Alternatív történelem
Sorsrulett
Schubert Gusztáv
A múlt azé, aki megmûveli.
|
Nemrég nagyszabású Sztálin-kiállítás
nyílt Chicagóban. Sorraveszi Joszif Visszarionovics életének
sorsfordító eseményeit, a grúziai Goriban töltött
gyermek- és kamaszévektõl kezdve a bolsevik forradalom
és a polgárháború vériszamos évein
át üstökösszerû hatalomra jutásáig.
Majd a Lenin halála utáni fordulatot, mikor is Nyina Kaplan
sikeres merényletének következtében új
koalíciós kormány alakult a bolsevikok és az
eszerek részvételével. A forradalom több vezetõjének
menekülnie kellett, Trockijból népszerû B-szériás
mozisztár lett Hollywoodban, Sztálin meg sem állt
Chicagóig. Ahogy a Szmolnijban, itt sem vetette meg az intrikát,
az árulást és a brutális módszereket,
hamarosan kierõszakolta, hogy a város polgármesterévé
válasszák. A kiállítás nem szépíti
a Sztálin múltjának sötét foltjait, a
Gorcsakov-gyilkosságot, a demokrata párt elleni túlkapásokat,
vagy a Sztálin-Hitler paktumot, amit 1938-ban azért kötött
a „Szeles Városba” látogató Führerrel, hogy együttesen
álljanak ellent az egyre fenyegetõbbnek érzett „bolsevik
veszélynek”. A kiállítás természetesen
a „nagy építészrõl” sem feledkezik meg, aki
gigászi építkezéseivel, gyárak, gátak,
erõmûvek, teljességgel átformálta a rurális
Illinois arculatát. A kiállítás szervezõi
bõséges adatgyûjtéssel, meggyõzõnek
látszó dokumentumokkal támasztják alá,
hogy az Al Capone elleni eljárás elõregyártott
bizonyítékokra épülõ kirakatper volt.
Lehet, hogy félreismertük a valóságot?
*
A hír igaz. Csak épp egy másik világban,
az „alternatív történelemben”. Mi lett volna, ha…? A
történészek többsége gyûlöli
ezt a kérdést. Mások szerint – e kisebbségbe
sorolom magam -- a történelem megértésének
kiváló eszköze e frivol kérdõjel. Nemcsak
azért, mert hatásos és tiszteletlenül mulatságos,
hanem mert képtelen korrajzával, elképesztõ
alternatíváival folyamatosan kikezdi feltétlen hitünket
a történetírói objektivitásban.
Jobb, ha tudjuk, a nagybetûs Történelem merõ
képzelgés, mert a történész sohasem írhatja
meg a történelmet, legfeljebb egy szeletét, képtelenség
egyszerre minden szemszögbõl elbeszélni a históriát,
csak kisbetûs történelmek vannak, így, többes
számban. Ráadásul a történész,
aki az „esett dolgokat” elbeszéli, higgyen bármi mást
is magáról, mûvész: a tényekbõl
új valóságot, „mûvet” alkot. Krónikája
optimális esetben kísértetiesen hasonlíthat
arra, ami a valóságban történt, de akkor is mérhetetlenül
szubjektív lesz, akár a filmes (még a dokumentumfilmes
is!), ezért aztán az õ munkájában is
az a kardinális kérdés, amit Godard a filmrendezés
erkölcsi alapkérdésének tart, azaz, hogy hová
teszi a kameráját.
*
Mi hát az „alternate history”? Történelemhamísítás,
csalás? Az, de a szemfényvesztésnek fölöttébb
üdvös és hasznos módja, mert itt a bûvész
– nem úgy, mint a mindentudás és elfogulatlanság
látszatában tetszelgõ mindenkori udvari történetírás
-- leleplezi magát, megmutatja, hogyan is hatnak trükkjei.
Jancsó legújabb filmjében Pepe és Kapa,
kezében Kalasnyikovval visszaruccan 1526-ba, hogy kiûzze a
törököket. Miért is ne. A múlt -- mióta
világ a világ --, azé, aki megmûveli. A történelem
– mifelénk, a keleti végeken különösen --,
évszázadok óta olyan, amilyennek látni, vagy
láttatni akarjuk, a retusecset ott van minden emlékezõ
keze ügyében.
