Beszélgetés David Cronenberggel  1. 
Biohazárd
Serge Grünberg
 
A kanadai születésû David Cronenberg az egyetlen filmrendezõ, aki a 70-es évek kisköltségvetésû horror-munkáitól jutott el a filmmûvészeti folyóiratok címlapjára és az A-kategóriás filmfesztiválok zsürijébe – tette mindezt úgy, hogy a két végpont között eltelt negyed század alatt gyakorlatilag egyetlen alkalommal sem kényszerült számottevõ kompromisszumra, készítsen akár bestseller-adaptációt (Holtsáv) vagy remake-et (A légy) a legnagyobb hollywood-i stúdióknak. A '70-es évek elején készített parazita-trilógiájával (Shivers, Rabid, Brood) önálló almûfajt, a bio-horrort útjára indító filmes hamisítatlan auteur: az elmúlt évtizedek amerikai fsodrában azon kevés kivétel közé tartozik, akinek minden egyes munkája könnyedén beazonosítható egyrészt a zsigeri borzalmakat hûvösen elegáns képi világgal ötvözõ stílusáról, másrészt az emberi test és elme határzónáit felderítõ témáiról (mint a tudatmódosító szerek, a mutációk vagy a szexuális perverziók). Cronenberg azonban nemcsak az eredeti ötletek terén érzi magát elemében, de kortársai közt talán a legizgalmasabb adaptátornak is nevezhetõ, ahogy ezt két megfilmesíthetetlennek tartott kultuszregény, A meztelen ebéd (W.S. Burroghs) és a Karambol (J.G. Ballard) feldolgozásának sikere is bizonyította. A most 60 éves mûvész örök kísérletezõ, folyamatosan megkérdõjelezi a természet és társadalom kikezdhetetlennek vélt törvényeit: „Minden ember egy õrült tudós, akinek az élet a laboratóriuma: egyre csak azzal kísérletezünk, hogy bármilyen módon, de megoldást találjunk a problémáinkra és átjussunk az õrület és káosz túlsó partjára.”
(...)

http://www.filmvilag.hu