Kegyetlen bánásmód
Intolerable Cruelty – amerikai, 2003. Rendezte: Joel Coen. Írta:
Robert Ramsey, Matthew Stone, Ethan Coen és Joel Coen. Fényképezte:
Roger Deakins. Zene: Carter Burwell. Szereplõk: George Clooney (Miles),
Catherine Zeta-Jones (Marilyn), Geoffrey Rush (Donovan), Billy Bob Thorton
(Doyle). Gyártó: Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált.
113 perc.
A Coen fivérek eddigi karrierjük során végig
azt bizonyították, hogy bármilyen filmmûfajjal
virtuózan el tudnak játszani, ezúttal azonban úgy
tûnik, mintha a mûfaj játszott volna el velük.
Persze vannak olyan jó szakemberek és annyira tehetséges
alkotók, hogy produkciójuk így is elsõrangú,
azt mégis meg lehet állapítani, hogy a jellegzetes
Coen-íz csak finoman adagolt összetevõként van
jelen mostani fõztjükben, nem olyan minden pillanatot áthatóan,
mint korábbi munkáikban. Bár ez rajongóiknak
talán csalódás, a szélesebb moziközönség
szempontjából azonban aligha tekinthetõ rossz húzásnak.
A vígjáték témája a válás,
mégpedig a súlyos pénzügyi következményekkel
járó, kaliforniai fajta. George Clooney soha nem mutatkozott
még ilyen ügyes komédiásnak, mint Miles Massey,
a verhetetlen válóperes ügyvéd esetében.
Akit ez az ember véd az esküdtszék elõtt, az
akkor is busás haszonnal jön ki a válásból,
ha a bizonyítékok éppen ellene szóltak. A film
hatásmechanizmusában Clooney arcjátéka kapja
a fõszerepet, és õ bámulatos könnyedséggel
el is viszi vállán az elõadást. Catherine Zeta-Jones
kiválóan egészíti ki a játékban.
A színésznõnek ezúttal tökéletesen
jól áll a „mindent bele” csábító asszony
szerepe; vesztes felperesként ismeri meg a sztárügyvédet,
aztán fondorlatos taktikákba kezd, amellyel nemcsak az a
célja, hogy végre meggazdagodjon egy válásból,
hanem hogy a lehengerlõ ügyvéden is bosszút álljon.
A hangsúly ezúttal a színészi játékon
van, kevésbé a képi ötleteken, ebben a tekintetben
is különbözik a Kegyetlen bánásmód
a szerzõk olyan korábbi, és egyébként
jóval életveszélyesebb komédiáitól,
mint a Hollywoodi lidércnyomás vagy Az ember, aki ott se
volt. A Coen testvérek eleinte csak íróként
akartak részt venni a produkció elkészítésében,
a rendezés feladatát késõbb vállalták
el – ez az oka, hogy nem kedvenc színészeiket látjuk
most viszont.
A kifacsarodott jellemek, boldogtalanságba száguldó
karrierek fergeteges haláltánca pozitív mondanivalóban
ér nyugvópontra. A cinizmust legyõzi a szeretet, de
ebben mintha az alkotók még nem lennének elég
biztosak, vagy nem mernék teljesen felvállalni. Ahogy közeledünk
a végkifejlet felé, egyre felemásabb a hangvétel
és egyre kevésbé meggyõzõ a fõszereplõk
lelki átalakulása.
Coenék érnek és öregszenek is: profizmusra
vall, hogy képesek a komédia hatásosságának
alárendelni jellegzetes fekete humorukat és szatirikus világlátásukat,
de ez azért jelentõs elszíntelenedést is jelent.
Egy lépést tettek most a futószalag felé.
Nevelõs Zoltán
| vissza az elejére |
Visszajátszás
Tape – amerikai, 2001. Rendezte: Richard Linklater. Írta:
Stephen Belber. Kép: Maryse Alberti. Szereplõk: Ethan Hawke
(Vince), Robert Sean Leonard (Jon), Uma Thurman (Amy). Gyártó:
InDigEnt / Detour / IFC. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 86
perc.