De miért szeretünk annyira pettingelni a históriával?
Miért áhítozunk oly igen arra, hogy kéjesen
eljátszadozzunk a történelemmel. Mi vonz, hogy újból
és újból megpörgessük a kérdést:
„mi lett volna, ha…?” Nyilván nem a történelemtudomány
eszköztárának folyamatos karbantartása a szándék,
ilyesmi aligha tudná életben tartani, népszerûsíteni
a mûfajt. Popularitását sokkal inkább annak
köszönheti, hogy telibe talál egy trendet, az ezredforduló
elõtt és után a Sors iránt extatikusan fellángoló
érdeklõdést.
Sors. Végzet. Véletlen. A régi görögök
óta folyamatosan napirenden lévõ kérdések,
a filozófiai dilemmák közül jószerivel egyedüliként
szerepelnek a toplistán. Fura is volna, ha nem érdekelne
mindenkit, végtére is ez a fõfoglalkozásunk:
egyszeri életünket próbáljuk játszható
és élvezetes formába önteni. Sorsunknak nem is
annyira kovácsai, mint inkább forgatókönyvírói
vagyunk. Érthetõ, ha szeretnénk magunknak minél
jobb szerepet írni; és ha már életre-halálra
megy a játék, ki ne óhajtana minél többet
megtudni a dramaturgiáról, mely ehhez hozzásegítheti.
A lé meg a Lola, a Nõ kétszer vagy a Serendipity
mindenekelõtt ezért népszerû filmek, mert variációk
az egyes számú egzisztenciális kérdésre:
mennyiben vagyunk urai a saját sorsunknak?
Mi szabja meg életünk menetét, kérdezik ezek
az ártatlannak látszó vígjátékok:
valami tõlünk független erõ (Isten? Fátum?
Társadalom? Gazdasági törvény?) vagy a mi szabad
akaratunk? A Nõ kétszer szerint a Véletlen a Sors
szolgája, ha két embernek találkoznia kell, nem számít,
hogy Helen eléri vagy lekési a metrót, elõbb
utóbb úgyis összefut James-szel, a neki rendeltetett
férfival. A Serendipity („kincset találni ott, ahol nem is
várnánk” – magyarítja a ritka kifejezést a
modernizált Országh-Megay szótár) ettõl
csak annyiban tér el, hogy a választás itt tudatos,
Sarah bizonyos benne, hogy létezik odakint a külvilágban
valami titokzatos erõ, amely újra és újra eltéríti,
mint iránytût a mágnes, az õ szuverénnek
szánt döntéseit, ezért inkább hagyja,
hogy ez a nála hatalmasabb erõ vezesse. Habár ráismer
az igazira, tudatosan a véletlenre bízza, hogy találkozik-e
még egyszer vele valaha is. A lé meg a Lolában valami
mindig közbejön, és kisiklatja, eltéríti
a hõsnõ és szerelmese sorsát (és – fölöttébb
mulatságosan -- a többi szereplõjét is). Egyetlen
drámai alaphelyzet -- három variánsban. A Nõ
kétszer és a Serendipity a szabad akarat filmje, a Lola hõsnõje
is ebben hisz, különben nemhogy nem rohanna, el sem indulna megmenteni
fiúját a tuti bukástól. De maga a film, akár
a pillangó-elmélet, szegrõl-végre determinista,
a legkisebb hiba, késlekedés, akadály is monumentális
következményekkel járhat. A klasszikus dramaturgia szerint
minden hõs szabadon választ, a drámákban emberi
akaratok feszülnek egymásnak, a személyiség a
fõszereplõ, a Lolában, szimpatizáljunk mégannyira
is a véletlenektõl szabdalt akadálypályán
bukdácsoló szerelmesekkel, nem õk a fõszereplõk,
a párbajt a Fátum és a Szabad Akarat vívja.
