LÁTTUK MÉG - április

Baran
Fausto 5.0
Schmidt története
Madame Sata
félelem.com
A szellemhajó
Még egy kis pánik
Két hét múlva örökké
Beavatás
Kiskakukk
 


Baran
Baran – iráni, 2001. Írta és rendezte: Majid Majidi. Kép: Mohammad Davudi. Zene: Ahmad Pezham. Szereplõk: Hossein Abedini (Lateef), Zahra Bahrami (Rahmat/Baran), Mohammad Amir Naji (Memar), Abbas Rahimi (Soltan). Gyártó: Fouad Nahas. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 94 perc. 

Az 1980-as évek végétõl rendkívül felerõsödõ iráni filmhullám egyik meghatározó vonása a felejthetetlen gyermekszereplõk sora. Ezekhez a tiszta és megragadó kis figurákhoz szinte szükségszerûen tartoztak letisztult és egyszerû alaptörténetek: kutatás a lakásban egy ajtókulcs után (Ebrahim Foruzesh: A kulcs), kalandos utazás egyedül az iskolából hazafelé (Jafar Panahi: Tükör), a házi feladat eljuttatása a beteg osztálytársnak (Abbas Kiarostami: Hol a barátom háza?). Majid Majidi rendezõi munkásságának erõsségei is ezen a terepen mozognak: az Oscar-jelölt A mennyország gyermekei, valamint A mennyország színe címû filmjeiben egyaránt emlékezetes gyerekszereplõket találunk. Ennek egyenes folytatása a Baran, melyben a gyerekekbõl kamaszok/fiatal felnõttek váltak, akik ugyanolyan tiszta és egyszerû ártatlansággal élik meg az elsõ szerelmet, mint a korábbi filmekben szereplõ kis társaik egy elveszett pár cipõ okozta galibát. Ahhoz, hogy itt egy valóban archetipikus szerelmi történet kerekedjen, minden adva van: a teheráni építkezésen dolgozó iráni Montague-k és afgán menekült Capuletek gyermekei között a szakadék még áthidalhatatlanabb, mint Shakespeare-nél volt a boldog reneszánsz „békeidõben”, és ebben a kiszolgáltatott nincstelenségben ráadásul minden apró gesztusnak óriási a tétje: emberélet, családok fennmaradása múlhat minden elejtett cementes zsákon. Nem csodáljuk hát, hogy a boldogulásért folytatott küzdelem során vegytiszta harag gyúl az ifjú (iráni) Lateef szívében, midõn a sérült apja helyett az építkezésre érkezõ fiatalabb és gyengébb (afgán) Rahmat kapja meg a munkáját, míg neki nehezebb, férfiasabb feladat jut. Haragja akkor alakul bátortalan szerelemmé, amikor véletlenül rájön, hogy Rahmat turbánja alatt szépséges afgán leány rejtõzik. Lateefbõl gáláns védelmezõ és segítõtárs válik, miközben a film során végig egyetlen szót sem váltanak egymással. Zseniális telitalálat, valódi filmköltõi gesztus ez a némaság, s Majidi költõi erényekben amúgy sem szûkölködik: amihez hozzáér, szépséges metaforává válik. A helyszínül választott Kõmûves Kelemen-szerûen (nem) épülõ háztól – ahol állandóan bontják a már felhúzott falakat – a folyóparti vándorcipészig, és a filmtörténet leggyönyörûbb esõ mosta lábnyomáig, amire a film végéig kell várnunk. De bátran mondhatom: nagyon megéri.

Vincze Teréz

| vissza az elejére |



Fausto 5.0 
Fausto 5.0 – spanyol, 2002. Írta és rendezte: Isidro Ortiz, Álex Ollé és Carlos Padrissa. Kép: Pedro del Rey. Zene: Joseph Sanou. Szereplõk: Miguel Angel Solá (Dr. Fausto) Eduard Fernández (Santos Vella), Raquel González (Margarita), Najwa Nimri (Julia). Juan Fernández. Gyártó: Cartel / FPC / TV3. Forgalmazó: Cirkogejzír-Másképp Alapítvány. Feliratos. 93 perc. 

