Lars von Trier hõsnõi
Nõi Krisztusok
Földényi F. László
Trier nõalakjai krisztusi figurákként
tûnnek föl a világban, amelynek azonban nincsen szüksége
megváltóra.
|
Nem tudom, ismerte-e Lars von Trier Carl Hansent, vagy egyáltalán
hallott-e róla. Dán honfitársa a XIX. század
végén szintén a látványosságok
embere volt. A film technikája még nem állt rendelkezésére,
így a színházba járókat ejtette ámulatba
Európa-szerte. Mint Lars von Triert, õt is azok a helyzetek
izgatták, amelyekben az emberek önmaguk elveszítésének
a határán állnak. De Trierrel ellentétben nem
mûvész volt, hanem hipnotizõr. Azt a mesterséget
gyakorolta magas szinten, amely éppen az 1880-as években
került a pszichiáterek érdeklõdésének
homlokterébe.
1880. február 18-án Hansen Bécsben lépett
fel, a Ringtheaterben, s a színpadon hajtott végre hipnózist.
A közönség soraiban ott ült Anna O. is, aki hamarosan
pszichés zavarokkal keresett fel orvosokat. Elõbb Josef Breuert,
majd tizenhárom évvel késõbb ennek kollégáját,
Sigmund Freudot. A diagnózis mindkét esetben ugyanaz volt:
hisztéria. Breuer és Freud ekkortájt, 1893-ban adták
ki közösen írott kötetüket Tanulmányok
a hisztériáról címmel, s ezzel megvetették
a pszichoanalízis alapját. Ez a hisztéria tanulmányozásából
nõtt ki, ami viszont elválaszthatatlan a hipnózistól,
amely a hisztéria modellhelyzetének tekinthetõ.
Hansen nem véletlenül lépett fel éppen egy
színházban. A hisztéria korabeli legnagyobb szakértõje,
Jean-Martin Charcot Párizsban a fényképészetet
hívta segítségül, és kórházi
demonstrációit a nyilvánosság elõtt
hajtotta végre. Az általa megbízott fényképész,
Albert Londe a betegekrõl sorozatfelvételeket készített
Muybridge és Marey technikája alapján, s ezzel a mozgófilm
határára jutott el. 1909-ben Charcot álma megvalósult:
egy bonni pszichiáter, Hans Hennes már mozgófilmeken
örökítette meg hisztérikus betegeinek mozgását,
arckifejezését, s kezdetét vette a film és
a pszichiátria szoros együttmûködése. Magyar
példái is vannak, amelyek távoli rokonságban
állnak ezzel: Erdély Miklós Álommásolatokja,
illetve Enyedi Ildikó Hipnózis címû filmje.
Vak tekintet
A „hisztéria” és a „film” címszavakkal máris
Lars von Triernél, pontosabban filmjei nõalakjainál
járunk. Ha ugyanis a négy legjellemzõbb hõsnõjére
gondolok, Bessre (Hullámtörés), Karenre (Idióták),
Selmára (Táncos a sötétben) és Grace-re
(Dogville), akkor mindenekelõtt ez jut eszembe: hisztérikusak
valamennyien. Igaz, nem pszichiátriai esettanulmányokról
van szó, s ráadásul von Trier olyan összefüggésbe
állítja ezeket a nõket, amely túlmutat a betegségen,
és amelynek éppúgy vannak szociális, mint teológiai
és transzcendens horizontjai. Mégis, elsõként
hisztérikusaknak tartom õket, s máris látom
az elõdjeiket: Hedda Gablert és Rebekka Westet (Ibsen), Mélisande-ot
(Maeterlinck), Salomét (Wilde), Lulut (Wedekind), Blanche Dubois-t
(Tennessee Williams), vagy -- a filmmûvészetben – Carl Dreyer
Szent Johannáját és Ken Russel Ördögökjének
hõsnõjét. (Von Trier egyébként éppen
Renée Falconetti (Szent Johanna) és Giulietta Masina (Országúton)
játékának a tanulmányozására
kérte meg a Hullámtörés fõszereplõjét,
Emily Watsont.)
A hisztéria az egyik legkomplexebb betegség. Tünetei
közül von Trier filmjei alapján ezúttal egyet hadd
emeljek ki – a számomra legfeltûnõbbet. Ez a nõknek
a tekintete. Bess tekintetének gyakran nincsen tárgya: láthatóan
semmire sem irányul a nézése, aminek eredményeként
tekintete „lebegni” látszik, a szeme néha majdnem kifordul.
