Ismeretlen kód
Befejezetlen útitörténetek
Zoltán Gábor
Mindig van egy kód, amely az eseményeket elrendezi.
Michael Haneke ezúttal nem adja meg ezt a kódot.
Párizs mintha megint egyszer a világ fõvárosa
volna, utasok célja és kiindulópontja. De nem ám
a széles látképek városa: amennyit ebben a
filmben látni lehet belõle, az csupán egy kevéssé
jellegzetes utcarészlet, legföljebb 100 méternyi hosszúságban
és alig 3 méternyi magasságig, továbbá
az utca egyik házában egy kétszobás, minden
pompa, extravagancia nélkül berendezett lakás, valamint
néhány más, a szokott párizsiasságoktól
mentes külsõ és belsõ helyszín. Mitõl
Párizs ez a Párizs? A színésznõtõl,
aki a kis lakásban lakik. Aki a városban gyalog vagy földalattin
közlekedik, kitéve szép, ám csöppet sem
kirívó alakját és arcát az utca népe
(párizsiak és nem-párizsiak) tekintetének,
mely tekintet többnyire közömbös, néha fürkészõ,
és van, hogy bántó.
Egy párizsi színésznõ. Anne-nak hívják.
Anne (Juliette Binoche) föllép színházban, szerepel
filmekben. Mindemellett nem veti föl a pénz. A ruháit
maga vasalja. Figyelhetjük, amint gondosan, gyakorlott mozdulatokkal
vasal, és elgondolkodhatunk rajta, vajon Binoche-nak a szerep végett
kellett-e elsajátítania a vasalás mûvészetét.
Szerintem nem.
Az utazások kezdõ- vagy végpontja Párizs,
a történések középpontja Anne. Tudva-tudatlanul
hozzá kapcsolódnak mindazon személyek, akiket a kamera
el-elkísér útjaikon.
Elõször is Anne-nak van egy kedvese: Georges, a fotós.
A film kezdetekor épp Koszovóban jár, onnan küldi
haza képeit és útibeszámolóját.
Georges öccse, Jean, egy zûrös kamaszfiú, váratlanul
érkezik Párizsba, Anne az utcán botlik belé.
A színésznõ épp rohan valahová, de még
azért beugrik a pékségbe, és vesz a fiúnak
valami süteményt. Jean az apjától szökött
el. Azt mondja, nem bírja már elviselni. Valahol vidéken
gazdálkodik ez az apa, és mert Georges már biztosan
nem fogja tovább vinni a családi gazdaságot, szeretné,
hogy a kisebbik fiú lépjen majd örökébe.
Jean kap egy kulcsot Anne lakásához, és a süteményt
majszolva elindul arrafelé. Útközben, oda sem figyelve,
összegyûri a papírzacskót, és laza mozdulattal
egy koldusasszony ölébe dobja. Menne tovább, csakhogy
elkapja, és felelõsségre vonja egy fekete fiatalember:
„Megaláztad a hölgyet, bocsánatot kell tõle kérned.”
Mint mondani szokták, szó szót, tett tettet követ,
rendõri intézkedésre kerül sor, minek következtében
a koldusasszonyt, aki illegálisan tartózkodott Párizsban,
azonnali hatállyal eltávolítják.
Most akkor elmesélhetném, hogyan tér vissza a
koldusasszony Romániába, merthogy odavalósi, és
saját szívélyesen öntudatos kelet-európai
közegében egyáltalán nem látszik koldusnak.
Köztiszteletben álló nagymama. Elmesélhetném,
miféle kellemetlenségei adódnak Amadou-nak, a fekete
fiúnak az utcai incidensbõl, miféle családban
él, milyen ember az édesapja, aki amellett, hogy párizsi
taxisofõr, tiszteletre méltó javasember is. Mesélhetnék
Georges és Jean édesapjáról, a konok francia
parasztgazdáról, aki képtelen földolgozni, hogy
amiért õ virradattól napszállatig dolgozik,
az másnak nem érték, hanem teher. Mindezek után
nem hagyhatnám említés nélkül a tízéves
kislányt, aki Anne házában, valamelyik szomszédos
lakásban rendszeresen üvöltve sír: a szülei
halálra kínozzák. És végül, de
nem utolsósorban azokról a képsorokról is szót
kellene ejtenem, amelyek a színésznõ munkájába
engednek bepillantást: ahogy próbafelvételt készítenek
vele, ahogy a színpadon próbálja Shakespeare Vízkeresztjének
egyik szerepét, ahogy a filmbõl egy jelenet szalagra kerül,
vagy ahogy a film utószinkronja készül.
