Megváltó szex
101 Rejkjavik
Pedálkirály
Kísérleti gyilkosság
A hűtlen
K-Pax
Narancsvidék
Katonák voltunk
A rettegés arénája
Wasabi
Megváltó szex
Sexo per Compasion – spanyol, 2000. Rendezte és írta: Laura Maná. Kép: Henner Hoffman. Zene: Francisco Gener. Szereplők: Elisabeth Margoni (Dolores), Álex Angulo (Pepe), Pilar Bardem (Panadera), Mariola Fuentes (Floren), José Sancho (Manolo), Juan Carlos Colombo (Cura). Gyártó: Resonancia / Sogedasa / Visual Grup. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 105 perc. Hiánypótló film. Derű, hit és szexualitás ritkán ötvöződik ilyen szerencsésen.
A Megváltó szex éppen akkor hozza vissza nekünk a bensőséges latinos derűt
és életörömet, amikor a laza, cool fuvarok vagy a naiv, végtelenségig kidekázott,
hiperkorrekt párostáncok láttán már épp elmenne a kedvünk az egész mozista
szex-beszédtől. Főleg, mióta Dunát lehetne rekeszteni a félidióta (vagy
tán egészen az) bugyimutogató, hormonhajtású tiniszex-filmekkel, valamint
Szép és Szépné, hollywoodi humándroidok kapcsolatát elrebegő épületes melodrámákkal.
Vaskó Péter
101 Rejkjavik 101 Reykjavík – izlandi, 2000. Rendezte és Hallgrimur Helgason regénye nyomán írta: Baltasar Kormakur. Kép: Peter Steuger. Zene: Damon Albarn, Einar Orn Benediktsson. Szereplők: Victoria Abril (Lola), Hilmir Snaer Gudnason (Hlynur), Hanna María Karldottir (Berglind), Baltasar Kormakur (Thröstur). Gyártó: 101 Limited / Icelandic Film Fund. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 90 perc. Ezt a nézhető, de könnyen feledhető „keserédes” izlandi vígjáték akkor
és ott jó, amikor nem látszik rajta, hogy íróasztalnál agyalták ki „merész”
fordulatait. Egy tengő-lengő harmincas fiú infantilis módon függ az édesanyjától.
Munkakerülő élete részint számítógépe előtt telik (de ott sem csinál semmit),
részint meg hozzá hasonló, csak durvább pasik társaságában förtelmesen
vidám kocsmák visítozó és adakozó természetű lányvendégeinek ágyában. Virradtalanul
sötét az alkoholban fürdő izlandi éjszaka, itt a városban még a hó sem
fehér… A fiatalok és idősek egyaránt keményen isznak, durva a humoruk,
sok bajuk van, de azért egész elviselhető fickók és nők (bár hősünk visszatérő
vágyálmában időnként halomra lövi ostoba rokonait). Ha egy rendezőnek eredeti
a tehetsége, ennyi igaz semmiség elég volna egy nagyon jó filmhez. Ha nincs
igazán eredeti tehetsége és emberábrázoló meg környezetrajzoló képessége,
akkor kreálni kell itt egy bizarr történetet. Tehát: a fiú megismerkedik
egy Izlandon élő tüzes spanyol tánctanárnővel, és egy éjszakára ágyba bújnak.
Kiderül, hogy a spanyol tánctanárnő leszbikus, ráadásul épp a fiú anyukájának
a barátnője és szerelme. Az egy éjszakás kalandból gyerek születik, a két
mama kijelenti, hogy a fiúnak semmi köze a gyerekhez, akit ők akarnak felnevelni,
és a fiút nem tekintik apának…
Bikácsy Gergely
| vissza az elejére | Pedálkirály
A Pedálkirály Ghilain Lambert történetét meséli el, aki kezdetben békésen
éldegél egy farmon édesanyjával és két bátyjával. Egyetlen álmot dédelget
csupán: biciklista, és persze bajnok szeretne lenni, ezért szorgosan edz,
míg egy nap a helyi csapat tagjaként végre versenyen is indulhat. Hamar
rá kell azonban jönnie, hogy ez nem egészen az, amiről álmodott. A színfalak
mögött ugyanis kemények a törvények: egy csapaton belül szinte feudális
viszonyok uralkodnak, minden szer, amitől teljesítményjavulás remélhető,
fokozott érdeklődésnek örvend, a kisebb-nagyobb „bundák” pedig mindennaposak.
Lambert-nek döntenie kell: hajlandó lesz-e a korszak bálványának, Eddy
Merckxnek a győzelméhez szerény csapatharcosként asszisztálni, felvállalva
az örök „vízhordó” szerepét, vagy elindul saját útján. Ő úgy érzi, többre
termett, ezért nekivág.