*
Az „alternatív történelem” a magánéleti
sors-analízist folytatja közösségi szinten, történelmi
léptékben. A párhuzamos univerzumok, pozitív
vagy negatív utópiák önmagukban még nem
részei „az alternatív történelem” mûfajának,
csak azok a történetek tartoznak ide, amelyek a már
lejátszott, megtörtént események variációi.
A Gyûrûk ura, a Star Wars vagy a Mátrix nyilvánvalóan
alternatív világ, de teljességgel hiányzik
belõle a történelem forgandóságának
drámája. Tolkien eszképista remekmûve (remekmû,
mert tökéletes búvóhely), nem foglalkozik a kérdéssel,
mi mozgatja a történelmet, a szerzõ egy huszárvágással
megoldja a csomót, az elmélkedés helyett praktikus
állítással él: a fantázia segítségével
bármikor elmenekülhetünk a valóságos történelembõl.
Nem vagyok ura a sorsomnak, mondja az ezredfordulós sors-dramaturgia,
nem vagyunk urai a történelmünknek, mondja az „alternatív
história”. Még akkor sem, ha nagyon is élénken
el tudjuk képzelni, hogy mi lett volna, ha „Hitler gyõz”,
ha a Wehrmacht nem fagy bele az orosz télbe és elfoglalja
Moszkvát, ha az Angliai csatában a Luftwaffe teljes erõbedobással
vesz részt (lásd John Lukacs könyvét, A párviadalt),
ha a D-Day a partraszállók kudarcát hozza. Ha a japánok
elfoglalják Kaliforniát (ajánlott szakirodalom: Philip
K. Dick éjsötét regénye, az Ember a Fellegvárban).
Ha Grouchy felmentõ serege idõben ér a waterloo-i
csatamezõre, és Napóleon mégiscsak gyõz.
Ha a tatárok megalakítják a Rajnai Kaganátust.
Ha Martell Károly csapatait az arabok szétszórják
Poitiers mellett, és Alhambra épül Szent Lajos szigetén
(aki ez esetben természetesen meg sem születik). Ha Mohammednek
nincsenek látomásai, és nem alapít vallást,
ha Sziddharta herceg nem világosodik meg a fügefa alatt, ha
Jézust nem feszítik meg. Ha történetesen Caesar
döfi le Brutust március idusán. Ha a perzsák
nyernek Maratonnál. És így tovább sorolhatók
lennének a példák a végtelenségig, de
legalábbis a neandervölgyiek kihalásáig. Mélységes
mély az alternatív múlt kútja is.
*
Az „alternatív história” szabályok nélkül
persze mit sem ér, érdektelen hülyéskedés
vagy ködevés lesz belõle, önnön logikáját
és játékszabályait nem rúghatja föl,
a „másképp is történhetett volna” nem jelenti,
hogy „minden megtörténhet”. A „mi lett volna, ha…” kérdése
akkor termékeny, ha azokat a variációs lehetõségeket
gondolja végig, amelyek benne voltak a pakliban. A magyar-sumér
rokonság elmélete a színtiszta fantasztikum birodalmába
tartozik, azon gondolkodni, hogy mi lett volna, ha a törökök
nem foglalják el az isztambuli politika „akciórádiuszán”
kívül esõ Magyarországot -- „alternatív
történelem”. Amely gondolattól – különösen
egy magunkfajta, a szabad, felelõs történelemformálás
lehetõségétõl annyiszor megfosztott társadalomban
-- persze csak egy lépés a politikai hagymáz, a mi
lett volna egy pillanat alatt elvezethet a magyar gloire, a nemzeti nagylét
gõgös és elvakult álomképeihez. Õskeltának
képzelni magunkat Angliában szelíd õrültek
passziója, akik kedvtelésük klubot alakítanak,
nálunk és tõlünk keletebbre a politika része,
pártalapításra alkalmasnak látszó eszme.
Jancsó újabb keletû groteszk történelem-parafrázisai
épp ettõl pontosak, blõdlinek láttatják
a történelmet, bármi megtörténhet, bármelyik
eszement gondolatunk azonnal valóra válhat, kétszer
is gondoljuk meg, hogy mirõl álmodozunk.
