Japán ezredvég
Kopár szigetek Vágvölgyi B. András
Minden, egy-egy évtizedhez kötõdõ
korszakolás öncélú és fantáziátlan,
mégis van valamiféle létjogosultsága, ahogy
kisebb idõegységek felõl tör a választott
tárgya felé. A II. világháború utáni
japán film legnagyobb korszakai az ötvenes-hatvanas évek
voltak: a japán film klasszikus triásza virágzott,
és nemzetközi elismerést hozott. Kurosawa velencei Arany
Oroszlánja a Rashomonért, majd a Yojimbo, a Hét szamuráj
(melynek remake-je klasszikus amerikai western lett); ekkorra esett Mizoguchi
második nagy alkotói korszaka, és persze Ozu jónéhány
halhatatlan mûve. Az ötvenes években, már és
még, olyanok alkottak a másodvonalban, mint Naruse, Kaneto
Shindo, Hani Susumu. Aztán, mint a világfilmben mindenhol,
1959-ben Japánban is fordulat állt be, megkezdõdött
az újhullám, a nuberu bagu, ahogy a nouvelle vague-ot ott
mondják. Oshima, Imamura, Yoshishige Yoshida, egy másik vonalon
Hiroshi Teshigahara. Nagy korszak, nagy nevek és nagy mûvek.
Idõközben, húsz év alatt Japán a csendes-óceáni
háborúban és a vereségben megtört és
elszegényedett országból a világ második
gazdasági nagyhatalma lett. A hatvanas-hetvenes évekre a
klasszikusok közül csak Kurosawa maradt életben, ám
õ újabb csúcsokon szárnyalt. A nyolcvanas évek
japán társadalma a perverzióig gazdag, a „buborékgazdaság”
hátán szörfözõ illúzióbirodalom,
ahol a nagyok mellé újhullámosok is klasszicizálódnak
(Imamura Shohei elsõ cannes-i nagydíja), a vadakat, a furcsákat,
a rákérdezõket olyan rendezõk képviselték,
mint Iishi Sogo vagy Itami Juzo. 1991-ben viszont a „japán gazdasági
csodának” nevezett buborék kipukkant, s máig tartó
apátiába, stagflációba sodort társadalmat
és mûvészetet.
A kilencvenes években a japán mozi háttérbe szorult, panaszkodnak sokan, de ez nem feltétlenül igaz, sõt! „Mindenhol néznek japán filmet, kivéve Japánban” -- írja a tokiói Brutus magazin --, a valaha háromszáz, sõt, a csúcsévekben (1958-63) közel ötszáz filmet gyártó japán filmipar évi száz film körüli termelésre esett vissza, tehát nagyjából Franciaország szintjére. Mindazonáltal nemzetközi sikerektõl hangosan: az évtized felfedezettje a japán Friderikusz, mint rendezõ, Takeshi Kitano, rendszeres velencei díjazott, s most már állócsillag a független film világának egén. És újabb sötét angyal is felbukkan: Takeshi Miike (Filmvilág 2003/10.). |
|
(...)
http://www.filmvilag.hu |