Két barát
Orosz bárka
Vér és arany
Lépéselõny
Jószomszédi iszony
Mambo Italiano
Szamszára
Amerikában
Felül semmi
Két barát
Due amici – olasz, 2003. Írta és rendezte: Spiro Scimone és Francesco Sframeli. Kép: Blasco Giurato. Zene: Andrea Morricone. Szereplõk: Spiro Scimone (Pino), Francesco Sframeli (Nunzio), Teresa Spanonangelo (Teresa). Gyártó: Medusa Produzione. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 86 perc. A film két barátja az életben is barát.
Sõt. Egy izgalmas és sikeres kis színházat
jelentenek õk együtt, az egyikük, Spiro Scimone írja
a darabokat, aztán Francesco Sframelivel, esetleg még néhány
barátjukkal együtt elõ is adják, bár a
színpadra állítást legtöbbször más
valaki vállalja. A Nunzio címû darabból készült
elsõ filmjüket azonban rendezõként is õk
maguk jegyzik. Spiro és Francesco Messinából származnak.
A filmben megszólaló gyönyörû nyelv is a
messinai dialektus kicsit olaszossá szelídített változata.
Hiszen szerepük szerint is szicíliaiak õk, két,
véletlenül egymás mellé csapódott elvándorló,
aki valamely meg nem határozott észak itáliai város
idegen környezetében keresi a boldogulást. Ennek
dacára aligha lehetnének különbözõbbek.
Nunzio, (Francesco Sframeli) gyermekien, szinte együgyûen tiszta
kedélyû álmodozó, heves és olthatatlan
érdeklõdéssel a dolgok és az emberek, így
lakótársa, Pino (Spiro Scimone) iránt is, akit szüntelen
záporozó kérdésekkel áraszt el. Pino
hallgatag, magába zárkózó férfi, foglalkozására
nézve bérgyilkos. Idõrõl idõre vonatra
száll, hogy megbízásait teljesítse. A mindennapi
rutint, kapcsolatuk Pino által rögzített távolságát
Nunziónak a festékgyárban szerzett betegsége
oldja fel. A felszín alatt a dolgok lassan, szinte észrevehetetlenül
átrendezõdnek, Pino képes lesz kitörni a magára
húzott páncélból és végül
döntõ elhatározásra jut.
Csantavéri Júlia
Orosz bárka Ruszkij kovcseg – orosz, 2002. Írta és rendezte: Alekszander Szokurov. Kép: Tilmann Büttner. Zene: Szergej Jevtusenko. Szereplõk: Szergej Doncov (Idegen), Leonyid Mozsgovoj (Kém), David Giorgobiani (Orbeli), Marija Kuznyecova (Nagy Katalin), Makszim Szergejev (Nagy Péter), Alekszander Chaban (Pjotrovszkij). Gyártó: Egoli Tossell Film / Fora Films / Ermitage Bridge Studio. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 96 perc. Az Európai Unió keleti bõvítésének
elõestéjén a híres orosz rendezõ, Alekszander
Szokurov mintha keserû és rezignált búcsút
mondana Európának: Isten veled, Európa! – szól
a narrátor egyik utolsó, a film kulcsának tekinthetõ
mondata. A bõvítéssel ugyanis ismét felvetõdik
az orosz civilizáció mindenkori nagy dilemmája: az
európaiság vagy nem európaiság kérdése,
az Európához tartozás vagy távolmaradás
problémája. Oroszország legújabb sérelme,
hogy Európa most sem engedi, hogy az oroszok egy csónakban
evezzenek vele. Ezért van szüksége az oroszoknak egy
másik, külön „orosz bárkára”. (Szokurovról
és filmjeirõl Filmvilág 2003/3. számában
Szilágyi Ákos írt tanulmányt Halálpanoptikum
– Szokurov, a nekrorealista címmel.)
