Ifj. Szergej Bodrov
A kaukázusi fogoly
Alekszandr Trosin
Az orosz James Dean… Az apja nyomdokaiba lépő,
harmincéves színész-rendező második filmjének előkészítésekor stábjával
együtt gleccserbaleset áldozata lett.
|
Csodák nincsenek, pedig olyan jó volna hinni bennük. Még azután is,
hogy Szergej Bodrov apja beismerte, nincs remény; még akkor is, amikor
közölték, az az átkozott gleccser egy egész évtizeden át olvadni fog. A
reménnyel együtt a jégárban még tucatnyi ember veszett oda, legtöbben ugyanolyan
fiatalok, amilyen ő volt. Az operatőr, az asszisztensek, sminkesek, hangtechnikusok,
világosítók, öltöztetők… Egy egész forgatócsoport. Az ő nevüket csak most
tudtuk meg – Szergej Bodrovot azonban személyesen ismerte az egész ország.
Azt mondják, id. Szergej Bodrov, a forgatókönyvíró és rendező nem szánt
színészjövőt a fiának, ezért nyugodtan keresztelhette el Szergejnek. Az
ifj. Bodrov a Lomonoszov Egyetem történelem fakultásának művészettörténeti
szakára járt, majd ugyanott az aspirantúrára. Később iskolában tanított,
aztán a moszkvai cukorkagyárban dolgozott, közben volt vízimentő Olaszországban,
majd újságíróskodott. 1998-ban az egyetem művészettörténeti szakán megvédte
kandidátusi disszertációját Építészet a reneszánsz velencei festészetében
címmel.
Nemrég még látni lehetett, amint az előadások helyett a kopott hallban
sörözget – aztán tessék: engedve a csábításnak, hogy kipróbálja a fiát
a moziban, az apa rábízta a főszerepet a Kaukázusi fogolyban. Ha tudta
volna, hogy ez a cím profetikus lesz…
ifj. Bodrov úgy játszotta el Ványa Zsilint, az újonc katonát, ahogy
kevés hivatásos színész lett volna képes rá. Technika nélkül, csupán intuícióból.
A nyugati kritikusok azt írták, mindig érdekes őt figyelni – ahogy néz,
ahogy oldalra hajtja a fejét, ahogy mosolyog. A nagyhírű Oleg Menysikov
mellette más típusú, meglehet, szebb film hősének tűnt. Azok a beállítások,
amelyekben a kettős feltűnt, menthetetlenül kettéváltak. Nem hiába kapta
meg Szocsiban a legjobb férfi főszereplő díját a profi mellett az újonc
színész is.
A Kaukázusi fogoly után Bodrov a filmművészet foglya lett. Megőrizte
szokatlan, a hivatásosokat annyira zavaró, lassított színészi stílusát,
könnyedén elintézve a kritikákat: „A szerep nem szakma, hanem cselekedet,
amit te csinálsz.” Ifj. Szergej Bodrov főszerepe Alekszej Balabanov Fivér
című filmjében is pontosan ilyen cselekedet volt. A rendezővel együtt azt
igyekeztek bebizonyítani, hogy Oroszországban a film több, mint egyszerű
mozi. A filmnek nemzeti archetípusokat kell magába foglalnia – pontosan
úgy, mint a népmeséknek. Egyetlen szempillantás alatt megalkották az új
nemzeti hőst. Az utolsót – amely egyáltalán nem hasonlít az előzőkre.
A Kaukázusi fogollyal ellentétben az új filmet egyáltalán nem fogadta
a kritika olyan egyértelmű lelkesedéssel. A legtöbben Danyiil megjelenését
nyílt kihívásként értékelték. Mindketten megkapták érte a magukét: a rendezőt
ultrareakciósnak bélyegezték, s jutott belőle a főszereplőnek is. Hát,
ilyen egy vidéki kamasz? Hiszen a homlokára van írva a jó fővárosi nevelés!
És ami igaz, az igaz: rá van írva. Más kérdés, hogy a mese szerint a hős,
amikor a távoli vidékről bekerül a nagyvárosba, fiatal életének viharos
szakaszát éli meg, a végén pedig már más emberként hagyja el a várost.