Richard Linklater, a „beszélgetõs” filmek amerikai mestere
korábbi produkciói (a Henyék, a Mielõtt felkel
a Nap és a Naplopók) után tovább köszörülte
filmnyelvét: legújabb alkotása is egy (Stephen Belber
színmûve alapján készült) filmes kamaradráma.
A film egyetlen helyszínen, egy amerikai kisváros szûkös
motelszobájában játszódik, ahol két
régi barát, két volt osztálytárs találkozik:
Vince (Ethan Hawke), aki tûzoltó és „mellékállásban”
drogdíler, illetve John (Robert Sean Leonard), a dokumentumfilm-rendezõ,
akinek a kisvárosban megrendezett filmfesztiválon másnap
mutatják be elsõ filmjét. Vince durva és erõszakos,
John komoly és megfontolt, szolidabb/szelídebb(nek tûnõ)
mûvészlélek. Késõbb, a két jó
barát beszélgetésének elõrehaladtával
azonban fordul a kocka, felcserélõdnek a szerepek: a régi
közös emlékek felidézése közben ugyanis
Vince azzal vádolja meg Johnt, hogy annak idején megerõszakolta
a barátnõjét, Amyt. Vince felveszi magnóra
John beismerõ vallomását, és a magnószalaggal,
a kazettával (innen a film címe) megpróbálja
zsarolni a barátját. Vince hívására
hamarosan Amy (Uma Thurman) is megjelenik a motelszobában, ám
„az” igazságra nem derül fény, nem tudjuk meg, hogy
mi is történt valójában azon a bizonyos „randin”.
A mindössze három szereplõ, az egyetlen és
zárt helyszínen történõ forgatás
és a film társalgási dráma jellege igencsak
leszûkíti a rendezõ mozgásterét, aki
a színészvezetésre, illetve a jellemek és karakterek
kidolgozására koncentrálva kénytelen kizárólag
közeli és félközeli beállításokban
elbeszélni a történetet. A drámaian kiélezett
helyzetekben Linklater szakít a párbeszédek schnitt–gegenschnitt–anschnittes
filmezési és vágástechnikájával,
vagyis azzal a jól bevált hollywoodi hagyománnyal,
amikor is a dialógus során elõbb az egyik, majd a
másik felet, végül kettejüket együtt mutatják.
A Visszajátszás „film a filmben” jellegét egyrészt
John dokumentumfilmje, másrészt Ethan Hawke és Robert
Sean Leonard közös szerepeltetése adja. A két fiatal
színész már játszott együtt a Holt költõk
társaságában, így azt a filmet (a diákkor
filmjét) ennek (a fiatal felnõttek filmjének) elõzményeként
vagy elõtörténeteként, illetve megfordítva:
a Visszajátszást a Holt költõk folytatásaként
is nézhetjük. Ez egészen új megvilágításba
helyezi a történetet: a két filmet így a két
fiú (és a két színész) negatív
fejlõdés- vagy nevelõdési regényének
stációiként is értelmezhetjük.
Korcsog Balázs
| vissza az elejére |
Válás francia módra
Le Divorce – francia-angol-amerikai, 2003. Rendezte: James Ivory.
Írta: Diane Johnson, Ruth Prawer Jhabvala, James Ivory. Kép:
Pierre Lhomme. Zene: Richard Robbins. Szereplõk: Kate Hudson (Isabel),
Naomi Watts (Roxanne), Stockard Channing (Marge), Glenn Close (Olivia),
Thierry Lhermitte (Edgar). Gyártó: Fox Searchlight. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 117 perc.
