A szörnyek keringője
Monster’s Ball – amerikai, 2001. Rendezte: Marc Forster. Írta: Milo
Addica és Will Rokos. Kép: Roberto Schaefer. Zene: Asche and Spencer. Szereplők:
Billy Bob Thornton (Hank), Halle Berry (Leticía), Heath Ledger (Sonny),
Peter Boyle (Buck). Gyártó: Lion’s Gate Films / Lee Daniels Production.
Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 111 perc.
A középkori Európában elterjedt szokásnak számított a halálraítélt bűnöző
bőséges utolsó lakomája, ahol elítélt és ítéletvégrehajtó egy asztalnál
ettek-ittak, mielőtt megtették volna közös útjukat a kivégzőhelyig. Másnap
a hóhért munkája elvégzése után bíróság elé állították, jelképesen halálra
ítélték, majd megkegyelmeztek neki – a törvényes gyilkosság terhe azonban
örök életére a végrehajtó lelkén száradt, mestersége ezért is öröklődött
századokon át apáról-fiúra. Az USA déli államaiban nemcsak a halálbüntetés
középkori hagyományát őrzik mai napig féltő gonddal, de egyes járulékos
tradícióit is: bár a szörnyeteg lakomája szikár utolsó vacsorává szürkült,
a hóhér mesterség például továbbra is családban marad. A svájci származású
Marc Forster második nagyjátékfilmjének hőse egy ilyen déli família, három
kivégző-nemzedék él egy fedél alatt, a feleségek sorra kidőltek mellőlük,
csupán a napi rutin és a kölcsönös megvetés tartja össze őket. Aztán egy
színesbőrű gyilkos rutinlikvidálása egy aprócska incidenssel végzetes láncreakciót
indít el fiú, apa és nagyapa instabil kapcsolatában: előtörnek a lappangó
indulatok, halmozódnak a halálesetek, míg végül a szomorú fekete özvegy
egyikük számára elhozza a megváltás esélyét.
Okulva a legutóbbi hollywoodi film példáján, amely hóhér-főhőssel próbált
helyes aranyszobrocskákat szerezni magának, a Szörnyek keringőjének rövid
szüzséje sem ígér többet friss Oscar-drámánál, ezúttal Tom Hanks helyett
redneck minimálverzójával, Billy Bob Thortonnal a popcorn mellé. Forster
filmje azonban a várakozásokhoz képest kellemes meglepetés. Bár a rendező
némiképp egészségtelenül vonzódik a tragikus gyermekhalálokhoz (miként
ez előző filmjéből, az újszülött fiát elvesztő szerelmespárról szóló Everything
Put Togetherből is kiderült) és az Addica–Rokos színészpáros forgatókönyvén
is erősen érződik az O’Neill és Tennessee Williams-drámaiskola káros befolyása,
a visszafogott kivitelezés végig megóvja a filmet a hatásvadászat halálos
bűnétől. Forster szolid távolságtartással dokumentálja az egyre halmozódó
katartikus fordulatokat, szereplői egy óvatlan gesztussal sem árulnak el
többet a szükséges minimumnál – de talán épp ez a visszafogottság válik
a film megrendítő csattanójára kissé mesterkélté. A film leszedált érzelemkitörései
– legyen szó hirtelen kirobbanó szeretkezési jelenetről vagy revelatív
erejű ráeszmélésről – kitűnő alkalmat adnak a tehetséges színészgárdának
az önmérséklet és empátia megcsillantására, de eltávolítanak a kiszemelt
karakterektől: attól a leamortizált vidéki rögvalóságtól, ahol ezek az
emberek felnőnek és megdöglenek. Letisztult amerikai tragédia szemtanúja
a néző egy olyan világban, amely még a svájci Alpokból nézve sem tűnhet
túl hiteles színhelynek.
Varró Attila
Az arany markában
Heist – amerikai, 2001. Írta és rendezte: David Mamet. Kép: Robert
Elswit. Zene: Theodore Shapiro. Szereplők: Gene Hackman (Joe), Danny DeVito
(Bergman), Sam Rockwell (Jimmy), Rebecca Pidgeon (Fran), Delroy Lindo (Bobby).
