja Port Ferenc. A fiatalokkal
-- szerinte -- gördülékenyebben megy majd az együttmûködés
az idõsebb és középgeneráció egyes
tagjaival lesz valószínûleg gond, akik kiküzdik
a gyártáshoz szükséges támogatást,
de nem tûrik el, hogy beleszóljanak a rendezõi koncepciójukba.
Port még egy jóslást is megkockáztat. A látogatottsági
alapnak köszönhetõen már 2004 végére
ugrásszerûen megnõ a magyar filmek nézettsége,
állítja, legalább kétmilliós közönségre
lehet majd számítani.
Ez persze csak relatív mondjuk úgy: kulturális
haszon (ami egyáltalán nem lebecsülendõ), hiszen
a magyar film hazai piacon még viszonylag óriási jegybevétel
esetén sem képes nyereséges lenni sem a hatszázezres
nézõszámú A miniszter félrelép,
sem a félmilliós Valami Amerika nem fedezte elõállítási
költségeit. Csak a külföldi piacon is értékesíthetõ
film hozza be az árát.
És mégis mozog?
Az elmúlt évtizedben a magyar filmipart a bérmunka-megrendelések
tartották életben, hangsúlyozza Sipos Áron,
a Focus Film igazgatója, a Magyar Producerek Szövetségének
elnöke. Egészen 2002-ig, amikor is a megrendelések száma
a nullára csökkent. Hiába keresettek a magyar szakemberek,
a szomszédos országok olcsóbbak lettek a filmes infrastruktúra
és a piaci környezet tekintetében. A mozgóképszakmának
föl kellett ismernie, és meg kellett értetnie a pénzügyi
kormányzattal, hogy hiába ad az állam pénzt
filmgyártásra, ha nem teremt kedvezõ piaci környezetet
ahhoz, hogy a filmipar mozgásba lendülhessen. A világ
sok országában kitalálták már, hogyan
tehetik magukat vonzó helyszínné filmes produkciók
forgatásához: mindenekelõtt adókedvezménnyel.
Az egyes államokban különbözõ mértékû
visszatérítést kap a készülõ film
költségvetésébõl az a vállalkozás,
amely bizonyos mennyiségû megrendelést hoz az adott
országnak.
Amikor a filmes kerekasztal egy hasonló elképzeléssel
a kormány képviselõi elé állt (az adókedvezmény
a Magyar Producerek Szövetsége szakértõinek ötlete
és elõterjesztése volt), a pénzügyi tárca
attól tartott, hogy az államháztartás szempontjából
a kedvezmény végül veszteséggel jár majd,
emlékszik vissza Zachar Balázs. Sipos Áron kiemeli:
az adókedvezmény egyértelmûen elõnyös
a központi költségvetés számára.
Azért hívják adóindukáló rendszernek,
mert bõséges egyéb adóforrást biztosít
az államkincstárnak. A filmes produkció számos
szolgáltatást igényel: a kiválasztott helyszín
bérlésétõl a díszlet gyártásáig,
a szállodafoglalástól az éttermi szolgáltatásokig.
A forgatócsoport megrendel, a szolgáltató befizeti
az áfát, az államnak pedig gyarapodik a bevétele.
Végül a pénzügyi tárcát sikerült
meggyõzni a 10 százalékos kedvezmény célszerûségérõl.
Majd egy módosító indítványnak köszönhetõen
végül 20%-ra emelték az adókedvezmény
mértékét.
A törvény mindenekelõtt precízen különbséget
tesz egyszerû bérmunka és koprodukciós megállapodás
között. Az elõbbi esetében a jogtulajdonos (jellemzõen
külföldi) megbízása alapján és kizárólagos
finanszírozása mellett készül el a megrendelt
film. A kivitelezésben résztvevõ magyar cégeknek
a kialkudott szolgáltatói díjon felül további
jogosultságuk nem keletkezik az adott produkcióban.
Más elbírálás alá esnek azok a nem
megrendelésre készülõ alkotások, ahol
a produkciós cégek illetve alkotók külföldi
koprodukciós partnerrel együttmûködve készítik
el a filmet, közösen teremtve meg annak pénzügyi
fedezetét. Ebben az esetben a felek befektetésük arányában
a filmalkotás jogtulajdonosaivá válnak.
A filmtörvényben kialkudott adókedvezmény
a társasági adóról és az osztalékadóról
szóló 1996. évi LXXXI. törvény módosításaival
valósulhat meg, az alábbi módon.
Bérmunka esetében magát a megrendelõt kell
érdekeltté tenni abban, hogy produkcióját Magyarországra
hozza, és hazai cégeket bízzon meg a megvalósítással.
A megrendelõ számára tehát olyan környezetet
kell biztosítani, amely vonzóvá teszi számára
a magyarországi forgatást. A filmszakmai szempontok alapján
a kedvezménynyújtás formájára a visszatérítés
javasolható áll a filmtörvény tervezetében.
Az alapelv az, hogy a bérmunka megrendelõje a Magyarországon
igazoltan teljesített, közvetlen filmgyártási
ráfordításai után visszatérítésre
jogosult. A kedvezmény indirekt módon valósulhat meg:
a visszatérítést a ténylegesen teljesítõ
magyarországi adóalany kapja (adókedvezmény
formájában) így képes lesz elég olcsón
kínálni szolgáltatását a külföldinek.
Koprodukciós alkotások esetében a befektetõket,
a filmelõállítókat kell arra ösztönözni,
hogy minél többet fektessenek be filmalkotásokba. Nem
szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a filmgyártásba
befektetni az átlagosnál jóval kockázatosabb,
és a magyarnál nagyságrenddel nagyobb angolszász,
vagy francia piacon is csak minden tíz-tizenötödik film
képes a költségein felül hasznot hozni a jogtulajdonosoknak.