Ha idõrendbe állítanánk valamennyi neves irodalmi alakot, akik rémfilmekben születtek újjá, a sort az igen imponáló 1896-os évszámmal Faust doktor indítaná, aki a trükkfilm õsatyjaként számon tartott Mélies jóvoltából a filmtörténet legelsõ horror-hõseként öregbíthette tovább hírnevét. Az ördög kastélya óta legalább félszáz félelmetes mozidarabban felbukkanó tudós és ördögi fele az ezredfordulóra épp olyan divatjamúlt õskövületnek számított, mint Marchen-cimborái prágai diáktól az álomdémon homokemberig (ennek legárulkodóbb bizonyítékát a 2000-es Tizenéves Faust voltam címû tévékomédia jelentette), mígnem az új század váratlanul ismét felfedezte a megkísértett doktor figuráját – igaz csupán Spanyolország határain belül. Míg a spanyol-amerikai koprodukciós Faustban (2001) Brian Yuzna gore-specialista a képregényadaptáció, kebelplasztika és digitális látványeffektek modern Bermuda-háromszögébe vezette istentagadó doktorát, addig a katalán Fausto 5.0 rendezõhármasa az ellenkezõ véglet felõl próbált új színt lopni a palettára.
A névtelen, idõntúli nagyvárosban rendezett orvos-konferenciára érkezõ specialista és semmibõl felbukkanó volt páciense különös Faust-Mefisztó kapcsolatát végigkövetõ mû olcsó tömegcikk helyett komoly szerzõi érdemek látványos szemléltetésére készült – a három bába között azonban sajnos elveszett a gyermek. Miközben a trendi reklámfilmes Ortiz kizárólag azt a célt tartotta szem elõtt, hogy minél hívebben reprodukálja a Fincher-vonal lecsupaszított gótikus látványvilágát, a La Fura dels Baus Európa-hírû (tánc)színházi csoportjából elkalandozó Ollé–Padrissa páros kreatív energiáját fõként a látványos drámai konfliktusok halmozása emésztette fel. Sorra robbannak a jelenetek, a két színész hihetetlen teljesítményt nyújtva próbál lépést tartani a fordulatokkal, összecsapásaik erõteljesen megkomponált érzelem-koreográfiák – de arra sajnos együttvéve sem képes a sok ötletpetárda, hogy elfeledtesse a figyelmesebb nézõkkel a minden eredetiséget és önálló gondolatot nélkülözõ történetet. Aki ebben a filmben eladta a lelkét, az elsõsorban nem a fõhõs volt: habár az kétségkívül vigasztaló, hogy szemmel láthatóan nem aprópénzért köttetett az alku.

Varró Attila

| vissza az elejére |



Schmidt története
About Schmidt – amerikai, 2002. Rendezte: Alexander Payne. Írta: Louis Begley regényébõl Jim Taylor és Alexander Payne. Kép: James Glennon. Zene: Rolfe Kent. Szereplõk: Jack Nicholson (Schmidt), Hope Davis (Jeannie), Dermot Mulroney (Randall), Len Cariou (Nichols), Kathy Bates (Roberta). Gyártó: New Line Cinema. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 125 perc. 

