Tõzsdefilmek
Illúziófogyatkozás
Jaksity György
Két lehetséges út a tõzsdefilmekhez:
a pénzvilággal szembeni elõítéletek
megerõsítése vagy a komplexebb valóság
feltárása. |
Egy kínai mondás szerint azt utáljuk másokban,
amit magunkban nem szeretünk. A brókerekrõl, tõzsdérõl,
bankárokról alkotott hétköznapi (rém)kép
és a filmmûvészeti, illetve irodalmi ábrázolás
is az érzéketlen, gátlástalan, pénzhajhászással
elfoglalt, Porsche Carrerán száguldó, arany Rolex
órája által is az idõ-pénz azonosságra
emlékeztetett, drága éttermekben ízlelõszerveit
kényeztetõ, luxuskurvákkal a stresszt levezetõ
emberek és világuk bemutatásában merül
ki. Gordon Gekko (Michael Douglas) a Tõzsdecápák (Wall
Street, rendezte: Oliver Stone) vállalatfelvásárlási
specialistája a nyolcvanas évek szlogenjével még
rá is erõsít erre: „A mohóság jó!”
(Greed is good). Micsoda ellentét ez a mindennapok „A pénz
nem boldogít”, „A pénz nem minden”, „Nem a pénzért
csinálom”, „Engem nem érdekel a pénz” jól ismert
frázisaival szemben. Ha már kínai bölcselet,
adjunk egy esélyt a jó öreg nyugati pszichológiának
is, amely erre azt mondja, hogy ez mindössze kognitív disszonancia.
Festinger híres kísérletében ugyanis az unalmas
munkát végzõ, de jól fizetett kísérleti
alanyok azt mondták, hogy amit végeztettek velük, unalmas,
míg akik kevés pénzt kaptak érte, úgy
ítélték meg, hogy érdekes volt. A pszichológia
nyelvén szólva az egyén a cselekvés és
az attitûd közötti disszonanciát úgy oldja
fel, hogy megváltoztatja és cselekvéséhez igazítja
az attitûdjét, vagyis az unalmas munkát érdekesnek
találja, mert a kapott kevés pénzzel nem tudná
megindokolni, hogy miért is csinálja.
Mit tehet az ember, ha mégis -- az egyszerûség
kedvéért hívjuk így -- tõzsdefilmet
akar csinálni? Választhatja az egyszerû utat, hogy
megerõsíti az emberekben a pénzvilággal szembeni
elõítéleteket, a pénzzel kapcsolatos, mentálisan
terhelt viszonyt közben finoman leápolja, és mindezt
szórakoztató másfél órába csomagolja
a jól ismert hollywoodi klisékkel (mint azt például
a Brókerarcok teszi, ahol a végére kiderül, hogy
még a zugkaszinó-mûködtetés is tisztességesebb
business mint a brókeré). Vagy nekivág a nézõ
saját percepciójánál komplexebb valóság
feltárására, hogy a mozi, nyáron kedvezõen
hûvös atmoszférájában gyanútlanul
pattogatott kukoricát ropogtató mûkedvelõket
jó adag cinizmussal ütközésgátolva szembesítse
önmagukkal és ezzel az egész abszurd világgal,
mint Brian de Palma teszi a Hiúságok máglyája
címû filmben. Esetleg odáig fajul a dolog, hogy örjöngõ,
gyilkos, mit gyilkos, szakszerû hentes pszichopataként jeleníti
meg a pénzembert, mint Mary Harron az Amerikai psychóban,
amirõl a norvég váltóõr esete jut eszembe:
Hát a karom nem kéne? Vagy azt csinálja, mint Antonioni,
aki a Napfogyatkozással, mégha fõszereplõje
tõzsdeügynök is és a legfontosabb helyszínek
egyike a tõzsdeterem, mégis inkább egyszerûen
csak Antonioni-filmet forgat, nem is túl rendhagyót, hiszen
a film akár Az éjszaka folytatásának is tekinthetõ.