Korcsog Balázs
Vér és arany Talaye Sorg - iráni, 2003. Rendezõ: Jafar Panahi, Forgatókönyv: Abbas Kiarostami, Kép: Hossain Jafarian. Zene: Peyman Yazdaniam. Szereplõk: Hossain Emadeddin (Husszein), Kamyar Sheisi (Ali), Azita Rayeji (Husszein menyasszonya), Pourang Nakhael (Pourang), Shahram Vaziri (az ékszerész). Gyártó: Jafar Panahi Film Productions. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 97 perc. Az iráni mozi egyik sokat magasztalt hõse Jafar Panahi
(A fehér léggömb, A tükör, A kör) legújabb
darabjával folytatja útját azon az ösvényen,
melyre elõzõ filmjével, A körrel lépett.
Vagyis eltávolodik a kultikus erejû gyereksztoriktól,
hogy a továbbra is parabolisztikus szerkezetû, egyszerû
történetekkel politikai színezetû mondanivalót
közvetítsen. Az elõzõ filmben a társadalom
kitaszítottjaiként sodródó nõkre zárult
rá a körülmények kényszere alkotta sors-kör,
most pedig egy férfit gyûr maga alá a társadalom
kegyetlen, de korántsem következetes szükségszerûsége.
Vincze Teréz
Lépéselõny Confidence – amerikai, 2003. Rendezte: James Foley. Írta: Doug Jung. Kép: Juan Ruíz Anchía. Zene: Christophe Beck. Szereplõk: Edward Burns (Jake), Rachel Weisz (Lily), Dustin Hoffman (King), Andy Garcia (), Morris Chesnut (Travis). Gyártó: Lions Gate Films. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 97 perc. A bûnügyi film mûfajának népes családján belül a film noir visszafogott, ám karakteres leszármazottai között kell felismernünk a szélhámosfilmet. Olyan produkciók, mint A nagy balhé, a Svindlerek, legutóbb a Kilenc királynõ vagy David Mamet fél rendezõi életmûve (Játékos végzet, The Spanish Prisoner, Az arany markában) társaságában most egy különösen szemtelen, élesnyelvû, dögös és csattanós darab tûnt fel James Foley rendezõ mûhelyébõl. A Lépéselõny szélhámos hõse, Jake Vig olyan, mint egy színtársulat vezetõje. Csoportjának tagjai tökéletesen rájuk szabott szerepeket alakítanak az egyszemélyes közönség, a balek elõtt, aki a kipróbált forgatókönyv szerint hagyja magát lépre csalni, aztán csapot-papot és mindenekelõtt a nagy lét hátrahagyva menekül. Jake mégis bakizik egyszer, amikor véletlenül a King becenévre hallgató Los Angeles-i fõgengszter pénzét nyúlja le. Csak úgy menekülhet a slamasztikából, ha a Király megbízásából is lenyom egy kört, amiben a szokásos stábon kívül részt vesz a végzet elmaradhatatlan asszonya is (Rachel Weisz), továbbá mint hívatlan vendég az Andy Garcia által megformált FBI-ügynök. A játékot a végsõkig fokozva végül egyetlen fontos résztvevõ sem marad átveretlen, beleértve a nézõt is. A Lépéselõny mûfaján belül a tisztes középmezõnyt képviseli, erõssége Doug Jung pergõ és fordulatos forgatókönyve és a sistergõ színészi összjáték. Kivált a mocskos gengsztervezér hálás szerepében lubickoló Dustin Hoffmann jelenetei emlékezetesek (tõle még az is kitelt, hogy az egyik jelenetben Rachel Weisz mellére tegye a kezét, csak hogy a kamera valódi döbbenetet rögzíthessen a színésznõ arcán). Ed Burnst, a méltatlanul kevéssé foglalkoztatott színész-rendezõt pedig jó végre igazi sztárszerepben látni. Nevelõs Zoltán
Jószomszédi iszony Duplex – amerikai, 2003. Rendezte: Danny DeVito. Írta: Larry Doyle. Kép: Anastas N. Michos. Zene: David Newman. Szereplõk: Ben Stiller (Alex Rose), Drew Barrymore (Nancy Kendricks), Eileen Essel (Mrs. Connelly). Gyártó: Flower Films / Red Hour Films. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 97 perc. Ben Stillerre egy olyan filmben figyelt fel a világ, amelyben
a nemi szervét randi elõtt becsípte a sliccével,
néhány jelenettel késõbb pedig úgy vigyorgott
a kamerába, hogy a saját spermája folyt a hajáról.
