Eső után
Filmhaiku
Gelencsér Gábor
Iványi Marcell Szél című filmje után ismét Arany
Pálmá-s rövidfilm Cannes-ban: Mészáros Péter négy és félperces etűdje.
|
A filmes rövidforma mindenekelőtt zenei megoldásokat feltételez, egy-egy
motívum gyors lefutását, vagy éppen egy nyelvi karakter kitartását, gondolatilag
pedig egyetlen ötletre, váratlan fordulatra, gegre épít. Történetmondásra,
méghozzá formátumos emberi drámák vagy történelmi kataklizmák megfogalmazására
ritkán vállalkozik, ám ha mégis, akkor csupán a történet nyomainak, következményeinek
a felidézésére képes, hiszen a szereplők, a helyszín és a motivációk bemutatására,
a konfliktus felépítésére, kiélezésére, majd megoldására, azaz a történet
elbeszélésére egyszerűen nincs idő. Idő hiányában azonban nem feltétlenül
a történet marad el, legfeljebb az elbeszélés; a film idejéből kiszorult
történet ott lüktethet az események utánjában, mint - hogy Mészáros Péter
filmjének címét, illetve természeti közegét is rögtön értelmezni próbáljam
- az eső csepergésében a zápor emléke.
Iványi Marcell az 1996-os, szintén cannes-i díjazott Szélben erőteljes
formai megoldással fokozza hatperces filmje intenzitását, sőt ezen a téren
halmozza az eszközöket. A kamera egyetlen beállításban, folyamatos mozgással
360 fokos kört ír le; egy akasztás néma pillanatai tárulnak fel a néző,
valamint a kivégzést figyelő sötétruhás asszonyok előtt, akik - tágabb
jelentésmezőt vonva a film köré - Lucien Hervé Három asszonyság című fotóját
idézik. Mészáros Péter nem él ennyire radikális és sokrétű eszközökkel:
számára nem a jelentés tágítása, inkább szűkítése a cél, egy lélektani
folyamat fordulópontjának a tettenérése, amely fordulópont éppen érthetetlenségében
és értelmezhetetlenségében megrendítő. A filmen kívüli történet “nyomai”
jól láthatóak a férjétől/szeretőjétől kerékpárjával zaklatottan menekülő
lány combjain. Az előzmények tehát egyértelműek, s még talán az árnyalatokról
is fogalmat alkothatunk magunknak az ajtóból utána kiáltozó férfi külső
karaktervonásaiból. Az eséssel nyomatékosított “vissza”-fordulata azonban
motiválatlan marad: legfeljebb feltápászkodása, hátrafordulása, hazatérésének
tétovasága, ruhájának gépies megigazítása mielőtt belépne az ajtón, sugall
valamit elszakadás és visszatérés, kiszolgáltatottság és hűség, gyűlölet
és szeretet, tett és tehetetlenség mozdulatlan, mert a kiinduló pontra
visszahulló örök drámájáról. A megalázó helyzetbe való (női) megtérés eseménysora
egyszerű és megkérdőjelezhetetlen. Nem választás, nem is a sors kérdése
- ez van. A döntésben nincs meg a történetté válás lehetősége; a történeten
túl vagyunk - ahogy a rövidformában sincs meg a történetmondás lehetősége:
a történet kiszorul ebből a formából, avagy a film szereplői szorulnak-esnek
ki saját történetükből.
Az ellenpontozásra épülő kompozíció mindössze a párhuzamos szerkesztésmód
és a folyamatos teret, illetve mozgást széttördelő, majd a részletekből
újraépítő montázs-szekvencia jól ismert megoldásait alkalmazza. Néhány
erős atmoszférájú zsánerkép, határozott kontúrú zenei motívum, szövegként
mindössze egyetlen név ismétlése, a szereplők takarékos és céltudatos leírása
a ruháktól egy kibomló hajtincsig - a haikuk éppen a rövidség által intenzívvé
növelt egyszerű kijelentései köszönnek vissza a vászonról. Mészáros Péternek
a 2000-es Filmszemlén bemutatott A bolond gránátalmafa című, Grúziában
forgatott filmje szintén költői logikát követett, az álomnak és a fénynek
eredt a nyomába egy mese és egy kép segítségével. A nagyjátékfilmes terjedelem
akkor valódi történet, s nem csupán mítoszok, legendák és látomások utalásszerű
megidézése után kiáltott; az életképszerű szerkesztésmód finom rajzolatú,
dramaturgiailag azonban túlságosan kiegyenlített, egyszólamú etűdök sorát
eredményezte. Az Eső után ezzel szemben szándék és forma törékeny egyensúlyát
valósítja meg.
Eső után - magyar, 2002. Rendezte és írta: Mészáros Péter. Kép: Marosi
Gábor. Zene: Sieben Ottó. Vágó: Czakó Judit. Hang: Juhász Róbert. Szereplők:
Viktor Judit, Horányi Balázs. Producer: Szilágyi Kata, Durst György. Gyártó:
Magikon / Kép-Árnyék. 4,5 perc.
|