Gyártó: Morgan Creek / Intelible Pictures / Franchise Pictures. Forgalmazó:
Best Hollywood. Feliratos. 107 perc.
Elmondhatatlan az öröm, amit Mamet rablóbandájának múlt századi módszerei
láttán érez az ember. Sehol egy laptop, egy orrkarikás netkalóz, helyettük
álruhák, stopperóra és összevillanó pillantások képezik az eszköztár gerincét.
Mint a régi szép időkben.
Egy remekül vágott ékszerbolti akcióval indul a mozi. Melville filmekben
látni ilyen pontosan időzített cselekvéssorokat: vadidegen szereplők teszik
a dolgukat látszólag ügyet sem vetve egymásra, mígnem egy adott jelre felkerülnek
a maszkok, összeáll a kép, kirajzolódik a szigorú koreográfia. A film a
későbbiekben is ezt a mozaikos szerkesztésmódot követi, az elsőre homályos
és összefüggéstelen történések a végső egészben kerülnek csak a helyükre.
A felállás a De Niro–Norton–Brando válogatott fémjelezte Szajréból
ismerős. Itt kevésbé flancos a kiszerelés, viszont csavarosabb a sztori:
az utolsó melóra készülő öregfiú, a forrófejű trónkövetelő és a nagyhatalmú
megbízó amúgy sem felhőtlen kapcsolatát a fiatal csődör felé kacsintgató
csinos feleség tovább bonyolítja. Az inkább drámáiról és forgatókönyveiről
híres Mamet a karakterekre koncentrál. Csakhogy a túlírt párbeszédek megbénítják
a színészeket. Hackman a Magánbeszélgetés titokzatos profiját most álmos
egykedvűséggel hozza, DeVito fele olyan kemény, mint a szövege, a fapofa
Pidgeonról pedig legfeljebb annyit érdemes megjegyezni, hogy civilben Mamet
felesége. A szándékolt képi eszköztelenség így már zavaróan hat, a nehézkes
szóvirágokkal terhelt minimál-realista megközelítés és a beígért fordulatok
helyett a kiszámítható végkifejlet felé a legrövidebb úton haladó történet
gondoskodik arról, hogy Az arany markában az évad meglepetésfilmje helyett
végül ne legyen több, mint a Szajré – második szereposztással.
Mamet annak idején első rendezésében a szintén puzzle jellegű és még
sokkal zombiszerűbb Játékos végzetben ügyesebben keverte a kártyáit, egy
piti csalást véres drámaként tudott tálalni, most viszont hosszan előkészített
reptéri aranyrablása annyira izgalmas csak, mint egy csokilopás a könyvtári
büféből.
Kovács Marcell
Nagy ember, kis szerelem
Büyük adam, kücük ask – török, 2000. Rendezte és írta: Handan Ipekçi.
Kép: Erdal Kahraman. Zene: Serdar Yalcin, Mazlum Cimen. Szereplők: Sükran
Güngör (Rifat Bey), Dilan Erçetin (Hejar). Gyártó: Yeni Yapim Film / Hyperion
S. A. / Tivoli-Filmprodukció. Forgalmazó: Tivoli-Filmprodukció a Budapest
Film közreműködésével. Szinkronizált. 120 perc.
Az elfojtott lelkiismeret, a polgárháborúval, terrorizmussal terhelt
kurd–török viszony kezd felszínre törni a török filmekben. Nem is olyan
rég Törökországban a kurd kérdés mint olyan hivatalosan nem létezett, ahogy
maga a kurd népcsoport sem, a „hegyi törökökre” és „terroristákra” korlátozódó
kommunikációhoz képest már mindenképpen üdítő előrelépésnek tűnt a török
filmhéten bemutatott Üvegszív is, ahol a film abszurditásának és humorának
fő eleme a tendenciózusan érthetetlennek, megbízhatatlannak, furának ábrázolt
kurd mentalitás.