Az elmúlt év leghatásosabb „alternatív
történelmi” filmje ideális példát kínál
annak megértéséhez, hol vannak a „mi lett volna, ha…?”
kérdés határai és buktatói. Menno Meyjes
Hitler-portréja, a Max abból indul ki, hogy az elsõ
világháború utáni német történelem
egész más irányba is fordulhatott volna, feltéve,
hogy Hitler festõi adottságait egy jó érzékû
mûgyûjtõ idõben – még mielõtt Hitlert
a politika elragadja -- felfedezi és bevonja õt a weimari
kor forrongó mûvészeti életébe. Arról
az apróságról most feledkezzünk el egy pillanatra,
hogy a zsenialitás nem pusztán reklámmarketing függvénye,
hanem mindenekelõtt tehetség kérdése, és
a mûértõ szem azonnal felismerte volna Hitler festõi
tehetségének fölöttébb szerény voltát.
Elképzelhetõ akár egy olyan film is, amely parodisztikus
végletességgel befutott mûvészt csinál
Hitlerbõl, aki elõbb Mein Kampf címû gigászi
festményével vergõdik világhírre, majd
A hosszú kések éjszakájával osztja meg
a vernisszázsok közönségét (nem én
találom ki, létezik ilyen „alternatív” Hitler-curriculum).
És különben is: ugyanez a sztori egy „építész”
Hitlerrõl talán nem is akkora képtelenség,
tudni lehet, hogy még a berlini bunkerben, a teljes összeomlás
közepette is az újjáépített Berlin makettját
méregette és javítgatta hosszú órákon
át. A történelem legdühödtebb városrombolójában
ott rejlett a nagy városépítõ – paradox, de
nem lehetetlen. Ami viszont teljes képtelenség, azt hinni,
hogy a hitleri személyiség a véletlen mûve,
és huszonkilenc évesen is szabadon alakítható
lett volna. Az 1918-as Hitlerben már nem rejlett benne az az eshetõség,
hogy szelíden festegetõ mûvész legyen. Igazából
sohasem szerepelt az igazi – valóra váltható -- életpálya-variánsok
közt, még ha Hitler ambíciói közt szerepelt
is (jóval korábban, még az évtized elején)
a festõi karrier álma. Elegendõ fellapozni Erich Fromm
alapos Hitler-analízisét, hogy megértsük, a „híres
festõ leszek” álma egy lelke legmélyéig zavarodott
és frusztrált kamasz, majd fiatalember kudarc-hárító
stratégiájának része, s nem a világ
és a személyiség kifejezésének vágyából,
„az egész világot vágyom versbe szedni” élményébõl,
vagyis a klasszikus mûvészi ambícióból
származott. Nem, Hitler a diktátor már bõven
készen volt, amikor a festõi hírnévrõl
álmodozott. (Persze, Hitler sem diktátornak született,
Roald Dahl meghökkentõ meséjének slusszpoénja
– a novella végére megszületõ kisbabát
Adolf Schickelsgrubernek hívják -- ezért is hátborzongatóan
komikus.) Hitler, a diktátor nem a véletlen mûve, csak
idõ kérdése volt, hogy az elsõ világháborúban
kivérzõ és az igazságtalanul szigorú
békediktátumokkal megalázott és revansra predesztinált
Németország elõbb vagy utóbb magára
ismerjen valamelyik végsõkig frusztrált kisemberben,
történetesen abban, aki mindközül a legtehetségesebben
és legmélyebben átélve játszotta el
ezt a százezrek, sõt milliók számára
testközelbõl ismert szerepet. Ez az extatikus és tökéletes
beleélés volt a szónokló Hitler hipnotikus
erejének titka.
Menno Meyjes filmjében ugyanakkor egy másik „mi lett
volna, ha” is benne rejlik. S igazából ez sokkal izgalmasabb,
reálisabb és termékenyebb kérdés, mint
a hollywodiasan látványos Hitler-variáció:
mi lett volna, ha a német értelmiség és politikai
elit hasonló intenzitású, hasonló expresszivitású
ellenpéldát (példákat) tudott volna felmutatni?