Vagy úgy jár el, mint Oliver Stone, aki feltette az életét
a huszadik század amerikai filmeposzának megalkotására
(Kennedy-sztori, vietnami háború, a Doors és az amerikai
lázadó ifjúság) és a nyolcvanas évek
szimbólumaként megalkotja a Tõzsdecápák
címû örökzöldet, ami a lehetõ legjobb
arányok mellett egyesíti a fenti célokat, mert kultuszfilm,
az ízlés határain belül elõítéletes,
felvillantja a kor társadalmi problémáit (az „USA
nevû vállalat” hanyatlása, az örökölt
vagyonok dilettánsok általi birtoklása, gazdagok és
szegények, gazdasági hatékonyság és
biztos munkahelyek, a szinte minden hasonló filmben szereplõ
jellegzetes New York-i wasp/nem wasp kérdéskört) és
ráadásul tipikusan az életmûbe tartozó
igazi Oliver Stone-filmet alkot. Még egy tõzsdeügynök
Stone-t is talál a családban, akinek a filmet ajánlhatja
a végén.
Brian De Palma az „ember vagyok – semmi emberi nem idegen tõlem”
latin mottóját követve lerántja a vizes lepedõt
az egész amerikai társadalomról, és ebben a
sajátos korrajzban (szintén nyolcvanas évek) a Tom
Hanks által alakított Sherman McCoy sztár-kötvénykereskedõ
sikerül a legszimpatikusabbra. A film címéért
(Hiúságok máglyája), a Don Giovanniért
és Mozartért, illetve az operajelenetért még
Formant (Amadeus) és Stanley Kubrickot (Tágra zárt
szemek) is megidézhetnénk, de ami egyébként
itt van, az azért hozzájuk képest igazi könnyûmûfaj,
bár Heltai szerint az is csak a nézõnek könnyû.
Én is sokat röhögtem. Nos, van egy sztárbrókerünk,
akinek a szeretõje elüt egy õket épp kirabolni
készülõ színesbõrû fiatalembert,
ami miatt a kórházi kártérítésre
specializálódott színesbõrû tiszteletes
háborút indít az „Ötödik sugárút
felhõkarcolóiban pöffeszkedõ és fiainkat
halálra gázoló fehérek” ellen, amiben segíti
a zugügyvéd, aki az iszákos, lecsúszott újságírót
(ki más, ha nem a kitûnõ Bruce Willis) elindítja
a sztorin. Igenám, de a politikai ambíciók által
hajtott bronxi fõügyész vérszagot érez
és minden (törvénytelen) eszközzel készül
az addigra a csaja és a családja által is elhagyott
és állását nemkülönben elvesztõ
McCoyt elítéltetni, azonban a bíró felmenti
egy egyébként teljesen törvénytelen magnófelvétel
alapján. De hát mit ér a világ uralma, ha közben
elvesztjük lelkünket? – idézi De Palma a kérdést.
Nem tudom, hogy van ez a filmkészítéssel, bár
gyanakszom hasonlóan ahhoz, ahogy Gekko az üzletrõl
beszélve Sun Tzu-t, a két és félezer évvel
ezelõtt élt kínai hadvezért, A harc mûvészete
legendás szerzõjét idézi, miszerint a háborút
a megkezdése elõtt kell megnyerni. A háborúban
pedig fontos a megtévesztés, vagyis ahogy a Brókerarcok
jelmondata tartja: „Tégy úgy mintha”. Mintha érdekelne
az ügyfeled, a pénze (az talán igen), bárki más,
vagy te magad. De csak tégy úgy. Piero (Alain Delon) a Napfogyatkozásban
még csak úgy sem tesz, de ez nem a tõzsde, hanem Antonioni
sajátos világából következik. A szívinfarktusban
meghalt munkatársuk emlékére tartott egyperces néma
szünet alatt Piero odahajol a tõzsdeteremben mellette álló
Victoriához (Monica Vitti) és nem csak a tragédia,
de saját állításának jelentése
által sem felizgatva azt mondja: „Egy perc hallgatás itt
milliárdokba kerül.” Mondjuk, annyi enyhítõ körülmény
van, hogy ez líra.