Jakab Krisztina
Kísérleti gyilkosság
A lassan 80. évfordulóját ünneplő chicagói Leopold–Loeb ügy Hitchcock
1952-es Kötele óta úgy évtizedente egyszer előmászik az amerikai filmvilág
nagy kollektív tudatalattijából: a csupán intellektuális kihívásból embert
ölő két meleg fiatalember megannyi zsánerköntösben bizonyíthatta már halhatatlanságát
moralizáló tárgyalótermi drámától (Compulsion) karcos független filmig
a New Queer Cinema vonalból (Ájulás). A 2.1-es verzió fő keletkezési oka
nyilvánvaló időszerűsége, mivel másfél évvel Dartmouth és Columbine agyontárgyalt
tragédiái után a hobbigyilkos ifjak témája feltehetőleg több szörnyülködni
vágyó nézőt csábít a mozitermekbe, mint Elvis és a Tizenéves farkasember
békés aranykorában. A Hollywoodban főként családi pszichothrillerekre szakosodott
Schroeder és kockázatkerülő megbízói azonban a CNN mellett a közelmúlt
Sundance-kínálatát is szem előtt tartották a Kísérleti gyilkosság megvalósításakor
– sajnos csupán az aktuális trend és a színészválasztás szempontjából.
Varró Attila
A hűtlen
Lassan (de bizonytalanul) beérni látszanak Adrien Lyne művészi ambíciói.
Az angol származású, de filmkészítési módszereiben nagyon is amerikai rendező
az ügyes és kellemes semmiség, a Flashdance révén híresült el, majd következő
munkájával, a 9 és fél héttel Az utolsó tangó Párizsban nyomdokaiba kívánt
lépni, ám akarásánál csak tehetségtelensége bizonyult nagyobbnak. A hűtlen
előtti filmje, a Lolita ugyan leegyszerűsítette és áthangszerelte a Nabokov-remekmű
sokszólamúságát, önmagában azonban esztétikailag elfogadható képet nyújtott.
Harmat György
K-Pax
Prot (Kevin Spacey) egy távoli bolygóról, a K-Paxről érkezett, egyenesen egy manhatteni elmegyógyintézetbe, ott is Mark, a pszichiáter gondoskodó karjaiba. Prot földöntúli tudással rendelkezik naprendszerünkről, a csillagászszakma legnagyobbjait is lenyűgözi vele, amúgy teljesen hús-vér szokásai vannak. Gyanús. Marknak is, akinek legfőbb törekvése, hogy Protot meggyőzze: ő sem különb, mint bármely elmebeteg földi halandó. Előbb-utóbb azonban hinni kezdi K-Paxet, míg végül – és itt jön be Mark magánkezdeményezésére a detektív vonal – borzalmas rejtély kerül felszínre, amely sok mindent bizonyít, mégsem jutunk vele egyről a kettőre. Nem úgy Mark. Ott van ugyanis a klasszikus paradoxon: nem az orvos kezeli a beteget, hanem épp fordítva, a pszichotikus Prot hoz gyógyírt Mark fals felhangokkal tűzdelt családi életére, emberi mivoltára. Ilyen és ehhez hasonló csavarok színesítik Ian Softley családi pszicho-sci-fi drámáját, ám legyen az elképzelés bármely meredek, maga a film sajnos hulla lapos. Mark fokozódó meggyőződését sem izgatottan osztani, sem várakozón kétleni nem tudjuk, mert Jeff Bridges olyan sablonos karaktert alakít, hogy a néző egy idő után még a megoldás iránti igényétől is eláll. Kevin Spacey-nek van ugyan egy sejtelmes napszemüvege, ám amikor hipnózis hatása alatt tör ki belőle – űrlény helyett – az ember: kifejezetten kínos. Az eddigieknél már csak az elmegyógyintézet és lakóinak ábrázolása kellemetlenebb: mintha az előtanulmányokat tévedésből egy óvodában végezték volna. Talán egyetlen momentum ment meg néhány percet a teljes csődtől: olykor Prot furcsán idegen szemszögéből látjuk a világot, ami technikailag és hangulatilag érdekes képeket eredményez. Kis Anna
Narancsvidék
Jake Kasdan második nagyjátékfilmjének színhelye Narancs megye, ahol
a kaliforniai középiskolások tipikus hétköznapjait éli Shaun Brumder (Colin
Hanks – Tom Hanks fia – alakítja): haverjaival naphosszat a tengerparton
lógnak, szörf-deszkájukkal mindig nagyobb és nagyobb hullámokat keresnek.