Bodrov, ha tetszik, éppen ezt a változást nem játszotta el a Fivérben.
Szocsiban mindazonáltal másodszor is megkapta a legjobb színésznek járó
díjat.
A Fivér az 1997-es bemutató után azonnal kultuszfilm lett. Hőse részben
a regéből, részben a westernből tört rá a világra, varázsolt el a maga
őszinteségével és naiv cinizmusával. Danyila Bagrov valóban “korunk hőse”
– “kék madár” az égen, amelyet minden rendező szeretne elkapni. Ha Nyikita
Mihalkov a saját, XIX. századi orosz hősét keresve vásári legendát forgatott
(Szibériai borbély), akkor Balabanov pont fordítva járt el: az epikus hőst
vitte át a posztszovjet valóságba, aminek egy új-orosz western-eastern
lett az eredménye. Neki lett igaza. Danyila pont akkor jelent meg, amikor
hihetetlenül nagy szükség támadt az új hősre; amikor a kollektív emlékezetből
már kihullottak az acélos tekintetű komszomolisták, a Tarkovszkij és Jankovszkij
által teremtett gondolkodók és a peresztrojkás kis Verák. Bodrov hőse egyikre
sem hasonlított. Egybe gyúrta Robin Hood önzetlen naivitását és az utcai
“védelmezők” pragmatizmusát, s megkapta az eredeti tőkefelhalmozódás Don
Quijote-figuráját.
Mialatt a kritikusok dühöngtek, a nézők meghozták a maguk ítéletét.
Danyila amolyan Stirlitzre vagy Szuhov elvtársra hajazó hős (az oroszok
kedvence a Hárem a sivatagban című filmből), igazi népi alakká változott.
S egyáltalán nem a szakszerű reklám miatt, mindössze eljött az ideje –
az új orosz valóság belépett a mítoszteremtés stádiumába. Amikor a Fivér
és a Fivér II. (amelyben Danyila a rendezői gondolat gyorsaságával átkerült
a Nyevszkijről a Broadway-ra) telt házakat vonzott, az utcai reklámhordozókon,
a metróra ragasztott röpcédulákon ilyeneket lehetett olvasni: “Putyin –
az elnökünk, Pliszeckaja – a nemzeti kincsünk, Danyila – a fivérünk.”
Danyilában valóban felismerték magukat a gyerekek. Az amerikaiak az
ilyenekről mondják: “a fiú szomszédból”, “éppen olyan cucca van”, ugyanúgy
döglik a Nautilus rock-bandáért, s a megszokott, megnyúlt gallérú szvetterében
jár. Megjelenése után a közönségben tudatosult, hogy a filmhős nem feltétlenül
ködös és rejtélyes figura, nemcsak csillogó glamúrban élhet, hanem lehet
köznapian egyszerű és elérhető is. Így vált Szergej Bodrov “egy nemzedék
arcává”, a századvég hősévé, még ha ő maga határozottan elutasította is
az ilyen meghatározásokat. Ám az ő egyetértésére már nem volt szükség –
más választása egyszerűen nem maradt.
A Fivér után Szergej a Streengele-ben játszotta a botrányokra vadászó
videókamerás embert. De szimatolót játszani – nem Bodrov zsánere. Az ő
valódi karaktere egyénes személyiség, vagy miként a kritika mondta: organikus.
Aligha tudja a világot egy kamera szemével nézni. A francia Régis Wargnier
Kelet-Nyugat című filmjében magával Catherine Deneuve-vel várt Szergejre
néhány jelenet. Bodrov azonban, akárcsak korábban, most sem érezte magát
színésznek. “Mindenütt és mindig azt mondom: nem vagyok színész. Erre ők:
dehogyis, maga igazi színész! Mire én: a színész – az egészen más dolog.”