Schmidt története akkor kezdõdik, amikor nyugdíjba megy. Ami életében ez elõtt történt, az szigorúan nézve nem nevezhetõ történetnek: tucatsors, látszatélet. Pedig szép karriert tudhat maga mögött, mint az ország egyik nagy biztosítótársaságának kockázatbecslõ szakembere, ám távozása után nem úgy tûnik, hogy munkássága egy cseppet is maradandó volna. Négy évtizedet élt le békés házasságban feleségével, akivel azonban lelkük mélyén soha nem ismerték meg egymást. Minderre Schmidt azután jön rá, hogy a napi munka után a váratlanul elhalálozó asszony is cserben hagyja, és így életét újra kell definiálnia az alapoktól. A nyugdíjas évekre vásárolt luxus-lakóautóba vágja magát, és útra kel felkeresni néhány életrajzilag fontos helyet, végcélja pedig egyetlen lányának esküvõje, amely újabb katasztrófával fenyeget. Az úti élmények során életének minden hamissága leleplezõdik, és kész csoda, hogy Schmidt igazi hõsként végül mit hoz ki velejéig szürke önmagából.
Louis Begley regényének adaptációja egy élete alkonyán járó figurát indít fejlõdéstúrára. Az elõképeket tekintve a lélektani dráma itt nem olyan mély, mint Bergman A nap vége címû filmjében, és a konfliktus nem olyan tragikusan kiélezett, mint Tolsztoj Ivan Iljics halála címû kisregényében, de ezzel épp többet is mond a mindnyájunk életét fenyegetõ felszínességrõl. Közép-Nyugat szatirikus moralistája, Alexander Payne rendezõ (Gimiboszi) a helyzet érzékletes és maró humorú ábrázolásában jeleskedik. Nem kíván kiutat sugallni: szereplõi csúnyák és buták, amilyennek a jólétbe beszûkült átlagamerikait elképzeljük, felvarrt mosollyal leplezik valódi érzéseiket, és mereven elutasítanak minden közeledést, ami kívül van a megszokott kereteken. Jack Nicholson érzékenyen megformált címszereplõje mellett különösen emlékezetes Dermot Mulroney bunkó lúzere és Kathy Bates misztikus óriásnõsténye, akik minden karikatúraszerûségük mellett is hihetetlenül életszagú alakok. Kedves játékként pedig szarvasmarhák feltûnõen gyakori szerepeltetésével teszi teljessé állatkertjét a rendezõ.

Nevelõs Zoltán

| vissza az elejére |



Madame Sata
Madame Sata – brazil-francia, 2001. Írta és rendezte: Karim Ainouz. Kép: Walter Calvalho. Zene: Bruno Bertoli. Szereplõk: Lázaro Ramos (Joao), Marcelia Cartaxo (Laurita), Flavio Bauraqui (Taboo), Felipe Marques (Renatinho). Gyártó: Dominant 7 / Lumiére / Wild Bunch. Forgalmazó: Cirkogejzír-Másképp Alapítvány. Feliratos. 105 perc.

Ha sok kivetnivalót találunk is a Madame Satában, tagadhatatlan, hogy izgalmas próbálkozással van dolgunk. Érdekes már önmagában az is, hogy a magyar mozikba egy elsõ filmes brazil rendezõ alkotása került. Jóllehet, Karim Ainouz forgatókönyvíróból avanzsált rendezõvé, épp a forgatókönyv lesz gerendányi szálka a nézõ szemében. Joao Francisco dos Santos története a valóságon alapul. De hogy mi is a történet, sehogy sem akar kiderülni. A markáns fõhõs fekete bõrû csínytevõ a harmincas évek Rio de Janeirójában: az alvilági kerület igazságosztó harcosa, megalázott mindenes a varietében, ám valóságos rabszolgahajcsár a saját szemétdombján, mégis példás családapa, ugyanakkor becsvágyó transzvesztita elõadómûvész és a magára nem ismerésben vergõdõ individuum, igazságtalanul bebörtönzött Kohlhaas Mihály, kisstílû tolvaj és gyilkos egy személyben és egy személyiségben. Pont ez a túlhajtott sokrétûség tükrözõdik a dramaturgiában is. Nem derül ki, hogy egy különlegesnek induló, ám elvetélt homoerotikus szerelem, esetleg egy vérverejtékkel vágyott karrier, a „nõ vagyok vagy férfi vagyok” meghasonulás, vagy a diszkriminált és megalázott „nigger” lázadásának történetét futtatja-e ki a rendezõ. A Madame Sata (hogy a cím utalás Cecil B. DeMille Madam Satan címû filmjére, szinte a vége fõcím után derül ki) pont az az eset, amikor a sok kicsi nem megy sokra. Számtalan motiváció indul, hogy aztán mihamarabb feledésbe merüljön, egészen kiváló jeleneteket látunk szemet gyönyörködtetõ képi világgal a fõhõs felejthetetlen testközelijeivel extatikus szeretkezések, illetve tengeri fürdõzések közepette, izgalmasak a szereplõk és a végén… néma csend. A Madame Sata figyelemreméltó epizódok füzére, amelyekbõl egy tévedés folytán mégsem lett film. 