Akárhonnan nézem, a Válás francia módra
pocsék film. Készítõi a rövid játékidõ
alatt többnyire azon tétel bizonyításán
fáradoznak, miszerint a franciák kifinomult ízlésû
pökhendi arisztokraták, beképzelt széplelkek
és sármos amorózók, az amerikaiak pedig szánalomra
méltó tuskók, tenyeres-talpas, naiv, de ha a helyzet
úgy kívánja, praktikus törtetõk. Pedig
az a várakozás, amit a filmkészítõk
pedigréje kelt az emberben, éppen abba az irányba
mutat, hogy egy olyan elegáns mesét kapunk, amelyben a rendezõ
a maga visszafogott, de lényegre törõ módján
árnyalt és kellõ empátiával megrajzolt
képet fest arról a mániákus szeretet-gyûlölet
viszonyról, ami ezt a két népet összeköti.
Elvégre Ivory-nak és csapatának már nem egyszer
sikerült összekötni a személyes drámát
a pontos korrajzzal, úgy, hogy a mondanivaló nem nyomta agyon
a történetet. Ugyanez sajnos nem állítható
e mostani próbálkozásról, melyben két
amerikai lány a maga kárán igyekszik kiismerni a franciák
által alkalmazott bánásmódok széles
spektrumát. Egyiküket francia férje hagyja ott terhesen,
gyerekestül, a tapasztalatlan kistestvér szívfájdalmáról
pedig egy hivatásos csábító gondoskodik. Valamilyen
bizarr rendezõi koncepció, vagy súlyos aggkori feledékenység
következtében akármilyen mélyek is a szereplõkön
ejtett sebek, jelszavunk továbbra sem lehet más, mint a könnyed
elegancia és a légiesség. Egy olyan filmben azonban,
melynek fõszereplõje terhesen felvágja az ereit, egy
másik szereplõ holttestére pedig egy szemeteskukában
találnak rá, a könnyedség és elegancia
ilyenfajta erõltetése meglehetõsen furcsának
hat. És akkor még igen elegánsan fejeztük ki
magunkat.
Köves Gábor
| vissza az elejére |
Se ördög, se angyal
Ni pour, ni contre (bien au contraire) – francia, 2002. Rendezte:
Cédric Klapisch. Írta: Cédric Klapisch, Santiago Amigorena,
Alexis Galmot. Kép: Bruno Delbonnel. Zene: Loic Dury, Sylvia Howard.
Szereplõk: Marie Gillain (Caty), Vincent Elbaz (Jean), Simon Abkarian
(Lecarpe), Dimitri Storoge (Loulou), Zinedine Soualem (Mouss). Gyártó:
Bac Films, M6 Films, TPS Cinéma, Vertigo. Forgalmazó: MOKÉP
Rt. Feliratos. 110 perc.
Cédric Klapisch filmje két hagyományt követ.
Az egyik a franciák fegyveres nõ imádata, mely Jeanne
d’Arc legendájáig vezet vissza, és a róla szóló
filmekben teljesedik ki. A másik hagyomány, hogy a Melville-en,
Corneau-n felnõtt francia rendezõ elõbb-utóbb
elõrukkol egy krimivel. A Se ördög, se angyal – hasonlóan
Besson híres Nikitájához – egyesíti a két
tradíciót. Klapisch filmje nem borzongató, nem csavaros,
nem is metafizikus. Egy olyan rendezõ munkája, aki ismeri
a titkot, hogyan kell képekkel mesélni, és hisz a
nagytotál és a szuperközeli mindent lebíró
erejében. Nem újítja meg a formanyelvet, de annak
korszerû, igényes változatát használja.
Története szépen gördül, az utolsó
fél óra feszült neo-noir.
Klapisch meghatottan nézi hõsnõjét, és
érzései hamar átragadnak a nézõre is.
Caty, aki kezdetben egy párizsi átlaglány átlagéletét
éli, a film végére lövöldözõ
vamppá alakul. Mi több: bûnügyi tevékenységben
az õt megrontó nehézfiúk fölé magasodik.
