Bizarr románc
Pufajkások
Turcsányi Sándor
Groteszk rémdráma a tanyavilág peremén.
|
Ahogy elnézem, a magyar filmkészítők egy jelentősebb csoportozata kabátlopási
ügyekben érdeklődik. A metódust különösebb szentségtörés nélkül hasonlíthatjuk
a divathoz. Sőt, kijelenthetjük: ez a divat, kabátot csenni.
A divat persze - mint tudjuk - egy fenevad, és még ragályos is. Ha
eljutunk a kabátig, már nem is annyira a lopás ténye tetszik fontosnak
(pedig valójában dehogynem), hanem hogy aktuálisan épp milyenre érdemes
rámozdulni. Jelen - jó ideje tartó - korszakunk kétségtelen kedvence: a
vattakabát, miszerint pufajka. Meleg és időtálló. A félmúltban kutakodó
dolgokban is prímán helyettesíti a viharkabátot és lódent, de igazából
a jelenben bír kiteljesedni: öltöztet, mint egy drága ékszer. Nemcsak a
színészt, a szereplőt ruházza föl (például mint mankó a szerepformáláshoz),
de az egész filmet: mondanivalóval. A mondanivalóról pedig köztudott, nagyon
fontos valami, olyan, mint az ezüstnitrát, nem lesz mozi nélküle.
A képlet így tehát világos, aki nem gondol semmit, jobban teszi, ha
szerez magának egy vattakabátot. Csak be kell surranni valahová.
Zsigmond Dezső Bizarr románc című filmje valahol a tanyavilág peremén
(vagy a közepén, teljesen mindegy, inkább a peremén) játszódik, de játszódhatna
nyugodtan Londonban, Párizsban vagy Milánóban is, mert ezek mind a divat
fővárosai. Töltsön egy mozinyi időt a fashion tv-vel, rendben, csináltunk
már ennél vadabb dolgokat is, de miért az Uránia Nemzeti Filmszínházban?
Én tudom, miért! Szimpla névmágia az egész! Az Uránia csillagvizsgálótól
jöhet.
Zsigmond egy konkrét Christian Dior, csak a legkeresettebb csillagokkal
mutatja be kollekcióját. Szarvas József! Kovács Lajos! Csettintsetek ínyencek.
Én nem tudom, hogy nevezettek hány vattakabátos szerepet tudhatnak maguk
mögött, de azt tudja mindenki, hogy a mondott felsőruházati termék úgy
áll rajtuk, mintha öntötték volna, mint egykor Jávoron a frakk. De ne feledkezzünk
meg a névtelen csillagokról sem: szerintem ma már nincsen olyan statisztaszervező,
akinek a gépében ne lenne egy „culáger” nevű file. Igaz, mindegyik alatt
ugyanaz a tíz-tizenöt név olvasható; most eljöttek ők is a tanyavilágba.
De mi végre?
Csak. Mert forgatni jó, hogy tovább ne is menjünk.
Az a helyzet Szarvassal, hogy ő a falu bolondja, ami attól lesz valaki,
hogy szűkebb pátriárkájában a népek tudományos léptékben fogyasztanak alkoholtartalmú
pakura származékokat és disznók módjára fertelmeskednek, akivel csak bírnak.
Ez Szarvas legnagyobb baja is: véle már senki, még a baromfiudvar néhány
jobb érzésű lakója sem fertelmeskedne. De ő igen. Különösen akkor, ha jól
beivott. Ettől persze normális is lehetne, hisz’ ugyanígy működik a mozi
apraja-nagyja.
Deus ex machina: egy élelmes vállalkozó a közelben nagy számban állít
elő a falu boltosára megszólalásig (azt nem kell megvárni) hasonlító guminőket.
Lesz-e Szarvasnak guminője? Beleszeret-e? Problémák jelentős forrása lesz-e
a helyes baba? Csupa merőben fölösleges és érdektelen kérdés, még itt is.
De mi a lopás az egészben, ha minden csak hülyeség? Az empátia, és
ez már nemcsak Zsigmond problémája, de az egész szcénáé.
Hogy annyira, de annyira együttérző, annyira szeretetteli ezekkel a
nyomorult alsókutyákkal az egész Róna utca, hogy az már röhej. Kész röhej.
De inkább vérlázító.
Bizarr románc (Tanyasi Dekameron) - magyar, 2000. Rendezte: Zsigmond
Dezső. Írta: Zsigmond Dezső, Veér Károly, Dörner József, Balogh Géza. Kép:
Halász Gábor: Zene: Republic. Vágó: Koncz Gabriella. Hang: Kardos József.
Producer: Gojdár László. Szereplők: Szarvas József (Józsi), Kovács Lajos
(Lajos), Kiss Anikó (Boltostárs), Safranek Károly (Gyáros), Soós Edit (Nagymama),
Berki Antal (Nagypapa). Gyártó és forgalmazó: Go Film Kft. Támogató: Duna
TV, Mokép, MMK. 100 perc.
|