Shaunnal nem is történnek különösebben nagy horderejű dolgok az életben,
amíg egyik barátja meg nem hal egy rekordméretű hullám habjai közt. Ebben
a válságos helyzetben találja meg a tengerparti homokban Marcus Skinner
– éppen a kamaszkorról szóló – Straight Jacket című könyvét, amely döntő
elhatározásra juttatja: író lesz. Első, saját környezetét és mindennapjait
feldolgozó elbeszélését el is küldi Skinnernek, és gőzerővel tanulni kezd,
hogy felvegyék a Stanfordra, ahol választott mestere tanítja a sokak szerint
taníthatatlan dolgot: az írás mesterségét.
Somogyi Marcell
Katonák voltunk
Hogy Mel Gibson megannyi clown-szerep után miért akar valóságos háborús hőst játszani? A válasz nyilvánvaló. Hogy a Pearl Harbor írója miért akar nagyszabású Vietnám-mozit rendezni? A válasz magától értetődik. Hogy kettejük működésének a befogadói oldalon ki lehet a haszonélvezője? Ez is egyértelmű: az, aki sosem hallott még Oliver Stone-ról, és/vagy aki csípi a szappanopera elnyűtt, de mindent és mindenkit túlélő műfaját. Háborús szappanoperánk epizódcímei a következők: az embert próbáló kiképzés (csúszás, mászás, menetelés), a bajtársi összekovácsolódás (lelkesítő beszédek, zászlófelvonás és közös istentisztelet), a segítő családi háttér (szerető asszonyok lehetőleg várandósan a zsúrkocsi körül) és persze fő attrakcióként a vietnámi éleslövészet. Nyilván fontos, hogy tudomásunk legyen arról, mi is történt 1965. november 14-én, vasárnap reggel 10 óra 48 perckor a Halál Völgyében, s ezt követően a kis és nagymutató mely állásánál, hány ember veszett oda a 400 amerikai és 2000 észak-vietnámi katona közti összecsapás alkalmával, de ha nem a történelem szakkör jóvoltából ülünk a moziban, elkerülhetetlen, hogy más izgalmas kérdések is felmerüljenek az emberben. Például, hogy mi a fenéről is szól ez a szép és őszinte történet? A mindenkori háború rémségeiről? Aligha, hisz éppen a golyózáporok és az összevissza repdeső, robbanás szaggatta végtagok ügyes koreográfiája hivatott eladni a filmet. A katonai hivatás fonákságairól és ellentmondásairól? Talán, de a mindent elnyelő propaganda-máz ellehetetlenít bármiféle komolyan vehető magyarázatot. Akkor mire fel ez a tüntető (s büntető) komolykodás? A Katonák voltunk témájához és szereplőihez méltó módon elfogódottan és émelyítő komolysággal szemléli önmagát. Ez a fajta megközelítés is lehet adekvát, például Chuck Norris nyolcvanas évek eleji Rambo utánzataiban. Így húsz évvel később az eredmény azonban úgy hat, mint amikor valaki véresen komolyan veszi a farsangi jelmezbált. Köves Gábor
A rettegés arénája
Ben Affleck mostanában mindenütt ott van, ahol Amerikát meg kell menteni.
Az Armageddon és a Pearl Harbor – Égi háború után most egy nukleáris holocaust
megakadályozására vállalkozik. A fanatikus, újfasiszta iparmágnás, Richard
Dressler valahol Szíriában, a feketepiacon egy sok éve elveszett, atomtöltetű
szerkezetet vásárol. Az a célja, hogy Baltimore-ba szállítva, a Superbowl
döntőjén felrobbantsa a bombát, ezzel nukleáris háborút idézve elő a két
nagyhatalom, az Egyesült Államok és Oroszország között. Ben Affleck fiatal
történészt alakít, aki most lépett be a CIA kötelékébe és főnökével (Morgan
Freeman) együtt megpróbálja meghiúsítani az ördögi terv megvalósítását.
Mátyás Péter
Wasabi
Jean Renót mindenki szereti… Ugyan nem nagyon változtat játékstílusán,
de ez az egyetlen kaptafa is rengeteg nézőnek szimpatikus, így nem csoda,
hogy Luc Besson ismét őt választotta legújabb akció-krimi-paródiájának
főszereplőjéül. És ezzel az egy döntésével talán meg is elégedhetett, ugyanis
alkotói géniuszának – enyhén szólva – még a szikráját sem lehet felfedezni
a Wasabiban.
Herpai Gergely
|
http://www.filmvilag.hu |