Dán dogma
A szegénység tízparancsolata Stõhr Lóránt
– A Dogma-kiáltvány és a Tisztasági fogadalom 1995. márciusában született. Szerzõik, Lars von Trier és Thomas Vinterberg 1998-ban mutatták be Cannes-ban a két elsõ Dogma-filmet, az Idiótákat és a Születésnapot. Ennek immár több mint öt éve. Azóta több mint harminc Dogma-film született, ezek közül nem egyet Magyarországon is forgalmaztak. Van hát némi rálátásunk a Dogmára ahhoz, hogy értékelhessük a célkitûzéseit és az eddig elért eredményeit. Elõször azonban azt a filmtörténeti kontextust kellene tisztázni, amiben a Dogma megszületett. Kovács András Bálint: Nem a ’90-es évek
közepén, hanem korábban kell kezdeni. A 80-as évek
elsõ fele volt az az idõszak, amikor elkezdtek az emberek
rájönni, hogy a ’60-as évek modernizmusának vége
van. Mindenféle vészharangok szólaltak meg, hogy vége,
Hollywood elnyelte az európai filmmûvészetet. Az a
moziválság, ami Amerikát a ’60-as évek végén,
’70-es évek elején sújtotta, átterjedt Európára
is, a ’70-es és ’80-as évek évek közepén
kulminált. Volt egyfajta válsághangulat a ’80-as években.
Ezen túlmenõen az európai filmben a modernista elhalásával
egy konzervatív hullám indult el. A ’80-as évek végétõl
a film megint a pénzrõl kezdett el szólni, holott
a ’60-as, ’70-es években úgy tûnt, hogy lehet, hogy
ez kikerülhetõ, hogy nem nagy, hanem kis pénzbõl
születnek a jó filmek. A ’80-as évek végére
mindez eltûnt és megint a nagy pénz csinálta
a jó filmeket. Én úgy értékelem a Dogmát
a ’90-es évek közepén, mint az amerikai túlsúllyal,
a túltechnicizált, túltökéletesített,
kiglancolt formával szembeni ellenreakciót, egy kétségbeesett
kísérletet arra, hogy visszakerüljünk az egyszerûbb
formákhoz, amelyek nem a pénzrõl szólnak. A
Dogma összes szabálya korlátozó szabály,
amely kizárja a nagy pénz lehetõségét,
és elõírja, hogy kis költségvetéssel,
spártai módon, redukált technikai megoldásokkal
kell filmet készíteni. A filmtörténeti háttér
úgy foglalható tehát össze, hogy a ’90-es években
volt egy új hullám utáni nosztalgia, vágyakozás
az egyszerûségre, kevés pénzre, személyességre,
a komoly tartalomra, a valóságközeliségre.
|
|
(...)
http://www.filmvilag.hu
|