Gordon Gekko a Tõzsdecápákban szintén pörög,
minden üzleten rajta van, viszont nem szeret veszíteni: Semmi
sem rontja el a napomat jobban – mondja sokat sejtetõen törekvõ
ifjú brókerének, Bud Foxnak (Charlie Sheen). Igaz
az elsõ ingatlanspekulációjával -- meséli
késõbb -- nyolcszázezer dollárt keresett, ami
„jobb volt, mint egy dugás”. Úgy tûnik ez egy ilyen
macsó, távolról sem pécé világ,
ahol már a csajozás és dugás se annyira izgi,
bár tudva, hogy a nõk többsége akivel ezek a
férfiak kapcsolatba kerülnek csak abban különböznek,
hogy el is kérik, vagy csak utaznak a pénzre, ez érthetõ
is. Hacsak nem a kitûnõ Julia Roberts által alakított
és végül még a járandóságát
is visszaadó prostival hozza össze a (filmbeli) sors, miként
Richard Gere-t a Micsoda nõ címû filmben, amelyre egy
magyar sztárbróker ismerõsöm 1990-ben azt találta
mondani, hogy jók voltak benne az irodabútorok. A Brókerarcokban
például az új ügynökök kiképzése
során megtudjuk, hogy nõknek nem adnak el részvényt,
mert mindennap telefonálnának, ha esik az ár. Valójában
a saját cégem tapasztalatából és pszichológiai
kísérletek alapján is tudom, hogy a nõk sokkal
racionálisabbak a rossz döntések felismerésében
és a veszteséges poziciók idõben történõ
zárásában. Igaz, ennek is egyszerû a magyarázata,
és nem annyira neurobiológiai, mint a szocialitásban
keresendõ, ahogy egy kolléganõm szokta önironikusan
– a férfi felsõbbrendûség társadalmi
(ál)konszenzusába beletörõdve -- mondani: „Nekem
kettessel kezdõdik a személyi számom.” Vagyis a pasik
beleestek a saját csapdájukba, hiszen a befektetéseikben
is folyamatosan bizonyítaniuk kell és ezért sokkal
többet buknak, mert azzal vannak elfoglalva, hogy ideológiát
gyártsanak a butasághoz, ahelyett, hogy beismernék
és lezárnák a bukót. De hát a J.T. Marlin
cégnél épp ezt akarták elkerülni, hogy
az ügyfelek zárjanak, hiszen akkor kiderült volna, hogy
eladhatatlan részvényeket sóztak rájuk, mi
több, az is, hogy a cégek nem is léteztek a valóságban.
Egyáltalán, mi a valóság abban a világban,
ahol egy fillér nélkül is lehet vásárolni
értékpapírt, ami nem fizikailag, hanem számlajóváírás
révén jön létre, vagy nincs is, csak vételi
jog formájában él és egy vállalat vagyonának
parányi részét képezi, viszont ennek a vagyonnak
az értékétõl általában teljesen
eltérõ árfolyamon történnek a tranzakciók?
Nos, szerintem a valóság az, ami elõl a tõzsdére
menekülnek az emberek. A nyomor, az unalom, az álmok keresése.
Victoria édesanyja tõzsdézik a Napfogyatkozásban,
amire lánya azt mondja, hogy a mama a nyomor elõl menekül,
egy fotóra mutatva Pieróval, anyja brókerével
beszélgetve. Gekko a manhattani utcákon stretch-limójában
autóztatva az ifjú Foxot egy koldusra és a zebránál
mellette álló jól öltözött úrra
mutatva kérdi: „Mi különböztette meg õket
ennyire, a szerencse?” Ugyanakkor mégsem a szerencse, mert Gekko
self-made-man: „Csak az boldogul, aki szegény és becsvágyó”.
