Beszélgetés Gombár Csabával, Horvát
Jánossal és Tímár Jánossal
A köz, a jó, meg a televízió
Székely Gabriella
A minõség is lehet versenyképes? Egy demokratikus
társadalomban mindenképpen. A közszolgálati televíziózás
csapdái és paradoxonjai.
– Kampányokkal, választásokkal terhes hónapokat
éltünk és élünk, az elviselhetõnél
is sokkal többet tévéztünk. És sajnálatos
módon, nem is annyira a programokra, a tartalomra figyeltünk,
inkább a tartalomszolgáltatókra. Nem a pártpolitikusokkal,
hanem az õket közvetítõ televíziókkal
vitatkoztunk: vajon mennyire pártatlanok, mennyire mutatják
az igazságot, mennyire közszolgálatiak. Legyenek azok
államiak vagy kereskedelmiek. Vajon a közszolgálatiságot
csak „háborús idõkben” hiányoljuk, ha elülnek
a csatazajok, többé már nem fontos? Egyáltalán:
mi a közszolgálatiság?
Horvát János: Parodisztikusan: az a legtökéletesebb
közszolgálati mûsor, amelyben a tolókocsis horvát
férfi begurul a katolikus templomba, a képernyõn magyarra
feliratozzák a mise szövegét, és az ablakon belátszik
a református templom tornya.
Tímár János: Komolyan, a médiatörvény
szerint: olyan típusú közlések, amelyek az emberek
mindennapi életéhez, a társadalmi mûködésükhöz
szükséges információt tartalmaznak. A közszolgálatiság
értelmezésének legnagyobb nehézsége,
és így a legtöbb konfliktust az okozza, hogy a meghatározásban
a minõség fogalma nem jelenik meg. Tartalmi leírás
szerint például a gyerekmûsor klasszikusan közszolgálati
mûsorszám, ugyanakkor az erõszak megjelenítése
okán betiltjuk a Dragon Ball címû, gyerekeknek szánt
hírhedt japán rajzfilmet…
– Mégis miért kiélezett politikai csatározások
közepette emlegetjük leginkább a közszolgálatiságot?
Gombár Csaba: Nem feltétlenül csak akkor. Elõször
a rádió, majd televíziózás történetében
a közszolgálatisághoz ugyanis inkább valamiféle
kulturális pedigré tapadt. Ma ezt sokan és ingerülten
hiányolják. A tömegkultúra és az elitkultúra
viszonyáról folyó, részben összetett,
részben zavaros viták közepette persze egyszerûbb,
ha a közszolgálatiságot leszûkítjük
a tájékoztatás pártatlanságára.
Mert sokkal nehezebb eldönteni – egyáltalán: ki dönti
el –, hogy mit nevezünk közszolgálati tartalomnak?! Olyan
ez, mint a közjó kérdése. Általában,
jó esetben, senkinek – legyen az politikus, államférfi
– sincs joga egyedül megmondani, mi is a közjó. Vitákban
alakul ki a közmegegyezés, közfelfogás, az idõk
folyamán pedig változik.
Horvát: A közszolgálatiság egyértelmûen
minõséget jelent. Ha belerakjuk a mérleg egyik serpenyõjébe
a Vészhelyzet epizódját, a másikba a Magyar
Televízió Híradóját, biztosan a szolidaritásról,
szegénységrõl, barátságról, másságról
tudósító amerikai sorozat bizonyulna súlyosabbnak
a közszolgálatiság mércéjével mérve.
Amerikában, ugye, nincs médiatörvény, nincs
közszolgálati televízió, ám abban az országban
mûködik egyfajta mechanizmus, ami válaszol a társadalmi
igényekre. Mondok egy konkrét példát: egy idõben
komoly gondot jelentett a nagyszámú mexikói bevándorlók
angol nyelvtudásának hiánya, eligazodási képtelensége.
Kisvártatva megalakult egy szervezet, a Children Television Workshop,
amely tévémûsorokat gyártott és sugárzott
számukra, hogy segítse nyelvi és kulturális
beilleszkedésüket. Ez a csatorna hamarosan az amerikai „public”
televíziózás zászlóshajójává
vált. A public persze nem európai értelemben vett
köztelevíziót jelent, hanem kulturális vállalkozás,
a szó minõségi értelmében, mely a kereskedelmi
csatornákból kiszoruló értékeket vállalta
fel. Így született a Public Television Co., majd Service, amely
teljesíti azokat a funkciókat, melyeket egy felnõtt
társadalom elvárhat a televíziójától.
