A spottól a játékfilmig
Reklámtigrisek
Zachar Balázs
A reklám úgy látszik, szárnyakat ad a
játékfilmezéshez. Vagy inkább pontosságot,
humort és találékonyságot. Beszélgetés
Herendi Gáborral és Kapitány Ivánnal.
Az utóbbi évek legnagyobb magyar játékfilmsikerét
egy reklámfilmrendezõ követte el. Herendi Gábor
példája nem egyedi. Egy évvel korábban Kapitány
Iván, akit a szakma szintén reklámfilmrendezõként
tart számon, ugyancsak játékfilmmel aratott sikert.
A színész–rendezõk – Koltai Róbert, Kern András
– után a reklámfilmesek rázzák föl a lassan
ébredezõ magyar közönségfilmet?
A Valami Amerika egyik jelenetében a fõszereplõ
reklámfilmet forgat. Az élete elsõ nagy dobására
– természetesen egy játékfilm elkészítésére
– készülõ rendezõpalánta éppen
azt próbálja elmagyarázni egy motoron ülõ
szõke cicának, láthatóan teljesen reménytelenül,
miképpen hitesse el a nézõkkel, hogy az általa
használt dezodor a lehetõ legjobb. A jelenet szándékosan
túloz, méghozzá igen alaposan: itt látszólag
mindenki rettentõ komolyan veszi, amit csinál, ha mégoly
átlátszó is az ámítás, és
nyilvánvaló a hamisság. Ez a “tegyünk úgy,
mintha, hisz ebbõl élünk” világa, ahol néha
bizony alaposan kilóg a lóláb. Ki tudná ezt
jobban annál, aki maga is a reklámfilm mûfajából
érkezett? Herendi Gábor jó néhány hasonló
forgatást csinált végig, és nem is tagadja,
hogy a Valami Amerika említett jelenete célzott fricska volt
mindazoknak, akik ebben a szakmában dolgoznak. Sértõdésre
nem került sor, de a reklámmûfajban egyébként
is elengedhetetlen a humorérzék.
A Valami Amerika alaphelyzete arról szólt, amirõl
valószínûleg a legtöbb reklámfilmrendezõ
pályája – a reklámok után elõbb-utóbb
el kell jönnie a pillanatnak, amikor a rendezõ végre
egy játékfilm forgatásának is hozzáfoghat.
Kapitány Iván számára két évvel
ezelõtt jött el ez a lehetõség, s megszületett
belõle az Üvegtigris, Rudolf Péter társrendezésével.
Ha jelenük hasonló is, Herendi és Kapitány két
teljesen eltérõ utat járt be. Kapitány Iváné
a klasszikus állomásokat követte: televízió,
fõiskola, újra tévé, hogy azután a rendszerváltás
környékén belevágjon reklámfilmezésbe.
Herendi Gábor a fogorvosi szakmából nyergelt át
a filmgyártásba, és neki a kezdetektõl a reklámfilm
lett az igazi iskola. Ma már mindkettõjük saját
filmgyártó céget mûködtet, a reklámügynökségek
menedzsereinek filofaxában bizonyosan a legfontosabb partnerek között
szerepel a nevük, s éppen vállalkozásaik anyagi
biztonsága tette lehetõvé, hogy a játékfilmes
mûfajban is kockáztatni mertek. A játékfilmek
persze nem jelentik azt, hogy leépítik reklámfilmes
profiljukat. Beszélgetésünk ideje alatt is mindkét
rendezõ javában dolgozott. Kapitány vélhetõen
egy megrendelõ kívánságait hallgatta telefonján
végtelen türelemmel azzal kapcsolatban, miképpen nézzen
ki a reklámfilm a vágás után, Herendi pedig
épp cége, a Skyfilm irodájában berendezett
vágószobából ugrott ki a beszélgetésre
egy félórára, ahol várakozásom alatt
úgy hatvanhatszor nézték újra ugyanazt a snittet,
nagy valószínûséggel szintén egy készülõ
reklámfilmbõl. Kapitány Iván szerint ebben
a szakmában épp ez az egyik hatalmas elõny: lehet
dolgozni. “A rendezés csakis empirikus módon mûködtethetõ
folyamat – mondja –, vagyis a lényeg csak úgy tanulható,
ha a gyakorlatban tapasztalod, hogyan mûködik, feltéve
persze, hogy valamelyest van hozzá érzéked. Bármilyen
tehetséges valaki, ha nem ûzheti ezt a szakmát, nem
állhat rendszeresen kamera mögé, akkor nem sokra megy
vele.”