Handan Ipekça török–görög–magyar koprodukcióban készült alkotása egy
öt év körüli árván maradt kurd kislány, Hejar, és az őt félig meddig kényszerből
befogadó, nyugalmazott bíró, a kissé nacionalista Rifat Bey kapcsolatán
keresztül próbálja újra felépíteni a régi filmes közhelyet, mi szerint
bizonyos szituációk előítéletei felülvizsgálatára késztethetnek még egy
amerikai neonáci suhancot is, nemhogy egy szívbeteg török öregembert.
Rifat Bey a közmegbecsülésnek örvendő nyugdíjasok mindennapjait éli,
amit egy, a szomszéd lakásban zajló, orosz túszmentést is megszégyenítő
rendőrségi akció forgat fel végérvényesen. A véres lövöldözést csodával
határosan túlélő bogárszemű, copfos kislány – mint Sára baba az iráni ellen-Barbie
– a Leon, a profi bakfisát idézően lép be az öregúr életébe. Az idős bíró
és a kislány közeledése érthetően nehezen indul, ezt az előítéleteken és
a dacon kívül kommunikációs problémák is akadályozzák – a kislány nem tud
törökül, Rifat Bey nem tud kurdul –, de mint az öregúr meglepődésére kiderül,
a régen ismert, szinte családtagnak számító bejárónő is kurd származású.
Mindez a nyelvi nehézségeket is megoldja idővel, ami egyel több ok arra,
hogy az öreg rádöbbenjen: a kurd is ember, s mindjárt másképp nézi a diyarbakiri
„terroristák” likvidálásáról szóló televíziós híradásokat. A kiszámítható
dramaturgiájú, néhol túlontúl érzelgős történet végén szinte nem is értjük
a kislány – az ő szemével nézve racionálisnak tűnő – döntését: a felbukkanó
nagybácsival halott édesanyját keresve visszatér a nyomorba az övéihez.
Bodolai László
Tanguy – Nyakunkon a kisfiúnk
Tanguy – francia, 2001. Rendezte: Étienne Chatiliez. Írta: Laurant
Chouchant és Étienne Chatiliez. Kép: Philippe Welt. Zene: Pascal Andreacchio.
Szereplők: Sabine Azéma (Edith), André Dussolier (Paul), Eric Berger (Tanguy),
Hélene Duc (Odile). Gyártó: TF1 / TPS / Téléma. Forgalmazó: Best Hollywood.
Feliratos. 108 perc.
Tanguy 28 éves vékonydongájú felnőtt csemete, aki bennragadt a családi
fészekben, halasztgatja a PhD-jét, és esze ágában sincs kiröpülni. A szerető
párizsi polgárszülők aggódva figyelik, hogy japánul, kínaiul beszélő, művelt
magzatuk mennyire nem áhítozik az önálló élet után. Mikor a fiú újabb másfél
évvel tolná ki az elválasztás határidejét, a szülők megrettennek, hogy
Tanguy a nagy szeretetben mellettük fog megőszülni, és úgy döntenek, akcióba
lépnek. Ha azért nem megy el, mert túl jó neki otthon, majd kiszekálják,
hátha így végre a saját pipaszár lábaira áll. Hiába azonban a ravasz trükkök
és cselek, Tanguy-t nem olyan könnyű elvadítani otthonról.
Franciás könnyedség, polgári problémák (amit némi fanyar szarkazmussal
nézhetünk innen, a 3-4 generációval megpakolt panel másfélszobákból), áttetsző
humor – bevált francia recept: némi frivolság, elegáns társadalmi skicc,
könnyed kacagás. Megy is minden szépen, olajozottan, gördül a vígjátéki
rutin, de egy óra elteltével azon kapjuk a filmet, hogy kifogyott saját
ötletéből, és mint a kilóra szüretelőknél, minden megy a présbe: ág, levél,
pók, katica, tartalékos poénok, logikátlan stílusváltás, hogy kiteljen
a mérték, jelen esetben a nagyjátékfilmnyi idő. Az alkotók aztán persze
– némi franciákhoz nem illő izzadsággal – valahogy mégiscsak elharcolják
magukat a happy endig, miközben kissé amerikásan a szánkba rágják: “Figyelem,
ez mostan egy modern generációs jelenség!” (Pedig fenét, Kosztolányi gyilkos
iróniájú Pacsirtája nem csupán arra példa, hogy a szülőkre száradt gyerek
kortalan probléma, de arra is, hogy mennyivel többet találhat az, aki tényleg
kíváncsi a témájára.)