Miért nem Max, a normális, mûvelt, szellemes, a háborútól
és az erõszaktól megundorodott e történet
fõszereplõje, miért, hogy fel sem vetõdhetett
a háború utáni Németországban a nemzeti
szocializmus diktatúrája és a weimari anarchia mellett
a harmadik eshetõség, a demokrácia alternatívája?
*
A fantáziánk ugyan könnyedén elénk
varázsolja a nemzetek és az emberiség történelmének
lehetséges variánsait, a múltat egyelõre nem
fenyegeti közvetlen veszély -- hacsak a tudatos történelemhamísítást
és a hagymázas múltrajongást nem számítjuk
--, nincs idõgépünk. A jövõt – az egész
múlt század bizonyítja – annál inkább.
A tervezhetõ jövõ agyréme, a felvilágosodás
óta kísérti Európát. Jóllehet
liberális gondolatként indult, hiszen az eleve elrendelés
gondolatával szemben az emberi akarat szabadságát
hirdeti, végsõ soron ugyanolyan fatalista, mint a predesztináció
elve.
A tökéletes jövõ -- amire annyian vágyunk
-- az idõk végezete volna, a nagyhalál, ahol nincs
többé bizonytalanság, ott választási lehetõség
sincs, vagyis vége a dalnak. És még mindig jobb, ha
sorsunkat a véletlen irányítja, s nem egy mindenható
diktátor vagy egy mindentudó élcsapat. A véletlen,
csak a megfelelõ képlet hiánya, mondja a matematika.
Még szerencse, hogy ennyi elég is az esendõséghez.
Hiába tudjuk, hogy elméletileg lehetne ötösünk
a lottón (épp csak negyvenvalahány millió szelvényt
kellene kitöltenünk), ha momentán nincs meg hozzá
a hat-hét milliárdunk. Asimov Alapítvány-trilógiájának
fõhõse, a jövendõt elõrelátni képes
pszichohistória felfedezõje -- történetesen matematikus
– szintén a véletlen ellen küzd, statisztikai módszerekkel
képes elõrelátni és befolyásolni az
eljövendõ dolgokat. Az õ számításait
szerencsére folyton keresztülhúzza a véletlen,
vagy legalábbis megdobálják a galaktikus történelem
vad viharai. A boldogult szovjet tudományos-fantasztikus irodalom
sokkal sikeresebben pacifikálta a viharos jövõt, a szocialista
öntudat erejével minden nehézségen úrra
lehetett lenni, A Naprendszer fiaiban vagy A Bika órájában
láthatjuk, hogy mennyire sikeresen. Egy árva konfliktus nem
maradt sehol eligazítatlan, kigyomlálatlan. Épp csak
az idõ, a jövõ meg a múlt fagyott be mindörökre
a véletlenek játéka nélkül.
A kortárs jövõmozi messze maga mögött
hagyta az efféle magabiztosságot. A mindentudás szuperszónikus
sebességgel repít minket a bizonytalanba. A technikai sokszorosítás
korában minden megsokszorozódik, nincs kibúvó
a korparancs alól, nem csak a személyiség hasad ketté
(Az emlékmás; A hatodik napon), hanem a tér (Dark
City; 13. emelet; eXistenZ; Mátrix;), és az idõ is
(12 majom;Különvélemény).
A manierista festményeken, rajzokon lépten nyomon a labirintus
képébe botlunk, az információk (új világok,
új találmányok, új hitek) terhe alatt roskadozó
XVI. század bizonytalanságának képe mára
megkopott közhely lett, de az ezredforduló társadalma
ugyanígy küldi szakadatlan vizuális vészjelzéseit.