Ahhoz, amit Szergej a jelenetben tett, tényleg nem volt szükség kifinomult
mesterségre. Valami más kellett hozzá – hit, hogy amit csinál, az az egyetlen
valóság. S az új balabanovi Fivérben a kritikusok bosszantására, akik szerették
őt emlékeztetni az olasz reneszánsz festészetnek szentelt egyetemi disszertációjára,
megint “saját magát” játszotta. Ő maga azonban nem érzett kontrasztot,
nyugodtan lépett át egyik világból a másikba, mondván: “Tizianóhoz a viszonyom
semmiben sem különbözik attól a hőstől, akit játszom.” Máskor így jellemezte
a szerephez való viszonyát: “az erő nem a pénzben, hanem az igazságban
van”, “az orosz nem küldi csatába az övéit”.
Rendkívül fontos Szergej Bodrov megjelenése Medvegyev kapitány szerepében
Balabanov Háború című új filmjében. A súlyos sebesülésétől megbénult tiszt
ezúttal hasonló fajta karakter, mint Menysikové a Kaukázusi fogolyban.
Arra tanítja a fiatal kiskatonákat, mi a háború. Mintává, az “igazi férfi”
jelképévé válik a szemükben, aki a végén, mint a mesében, megmenti a csapdába
esett katonákat. A rendkívüli lelkierő elegendő számára ahhoz, hogy belezúgjanak
a nők, vagy éppen segítségül hívja a távoli helikoptereket.
Utolsó színészi munkájában, az ismét apjával forgatott Medvecsókban
(a film szerepelt a velencei versenyprogramban, az orosz mozikban nemrég
jelent meg) Bodrov váratlanul átváltozó csodalényként mutatkozott be: medve-ember,
akibe szerelmes lesz a fiatal cirkuszi artistanő. Érdekes, hogy a medvemaszkot,
amelybe valamikor a szovjet korszak egyik főhőse, Alekszandr Abdulov bújt
bele (Hétköznapi csoda), szintén Szergej Bodrov örökölte.
Kevés filmben játszott: a két Fivér, Kelet-Nyugat, Streengele, Háború,
Medvecsók… Nemzedékének ez mégis sokáig elég lesz.
Szergejnek még megadatott, hogy kipróbálja magát rendezőként is. A
Nővérek a detektívdráma és a road-movie keveréke, amely végül családi moziba
fordult át. A filmben egyszerű emberi érzelmek uralkodnak; a nehéz gyerekkorhoz
csak háttérnek kellett az ügyeletes banditaháború. A forgatókönyv megírása
két hétbe tellett, a forgatáshoz hat hónapra volt szükség. A Nővérek 2001
legjobb első filmjének díját nyerte el. Bodrov is elégedett volt vele:
“megcsináltam, amit akartam”.
A következő lépés Az összekötő forgatókönyve volt. A film hegyi forgatást
igényelt, s Bodrov stábja elutazott Észak-Oszétiába. Csak az első “vonásokat”
volt idejük megrajzolni készülő filmjükhöz. Aztán jött a gleccser…
Azt mondják, megmaradtak Az összekötő próbafelvételei. Azé a filmé,
amelyet már soha nem fejez be senki. Szergej volt a forgatókönyv írója,
a rendező, s az egyik főszerepet is ő játszotta volna. Csak két napot dolgozhattak.
Hány tekercs film ez? Azok szerint, akik ismerték őt, Szergej Bodrovban
lenyűgöző volt a lelkiismeretesség, a tudatos akaraterő, amely mindig biztosan
vezette őt, hogy élete helyesen irányba haladjon, hazugság és elnagyoltság
nélkül. Nem volt benne felelőtlenség. A harminc évével gyakorta gondolt
az öregségre, a halálra. “Napról napra jobban izgat az elmúlás. Az idő
egyike azon dolgoknak, amelyet nincs hatalmunk befolyásolni. Egy dolgot
tehetünk: teljesen kitölteni a napjainkat, megnyújtani őket. Egyetlen eszközünk
van erre – a szeretet és a figyelem a minket körülvevők iránt. Mint a gyereknél.
Számára nagyon hosszú egy nap. Talál egy levelet, nézegeti fél órát, és
az egész világ feltárul a szeme előtt. Az embereket is lehet nézni, nem
pusztán a leveleket. Dolgozni, írni, forgatni kell, amennyit csak lehet.
A legnagyobb feladat: meghosszabbítani az életet, a napot, az időt.”
|