Minden felszínességével együtt a Tanguy, ha nem is remekmű, finom,
visszafogott humorával üdítő színfolt a jelenleg uralkodó, gyalulatlan,
jobbára primer testfunkciókra redukált vígjátékok mellett.
Vaskó Péter
Szeretni bolondulásig
Á la folie… pas du tout – francia, 2002. Írta és rendezte: Laetitia
Colombani. Kép: Pierre Aim. Zene: Jerome Coullet. Szereplők: Audrey Tautou
(Angelique), Samuel Le Bihan (Loic), Isabelle Carré (Rachel), Clément Sibony
(David). Gyártó: TPS / TF1 / Cofimage 12. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 91
perc.
A hölgy kissé bogaras – valami ilyesféle filmünk kezdő hangütése, amely
a híres francia szabadalom, a vígjátékba oltott vitamininjekció ígéretét
kelti. Audrey Tautou (Amélie csodálatos élete) egészestés bambi-szemei
is ezt az irányt erősítik. A leányzó szíve darabokban, egyre csüggedtebben
szemez a telefonnal, ami – s ez igencsak valósághű részlet – csak nem akar
megcsörrenni. A gazember nem jelentkezik, de a kislány nem adja fel, fejjel
megy a falnak, elhatározásában szerelmesének várandós felesége sem zavarja.
Amikor a történetet az ostromlott fél szemszögéből kezdhetjük szemlélni,
akkor kell leesni a tantusznak, hogy a viszonzatlan románcocskának van
egy másik, valóságosabb és kellemetlenebb olvasata is. A bárányfelhős ábrándok
vihart kavarnak: ami az egyik oldalról nézve bohókás közeledési kísérletnek
tűnt, az a másikon egy ismeretlen egyre kellemetlenebbé váló zaklatását
jelenti. A szerelmi megszállottságról szólna a film, amikor a magány szülte
kétségbeesés átlépi a patológia határát. Érdekes, ha nem is a legeredetibb
képlet, melynek filmes formába öntése sajnos hibádzik. Az ifjú Polanski
vagy az éltesebb Chabrol nagyon értett hozzá, hogyan kell egy hétköznapinak
induló kamaradrámából pontos lélektani thrillert csinálni, rendezőnknek
azonban nem sikerült megtalálnia a megfelelő tónusokat az átmenet megteremtéséhez.
Egy emberélet kis híján végzetesen megbicsaklik, de még mindig mintha azt
a virágmintás vígjátékocskát látnánk, amit egy órával korábban ígértek
nekünk. Apró bosszúság, ez minden, harcos jókedvünkön nem ront, világfájdalmunkon
nem javít. Ennyi.
Köves Gábor
Szexuális mélyfúrások
Investigating Sex – amerikai, 2001. Rendezte: Alan Rudolph. Írta:
Jose Pierre könyvéből Alan Rudolph és Michael Henry Wilson. Kép: Florian
Ballhaus. Zene: Ulf Skogsberg. Szereplők: Joseph May (Roger), Neve Campbell
(Alice), Alan Cumming (Sevy), Robin Tunney (Zoe), Julie Delpy (Chloe),
Nick Nolte (Faldo), Delmot Mulroney (Edgar). Gyártó: Apollo Media / Gemini
/ Janus Film. Forgalmazó: Mokép. Szinkronizált. 102 perc.