Ha máshonnan nem tudnánk is róla, a megkettõzött
személyiség, a virtuális realitásban megsokszorozott
tér és az állandóságát, szilárd
kronológiáját elvesztõ idõ mozi-legendáinak
jellegzetes képeibõl bizonyossággal visszafejthetõ:
ez a társadalom éppoly kevéssé képes
feldolgozni az információrobbanás okozta sokkot, mint
a középkorból a modernitásba átbukó
Európa. Mindazok a technikai találmányok, amelyekre
Hollywood és nézõje oly izgékonyan kíváncsi,
ugyanarra a szorongásra válaszolnak. Az ezredvég embere
még csupaszabbnak, sebezhetõbbnek érzi magát
a rázúduló információk közepette,
az ismeretlen új világban, mint elõdjei, földrengésbiztos
garanciákat akar és szuperjátékokat. Minden
népszerû technikai találmányunk a kockázatot
minimalizálja. Benne akarunk lenni az események sûrûjében,
de úgy, hogy közben semmi bajunk ne eshessék – a találmány
neve: televízió. Szeretnénk minden szerepet eljátszani,
de úgy hogy semmiféle árat ne kelljen érte
fizetnünk – interaktív számítógépes
játékok. Bármit megadnánk a halhatatlanságért
– a klónozás már testközelben van, tudásunk
és emlékeink szkennelése még SF-ötlet,
de aligha sokáig. A jövõt és a múltat
is szeretnénk pacifikálni, ha nincs is idõgépünk,
van fantáziánk, s épp azért olyan népszerûek
az idõutazásokról szóló történetek,
mert az ember azt hiszi, szabadabb lesz, ha belepiszkálhat a múltba,
beprogramozhatja a jövõt. Épp ellenkezõleg. Minden
valamire való idõutazás-sztori szerzõje tudja,
az effajta önfeledt babrálás a történelemmel
ön- és közveszélyes: visszamész a múltba,
lelövöd Napóleont és meg sem születsz. Az
SF-gagyi viszont majd megdöglik egy jó kis idõörvényért,
aminek révén mondjuk vissza lehet röppenni 1941-be és
szét lehet csapni a ravasz sárga ördögök között,
akik épp Pearl Harbort készülnek megbombázni.
Jancsó és Kapa meg Pepe kell, hogy az efféle rémes
történelmi giccsen röhögni tudjunk.
Utolsó természet adta tulajdonunk a személyiségünk,
azt sem lemásolni, sem sokszorosítani nem lehet, s ha mégis,
semmi értelme nem lenne, mert a külvilággal érintkezve
személyiség-másolatunk azonnal élni kezdene,
szeretne, gyûlölne, tanulna, s máris kezdene átváltozni
valaki mássá. „Te én vagyok?” – kérdezi egymástól
a hatodik napon klónja és eredetije. Csak a hülye hiszi,
hogy klónozva duplán számít.
Ha ugyan még lesz még alkalmunk efféle drámai
tapasztalatokra, mert a fentebb emlegetett találmányok révén
egyre messzebb kerülünk a valóságtól. Miközben
minden gondolatunk önmagunk és a sorsunk körül forog,
másról sem szól az életünk, mint hogy
miképp szabadulhatnánk a szabad akarattól, a döntések
kockázatától, hogyan is juthatnánk az örök
boldogság Édenébe.
„Nehéz istennek lenni”, állítják a Sztalkert
is jegyzõ Sztrugackij testvérek hasonló címû
regényükben (Peter Fleischmann 1991-es adaptációja
után Alekszej German vitte filmre), az anarchikus és erõszakos
középkori világ, amibe a regény mindentudó
és kiegyensúlyozott fiatal történészei
egy távoli bolygón alászállnak, hogy mindenhatóként
egyengessék az ott élõk sorsát, minden barbársága
ellenére is magasabb rendû, mint a gondtalan „isteni” lét.
Smith ügynök farkasvigyorral, gonosz iróniávak
elõadott apóriája szerint a tökéletlen
emberek a tökéletesen boldogra tervezett elsõ Mátrixot
nem tudták elviselni, folyton felébredtek az édenkerti
álomból. Így hát elvették tõlük
a meg nem érdemelt jutalmat. Az alternatív világokat,
a pszichohistóriát, az idõutazás történetek
közül csak azoknak higgyünk, amelyekben tökéletlenségünk
elvesztése miatt aggódik a szerzõ, azt a könyvet
vagy filmet, ahol az örök boldogság, a perfekt társadalom
vagy a konfliktusmentes jövõ képével édesgetnek,
dobjuk az alternatív hulladékgyûjtõbe. Kockázat
nélkül élni? Képtelen gondolat: az élet
életveszélyes. A sorsrulettben az a szép, ha vesztünk,
akkor is nyerésben vagyunk.
|