Katsuhiro Otomo
Fekete tus Géczi Zoltán
Katsuhiro Otomo meglehetõsen veszélyes
elme, a cyberpunk manga/anime lehetetlen munkabírású
gerillaharcosa: fáradhatatlan tempóban ír, rendez,
rajzol és producerkedik, megannyi formában kutatja és
ábrázolja a jövõt. A kiváló artista
voksát már nyitásnál a tudományos fantasztikum
mellett tette le, mikor 1979-ben vízre bocsátotta a Fireball
címû képregényt (Bruce Sterling és társai
ekkor még csendben merengtek, miként is hívják
a gyereket, s miután kiötlötték a cyberpunk címkéjét,
visszamenõen a Fireball is megkapta a kitüntetõ titulust),
amellyel tisztes hírnevet szerzett az underground színtéren.
Az ember versus szuperszámítógép összecsapás
története máig befejezetlen alkotás – az ifjú
mester nem tudta eldönteni, miként végezze a sztori,
sõt, bevallása szerint ma sem tudna választana a lehetséges
alternatívák közül. A jellemrajz fontos eleme tárul
elénk: Katsuhiro Otomo kérlelhetetlen maximalista, számára
a legkisebb kitûzhetõ cél az ezer százalékos
teljesítmény, kevesebbel nem éri be. A piac pedig,
mert néha a dolgok rendesen is elsülhetnek, visszaigazolta
õt. Az 1980-ban kiadott Domu már kommerciális áttörés,
holott a történet a legkevésbé sem családbarát:
a gyerekek sorozatos öngyilkossága mögött egy paranormális
hatalommal bíró öregember áll, aki bábjátékosként
kontrollálja az iskoláskorú áldozatok elméjét,
s taszítja le õket a háztetõkrõl – szerencsére
akad egy méltó opponens, egy szintén paranormális
erõkkel gazdálkodó kislány. A Domu kiforrott,
kidolgozott elemekkel operáló alkotás, megérdemelten
emelte sztárstátuszba teremtõjét, aki nemhogy
ellustult volna a sikertõl, de rögvest féltucatnyi új
projektbe fogott – egyebek közt ekkor vette kezdetét az Akira.
Az Akira voltaképpen nem más, mint a korai munkák továbbgondolt és bõvített kiadása, az Otomo-féle kompakt és következetes disztópia kibontása, az alkotóra jellemzõ esztétikai rendszer teljes pompában történõ felvonultatása. Mozgóképre komponált változatát elõszeretettel hasonlítják mindenhez, ami jó és szép (kis túlzással mondhatni, hogy A hetedik pecsét kivételével már valamennyi klasszikussal összemérték), a viszonyrendszer csúcsát a Blade Runner, a Clockwork Orange és a Mad Max alkotja – bár utóbbihoz kábé annyi köze van, hogy ebben is, abban is akadnak motorosok. Eredeti, tusba oltott változata ’82-ben jelent meg a japán piacon, parádés kereskedelmi teljesítményt nyújtva, a komplex eposz sorra fiadzta az új albumokat, amelyeket szekérderéknyi díjjal honorált a közönség és a szakma (ami azt illeti, annyi díjat nyert az Akira, hogy illene már róla elnevezni egyet) |
|
(...)
http://www.filmvilag.hu |