Kis Anna

| vissza az elejére |



félelem.com
FearDotCom – amerikai-német-luxemburgi, 2002. Rendezte: William Malone. Írta: Josephine Coyle. Kép: Christian Sebaldt. Zene: Nicholas Pike. Szereplõk: Stephen Dorff (Mike Reilly), Natascha McElhone (Terry Huston), Stephen Rea (Alistiar Prattel), Jeffrey Combs (Styles). Gyártó: ApolloMedia / Carousel / Franchise Pictures / Milargo Films / Luxembourg Film Fund. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 101 perc.

Már várható volt, hogy a filmiparban, s azon belül is a thriller vagy a horror mûfajában is megszületik az internet világát behálózó, monitorfüggõ és reggel véreres szemekkel ébredõ felhasználókat érintõ kultuszfilm-gyanús produkció. A félelem.com a “death sales” – mondjuk: a halál jó üzlet – alapigazságára (?) épül: egy sorozatgyilkos élõben, egy honlapon keresztül kínálja portékáját; kamerák elõtt kínozza halálra áldozatait. A show alatt az “ennyien látogatták eddig honlapunkat” alatti számláló ekkor gyorsan pörög, a valóságtól már régen elszakadt (l)userek érdeklõdve dõlnek hátra foteljukban a monitorra szegezett vörös szemû nyuszis tekintettel.
A filmet jegyzõ William Malone hamar közel került a horror mûfajához: tizenkilenc évesen horror-maszkokat készített, majd Scared of Death címû munkájával nem zsebelt be Oscarokat, három évvel késõbb pedig már Klaus Kinskit rendezhette Creature címû filmjében. Az elkövetkezõ években számos népszerû tévéfilmet, illetve sorozatot forgatott, Hollywoodba William Castle klasszikusának feldolgozásával, a Ház a Kísértet-hegyen címû horrorral tért vissza 1999-ben. A félelem.com-mal sem hazudtolja meg önmagát: van itt vér, verejték, könnyek. Nemcsak a sorozatgyilkos áldozatai, hanem a honlapját megtekintõk is veszélybe kerülnek: negyvennyolc órán belül halál vár rájuk, mialatt legbensõbb félelmeik kísértik õket. A történetben itt-ott akadnak logikai bukfencek, a helyszínek a lelkileg kiürült internet-függõk belsõ világát mutatják. A film vizuális effektjei, egyes részei egy-egy jobban sikerült flash-animációra emlékeztethetnek, de a Marilyn Manson zenéjéhez készült, Sigismondi-klipek is eszünkbe juthatnak. Ezekért érdemes megnézni a filmet. A biztonság kedvéért azonban senki ne látogassa meg azt a bizonyos honlapot. Az óra ketyeg…

Nedbál Miklós

| vissza az elejére |



A szellemhajó
The Ghost Ship – amerikai, 2002. Rendezte: Steve Beck. Írta: John Pogue és Mark Hanlon. Kép: Gale Tattersall. Zene: John Frizzell. Szereplõk: Julianna Marguiles (Maureen), Ron Eldard (Dodge), Desmond Harrington (Jack), Isaiah Washington (Greer), Gabriel Byrne (Murphy). Gyártó: Warner Bros / Dark Castle. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 91 perc.