*
Ám ha mindezen történeteket elbeszélném,
hûtlen lennék Michael Haneke filmjéhez. Az Ismeretlen
kód történetei ugyanis nemcsak olyan értelemben
befejezetlenek, hogy nincs meg a végük, hanem hogy nem lehet
tudni, minek kell õket nézni: tragédiának,
kriminek, komédiának, társadalmi drámának,
szerelmi történetnek? A filmekben általában meg
van adva a kód, hogy egy történet micsoda, hogyan nézzük.
Már a forgatókönyvbe gondosan beleírják,
a rendezõ belerendezi a jelenetekbe, és ebbe az irányba
hat a vágás és a filmzene is. Gondoljunk csak bele,
egy közömbös képet már az alá tett
különféle zenék mennyire más tartalommal
képesek megtölteni! Nos, Haneke filmjében nincs fõcímzene,
és nincsen zárózene, aláfestõ és
átkötõ zenék sincsenek. Közel két
órán át csak akkor hallunk zenét, ha utcazenészek
vannak képben. Aztán egy román autóban szól
az autórádió, román poppal. Máskor gyerekek
dobolnak afrikai ritmusokat.
Ez nem véletlen, még kevésbé a furcsaság
megkísértése. Haneke ugyanis nem történeteket
mond el filmjében, hanem arról beszél, hogyan szoktak
az emberi történetek a képeken megjelenni. Neki nem
egyszerûen a világgal van baja, hanem azzal a móddal,
ahogyan azt ábrázolni szokták, és ahogyan az
ábrázolások (fõként a mozgókép,
leginkább a tévén közvetített mozgókép)
nyomán elgondoljuk. (Errõl továbbiak olvashatók
a Filmvilág 1999/2-es számában.)
Ugyanis „a történet”, mint eleve meglévõ
valami, nem létezik. Amit történetnek neveznek: termék,
amelyet valaki elõállít, valaki pedig megvásárol.
Alkotók és befogadók egymást feltételezõ,
egymást kiszolgáló rutinja.
*
Ha a fentiek olvastán valaki azt gondolná, de hiszen akkor
az, amit Haneke csinál, nem más, mint paródia, az
nem járna messze az igazságtól. És valóban,
elõkerült már ez a szó az osztrák filmes
munkái kapcsán. Csak hát a paródiák
többé-kevésbé nevettetni szoktak, ezt pedig az
Ismeretlen kódról nemigen lehetne elmondani.
Ha valaki azt gondolná, hogy amit Haneke mûvel, az voltaképpen
értekezés, még közelebb járna az igazsághoz.
Pedig azt még meg sem említettem, hogy a rendezõ eredetileg
filozófusnak tanult. Amiképpen az irodalomban egész
irányzatok épülnek a nyelvkritikára, úgy
épül Haneke filmes munkássága a filmnyelv kritikájára.
Mert nemcsak azt vizsgálgatja, mi történik, ha nincsen
érzelmileg orientáló, sõt, manipuláló
filmzene a képsorok alatt, hanem azt is, mi van, ha egy jelenet
nem egészen ott kezdõdik vagy ér véget, ahol
az a népszerû filmtípusokban szokásos és
szakmailag elvárt. Mondjuk, ha kicsit elõbb kezdõdik
egy képsor, afféle jelentés nélküli üresjárattal,
vagy a végén bekapcsolva felejtõdik a kamera, forog
tovább a film, pedig „a téma” kiment már a látómezõbõl.
Mint látható, mindig van esemény az esemény
elõtt, történés a történés
után. Megint rácsodálkozhat a figyelmes nézõ,
hogy a vágás milyen hatásos eszköz. Michael Haneke
feltûnõen nem-manipulatív módon vág.
De ami ennél sokkal fontosabb, a jeleneteken belül egyáltalán
nem is vág. Kivéve egyetlenegyet, amely nem más, mint
az Anne nevû színésznõ fõszereplésével
készített, pontosan behatárolható mûfajú
mozgókép (thriller) részlete. Ezzel akkor találkozhatunk,
amikor a mû utószinkronja készül, és Anne
munka közben röhögõgörcsöt kap. Ugyanakkor
ez az egyetlen jelenet, amelyet több kamerával vettek föl.