A Farrelly-testvérek filmje, a Keresd a nõt! óta a
nézõ valami különlegesen kretént és
röhögtetõt vár Ben Stillertõl a moziban.
Amit most kap, az nevettetõ, jól kitalált iparosmunka
– de nem az a fajta fekete humorral átitatott, alpáriságot
sem nélkülözõ komédia, amelynek közegében
Ben Stiller lubickolni szokott. Danny DeVito kicentizett vígjátéka
arról szól, hogyan készít ki egy öreg
albérlõ néni egy fiatal házaspárt, hogyan
válik két szimpatikus fiatalember idegbeteg, mindenre elszánt
tettestárssá. Ben Stiller partnere a történetben
Drew Barrymore, aki idõnként elhomályosítja
a nem élete legjobb formáját hozó színészt.
Stiller mintha nem találná a konvencionális vígjátékoz
illõ dikciót, játéka színtelenebb a
szokottnál. Ezzel szemben Barrymore vérbõ komikának
bizonyul: vicces, hebrencs, és jól áll neki a hollywoodi
színésznõknél szokatlan túlsúly.
Dóka Péter
Mambo Italiano Mambo Italiano – 2003, kanadai. Rendezõ: Émile Gaudreault. Írta: Steve Galuccio színdarabjából Émile Gaudreault. Operatõr: Segre Ladouceur. Zene: FM Le Sieur. Szereplõk: Luke Kirby (Angelo Barberini), Paul Sorvino (Gino Barberini), Ginette Reno (Maria Barberini), Claudia Ferri (Anna Barberini), Peter Miller (Nino Paventi). Gyártó: Equinox. Forgalmazó: Budapest Film. Szinkronizált. 96 perc. Színes és mozgalmas karikatúravilágot fest fel játékfilmjében a kanadai író-rendezõ, Émile Gaudreault, melyet alapvetõen kedélyes rajzfilmfigurák népesítenek be, akiknek arcán a legnagyobb magánéleti krízisek sem hagynak maradandó károsulást. Ebben a kellemesen kipárnázott plüssuniverzumban Angelo, egy erõsen hagyományõrzõ olasz-kanadai család legfiatalabb sarja igyekszik megtalálni a boldogságot, ami az õ esetében már csak azért sem egyszerû, mert a fiatalember a saját neméhez vonzódik. E vonzalom felvállalásának nehézségeit és a mássággal szembeni türelmetlenség témáját körüljáró filmben a nevettetésre programozott szappanoperák játékszabályai érvényesülnek, amit maga az író-rendezõ is készséggel elismer, hiszen fõhõse végül a családja ihlette televíziós szappanoperával fut be forgatókönyvíróként. Angelo története hemzseg a sztereotípiáktól -- az olasz család, a rokonok, barátok és szomszédok gyülekezete egytõl-egyig a jól ismert kirakat-olasz, a nagyhangú, harsány és hirtelen vérmérsékletû õstípus variánsai. A környezet bumfordi elnagyoltságát a fõszereplõk világának, a történet középpontjában álló meleg pár együttlétének hitelesnek tûnõ részletei, örömeik és félelmeik, boldog pillanataik és konfliktusaik valószerûsége hivatott ellensúlyozni. És ha egy-egy pillanatra úgy tûnik is, hogy Angelóval valóban alaposan kibabrált az élet, a könnyed élményszerzésért felelõs kreatívok már nyúlnak is a nézõbarát megoldásokért. Elvégre a Bazi nagy olasz lagzi -- helyenként tetten érhetõ mozifilmes megoldásai ellenére -- vérbeli szappanopera, az a mûfaj, amelyet nem az igazságért, hanem épp annak ellenkezõjéért szeretünk olyan kitartóan. Köves Gábor