Az Üvegtigris rendezõ-operatõre annak idején
épp azért választotta a reklámfilmezést,
mert oly sokan várakoztak elõtte lehetõségre,
munkára, hogy úgy érezte, keresnie kell egy helyet,
ahol naponta megmérettetheti magát. Mindez 1987-ben történt,
amikor elkezdõdött a mai értelemben vett reklámfilmezés
Magyarországon. Addig ugyanis – ahogy Kapitány fogalmaz –
a reklámfilm különbözõ ideológiai és
egyéb okok miatt megtûrt és lenézett mûfaj
volt, ráadásul meglehetõsen távol állt
attól, amit Nyugat-Európában és Amerikában
reklámfilmnek hívtak. Egyetlen elõnye az volt, hogy
az átlaghoz képest kétségtelenül jól
fizetett. Ebben az idõszakban egy fiatal és némileg
outsidernek mondható csapat úgy döntött, elindul
az új úton: megcsinálta az elsõ Postabank és
Kontrax reklámokat, és ezzel lényegében el
is kezdõdött az új magyar reklámfilmezés.
A csapat, amelyben ott volt Kapitány Iván is, megadta a fiatal
rendezõ-operatõrnek a napi filmezés lehetõségét.
“Ezáltal olyan edzésben volt részem, amely nem is
hasonlítható a két-három évenként
munkához jutó, kizárólag játékfilmekkel
foglalkozó rendezõk gyakorlatához.” Ma úgy
látja, ez a helyzeti elõny továbbiakkal is gyarapodott
az évek során. Elõször is meg kellett tanulniuk
a fegyelmezettséget és az alázatot, amely abból
ered, hogy a reklámfilmezés alkalmazott mûfaj, vagyis
egy nagyon pontosan megfogalmazott külsõ igényre épít.
Nem elsõsorban a rendezõére, hanem a megrendelõére,
aki ezt az igényt szigorúan számon is kéri.
Ezt a fegyelmezettséget, minden részlet aprólékos,
elõre kidolgozottságát a különféle
alkotómûhelyekben felnõtt filmkészítõknek
ritkán van módjuk megtanulni.
A reklámfilmes hátteret Herendi Gábor is elsõsorban
elõnynek és nem tehernek tekinti. Az a szakmai biztonság,
amit az elmúlt évek nyújtottak – akár a szereplõk
instruálása, akár a dramaturgia, akár a történetmesélés
technikája tekintetében – lehetõvé tette, hogy
kellõ bátorsággal merjen “játékfilmes
kamera” mögé állni. A terhet inkább a film elkészülte
után kezdte tapasztalni, amikor a szakma képviselõi
azzal az attitûddel ültek be a vetítõterembe,
hogy “ezt egy reklámfilmes készítette, tehát
olyan reklámfilmszerûnek kell lennie”. Ennek megfelelõen
várták az extrém kamerabeállításokat,
a váratlan dramaturgiai megoldásokat, a különleges
effektusokat. “Én viszont klasszikus játékfilmet akartam
csinálni – mondja –, és nem azzal a szemlélettel álltam
neki, hogy egy másfél órás reklámfilmet
készítek. Sõt, kifejezetten kerültem minden olyan
felesleges reklámfilmes megoldást, amelyrõl úgy
éreztem, a mûfaj nem engedi meg. Elég volt nyolc évig
a reklámfilmeknél azon törni a fejem, hová tegyem
a kamerát, hogy az ne legyen szokványos. Úgy éreztem,
van annyira erõs a történet, hogy nem kell feleslegesen
agyonnyomnom egy reklámfilmes látványvilággal.”