A nyolcadik utas: a hal áll. Elnézést a kissé idétlen poénért, de muszáj volt megejtenem Steve Beck „óceános” filmjével kapcsolatban, mivel annyira gátlástalanul merít motívumokat több neves, „(ûr)hajót, magányos bolygót, tenger mélyét felfedezõ” horrorfilmbõl, köztük a Ridley Scott klasszikusból is.
A címszereplõ az Antonio Graza nevû hatalmas óceánjáró luxushajó, amelyen 1962-ben egy rejtélyes gyilkos rendkívül látványos és kegyetlen módon (némileg a Kockára és a Kaptárra emlékeztetõ „testdarabolós” módszerrel) lemészárolja az utasokat és a legénységet. A Graza ezután teljesen eltûnik, csak évekkel késõbb ered nyomába egy fiatal kanadai pilóta, Jack Ferriman (Desmond Harrington), aki az esetleges zsákmány reményében megbíz egy elhagyatott hajók mentésével foglalkozó kapitányt, Sean Murphy-t (Gabriel Byrne) és legénységét, hogy kutassák fel az óceánjárót. Murphy-ék Ferrimannal együtt fel is kerekednek és rá is lelnek a Grazára, a címben szereplõ összes szellemmel egyetemben.
A film innentõl a jól bejáratott sablonok útját járja, úgyhogy a mûfajban járatos nézõ maximum azzal fogja magát szórakoztatni, hogy jó elõre kitalálja, ki lesz a következõ áldozat és ki a hunyó ebben a kiszámítható kísértethistóriában. Sajnos ezen felül a Szellemhajó még csak képileg sem olyan eredeti, mint például az amúgy szintén elég közepes 13 szellem: ott legalább tényleg a frász tört ránk a jól kidolgozott élõhalott lelkektõl, itt viszont pár szellemvasút-szintû aszott hullán túl nem kap többet a nézõ a pénzéért. Úgy tûnik, az utóbbi évek kísértetfilmjeit mind átok kísérti: Az átok, a Ház a kísértethegyen és a 13 szellem után a Szellemhajó is beállt az elpuskázott lehetõségek sorába. 

Herpai Gergely

| vissza az elejére |



Még egy kis pánik
Analyze That – amerikai, 2002. Rendezte: Harold Ramis. Írta: Peter Steinfeld, Harold Ramis, Peter Tolan. Kép: Ellen Kuras. Zene: David Holmes. Szereplõk: Robert De Niro (Paul Vitti), Billy Crystal (Ben Sobel), Lisa Kudrow (Laura MacNamara), Joe Viterelli (Jelly), Cathy Moriarty-Gentile (Patty LoPresti). Gyártó: Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 95 perc.

Az altáji-alpári vígjátékok dömpingjének korában igazán örvendetes, hogy akad néhány régi vágású szakember, aki megpróbál szemben úszni az árral, és fittyet hányva az ízlésterroristákra, kizárólag klasszicizáló stílû produkciókban gondolkozik. A két évtizede precíz hollywoodi kismesterként számon tartott Harold Ramis a kilencvenes évek elsõ felében kelt munkáival (Idétlen idõkig; Közös többszörös) bebizonyította, hogy a komédiák frontján nem csupán a gusztustalankodásnak van piaca, és szép eredmények érhetõek el a hagyományosabb vonalvezetésû mûvekkel is. Hogy mennyire jelentõs eredmények, azt a három éve készült Csak egy kis pánik igazolta a legegyértelmûbben: a pánikbetegségben szenvedõ maffiózó és az õt kúráló pszichiáter közötti kapcsolatról fanyar humorú jelenetek sorában beszámoló film a gyártó cég, továbbá a rendezõ és színészek – köztük De Niro – pályafutásának legnagyobb anyagi sikerét jelentette.
Sajnálatos, hogy Ramis mostanra mintha kezdene kifogyni az ötletekbõl, legalábbis ezt jelzi, hogy remake-et készít (A bájkeverõ), illetve folytatásba fog (Még egy kis pánik). Pedig az elmegyenge gengszter és a finomkodó pszichiáter újabb kalandjait terítõ mese az expozícióban igen sokat ígér: a meglehetõst kimódolt konfliktus – miszerint a hatóság az orvos lakásában helyezi el a beteget – ellenére a film az elsõ félórában nemhogy tartja a korábbi epizód színvonalát, de némiképp felül is üti azt. A parádés kezdés után azonban a Még egy kis pánikot is eléri a sorozatfilmek örök nyavalyája, az önismétlés kényszere, és a produkció innentõl szimpla sitcommá satnyul. Az alkotók kifogynak a szuszból, a hároméves rákészülés a projektre csupán félórára elegendõ ötletet szült – mindezzel együtt azonban nem kétséges, hogy a film még ebben a formájában is több invenciót tartalmaz, mint a kortárs fõsodorbeli komédiák java.

