DVD
A 17-es fogolytábor
Anzix a másvilágra
Pápai Zsolt
Billy Wilder háborús filmje variáció Ernst Lubitsch
Lenni vagy nem lenni című keserédes komédiájára.
|
A krónikák szerint 1947 végén, minden idők egyik legzseniálisabb vígjátékrendezőjének,
Ernst Lubitsch-nak a temetésén a Billy Wilder és William Wyler között lejátszódott
rövid beszélgetés során előbbi mentorát, utóbbi viszont a halál infámiája
miatt lezárult életművet, az el nem készült filmeket siratta. Kollegájának
szavai sokáig lidércként ingerkedtek Wilderrel, és talán ezzel is magyarázható,
hogy a negyvenes évek elején Hollywoodban habkönnyű komédiákkal induló,
ám röviddel később hiperrealista művekkel jelentkező rendező az évtized
vége felé mind aktívabban fordult ismét a vígjáték felé.
Igaz, csak bő tíz évvel később cövekelt le végérvényesen a zsánernél,
az ötvenes évek elején forgatott opusai némelyikében már erősen érezhető
a lubitsch-i hagyomány átörökítésének szándéka. Így az 1953-ban született
A 17-es fogolytáborban is, mely igazi Lubitsch-tapintású darab, sőt, voltaképp
variáció a mester Lenni vagy nem lenni című, Varsó náci megszállása idején
játszódó keserédes komédiájára. Wilder mozija egy második világháborús
német hadifogolytáborba kalauzol, ahol az egyik barakkban a foglyok ráébrednek,
hogy besúgó van köztük, ám az áruló utáni hajsza kétes eredménnyel jár.
A klasszikus bűnbakképzési sztorit terítő - az államokbeli kommunista boszorkányüldözési
hullám tetőzésének évében készült - film már a meséjével Lubitsch fabulájára
rezonál, hiszen ahhoz hasonlóan egy vákuumhelyzetbe vetett közösség túlélési
stratégiáit panorámázza, sajátos stílusban. A rémisztő díszletek között
formálódó, életképszerű helyzetekből építkező cselekmény fő kötőanyagát
a humor képezi, de a felszín vérvalódi rémdrámát takar.
A hangütésbeli hasonlóság mellett további analógiák is észlelhetőek
a Lenni vagy nem lenni és A 17-es fogolytábor között. A burleszkhősök egyenes
ági leszármazottjainak tekinthető, csetlő-botló, szerző-mozgó alakok szinte
valamennyien Lubitsch szellemiségének gyermekei, mi több, Wilder volt bátor
egy karaktert - és az őt játszó színészt, Sig Rumant - egyszerűen átemelni
idolja remekéből: Johann Sebastian Schulz (!) barakkellenőr minden gesztusával
a Lenni vagy nem lenni emlékezetes figuráját, „koncentrációstáboros Ehrhardt”-ot
idézi. A világtörténelem legnagyobb karriert befutott piktora, a kefebajszú
osztrák tájképfestő egy gyilkosan ironikus jelenetben történő megidézése,
vagy a nemi identitáscsere motívumának beemelése - amiből a film egyik
legmulatságosabb, ugyanakkor szívszorító szekvenciája születik meg - szintén
a lubitsch-i örökség része.
A 17-es fogolytábor mélyen merít a tradícióból, mégis hamisítatlan
Wilder-opus. Nemcsak azért, mert a direktor munkáinak védjegye, a rejtőzködés,
álcázás motívuma a történet jellegénél fogva nyomatékos benne, hanem azért
is, mert számos filmnyelvi, illetve cselekmény- és színészvezetési fortéllyal
operál. A sikeres Broadway-darabból forgatott mű három egységből áll, és
az egyes felvonásokat két, dramaturgiai és vizuális szempontból is hatásos
- a besúgó létezéséről tudósító, illetve a lelepleződését dokumentáló -
plán választja el, pontosan illusztrálva Wilder azon nézetét, miszerint
a hangsúlyos vágóképek adják egy film lelkét. Az elbeszélt események tétjét
hangsúlyozza az az igen eredeti megoldás, hogy a főcím kivételével - hollywoodi
produkcióktól szokatlan módon - nem diegetikus kísérőzenéként kizárólag
dobpergést hallható. A mű legnagyobb meglepetése azonban, hogy a tipizált
figurákkal teli közegben egy hús-vér lényt is színre léptet, akinek a vállán
nem csupán a szereplők sorsa, de az egész film nyugszik: a kezdetben epizodistaként
feltűnő, később centrumba kerülő, egyszerre hős és antihős Sefton a wilderi
oeuvre egyik legeltaláltabb karaktere.
A 17-es fogolytábor az ötvenes-hatvanas évekbeli hollywoodi lágerfilmeknek
és a mostanság divatos „holokauszt-vígjáték”-oknak is ősforrása, nélküle
másképp nézne ki A nagy szökés vagy Az elrabolt expresszvonat, Az élet
szép és az Életvonat pedig talán el sem készült volna. A mozitörténet egyik
legbravúrosabb, érző szívvel vászonra vitt hommage-a mérföldkő a műfajok
fejlődésében.
A 17-es fogolytábor (Stalag 17) - amerikai, 1953. Rendezte: Billy
Wilder. Írta: Donald Bevan és Edmund Trzcinski színdarabja alapján Billy
Wilder és Edwin Blum. Kép: Ernest Laszlo. Zenei konzultáns: Franz Waxman.
Szereplők: William Holden (Sefton), Don Taylor (Dunbar), Otto Preminger
(Von Scherbach), Robert Strauss (Állat), Harvex Lambeck (Shapiro), Sig
Ruman (Sultz). Gyártó: Paramount Pictures. Kiadó: UIP-Duna Film. Feliratos.
116 perc.
|