Én minden további nélkül elhiszem bárkinek – ha mondja –, hogy 1929-ben
New Englandben nem történt semmi érdekes. Hogy valaki erről csinál egy
egész filmet, az lehet, hogy vitatható elszánás, de tulajdonképpen reményekre
jogosító, azt hihetnők: az alkotó valami mást akar, kort fösteni csak úgy,
esetleg a hangulat kedvéért. Alan Rudolf a fentiekkel szemben azt állítja,
hogy akkor és ott csuda érdekes dolgok estek: hanyatlott a gazdaság (na
jó, nem pont éppen ott, de ott is érzékelhetően). Vizsgáljuk hát az érzékelés
lehetőségeit. A nagy gazdasági válság akkor válik szemmel is tapinthatóvá,
amikor az addig gazdagnak mondott Nick Nolte – igaz határozottan ittas
állapotban – bemondja, hogy mostantól szegény. A szellem fölszárnyalását
levenni onnan lehet, hogy néhány feltűnően öltöztetett maszturbáns a szexről
osztja az észt, vagy egymásnak, vagy a nyilvánvalóan közönségnek szerződtetett
gyorsíró kisasszonynak. Én minden további nélkül elhiszem, hogy a kor vehemens
szürrealistáinak csupa érdektelen közhely jutott az eszébe a szexről, és
az is biztosnak tűnik, hogy mindezt nagy kedvvel közölték is, de a semmiből
ezúttal nem lesz semmi, ám ez nem téveszthet meg semmit. Egy menthetetlenül
unalmas, másik bolygón játszódó film tanúságai akkor sem lesznek axiómákká,
ha példaként nem feltétlenül egyedülállóak. Sőt, egy végeláthatatlan sorba
simán beilleszthetők. Azt hallottam, hogy New Englandben 1930-ban sem történt
semmi, de biztos vagyok benne, hogy most egy darabig senki nem hozza szóba
ezt moziban. Pedig mit lehessen tudni.
Turcsányi Sándor
A királynő nyakéke
The Affair of the Necklace – amerikai, 2002. Rendezte: Charles Shyer.
Írta: John Sweet. Kép: Ashley Rowe. Zene: David Newman. Szereplők: Hilary
Swank (Jeanne), Jonathan Pryce (Rohan bíboros), Simon Baker (Retoux), Joely
Richardson (Marie-Antoinette). Gyártó: Alcon Entertainment. Forgalmazó:
InterCom. Feliratos. 117 perc.
Amelynek a látszat ellenére semmi köze A három testőrhöz. Sajnos sok
minden máshoz sincs, amihez – a filmen átsejlő szándékok szerint – a rendező
szeretné, ha lenne. Közvetlenül a francia forradalmat megelőző időben,
jórészt Versailles nagyszabású díszletében zajlanak az igaz történeten
alapuló, kalandosnak, történelminek, festőinek szánt események. A középpontban
a nagy konspiráció áll, amelyet a – rendezői elképzelés szerint – ártatlan,
ugyanakkor bravúros főhősnőnk, Jeanne mozgat egy bíboros, egy szépfiú,
egy csalfa férj és egy vagyonokat érő nyakék bevonásával annak érdekében,
hogy visszaszerezze családja csúful elorzott nevét, becsületét és birtokát,
továbbá bosszút álljon a kényeskedő Marie Antoinette-en, amiért nem volt
hajlandó őt kérésével együtt azon nyomban barátnői kebelére ölelni. A Nagy
Konspiráció azonban összekuszálódik, a motiváció ide-oda tévelyeg, és hogy
végül is mi volna a film tényleges bonyodalma vagy bonyodalmas lényege,
lassanként ködbe vész, legalábbis azon nézők szemében, akik még bírták
szuflával és kivárták, míg ez a kétely felmerül. A cselszövés unalmas,
a zaftos anekdota történelmi fontossága érzékelhetetlen, a nagy érzelmi
jelenetek hidegen hagynak, az elbűvölő és ármányos főhősnő végül is nem
bűvöl el, inkább hülyeségeket csinál. A kidolgozatlan és súlyozatlan forgatókönyvet
csak súlyosbítja, hogy a főszereplő – a nemrégiben Oscar-díjat nyert Hilary
Swank – nem kevésbé tévedés, mint megírt szerepe: sem szépsége nem viszi
el a vállán a filmet, sem játéka nem emeli a nálánál jobb epizódszereplők
elé. Mindezek után A királynő nyakékét csakis azoknak merném jó szívvel
ajánlani, akikben olyan stílustörténeti rajongás munkál, hogy a 18. századi
bútorokban, ruhákban és frizurákban való gyönyörködésért cserébe 117 percnyi
dögunalmat is bátran vállalnak.