Pápai Zsolt


| vissza az elejére |



Két hét múlva örökké
Two Weeks Notice – amerikai, 2002. Írta és rendezte: Marc Lawrence. Kép: Kovács László. Zene: John Powell. Szereplõk: Sandra Bullock (Lucy), Hugh Grant (George), David Haig (Howard), Alicia Witt (June), Dana Ivey (Ruth). Gyártó: Castle Rock / Fortis Film / Village Roadshow. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 101 perc.

Sandra Bullock legújabb mozijában folytatja azt a rajongói számára nem éppen üdvözítõ átalakulását, amit utóbbi filmjeiben elkezdett: a Beépített szépség fésületlen, nagyokat böffentõ rendõrlánya és a Kísérleti gyilkosság elmacsósodó detektívje után most itt a legújabb csapás, a Két hét múlva örökké ügyvédnõje. Sajnos a Bullock-mûhelybõl kikerülõ legfrissebb romkom sem kerülhette a rettegett tinivígjátékok hatását: míg az elõzõ filmekben kisebb arányban volt jelen az alpári humor, ebben a moziban Bullock kisasszony, Hollywood legvágyottabb szinglije közel tíz perces jelenetben adózik egy chilli által okozott hasmenésnek, kezdve az elsõ görcsöktõl egészen a megkönnyebbülésig. 
A romantikus komédia, mely egy munkakapcsolatból átforduló barátság, majd egy barátságból átforduló szerelem történetét hivatott elmesélni ilyen fordulatos eseménysorokból, mondhatnók életképekbõl épül fel. Bullock egy harcos-karcos ügyvédnõ szerepében védi a természetet, a lebontás elõtt álló házakat, kiáll az elnyomottak jogaiért, életét a tiltakozások és demonstrációk töltik ki, míg egy szép napon megismerkedik a város legmenõbb telekspekulánsával (Hugh Grant), aki – hogy ne érje szó a ház elejét – alkalmazza a Greenpeace-aktivistát; kettõjük alakuló kapcsolatát meséli el a film több évet átfogva.
A „milyen házat építsünk és hova” kérdése mellett, a konfliktus forrásaként a „lebontsuk-e kultúrotthont Long Islanden” problémája is felmerül, sõt idõvel még egy konkurens (ügyvéd)nõ is betoppan a párocska életébe, arra ösztökélve Bullockot, hogy egy jelenet erejéig megváljon elõnytelen ruhatára darabjaitól, végre megfésülködjön, és megmutassa, milyen szép is tud lenni, ha akar. Csakhogy valamilyen rejtélyes okból kifolyólag újabban nem akar. Nem akarásnak, meg mint tudjuk, nyögés a vége. 

Hungler Tímea

| vissza az elejére |



Beavatás
The Recruit – amerikai, 2003. Rendezte: Roger Donaldson. Forgatókönyvíró: Kurt Wimmer, Mitch Glazer, Roger Towne. Kép: Stuart Dryburgh. Zene: Klaus Badelt. Szereplõk: Al Pacino (Walter Burke), Colin Farrell (James Clayton), Bridget Moynahan (Layla Moore), Gabriel Macht (Zach). Gyártó: Disney. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 115 perc.