A reklámfilmes múlt másik leckéje, amelyet
a szakmai fegyelmezettség mellett mindkét rendezõ
alaposan megtanult, az anyagi felelõsségérzet. Nem
véletlen dolgoztak úgy, hogy közben részben a
saját pénzük is kockán forgott. Ezt egyébként
Kapitány Iván hasznosnak tartaná minden rendezõ,
illetve producer esetében. A játékfilm közismerten
költséges és sok ember idejét, munkáját
kívánó mûfaj. A rendezõ szerinte egyszerre
játszik a producerek pénzével, a stáb tagjainak
bizalmával és a nézõk idegeivel. “Egyáltalán
nem mindegy, hogy annak a közel kétszáz embernek a munkája,
aki egy filmben dolgozik a kezdetektõl az utómunkálatokig,
hány nézõhöz jut el.” Ahogy õ fogalmaz,
nem az a baj, ha valaki hibázik, hanem az, ha felelõtlenül
cselekszik. Szerinte ma a kollégái egy része nem érzi
át azt, mennyi pénzt szórnak el könnyelmûen
egy olyan filmpiacon, ahol még egy viszonylag sikeres filmnek sincs
mindig esélye arra, hogy visszahozza a beléfektetett pénzt.
A sikernek tehát minimális elõfeltétele a fegyelem,
ami pedig alapos elõkészítést, illetve felkészülést
kíván a rendezõ részérõl. E tekintetben
nincs nagy különbség reklámfilm és játékfilm
között – jól megírt és pontosan kidolgozott
forgatókönyv nélkül az egész forgatás
vagy egy parttalan dramaturgiai megbeszéléssé alakul,
vagy egyszerûen ugrás a sötétbe. “Önmagában
az nem baj, ha vannak kisebb eltérések a forgatókönyvhöz
képest – hangsúlyozza az Üvegtigris rendezõje.
– A baj az, ha azért vannak, mert nincs átgondolva a könyv,
illetve a forgatás, és sorozatosan kiderül, hogy jó
néhány ötlet megvalósíthatatlan vagy egyszerûen
hülyeség. Ha a forgatáson kell nekiállni újra
elképzelni a filmet, abból születnek azok a munkák,
amelyek közül sajnos már elég sokat láthattunk.”
A Valami Amerikát is a forgatókönyvnek, és
különösen a frappáns, sok poénra építõ
dialógusoknak kellett elvinnie a hátán. Ezt a rendezõ
is tudta, és – a társíró, Márton Gyula
bevonását követõen – végül a tizenhetedik
verzió után érezte úgy, hogy elkészült
az az alapanyag, amelyre már biztonsággal támaszkodhat,
és nem voltak kétségei afelõl, hogy a könyv
hatásos és mûködõ jelenetek láncolata.
Várakozása már a forgatások elsõ napjaiban
beigazolódott, amikor látta, hogy csak igen ritkán
kellett eltérni az eredeti elképzelésektõl,
a megírt dialógusoktól. Herendi Gábor szerint
ez a színészeknek is szemmel láthatóan újdonság
volt, akik jólesõ meglepetéssel tapasztalták,
hogy a helyszínre érkezésüket követõen
egy órán belül a világítás elkészült
és kezdhettek forgatni. Eddig ugyanis ahhoz szoktak hozzá,
hogy amíg a rendezõ kitalálja, mi legyen aznap, bõven
van idejük a napi szövegüket megtanulni. “Nálunk
rá kellett jönniük, hogy ez nem megy, mert – és
ezt nem szégyellem – egyrészt rengeteget készültem
az egész filmre, másrészt minden egyes forgatási
napra kész snittlistával érkeztem, így pontosan
tudtam, mit honnan fogok fölvenni.” Herendi nagy részben ennek
tulajdonítja azt, hogy egy átlagos magyar játékfilm
forgatási ideje alatt a szokásosnál nagyobb mennyiségû
és pazarabb anyagot tudtak rögzíteni. Mivel nagyon sok
jelenetet a biztonság kedvéért több plánból
is fölvettek, a vágás alkalmával sokszor a bõség
zavarával küszködtek. Végül csak keveset használtak
a többletként felvett anyagból, mert a rendezõ
nem akarta fölöslegesen fölszabdalni az egyébként
jól mûködõ jeleneteket.