Kis Anna
Atomcsapda
K-19: The Widowmaker – amerikai, 2002. Rendezte: Katherine Bigelow.
Írta: Louise Nowra, Christopher Kyle. Kép: Jeff Cronenweth. Zene: Klaus
Badelt. Szereplők: Harrison Ford (Vosztrikov kapitány), Sam Spruell (Nyevszkij),
Liam Neeson (Polenyin), Peter Strebbings (Kursev). Gyártó: First Line Production
/ Intermedia / IMF. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 138 perc.
A tengeralattjárón játszódó háborús filmek sorát Wolfgang Petersen híres
munkája, A tengeralattjáró nyitotta, amely megteremtette a műfaj dramaturgiai
és vizuális alapjait. A K-19 nemcsak ezzel a filmmel mutat rokonságot,
hanem a Vadászat a Vörös Októberre című „történelmi” akciófilmmel is.
A K-19-es számú tengeralattjáró a Szovjetunió első nukleáris fegyvert
szállító lélekvesztője; 1961-ben azért bocsátják vízre, hogy katonai választ
adjanak az USA-nak. A hidegháború eszement fegyverkezési versenye kényszeríti
a felkészületlen legénységet egy fedélzetre az atombombával. Polenyin (Liam
Neeson) kapitány dolgát csak nehezíti, hogy Moszkvából új felettest rendelnek
a hajóra Vosztrikov (Harrison Ford) kapitány személyében. Polenyin embereivel
együtt kénytelen engedelmeskedni a magas politikai körökben forgó, kegyetlen
katonatiszt parancsainak, aki azonnal próbára teszi a legénység és a hajó
teherbírását. A hatvanas évek mára már kiábrándítóan elégtelen berendezései
sorra mondják fel a szolgálatot: jégtáblák között landolva elveszítik a
kapcsolatot a központtal, megsérül a tengeralattjáró páncélzata. A film
eddig a pontig csak a jól ismert panelek frissítéséből táplálkozik: minden
néző sejtheti előre, hogy valami történik majd a nukleáris kamrában is.
A katasztrófa elhárítása (a robbanás és a halálos radioaktív sugárzás megakadályozása)
azonban olyan drámai erővel jelenik meg a filmvásznon, ami kiemeli – persze
nem végérvényesen – a filmet az epigon-alkotások sorából. A szemünk láttára
lejátszódó mini-Csernobil éppen az esemény valóságossága miatt felkavaró,
a sugárzás azonnal romboló hatása pedig a félelem, a bezártság sokszor
látott ábrázolását helyezi új minőségbe. Klaus Badelt zenéje mentes az
illusztrativitástól, más tekintetben a film viszont szentimentális és okoskodó.
Nem beszélve arról, hogy a hollywoodi film még mindig csak egykori ellenségeivel
kritikus: mindez elképzelhetetlen volna egy amerikai tengeralattjárón.
Vidovszky György
Ütközéspont
Changing Lines – amerikai, 2002. Rendezte: Roger Michell. Írta:
Chap Taylor. Kép: Salvatore Totino. Zene: David Arnold. Szereplők: Ben
Affleck (Banek), Samuel L. Jackson (Doyle), Kim Staunton (Valerie), Tony
Collette (Michelle), Sydney Pollack (Stephen). Gyártó: Paramount Pictures.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 99 perc.
A megváltástörténeteket szomjúhozó mozilátogatók száma napjainkban egyre
gyarapszik, így nagy a keletje a nézők efféle igényeinek kielégítésére
összeturmixolt mozgókép-meséknek. Régóta tudott, hogy a nyugati társadalmakat
az önzés és a számítás férgei rágják, ezért jó látni olyan nemes lelkű
figurákat a vásznon, akik képesek eltaszajtani maguktól az ördög feléjük
nyújtott jobbját.