Ennek tudatában egyértelmû, hogy a filmes befektetés
csak akkor vonzó a magántõke számára,
ha az a megtérülés kockázatát nagyban
csökkentõ, jelentõs mértékû adókedvezménnyel
párosul. A rendszer beindításának érdekében
indokolható tehát, hogy azok a befektetõk, akik filmelõállítóként
beszállnak egy film finanszírozásába, ráfordításuk
Magyarországon elköltött részének függvényében
társasági adókedvezményt kapjanak, olvasható
a törvény záró megállapításai
közt.
Mindkét fenti konstrukciónál az igénybe
vehetõ kedvezmény számításának
alapja a Magyarországon közvetlen filmgyártási
ráfordításként elköltött összeg.
Az egyszerû bérmunkát (szerviz-szolgáltatás)
illetve a koprodukciókat egységesen 10 százalékos
adókedvezménnyel jutalmazó elképzelésen
kívül létezett egy ennél merészebb terv
is, amelyet megtárgyalt és elfogadott a Parlament Kulturális
Bizottsága. Ebben az áll: mind a bérmunka szolgáltatások,
mind a koprodukciós közremûködés esetében
érje el a visszatérítés, illetve a kedvezmény
mértéke a 20 százalékot. Ezzel már Magyarország
bizonyosan versenyképes lehet a régióban, hangsúlyozza
Zachar Balázs. A törvénybe tehát a 20%-os kedvezmény
került be.
Sipos Áron információi szerint egy amerikai film-
és televíziós társaság 500 millió
dolláros megrendeléscsomagot ígért a következõ
tíz évre, abban az esetben, ha a Parlament megszavazza a
20 százalékos kedvezményt.
Mind Sipos Áron, mind Miskolczi Péter a filmtörvényjavaslat
egyik legfontosabb erényének tartja a koprodukciós
alap létrehozását. A határokon átnyúló
együttmûködést az EU is támogatja, annak
érdekében, hogy az európai filmek fölvehessék
a versenyt az amerikaiakkal. Nálunk a koprodukcióra igénybe
vehetõ támogatás mértéke normatív
alapon megítélhetõ, többek között a
külföldi részvétel arányában. Természetesen
a mûvészet szempontjait is hagyni kell érvényesülni,
errõl neves szakemberekbõl álló zsûri
döntsön (szelektív támogatási forma). A
támogatás birtokában aztán a magyar filmesek
végre elindulhatnak a világban koprodukciós partnert
keresni, tudniillik itt is fontos szempont az üzleti partnerek közt
a viszonosság: ma én adok, holnap te hozod a pénzt.
A két producer abban is bízik, hogy a föllendülõ
filmipar bevétele kellõ alapot jelenthet a hazai infrastrukturális
fejlesztések (például modern mûtermek építése)
elindításához, akár állami segítség
nélkül is.
Minden fenntartás és esetleges balsejtelem ellenére
a filmszakma gyõzelemnek értékeli a filmtörvényt.
Valamennyi szakértõnk kiemeli: a 10 milliárdos állami
támogatás illetve az adókedvezmény jelentõs
megrendeléseket tud generálni. Mozgásba hozhatja a
magántõkét, életben tarthatja a hazai kapacitásokat,
sõt, kiegyensúlyozottan és tervezhetõen fejlõdõ
ágazattá teheti a mozgóképipart Optimista becslések
szerint egyenesen húzóágazattá lehet a magyar
filmipar, miután a nálunk készült termékeknek
csupán a 40-50 százaléka lesz magyar film, a többi
koprodukció. Mindez nem utolsósorban azt is elõsegítheti,
hogy a magyar film visszaszerezhesse a hazai nézõk megbecsülését.
Keretben:
Filmjogok
A Kerekasztal többször és egységesen állást
foglalt: az államot megilletõ filmjogok kerüljenek a
közgyûjteményként mûködõ Magyar
Nemzeti Filmarchívumhoz. Kétségtelen, hogy a Mozgóképtörvény
rendelkezik errõl, ez a rendelkezés azonban a jelenlegi formájában
a törvény életbe lépésének idõpontjáig
- gyakorlatilag végrehajthatatlan. Ezért szükségesnek
tartjuk, hogy a mozgóképtörvény világosan
határozza meg az államot megilletõ kincstári
vagyon körébe tartozó nemzeti filmkincs vagyonátadásával
és vagyonkezelésével kapcsolatos konkrét feladatokat,
felelõsöket és határidõket. (Részlet
a Filmszakmai Kerekasztalnak az Országgyûlés Kulturális
és Sajtó Bizottságához írott 2003. december
3.-i levelébõl)
Külön szeretnénk a Tisztelt Bizottság figyelmét
felhívni arra, hogy a filmjogok rendezése halaszthatatlan
probléma, nemcsak az 1987-ig, hanem az azóta készült
filmek filmjogainak kérdése is megoldatlan és a késõbbiekben
komoly konfliktusok forrása lehet.
Ezért kérnénk, hogy ezek rendezésére
határidõt jelöljenek meg.
Mi, az MMK-ra vonatkozó utasításokhoz hasonlóan,
a törvény életbelépésétõl
számított 3 hónapos határidõt javasolnánk
a jogi és elhelyezési problémák tisztázására.
(Részlet az MMK Kuratóriuma elnökének, Grunwalsky
Ferencnek az Országgyûlés Kulturális és
Sajtó Bizottságához írott 2003. december 4.-i
levelébõl)
|