Noha a reklámszakmabeliek – ahogy Herendi Gábor mondta
– hiába keresték a filmen a kifejezetten reklámfilmes
megoldásokat (ilyeneket az Üvegtigrisben sem találtak
volna), ez még nem jelenti azt, hogy a maguk a rendezõk egyáltalán
nem alkalmaztak volna néhányat. Igaz, ezek nagy része
nem volt tudatosan és célzottan reklámfilmszerû,
de utólag szembesítve az alkotókat az elkészült
produkciókkal, rá tudnak mutatni néhány részletre,
ami talán másképpen alakult volna, ha nem reklámos
háttérrel bíró filmesek ülnek a rendezõi
székben. “A reklámfilm feszes tempója eléggé
belém ivódott az évek során, így elképzelhetõ,
hogy ha nem ebbõl a szakmából jövök, a film
nem lett volna ilyen gyors ritmusú – véli a Valami Amerika
rendezõje. – Úgy éreztem, a vígjátéki
mûfajban ez elõnyös is. Ezen kívül talán
nem kerültek volna bele olyan látványelemek, amelyeket
szándékosan tettem a filmbe.” Herendi egyrészt meg
akarta mutatni, hogy képes olyan dinamikus és újszerû
látványelemeket alkalmazni, amelyekhez az amerikai filmeken
nevelkedett közönség hozzászokott, másrészt
alaposan feldúsította zenével és klipekkel
a filmet, külön is megcélozva a fiatal nézõket.
Arra azonban ügyelt, hogy ezek csak színesítsék,
és ne uralják a filmet, amit mindenképpen a sztorinak
kellett elvinnie. Hogy ez sikerült, azt szerinte épp a film
sikere mutatja, amely e “kiegészítõk” nélkül
is mûködne, csak talán valamivel szegényebb volna.
Az Üvegtigris leginkább a forgatási körülmények
szempontjából profitált abból, hogy reklámfilmes
csapat készítette, mivel gazdagabb körülmények
között készülhetett, mint egy átlagos magyar
játékfilm. Kapitány Iván egyébként
úgy látja, a reklámfilmezés mintegy a hadiipara
a mindenkori filmgyártásnak. Vagyis itt van alkalom kipróbálni
a legmodernebb eszközöket, a legújabb filmes technikákat.
Ez egyszerûen abból adódik, hogy egy reklámfilmben
az adott idõtartamon – általában 30 másodpercen
– belül az alkotó egy magyar játékfilm teljes
költségvetésének negyedébõl vagy
akár harmadából is gazdálkodhat. Ez azt jelenti,
hogy számtalan olyan dolgot próbálhat ki, amit egy
játékfilmben nem engedhet meg magának, s ez bizony
befolyásolja a gondolkodásmódját. “Nagyon nehéz
ezután visszacsöppeni a játékfilmek puritán
világába – mondja Kapitány –, nekem nem is megy istenigazából.”
A reklámok rendszerint nagyon pontosan kívánnak
hatni a nézõk érzékeire, jól kigondolt
hatásokkal operálnak, és megrendelõik, illetve
alkotóik igyekeznek minél kevesebbet bízni a véletlenre.