Caty keveset beszél, magányáról és szeretetvágyáról
képek mesélnek. Komor arc, szürke ruha, kietlen ház.
Miután bûnözõkkel kezd lógni, Caty arca
nevetõs lesz, a ruhája színes, a háza szebb.
De bûnözõvé válásának lelki
folyamatáról Klapisch hallgat. Sõt, filmje épp
akkor válik sablonosabbá, ha valamelyik szereplõ motivációját
keresgeti.
Egy szép arcú nõ, aki fegyvert markol, ránézésre
is angyal és ördög keveréke – ez láthatólag
megragadja Klapischt. De ami a kép mögött rejlik, a lehetséges
kérdések és válaszok bûnrõl és
ártatlanságról, már nem érdeklik. A
zárójelenetben egy hosszú premier plánnal próbálja
megmutatni, mit érez Caty legbelül. A kép hatásos
– de lényegében csak erõsíti a nézõ
érzését, hogy valamibõl végig ki volt
zárva. Klapisch, ez a tehetséges rendezõ mindent meg
tud mutatni, amirõl vannak képei – de a képeken túli
világot nem. Ebben különbözik a nagyoktól.
Dóka Péter
| vissza az elejére |
Lélekszakadva
Prendimi l’anima – olasz, 2003. Rendezte: Roberto Faenza. Írta:
Alessandro Dephilippi, Elda Ferri, Giampiero Rigisi. Kép: Maurizio
Calvesi. Zene: Andrea Guerra. Szereplõk: Iain Glen (Jung), Emilia
Fox (Sabina), Caroline Ducey (Maria), Jane Alexander (Emma). Gyártó:
Medusa. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 90 perc.
Az ember azt hinné, ha valaki, hát Carl Jung, Freud elsõ
számú tanítványa ismeri az alapszabályt:
orvos és beteg, terapeuta és analízisbe járó
páciens között mindenféle személyes érzelmi
viszony tabu, jelesül: tilos a szerelem. És tessék:
mégsem. Vagy nem ismerte a szabályt, vagy nem volt képes
betartani, vagy éppenséggel a Sabrina Spielreinnel történtek
kényszerítették arra õt és mesterét,
Freudot, majd késõbb az egész analitikus-társadalmat,
hogy lefektessék az addig talán kimondatlan szabályt.
Spielrein kisasszonyt a XX. század eleji Oroszországból
szállítják szülei Jung zürichi intézetébe
reménytelennek tûnõ elmebajjal, ahol az orvosi diadal
– a skizofrénia gyógyítása ezúttal sikeres
– a fent említett alapszabály áthágása
miatt hamarosan magánéleti káoszba torkollik. A vonzó,
fiatal nõ gyógyulásának másik borzongató
következménye, hogy Sabrina maga is kitanulja a pszichoanalízis
csínját-bínját s a korábbi skizofrén
utóbb gyerekeket kezel. Visszatér hazájába,
a forradalom utáni Oroszországba, mely egy darabig minden
merész kísérletnek természetes otthona, és
saját gyermek-menhelyén kezeli pácienseit, mígnem
a sztálini terror lecsap minden devianciára, beleértve
a pszichoanalízist is, majd rövidesen utoléri õt
a háború, és a Rosztovot elfoglaló német
csapatok egyik rutinszerû tömeggyilkosságának
áldozatául esik.
Sabrina Spielrein történetét azonban nem „egyenes
adásban” beszéli el a forgatókönyvíró-rendezõ
Roberto Faenza, hanem kerettörténetbe ágyazza: egy a
pszichiáternõ után kutató glasgow-i történész
és az általa asszisztensként-tolmácsként
alkalmazott moszkvai diáklány nyomozásának
eredményeként bomlik ki elõttünk a kalandregénybe
illõ mese. A két szálnak, az olykor erõltetett
párhuzam-keresésen túl (mester és tanítvány
bontakozó szerelme) kevés köze van egymáshoz,
így inkább gyengítik, mintsem erõsítik
egymást.