Olyasfajta „aszimmetrikus” látással rendelkezik, amire Charcot
figyelt fel a hisztérikus nõbetegei esetében. Ugyanez
mondható el Karenrõl: miközben nézi az „idiótákat”,
az õ tekintete sokkal esendõbb és együgyûbb,
mint bármelyik társáé. Grace nézése
jóval határozottabb; mégis, amikor a teherautón
megerõszakolják, a tekintete a lehetõ legkifejezéstelenebb.
Nem fájdalmas, nem szenvedõ, nem rezignált, hanem
révült: mint aki nincsen jelen, mert egy másik világba
lépett át. És természetesen Selma nézése
a legárulkodóbb: vastag szemüvegén át
már nem kifelé néz, hanem befelé. Vakságának
szervi oka van, értesülünk a filmbõl; de Björk
alakítása nem hagy kétséget afelõl,
hogy ennek a nõnek pszichés eredetû a betegsége.
Mint ahogyan a hisztériának az egyik legjellemzõbb
tünete éppen a pszichés eredetû vakság.
Freud szerint a hisztérikus látási zavar során
az én-ösztön és a szexuális ösztön
úgynevezett „disszociációjáról” van
szó, s a betegek némelyike, miközben saját tudatalattijába
próbál bepillantani, a szó szoros értelmében
vak lesz. Von Trier szereplõinek tekintetébe ez a hisztérikus
vakság van beprogramozva.
A hisztérikus nézés és a tekintet nem azt
látja, „ami van”; helyette a saját fantáziavilágára
irányul. Ez a látás e nõi szereplõket
önmagukba falazza be, egyszersmind el is rekeszti õket a környezetüktõl.
Lélekben nincsenek jelen a világban, illetve mindenáron
saját belsõ fantáziáikat szeretnék odakinn
viszontlátni. Nemcsak a világ gyötri õket halálra,
hanem õk maguk is gyötrik a világot, amennyiben önnön
vágyaikat vetítik ki arra. Mind a négy nõnek
a sorsa – de különösen Bessé és Grace-é
– emlékeztet a Nagy Inkvizítor történetére
A Karamazov testvérekbõl. Õk is krisztusi figurákként
tûnnek föl a világban, amelynek azonban nincsen szüksége
megváltóra. Bess és Grace sorsa a két lehetséges
kimenetelt mutatja meg: az elõbbivel (akárcsak Selmával
is) a világ végez, Grace viszont maga pusztítja el
a világot. (S részben ez vonatkozik Karenre is, aki családjához
visszatérve idiótaként viselkedik, s így mond
ítéletet a világról, amely nem akarja õt
befogadni.)
A Dosztojevszkij-párhuzamot szándékosan említem.
A Krisztus-asszociáció ugyanis ezeket a hisztérikus
nõket kiemeli a pszichiátria karanténjából,
és tágabb összefüggést biztosít nekik.
Krisztus elképzelhetetlen az Atya nélkül. Kettõjük
között vertikális dialógus zajlik, amely független
az emberek közötti horizontális dialógustól.
Más szavakkal: ezek a szereplõk nem érintkeznek a
világgal, mégannyira abban éljenek is. Bess igazi
beszélgetõtársa nem a férje, a sógornõje
vagy a lelkész, hanem az Atya, aki természetesen az õ
belsõjének a kivetülése. És a Dogville
végén, amikor Grace beül a lefüggönyözött
autóba, akkor egy meghurcolt teremtmény beszél a mindenható
Atyával, s nem kegyelmet kér az õt keresztre feszítõ
világnak (amit a neve alapján tennie kellene), hanem pusztítást.
(Grace lehetne a Kegyelem megtestesítõje is; de helyette
alakjában Kalóz Jenny figurája köszön vissza
– Villon balladája nyomán – Brecht Koldusoperájából:
Jenny, ahelyett, hogy belepusztulna a megaláztatásokba, az
õt megszabadító kalózok segítségével
halálra ítél mindenkit.)
Isten tájai
E nõknek a krisztusi aspektusa természetesen a világról
is sokat elárul. A világot von Trier soha nem ábrázolja
realisztikusan. Mindig stilizáltan mutatja be, lecsupaszítva.
A Hullámtörés „fejezetcímeiként” szolgáló
tájképek kapcsán egy interjúban ezt nyilatkozta
a rendezõ: ezek olyanok, „amilyennek Isten látja a tájat,
amelyben a történet kibontakozik, mintha õ figyelné
a szereplõket.”
És milyennek látja ezt a világot Isten? Minden
esetben szûkösnek, zártnak, belterjesnek. Olyannak, ami
klausztrofóbiát okoz. A skóciai falu presbiteriánus
közössége, az idióták zárt közössége,
a Selmát befogadó kisváros, illetve Dogville: megannyi
stilizált, lényegi ismérveire redukált modellhelyzet.
