Kill Bill
Az életmûépítõ és a szerelmes Vágvölgyi B. András
Quentin Tarantino filmtörténeti érdeme,
újítása, hogy az efemert, a tömegkulturális-tömegfilmes
kacatot, a zsánerfilmek B-kategóriás kliséit,
nemhogy alkalmazza mûveiben, de ezekre a klisékre, patronokra,
olcsó kis fogásokra építi moziját. Norman
Bryson, a Harvard mûvészettörténet professzora
írja ezt egy helyen: „Mikor a magasmûvészet és
a popkultúra viszonyáról esik szó, mûvészettörténészek
hosszú ideje kötik magukat egy bizonyos fabulához, amit
az ’erõ alulról jön’ tézisének hívhatunk.
Több mint elegendõ történeti példával
igazolhatjuk ezt. Az ancien régime Franciaországában
vagy harminc évig dermedten stagnált a festészet,
mikor, hirtelen, Watteau mutatott fel egy új ábrázolásmódot.
Hogyan? Az „erõ alulról jön” magyarázat szerint
Watteau munkássága újrahangszerelte a festészet
addigra elernyedt mûvészetét a populáris kultúra
legéletesebb és legrobusztusabb akkori jelenségével
-- a vulgáris és dörzsölt commedia dell’arte-val,
a luxuscikkek robbanásszerû terjedésével, a
watteau-i fetes champetres mögött álló maszkarádok
divatjával. Az ilyen idõszakokban láthatjuk egy Caravaggio,
egy David, egy Warhol felemelkedését.” Az „erõ alulról
jön” elve szerint a kilencvenes évek eleje óta Quentin
Tarantino az új Watteau, az új Warhol. Iskolateremtõ,
utánzott, emblematikus.
|
|
(...)
http://www.filmvilag.hu |