Az Ütközéspont két, a gonosz önérdek csábítására kezdetben fogékony,
idővel viszont immúnisnak bizonyuló ember története. New York City csúcsforgalmában
összekoccan két autó, az egyikben az ígéretes jövő előtt álló, agilis fiatal
ügyvéd igyekszik karrierje legfontosabb tárgyalására, a másikban a válása
után gyermekeiért harcba szálló, lobbanékony természetű középkorú férfi
siet a bíróságra. A véletlen incidens döntően megváltoztatja mindkettejük
életét, és az átélt kalandok a megtisztulás felé vezetik őket.
Már a Joel Schumacher Összeomlását idéző expozíció jelzi, hogy az Ütközéspont
szerkezete a véletlendramaturgiára épül, és ennek működtetése igen jól
megy az eddig leginkább a Sztárom a párom című komédiája révén ismert Roger
Michell direktornak. Más tekintetben viszont haloványan teljesít a rendező,
a film vizualitása és üzenete is közhelyszerű. Már-már irritáló nézni az
önmagából kifordult világ képét, amely a kurrens plánozási divatoknak megfelelően
kézikamerával vett villanásnyi vágóképek segítségével jelenik meg a vásznon,
ennél is zavaróbb azonban, hogy Michell oly vehemenciával sulykolja falvédőbölcsességeit
a néző fejébe, hogy az még hollywoodi produkciókban is párját ritkítja.
Nem túlságosan rétegzett gondolat, miszerint a megváltás felé vezető egyetlen
út az őszinte szembenézés önmagunkkal, továbbá az sem újszerű meglátás,
hogy az ügyvédek az emberi faj mutánsai; ez utóbbit már Swift is megírta.
Pápai Zsolt
Lilo és Stich – A csillagkutya
Lilo és Stich – amerikai, 2002. Írta és rendezte: Dean Deblois,
Chris Sanders. Zene: Alan Silvestri. Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 85 perc.
A „végy egy kutyát és egy gyereket” sikerreceptje átlátszó trükk már
ahhoz, hogy egy Walt Disney film csupán csak erre az elnyűtt alapötletre
épüljön föl. Így persze Lilo nem lehetett hétköznapi gyerek, csak egy egzotikus
hawaii kislány, kicsit árva, kicsit kiközösített és ettől persze nagyon
rossz. Stitch pedig nem lehetett egyszerű kutya, csak egy törvényellenes
intergalaktikus genetikai kísérlet torzszülöttje, amelynek szökési kísérlete
a Föld nevű primitív bolygón való landolással ért véget. Innentől a sztori
azonban már ismerős: a zabolázatlan kislány és a még zabolázatlanabb –
genetikailag eredetileg szupergyilkosnak programozott – „csillagkutya”
egy igazi harmadik típusú találkozás keretei között kölcsönösen megzabolázza
egymást. Mindennek kevéssé mélyenszántó eszmei hordaléka: a gonoszság csak
a magány és a kitaszítottság szülötte, szeretettel minden jóra fordítható
(beleértve a mégoly gondos genetikai manipulációkat is).
Bármennyire kiismerhető is a történet, a Lilo és Stitch azért megér
egy pillantást, hiszen ezúttal is felbukkannak a Disney-filmek jellegzetes,
a főhősöknél sokkal érdekfeszítőbb és humorosabb mellékszereplői, valamint
a már szintén jellegzetessé vált, felnőtteknek szóló poénok, s ott vannak
még az utóbbi idők sikerfilmjeire tett utalások is. A rajzok is lassan
változnak: végre már nem topmodell a felnőtt női szereplő, sőt kifejezetten
bumfordi – ahogy Lilo is az. Örvendetes ez a Barbi-korszak végét jelző
fordulat, arról nem beszélve, hogy ettől a filmnek sokkal egyénibb, sajátosabb
stílusa lesz (rejtélyes módon az alkotók mintha Gauguin tahiti festményeiből
merítenének ihletet). A magyar közönségnek pedig külön öröm, hogy a film
eleje egy hipermodern Star Wars-ba öntött Macskafogó-variációra emlékeztet,
és az a tény is megkönnyebbülést okoz, hogy végre akad egy Disney-film,
amelyben nem fakadnak minden áron dalra.
Kárpáti Ildikó
|