Trier nõi szereplõi számára ennyi a világ
-- se több, se kevesebb. És ez a világ semmilyen tekintetben
sem fogadja be õket. Egyrészt politikailag, társadalmilag
rekeszti ki a nõket: Grace és Selma „emigránsokként”
érkezik, s mint ilyeneket nem veszik õket emberszámba.
Másrészt szexuálisan, testileg alázzák
meg õket: Besst és Grace-t megerõszakolják,
Selma fizikailag elesett. Harmadrészt pedig fantáziáikkal,
vágyaikkal nem tudnak mit kezdeni a többiek. Bessnek olyan
radikális a hite, hogy maga az egyház is kiközösíti,
Karen annyira vágyik a szeretetre, hogy ezzel még az „idióták”
sem tudnak mit kezdeni, Selma sajátmagában egy olyan musical-világot
épít fel, amely elõtt értetlenül áll
a valódi világ, Grace pedig olyan önfeláldozó,
átszellemült, hogy azok rettennek vissza tõle a leginkább,
akik a legtöbbet hivatkoznak erkölcsre, morálra.
Lars von Trier nõalakjai hisztérikusan befelé
forduló, önmagukba záruló, révült
tekintetû figurák. Mindegyik olyan mániákusan
ragaszkodik valamihez (vagy valakihez), hogy képtelenek önálló
életet élni. Ijesztõen függenek másoktól.
És mint mindenki, aki függõ helyzetbe kerül, egy
ponton túl fenyegetõen is hatnak. Testileg megalázottak,
lelkileg emancipálatlanok. Nem lehet azonban nem felfigyelni arra,
hogy ezeket a nõi figurákat – a korábban említett
sok elõfutárhoz hasonlóan – egy férfi teremtette
meg. A férfifantázia kivetülései valamennyien.
Immár több mint egy évszázada a férfiak
tematizálják a nõi hisztériát. És
azzal, hogy reprezentatív mûalkotásokban ilyennek ábrázolják
a nõket, egyszersmind mintákat is teremtenek számukra.
Ezek a hisztérikus nõi alakok lehetõségként
jelennek meg, úgy, ahogyan a reklámok, a szappanoperák,
a való világ show-k vagy a szexfilmek is megannyi különféle
támpontot kínálnak az életben való viselkedéshez.
De hadd tegyem hozzá: Lars von Trier, miközben végletes
helyzetekbe kényszeríti nõi figuráit, a világnak
sem ad fölmentést. A nõk, miközben elesettek, olyan
kihívást is jelentenek, amellyel a világ nem képes
megmérkõzni. A nõk (Grace kivételével)
elbuknak – de a világ sem kerül ki gyõztesen ebbõl
a színjátékból. Von Trier feminista kritikusainak
némelyike „gyûlöletesnek”, „szégyentelennek” nevezte
azt, ahogyan Trier a nõket ábrázolja. Más kritikusok
viszont a bemutatott közösségeket illetõ kritikája
miatt dicsérték (illetve az Egyesült Államokban
a negatív Amerika-kép miatt bírálták
a Táncos a sötétbent). Véleményem szerint
mindkét álláspont egyoldalú. A nõk ábrázolása
elválaszthatatlan a világ ábrázolásától,
és viszont. Vitathatatlanul pszichiátriai kórképekkel
van dolgunk. De Trier nem hagyja ennyiben, s nem engedi, hogy szereplõi
sorsát kizárólag a pszichiátria szûrõjén
át nézzük. Filmjeiben a kórképek valódi
passióvá mélyülnek. Nõi Krisztusok szenvedését
követhetjük nyomon az evilági siralomvölgyben. És
a hangsúly ekkor már nem helyezhetõ sem az egyik,
sem a másik oldalra.
Nem egyszerûen nõi sorsokról van szó, de
nem is a világ állapotáról. Trier jelentõségét
abban látom, hogy mindezek mögött érzékel
egy végzetes hasadást, amely senkit nem hagy érintetlenül.
Filmjeiben mély repedés húzódik végig
a teljes létezésen. Ez olyan idegenségérzést
áraszat, amelytõl senki nem tudja megóvni magát.
A közösségek belerokkannak, az egyedi individuumok (nõk)
pedig belepusztulnak. Von Trier nõalakjai nyomában (vagy
általuk) az ismeretlen és az idegen tör be az ismerõs
világba, mindent kivetkõztet önmagából,
semmit nem kímél, mindent áthat. Hol úgy borul
rá a létezésre, mint a harangszó a Hullámtörés
végén, hol hirtelen tör be, mint a felakasztott test
lezuhanása a Táncos a sötétben végén;
hol pedig semmire nincsen tekintettel, és fölperzsel mindent,
mint a Dogville-ben.
|