Noha a jelenkori szálnak van némi hozadéka is.
Amikor az angol történész és a diáklány
megtalálják Sabrina Spielrein utolsó élõ
páciensét, és a nyomorúságos, vakolatvesztett
bérleményben cigarettázgató magányos
öregember elmeséli, miként gyógyította
meg õt az ötven éve halott pszichiáter, miként
bontotta ki a valahai kisfiút reménytelennek tûnõ
bezártságából, s a ráncos arcon feltûnik
az ötéves gyerek rajongó mosolya – az feledhetetlen.
A háromperces jelenetben fõszerepet játszó
orosz epizodista alakítása a Sztanyiszlavszkij-iskola apoteózisa
és a film legemlékezetesebb pillanata.
Békés Pál
| vissza az elejére |
A nyugodt város
La Ville est tranquille -- francia, 2000. Rendezte: Robert Guédiguian.
Írta: Robert Guédiguian és Jean-Louis Milesi. Kép:
Bernard Cavalié. Szereplõk: Ariane Ascaride (Michelle), Pierre
Banderet (Claude), Jacques Boudet (Paul apja), Christine Brücher (Vivienne
Froment). Gyártó: Diaphana Films / Studio Canal +. Forgalmazó:
Budapest Film. Feliratos. 133 perc.
Marseille távolról valóban békésnek
tûnik. Fehér falai a szikrázó mediterrán
napsütésben vakító gyöngysorként
övezik a tenger partját, a lapos tetõket elborító
antennarengeteg felett a hõségtõl remegõ levegõt
csak a sirályok szabdalják; a város állandó
tompa moraja, az innen-onnan hallatszó érzelmes arab-francia
popzene hangfoszlányai is derûs nyugalmat sugallnak. Robert
Guédiguian 2001-ben a nemzetközi kritikusok által Európa
Filmdíjjal jutalmazott alkotása ezzel a nagy panorámával
indul, hogy aztán a kellõen elandalított nézõt
egy határozott mozdulattal lerántsa a földre, jelen
esetben Marseille külvárosának mocskos kövezetére.
Itt élnek (és halnak) azok az emberek, akik e film szereplõi:
Marseille lakosai. Kényszerû és választott lakhelyük
a film díszlete marad csupán. Egy anya, heroinista lányával,
alkoholista férjével, egy hazudós taxisofõr,
egy bérgyilkos kocsmáros, aki mellesleg alkalmi heroindíler
is, egy gazdag és befolyásos férjét halálosan
unó zenetanárnõ, egy börtönbõl éppen
szabaduló fekete srác, aki jó útra akar térni,
és egy ifjú zongorazseni, aki a parkokban Chopint játszik
hordozható szintetizátoron az arrajáróknak,
így keresve pénzt egy igazi zongorára. Nem hõsök,
hanem egy város jelenkori életének szereplõi
õk, még ha kitalált személyekrõl van
is szó.
Egy távolról egészségesnek tûnõ,
ám belülrõl velejéig rothadt város társadalmi
tablója ez a film, kaleidoszkópszerûen ábrázolt,
és kivétel nélkül tragikus sorsokkal, amelyek
egy-egy pontban pillanatokra összefonódnak, hogy aztán
szétváljanak. Guédiguian keserû, és gyaníthatóan
kellõ hitelességû társadalmi kórképében
alig található pozitív szereplõ, és
ha mégis, az vagy gyerek, vagy meggyilkolják. Aki él
és mozog (még) a filmben, egyszerre bûnös és
egyszerre áldozat, az a jelenet, amelyben a már mozgásképtelenné
narkózott lányának heroinra kurválkodással
pénzt szerzõ anya beadja az aranylövést, a legutolsó
szúrást, a filmtörténet egyik legmegrázóbb
képsora. De a város nyugodt. Rideg és élettelen,
mint a hullák.