Alaposan be vagyunk avatva. Hogy hogyan fest egy bírósági tárgyalóterem Kansasben, egy rendõrõrs Friscóban vagy egy nonstop „deli” New Yorkban, nevetségesen könnyû feladványnak tûnik. Elvégre nem ma kezdtük a moziba járást. Hasonlóképpen vagyunk a nemzet biztonságát szolgáló és szavatoló intézményekkel. FBI? Büfé a lépcsõfordulóban jobbra. CIA? Adminisztráció az alagsorban balra, harmadik ajtó. Tele van a fejünk hollywoodi alaprajzokkal és szabásmintákkal. Hogyan fest egy hús-vér kém? – semmi perc alatt vágjuk azt is: természetesen, mint egy cipõ nagykereskedõ Denverbõl. Magabiztos, gyûrötten is elegáns, tekintete átható, mint a röntgensugár. Pofára pedig kiköpött Pacino. Folyik a beszervezési hajcihõ, az Ügynökségnek friss húsra fáj a foga. A vén csataló csalhatatlan érzékkel szúrja ki a tökéletes alapanyagot: fiatal, borostás, apahiányos és öntörvényû. Kiköpött Colin Farrell. Az öreg atyáskodva csábít, a halacska ráharap a csalira. Indulhat a drill és a kiképzés. Mire szerencsétlen Colin rájön, hogy valójában nem kémmé képezték, hanem balekká fokozták le, természetesen már rég késõ. Mire rájössz, hogy már megint a kelleténél egy kicsit hülyébbnek nézett a Herr Direktor és az õ szcenaristája, már ugyancsak késõ. De makacsul élvezünk, csak azért is! Van mit: hangsúlyozottan autentikus környezetben (érdekes) alaposan instruált színészek (kellemes) járják az unásig ismert táncot (tûrhetõ). Van, aki rutinból (Pacino) csinálja, van, aki meggyõzõdésbõl és erõbedobással (Farrell). Átlagolva kielégítõ az eredmény. Tudod jól, egy ponton túl mindenki gyanús lesz, és az sem újdonság, hogy ez az egész egy leheletnyit sem számít. Szórakozol és felejtesz – nincs ebben az égvilágon semmi rossz.

Köves Gábor

| vissza az elejére |



Kiskakukk
Kukushka – orosz-finn, 2002. Írta és rendezte: Alexander Rogozskin. Kép: Andrej Zsegalov. Zene: Dmitrij Pavlov. Szereplõk: Anni-Christina Juuso (Anni), Ville Haapasalo (Ville), Viktor Bicskov (Kartuzov). Gyártó: CTB Film. Forgalmazó: Mokép. Feliratos. 99 perc.

A háború borzasztó dolog, és az benne a legszörnyûbb, hogy minduntalan belekeverednek rendes, egyszerû emberek is. Mint például az a derék finn orvlövész, akit a cudar németek odaláncolnak egy sziklához. Õszintén szólva hõsünk csak annyiban tér el Prométheusztól, hogy ráadtak egy SS egyenruhát, illetve senki se marcangolja a máját, aminek az lehet az oka, hogy a világ tele van elõítéletekkel, miszerint a finnek isznak, mint az állat, s egy részeges disznónak pedig még a keselyû sem kér a bizonnyal puffadt májából.
Szerintem egyébként nagyon helyes, ha egy film harcol az elõítéletek ellen, mint ez, melyben az aktuális finn nagyon is rendes, sõt egyetemista: fejbõl idéz Dosztojevszkijt (a zenét is szereti, de ez nincs a filmben, a rádiója mindig az FM Dosztojevszkijre van állítva).
Olyan rendes csávó ez a finn orvlövész, hogy nála már csak egy lapp buckalakó asszonyka meg egy ruszki katonatiszt a rendesebb, mi meg reménykedhetünk: majd csak átaranyoskodják a nehéz napokat édeshármasban. Szó, ami szó intenzíven dolgoznak ezen a nekik rendelt bukolikában, de vajon sikerül-e?
Fesztiválfogyasztásra készült dolgozatunk eredetinek csak némi elfogultsággal nevezhetõ befejezése egy népszerû viccet idéz, amit én speciel egy német filmben hallottam. Doktor úr, valami van a heréimmel! Nem tudom, mi, de érzem, olyan nagyon ott vannak. Lézeres vizsgálat, manuális vizsgálat, átvilágítás. Nézze, ilyennel én még nem találkoztam a prakszisomban! Minden vizsgálat azt mutatja, hogy az egyik heréje fából, a másik fémbõl van, de ez lehetetlen, ilyet nem ismer az orvostudomány. Mondja, van magának gyereke? Hogyne, doktor úr! Két fiam: Pinocchio és Terminátor.

Turcsányi Sándor

| vissza az elejére |


http://www.filmvilag.hu