Itt a harvardi diploma nem sokat segít. A filmeket az anti-brókerség
mellett ugyanis az anti-establishment jelleg hatja át. A Brókerarcok
korábban zugkaszinót mûködtetõ ifjú
tehetségét nemcsak apja tisztességes munkára
történõ rábeszélése, hanem a Microsoftban
a karácsonyi jutalom helyett részvényeket kapó
és ezek révén milliomossá vált titkárnõk
meg a Ferrarijával lefotózott vállalati kertész
motiválja a brókeri szakma irányába, ahol azt
is megtanítják, hogyan lehet rágógumit eladni
a fogatlannak. (Gondolom speciális ajánlatként jár
mellé a mûfogsor csak hogy teljesüljön a havi jutalékterv.)
„A pénz nem alszik” -- mondja Gekko, hajnalban ébresztve
brókerét. (Azóta a világ legnagyobb pénzügyi
csoportja sem: The City never sleeps.) De szerintem ez még mindig
jobb, mint Sztálin elvtárs, aki szintén nem aludt
és így volt ideje néhány millió embertársát
kivégeztetni és deportálni. Bár Gekko azt is
tudja, az a fontos, hogy ne ragadjon el az izgalom, mert ahogy McCoy fogalmaz
de Palma mozijában „Az ideges üzletember, halott üzletember”.
Ha pedig indián az illetõ, akkor az direkt jó, mondanák
az Amerikát a rézbõrûektõl elhódító
WASP-ok (fehér angolszász protestáns), mert Gekko
szerint õk „az állatok iránt aggódnak, az emberek
nem érdeklik õket”.
Antonioni nem helyez rá nagy hangsúlyt, de fontos az
alkalmi spekuláns anya és az érzelmileg kiüresedett
lánya közötti kapcsolat. Vagy annak szemmel látható
hiánya. A másik három film (Brókerarcok; Hiúságok
máglyája; Tõzsdecápák) viszont az apa-fiú
tengelyre épít. Az apa, a fiú és a pénz.
Bár az apák (bíró, ügyvéd, repülõgép-karbantartó)
nagyon eltérõ hátteret jelentenek, mindhárom
filmben a tisztességes munkával a (késõbb tékozló)
fiúkat felnevelõ szülõ szerencsétlen sorsát
osztják, és habár a végkifejletre a fiú
megbukik, de a családi béke is helyreáll. Nincs ingyen
ebéd, mint tudjuk. Miközben Forman Amadeusának (nem
tõzsdefilm) operajelenetében az apa szelleme kísérti
Don Juant, Palma szintén a Don Giovannira kalauzolja el a nézõt,
amint éppen a kormányzó a hiúságok máglyájára
(innen a cím) ítéli a lovagot. Nem bírom kihagyni,
hogy ne mondjam el, bár szemben legismertebb rajongójával,
Kierkegaard-al, nekem Mozart nem vette el az eszem, csak sok kellemes órát
okozott zenéjével, hogy az érzéki zsenialitás
megtestesítõjeként Don Juan (a nagy számok
törvényének tisztelõje) tõzsdei alteregója
a sikeres spekuláns lehetne, aki uralma alá hajtja a világot
(legyõzi a valószínûséget), de elveszti
a lelkét. Ha pedig tényleg érezni akarják ennek
az egész tõzsdei pörgésnek az ízét,
inkább nézzék meg a Mindhalálig zene (All that
jazz) címû filmet, elsõsorban azért, mert valóban
jó, másrészt mert az élet-halál kérdéssel
ambivalens viszonyt ápoló producer (Roy Scheider) bemutatja
azt is, hogy mit érzünk egy szar befektetésen gondolkodva
(nõi befektetõk esetében fordított sorrendben
olvasandó): düh, tagadás, alkudozás, depresszió,
elfogadás.
|