Frecska Sándor
| vissza az elejére |
Birkanyírás
Barbershop – amerikai, 2002. Rendezte: Tim Story. Írta: Mark
Brown, Don D. Scott és Marshall Todd. Kép: Tom Priestley.
Zene: Terence Blanchard. Szereplõk: Ice Cube (Calvin), Anthony Anderson
(J.D.), Sean Patrick Thomas (Jimmy), Troy Garity (Isaac), Michael Ealy
(Ricky), Leonard Earl Howze (Dinka). Gyártó: Forgalmazó:
SPI. Feliratos. 102 perc.
A bárányok hallgatnak, ezek a birkák azonban bégetnek,
mondhatnánk a Birkanyírás címû film sztoriját
megelõlegezvén, ha nem tartanánk attól, hogy
a chicagói fekete közösség mindennapjait bemutató
film ilyetén megközelítése a rasszizmus vádját
vonhatja maga után. Tekintsünk hát el attól a
ténytõl, hogy a film a sarki férfi fodrászüzlet
alkalmazottain és vendégkörén keresztül
az összes feketékkel kapcsolatos pozitív jellegû
sztereotípiát felvonultatja, melyekkel a nézõnek
a politikai korrektség jegyében azonosulnia kellene, és
az objektivitás reményében helyettesítsük
be a film szereplõit nyiratkozásra áhítozó
fehérekkel.
Csakhogy itt már el is buktunk a film elemzésben, hiszen
ennek a mozinak pont a fekete öntudat erõsítgetése
volna a célja, mely az „eladjuk-e a családi fodrászüzletet?”
problémakör kapcsán tör felszínre. Merthogy,
mi is a fodrászüzlet azon kívül, hogy olyan hely,
ahová hajvágás végett tér be a megfáradt
utazó? Közösségi ház, a hajdani fonó,
pszichiátriai rendelõ, házassági tanácsadó,
olyan oázis, ahol eldõlnek a sorskérdések,
és összefutnak a (haj)szálak.
A fodrászüzlet értékesítésének
súlyos dilemmája a filmbeli kisközösség
szétverésének finom metaforája. Hiszen, ha
a borbélyüzlet helyén esetleg bordélyüzlet
nyílik, hol láthatja a jövõben a bolt félénk
hajszobrásza imádottját, a manikûröslányt;
hol lel menedéket a vendég, aki egy bankautomatát
lovasított meg; hol olvasgat újságot a környék
fehér hajú, jóságos doyenje; és hol
bizonyítja a fehér fodrász, hogy sápadt színe
ellenére õ is egyenrangú tagja a fekete kollektívának?
Ez a film bizony nem a Vénusz szépségszalon, bár
ugyanazokra a motívumokra hajaz: szépségipar, homogén
közösség, apró-cseprõ ügyek, nagy sorskérdések
--színvonala azonban sajnos nem csupán egy hajszállal
marad el francia elõdjétõl.
Hungler Tímea
| vissza az elejére |
Tizenhárom
Thirteen – amerikai-angol, 2003. Rendezte: Catherine Hardwicke.
Írta: Catherine Hardwicke és Nikki Reed. Kép: Elliot
Davis. Szereplõk: Evan Rachel Wood (Tracy), Holly Hunter (Melanie),
Nikki Reed (Evie), Jeremy Sisto (Brady), Kip Pardue (Luke), Brady Corbet
(Mason). Gyártó: Antidote Films. Forgalmazó: InterCom.
Feliratos. 100 perc.