Szamszára Samsara – tibeti, 2001. Írta és rendezte: Pan Nalin. Kép: Rali Ralchev. Zene: Cyril Morin. Szereplõk: Shawn Ku (Tashi), Christy Chung (Pema), Neelsha Bavora (Sujata), Tenzin Tashi (Karma). Gyártó: Fandango / Pandora / Paradis Film. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 138 perc. Mit ér egy láma bölcsessége a hétköznapokban? A kérdést csak nagy erõfeszítések árán megközelíthetõ környezetbe – a Himalájában eldugott, tradicionális életmódot folytató, indiai Ladakhba -- ágyazva feszegeti a német francia koprodukció. Tashi három hosszú évig tanúsít páratlan önfegyelmet: a világtól elzárt remetelakban meditál. Kolostorába visszatérve azonban a mégoly szent életet folytató ifjú lámát is utoléri a kamaszkor. Kíváncsi lesz az élet nyújtotta apró örömök, nem utolsósorban pedig a szebbik nem iránt. Kiugrásához rafinált ideológiát is kovácsol: hogyan is állhatnánk ellen a világi hívságok kísértésének, ha meg sem tapasztaljuk õket? Nyakába veszi hát a világot, és a hároméves meditáció türelmét sutba dobva mindjárt ez elsõ faluban helyre kis családi életet rittyent magának. Ahogyan Tashi csetlik-botlik a mindennapi ismeretlenben, úgy csetlik-botlik a film is a stílusok, a megjelenítési eszközök útvesztõjében. Bár a fenséges tájak, és a buddhista parasztság mindennapi életének ábrázolása egységes, és 138 percben is megunhatatlan képi keretet kínál a történetnek, azon belül aztán hetet-havat összehordanak a filmkészítõk. A szertartásos, kolostori jeleneteket szuperman-akcióparódia követi, majd hõsünk úgy röpül ki egy duplaszárnyú faajtón, ahogy utoljára csak vérbeli westernben láttuk, a Káma Szútra-illusztrációval felérõ, erotikus jelenetek pedig olykor – nem tudni, milyen szándéktól vezérelve, de biztosan nem véletlenül – fejjel lefelé tûnnek fel a vásznon. A szépelgõ történetmesélés végére aztán felkerül a feminista szíveknek kedves poén: még egy láma bölcsessége sem vetekedhet az érzékeny nõi intuícióval, s ha valamire biztosan lehet számítani az életben, hát az a férfiak gyengesége. Tashi hiába járta meg a hadak útját, és készül a kísértések alaposabb feltérképezése után vissza a kolostorába: megrökönyödve áll a felismerés elõtt, majd szabályos hisztériás rohammal nyugtázza azt. Kis Anna
Amerikában In America – amerikai, 2002. rendezte: Jim Sheridan írta: Jim és Naomi Sheridan Kép: Declan Quinn. Zene: Gavin Friday és Maurice Seezer. Szereplõk: Paddy Considine (Johnny), Samantha Morton (Sarah), Sarah és Emma Bogler (Christy és Ariel), Djimon Hounsou (Mateo). Gyártó: Hell’s Kitchen Films / East of Harlem. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 103 perc. Ha hihetünk a filmeseknek – nem hihetünk – az Amerikába érkezõ emigráns sorsát alapvetõen meghatározza, hogy melyik országból érkezett (szakadt hajón, a fedélközben) az olaszok kisebb-nagyobb súlyú bûncselekményeket követnek el, az oroszok nagyobb súlyúakat, a törökök takarítanak, az írek pedig isznak és szenvednek. Jim Sheridan filmjének ír hõse, Johnny, inni ugyan nem iszik, legalábbis nem annyira, mint Frank McCourt regényében (Angyal a lépcsõn) az írek, szenvedni viszont annál jobban szenved. New York legdurvább negyedében lakik két kislányával. A hõség elviselhetetlen. Johnny elindul, hogy légkondicionálót szerezzen a tikkadt családnak: sikerrel jár, beüzemeli az erõsen amortizálódott beltéri egységet, de korai az öröm, a gép kivágja a biztosítékot, a házban lakók ordítanak. Ilyesfajta kudarcok sorozatából áll össze a