(Ráadásul sor kerül még egy brutális zoom-inre
is.) Könnyen belátható: ha két vagy több
kamerával rögzítenek egy beállítást,
akkor van miért vágni, ha eggyel, akkor kevésbé.
De miért használ Michael Haneke csak egy kamerát?
Gondolom, mert az amúgy egészen valószerû történések
valószerûtlenebbnek mutatkoznak ezáltal, fõleg
olyankor, amikor az az egyetlen kamera hosszú perceken át
egyetlen síkban maradva követi a szintén síkba
rendezett eseményeket; ami a vásznon látható,
az nem a valóság, hanem a valóság egy nézete,
egy tökéletlen és önkényes nézet,
amellyel a nézõnek mégis be kell érnie. Szemben
azzal, amikor több kamera hol innen, hol onnan, sõt, közelebbrõl-távolabbról
mutatja a történéseket; de hát ezt már
mondtam, történet mint olyan nincs, csak esemény, mindig
kell hogy legyen egy kód, amely szerint az esemény valamiféle
történetként értelmezhetõvé válik.
És a kód ezúttal nincs megadva.
*
Míg az említett hõsök jönnek-mennek,
utazgatnak, Anne thrillerje lassacskán elkészül. Jóllehet
az emberek, akikkel így vagy úgy kapcsolatba került,
hatottak rá, és Anne úgyszintén hatott õrájuk,
annak nincsen semmi jele, hogy a thrillerbe, amelynek munkacíme:
A gyûjtõ, és arról szól, hogy egy jólszituált
középkorú férfi nõket csal csapdába
és öl meg, hogy tehát ebbe a jól megcsinált
filmes termékbe bármi beépülne ezeknek az embereknek
a történetébõl, mint ahogy annak sincs, hogy
Anne személyén keresztül a thriller hatna azokra, akikkel
õ kapcsolatba kerül. Ilyen tétje tehát nincsen
a filmnek. Az egyes – jól tudjuk: befejezetlen – történetek
szereplõinek nagyon is megvannak a maguk tétjeik, melyek
miatt borzonghatnak, ám a nézõ vagy nem tud velük
és értük borzongani, vagy ha tud, akkor utólag;
mikor például a Párizsba hetek múltán
visszaszökõ román asszony egyszer csak kiböki,
hogy ha itt lett volna, mikor egy munkavállalási engedéllyel
rendelkezõ honfitársnõje hazautazik, megörökölhette
volna tõle az okmányt, és akkor a koldulás
helyett vállalhatott volna rendes, nem megalázó munkát.
Fordított suspense, anti-suspense.
A szemünk elõtt készülõ thriller gyilkos-figurája
azt mondja, az a célja, hogy a szokásos trükkök
és hazugságok álcája alól kicsalja áldozata
igazi énjét. A spontaneitásukat. Minthogy ez egy próbán
hangzik el, és történetesen a rendezõ szájából,
mert õ végszavaz Anne-nak, mindez egyúttal a filmbéli
filmrendezõ ars poeticájaként is értelmezhetõvé
válik – a sorozatgyilkos viszont filmrendezõvé.
Binoche hiteles. Anne hiteles. A román nagymama szintén
hiteles. A thriller-rendezõ, ha lehet, még nála is
hitelesebb. Amikor a parasztgazda az istállóban lelövi
tizennégy szarvasmarháját, nem kevésbé
hiteles, mint a színésznõ röhögõgörcse.
Ám, hogy amit látunk, az vajon a spontaneitás spontán
megnyilvánulása-e, ki tudja?
Ismeretlen kód (Code inconnu) – francia, 2000. Rendezte
és írta: Michael Haneke. Kép: Jürgen Jürges.
Zene: Giba Goncalves. Szereplõk: Juliette Binoche (Anne), Thierry
Neuvic (Georges), Sepp Bierbichler (a paraszt), Ona Lu Yenke (Amadou).
Gyártó: MK2 Productions. Forgalmazó: Cirkofilm / Másképp
Alapítvány. Feliratos. 117 perc.
|