A magyar közönség eleddig csak harsány tini-komédiákból
tájékozódhatott a kaliforniai kora-tizenéves
lányok klipszekkel és körömlakkal színesített
szürke hétköznapjairól, de a derék nézõ
mindig sejtette, hogy valahol a közelben, talán éppen
Arnold Schwarzenegger házának árnyékában
élnek az igazi tinilányok, akik fogyasztói törpökként
rettegnek a divatos ruhák, kábítószerek és
orális szex hókuszpókjától. A Tizenhárom
alaphelyzete nem sokban tér el a hasonló korosztályról
szóló, de jóval fiatalabb nézõi célcsoportot
megszólító mûvekétõl: a Spinédzserek
és A csaj nem jár egyedül címû filmekhez
hasonlóan a legmenõbb csajok közé való
feltörés és beilleszkedés problematikáját
boncolgatja. Tracy (Evan Rachel Wood) egyedülálló, otthon
fodrászkodó édesanyjával (Holly Hunter) és
spontán füvezõ tizenéves bátyjával
él egy Los Angeles-i kertvárosban, és akár
hazudni (!) is képes lenne azért, hogy az iskola legmenõbb
csajaival mehessen shoppingolni. A szép és leleményes
kislány hamar el is nyeri a latino vadóc, Evie (Nikki Reed)
barátságát, aki egyenesen Tracy házába
költözik, és mindenre kiterjedõ kiképzésben
részesíti debütáns barátnõjét:
a déli bolti lopást délutáni drogozással
feledtetik, majd a helyi feka srácok szerszámát tisztogatják,
mintha ez lenne az önmegvalósítás legkézenfekvõbb
módja. Fiatal hõsünkkel hamar elszalad tehát
a ló – elkeseredett édesanyja értetlenül kapkodja
a fejét, akár a kézikamera mozgását
figyelemmel kísérõ nézõ, aki mintha
üvegfal mögül, tehetetlenül nézné Tracy
megromlását. Catherine Hardwicke elsõfilmes rendezõ
nemcsak látványtervezõi tapasztalatait kamatoztatta
a megrázó történet elmesélésében,
de nagy segítségére volt az Evie-t alakító
Nikki Reed is, aki társ-forgatókönyvíróként
saját élményeit szõtte bele a sztoriba. A 2003-as
Sundance Fesztivál filmje nem tündérmese tehát
– aggódó anyukáknak nem ajánlott, tizenhárom
fölött viszont minden lánynak kötelezõ!
Csillag Márton
| vissza az elejére |
Tiresia
Tiresia – kanadai-francia, 2003. Írta és rendezte:
Bertrand Bonello. Kép: Josée Deshaies. Zene: Laure Markovitch.
Szereplõk: Laurent Lucas (Terranova/Francois tiszteletes), Clara
Choveaux (Tiresia I.), Thiago Telés (Tiresia II.), Celai Catalifo
(Anna). Gyártó: Haute et Court / Canal + / Procirep. Forgalmazó:
Másképp-Cirko. Feliratos. 115 perc.
A francia Bertrand Bonello filmjét látva elõször
azon lepõdöm meg, hogy nem szerepel a címében
a fantom szó. Leginkább ugyanis az utóbbi években
a Titanic Fesztivál éjszakai sávjában nyomuló
fantomokkal látszik rokonságot tartani. Itt volt például
2001-ben a lisszaboni Joao Pedro Rodriguez A fantom címû filmje,
mely emlékezetes hatást tett mindazokra, aki egyáltalán
végig tudták nézni. 2002-ben azután a francia
Jean-Paul Civeyrac Fantomok címû darabjában szembesülhettünk
a szerelem és mûvészet sötét árnyaival
a nézhetetlenség határán egyensúlyozva.
Nos, hasonló dolgok várnak itt is ránk: sötét
szenvedélyek, némi aberrációval keveredõ
indulatok, az új színt pedig (a sok mélykék
és fekete mellett) a görög mitológia és
a keresztény szimbolika felbukkanása jelenti.