De vajon prognosztizálható-e elõre ily módon
egy játékfilm sikere, mûködnek-e sémák,
receptek? Utólag kétségtelenül könnyû
volna megmagyarázni a sikert, az mindenesetre árulkodó
lehet, hogy a Valami Amerika elsõ tesztvetítése után
a Budapest Film vezetõje azt mondta: “ebben a filmben van 400 ezer
nézõ”. Május végén a nézõszám
már 225 ezer fölött járt, így minden esély
megvan arra, hogy a becslés néhány hónapon
belül valóra is váljék. (Csak összehasonlításképp:
a legsikeresebb magyar film, a Miniszter félrelép 662 ezer
nézõt vitt be a mozikba, rajta kívül 400 ezer
fölötti nézõszámot csak a Csinibaba – 503
ezer – és a Honfoglalás – 505 ezer – tudott produkálni.)
A rendezõ a Valami Amerika sikerét egyrészt abban
látja, hogy a film szerencsésen találta meg azt a
nézõi réteget, akik valóban moziba járók.
Így õket “csak” arról kellett meggyõzni, hogy
merjék megnézni ezt a magyar filmet, mert nekik szól.
A filmet segítette a gazdag zenei anyag, és az elengedhetetlen
címadó sláger, annak vivõ dallamával.
Herendi örült annak is, hogy igazán nagy sztárok
nélkül tudott hódítani a film, sõt, jó
néhány szereplõt éppen a Valami Amerika tett
mozisztárrá. Mindezek után persze mindenki ismétlést
vár, s ennek bizonyosan nem lesz könnyû megfelelni. Az
elõzetes hírek azonban máris újabb sikergyanús
sztorit sejtetnek: újabb vígjáték, ezúttal
azonban történelmi komédia, egyfajta válaszként
a közelmúlt historikus-kosztümös mozijaira, kicsit
Gyalog galopp stílusban. A megcélzott korszak pedig a honfoglalás
és a hét vezér kora. A zsáner ötlete nem
új – lásd a Helyfoglalás, avagy a mogyorók
bejövetele vagy a Legkisebb film a legnagyobb magyarról –,
de a várakozás ettõl függetlenül bizonyosan
nagy lesz: hogyan nyúl a témához a Valami Amerika
rendezõje?
Kapitány Iván nem hallgatja el, hogy az Üvegtigris
– noha a magyar játékfilmmezõnybõl még
így is kiemelkedik 100 ezer fölötti nézõszámával
– nem érte el azt a sikert, amit az alkotók elvártak
volna tõle. Rendezõje ugyanakkor rámutat arra az összefüggésre
is, amely szerint ezek a filmek egymást segítik a nézõkért
folytatott versenyben, és amelyik korábban érkezik,
annak gyakran jut a hálátlanabb úttörõ
szerep. Az utóbbi egy év magyar sikerfilmjeinek sorát
a Moszkva tér nyitotta meg, amely Kapitány szerint jóval
magasabb nézõszámot is elérhetett volna, ha
kicsit késõbb kerül a mozikba, néhány
társát követõen. E logika szerint a Valami Amerikának
kifejezetten használt, hogy közvetlenül elõtte
néhány sikeres magyar film (Üvegtigris, Csocsó)
már “elõkészítette a terepet”. Ennek alátámasztására
Kapitány Iván egy anekdotával áll elõ,
amelyet Andy Vajnáról mesélt annak idején Gárdos
Péter, akivel az amerikai-magyar producer együtt vett részt
a Szökevény bemutatóján. A premier után,
látva, hogy Vajna rendkívül örül a Szökevény
sikerének, Gárdos odafordult a producerhez, és megkérdezte
tõle: “Miért vagy ennyire boldog, hisz ez a konkurencia sikere?”
Mire Vajna: “Nem érted az egész mozit, ha ezt nem érted.
Erre a filmre a nézõk tódulni fognak a mozikba, és
azt követõen még másik három filmnek is
bizalmat fognak szavazni. Azok között már ott lesz az
enyém is!”
|