film ír családjának a története. Az Amerikában: melodráma; az amerikai kritikusok legalább olyan gyakran emlegetik a filmmel kapcsolatban Frank Caprát, mint amennyiszer titulálják a filmet szívmelengetõnek vagy szívbemarkolónak. Az Amerikában igazi hõse, aki nem adja fel, aki nem engedi el a reményt, egy pillanatra sem, nem Johnny, az apa, hanem a kislánya: Sarah alakításának súlya van, miatta lesz ez a melankolikus kamaradarab igazi dráma. Sokszor felhasznált és elhasznált történetekbõl, érzelmekbõl és hangulatokból – a család kiruccan abba a vidámparkba is, amit szerintem még a tízes években húztak fel díszletmunkások – építette fel egyértelmûen önéletrajzi filmjét Jim Sheridan, de egyrészt a remek színészeknek, másrészt annak köszönhetõen, hogy minden pillanatban érezni, hogy az, amit a vásznon látunk, megtörtént; az Amerikában, ha nem is megdöbbentõ, vagy feledhetetlen, de mindenképpen figyelmünkre érdemes film. Kolozsi László
Felül semmi Calendar Girls – angol, 2003. Rendezte: Nigel Cole. Írta: Tim Firth és Juliette Towhidi. Kép: Ashley Rowe. Zene: Patrick Doyle. Szereplõk: Helen Mirren (Chris), Julie Walters (Annie), John Alderton (John), Linda Bassett (Cora), Annette Crosbie (Jessie). Gyártó: Toucstone / Harbour Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 108 perc. A sanyarú sorsú emberek vidám napjait bemutató új brit filmzsáner, a „megélhetési vígjáték” újabb fejezetéhez érkezett: a vetkõzõ acélgyári munkások (Alul semmi), balettozó proligyerekek (Billy Elliot) és dílerkedõ özvegyasszonyok (Fûbenjáró bûn) után most a konyhai kötény nélkül, meztelen felsõtesttel pózoló háziasszonyok mutatkoznak be. A korábbi keserédes darabokhoz hasonlóan a Felül semmi humorának is a szomorúság az elsõdleges forrása: miután a yorkshire-i Rylston és Vidéke Nõegylet egyik virgonc tagja (Julie Walters) a rák közremûködésével elveszíti hõn szeretett férjét, az egylet legvagányabbjai úgy határoznak, hogy egy pucérkodós naptár kiadásával gyûjtenek pénzt az eltávozott emlékét õrzõ várótermi ülõgarnitúrára. Az 1999. áprilisában megtörtént valós eseményeket feldolgozó film szerkezete – miként erre a magyar cím is utal – szigorúan a mûfajteremtõ Alul semmi felépítményét követi: a szeretnivaló szerencsétlenek ledobják kispolgári (esetleg „kismunkási”) láncaikat, a társadalmi konvenciókat felrúgva vállalják az összetûzést kicsinyes környezetükkel, felfedik szottyadt kebleiket, s végül – akár az ünnepi puding készítésekor – szembenéznek csomómentes önmagukkal. Nigel Cole rendezõ a Fûbenjáró bûnnel már bebizonyította, hogy csaknem Mike Leigh-i mélységben ismeri a kisvárosi angol nõk lelki világát, nem csoda hát, hogy a gyász és humor finom keverékével ismét egy mulattató és érzékeny történetet sikerült vászonra vinnie. A nõegyleti kalendárium egy-egy lapján szereplõ bátrak fedetlen felsõtesttel végzik hagyományos háziasszonyi tevékenységeiket, de a film egészéhez hasonlóan a szomorú, meztelen igazság a képeken is takarásban marad: virágszálak, prések és egyéb konyhai tárgyak teszik láthatatlanná az érett kebleket. Yorkshire asszonyai és a film készítõi olyanok, akár az okos lány a mesébõl: meg is mutatják, meg nem is. Csillag Márton
|
http://www.filmvilag.hu
|