Terranova, az esztétikai tökéletesség iránt
kielégíthetetlenül vágyakozó széplélek
Tiresiában, a brazil transzvesztitában véli megtestesülni
ideáljait, úgyhogy elrabolja a Párizsban illegálisan
dolgozó prostituáltat. Egy fészerben tartja fogva,
ahol azonban – minthogy nõi hormonok szedésére nincs
lehetõsége – Tiresia lassan kezdi visszanyerni férfias
vonásait. A nõies szépséggel együtt az
ideák is tova röppennek, úgyhogy a biológiai
ronccsá változó Tiresia megvakítva, az árokparton
végzi. Egy néma lány fogadja be immáron vak
jóssá (lásd Teiresziasz) és férfivé
változott hõsünket, kihez messzeföldrõl
is jönnek jóslatért az emberek. Az orákulum mûködését
az egyház azonban nem nézi jó szemmel, úgyhogy
Tiresia megint csak az árokparton végzi, ezúttal holtan.
A Tiresia nagy francia elõdöket is megidéz halványan
(köztük fõként Bressont), s habár néha
nehezen igazodunk ki a filmen és a mûvészet túlzott
akarása is zavaró némileg, azért van az egészben
valami szépség, érzék és értelem.
Vincze Teréz
| vissza az elejére |
Trükkös fiúk
Matchstick Men – amerikai, 2003. Rendezte: Ridley Scott. Írta:
Nicholas és Ted Griffin. Kép: John Mathieson. Zene: Hans
Zimmer. Szereplõk: Nicholas Cage (Waller), Sam Rockwell (Frank),
Allison Lohman (Angela), Bruce McGill (Chuck). Gyártó: Warner
Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 116 perc.
Ridley Scottot erõs kettõs motiváció hajtja
játékfilmrendezõi debütálása óta,
azaz immáron két és fél évtizede az
foglalkoztatja, hogy miként lehetséges újabb és
újabb mûfajokkal, illetve újabb és újabb
ornamentikus képekkel kísérletezve tovább színesítenie
életmûvét. Legfrissebb munkájában sincs
ez másként, a Trükkös fiúk mind mûfajában,
mind ecsetkezelésében igyekszik újat hozni az oeuvre-be.
Az opus hõse Roy, a millió lelki nyavalyától
– agórafóbiától, allergiáktól,
neurózistól – gyötört kisstílû, ám
dörzsölt csaló, aki pszichoanalitikushoz fordul, amikor
furcsa tünetei munkája sikerét kezdik veszélyeztetni.
A régmúlt emlékek közé vezetõ terápia
során Roy ráeszmél, hogy van egy tizennégy
éves lánya, az igazi fordulat azonban akkor következik
be életében, amikor találkozik csemetéjével,
aki feltûnõ érdeklõdést mutat apuka szakmája
iránt, és szerepet kíván vállalni a
családi bizniszben.
A Trükkös fiúk cseles meséje jelentõsen
alapoz Peter Bogdanovich Papírholdjára, de leginkább
az olyan triplacsavaros mozik sztorijára rezonál, mint amilyen
David Mamet Játékos végzete vagy legutóbb Fabián
Bielinsky Kilenc királynõje volt. Bár a forgatókönyvírók
inspirációs bázisa nagy volt, a film nincs híján
az eredetiségnek, egyrészt, mert a sztori néminemû
mélységgel bír, másrészt, mert humoros
jelenetek is akadnak benne bõven. Scottnak eddig köze nem volt
a krimivígjáték mûfajához, de jól
veszi az akadályt, egyetlen komolyabb problémája a
vizualitás frontján adódik. Végig oly megátalkodottan
iparkodik markáns atmoszférát teremteni, hogy idõvel
teljesen kontrollját veszti: a központi hõst gyötrõ
klausztrofób hangulat érzékeltetése végett
mélykékbe úsztatott, és egyes pontokon modorosságig
esztétizált képek néhány jelenet után
már bántják a szemet, így több mint bosszantóak.
Pápai Zsolt
| vissza az elejére |
|