Amerikában tehát nincs közszolgálati intézmény,
de van közszolgálati televíziózás. Amit
ma Európában közszolgálatiságnak hívunk,
az az etosz Amerikában született meg az ötvenes, hatvanas
években. Ez az etosz, persze, minden korban, mindig más feladatot
ró a csatornákra. Hol spanyol ajkú gyerekeket kell
bevezetni a honi kultúrába, hol a kényszervállalkozóknak
segíteni, hol az antiszemitizmussal szembeszállni… Mikor,
hol, mire van szükség. Igaza van Gombár Csabának:
a közszolgálat – a közjót szolgálni.
– Ez a közjó-szolgálat csak a köztévé
sajátja lehet? A kereskedelmi csatornák nem vállalhatnak,
vagy nem kell, hogy vállaljanak közszolgálati feladatot?
Tímár: Nálunk vegyes „üzemeltetésû”
kereskedelmi csatornák mûködnek, a törvény
rájuk is ró közszolgálati feladatokat. A tv2,
például, majdnem annyi közszolgálatot vállal
mûsorrendjében, mint a teljes egészében államilag
finanszírozott Magyar Televízió, mégsem tekinteném
ezt a kereskedelmi csatornát közszolgálatinak.
– Miért nem?
Tímár: Azért, mert nem lehet mechanikusan kipipálni
a mûsorok tartalmát, ha figyelmen kívül hagyjuk
a minõséget. Mostanság jártam egy brüsszeli
konferencián, ahol egy bolgár hírmûsorról
szólt a vita. A Meztelen igazság címû híradóban
a hölgyek, moszkvai mintára, fokozatosan meztelenre vetkõznek,
miközben a palesztin-izraeli konfliktus legfrissebb eseményeit
ismertetik. Vajon a közszolgálati pártatlan tájékoztatás
esete forog fenn?
– De vajon ki minõsíti a minõséget? Sokat
kárhoztatják a Magyar Televíziót, hogy nem
gyárt filmeket. Aranykorként emlegetik a boldog hetvenes
éveket, amikor amúgy valóban sok, ám színvonaltalan
tévéjáték született. Ez a szapora tehetségtelenség
jelentené a közszolgálatiságot?!
Gombár: Biztosan nem. Még egyszer mondom: évtizedekkel
ezelõtt az értelmiség nagy része vallotta azt
a közmegegyezést, hogy ami klasszikusnak számít,
ami kánon, legyen szó irodalomról, zenérõl,
filmrõl, tehát a magas kultúra, az szavatolja a minõséget.
De amióta egyre inkább elterjedt az a vélekedés,
hogy tömegkultúrát nem szabad szembeállítani
az elittel, mert a szórakoztatás létünk természetes
tartozéka, nehezen meghatározható, és még
nehezebben fogadtatható el, hogy mit is tartunk minõségnek.
A magántulajdonban mûködõ tévéknek
elsõsorban a részvényeseknek kell megfelelniük.
A közpénzen gyártott közszolgálatiságon
inkább lehet számon kérni a minõséget,
ha tudjuk, mi is az.
Példálódzhatunk Amerikával, de hát
az õ történetük igencsak különbözik
a mienktõl. Valóban, akár fel lehetne szántani
egy közszolgálati intézmény helyét, és
megszórni sóval, de ez általában nem sikerül.
Nem tudunk megszabadulni sem az országunk történelmétõl,
sem a helyek szellemétõl.
– Tisztán politikai kérdés tehát, hogy
a Magyar Televízió szinte semmit sem teljesít a médiatörvényben
elõírt fontos kötelezettségeibõl? Nem
tájékoztat pártatlanul, nem gyárt filmeket,
nem mutat be új magyar filmeket, szponzorált hírmûsort
ad stb.
Horvát: A mai Magyar Televízió példáját
azért ne vizsgáljuk, mert pénzmosodával, káderraktárral
nem érdemes foglalkozni.
Visszatérnék inkább Amerikába, a közszolgálatiság
másik fontos eleméhez, a kábeltelevíziókhoz,
amelyek a nyolcvanas években jelentek meg nagy számmal. És
e tekintetben lassan Magyarország is felzárkózik.
Nálunk is nézhetõk a gyerekfilmek, a sportmûsorok,
a dokumentumfilmek csatornái. Fordítsunk tehát logikán:
azért nem tud igazi minõséget termelni a közszolgálati
televízió, mert túlságosan sok közszolgálati
feladattal terhelt. A fogyatékosok, a kisebbségben élõk,
különbözõ vallási felekezet hívõi
stb. mind igénylik a velük való törõdést,
róluk, a gondjaikról szóló híradást.
Mi volna, ha ezek a rétegmûsorok egy-egy, természetesen
közpénzbõl támogatott kábelcsatorna programjába
kerülnének?
Az egyik pécsi hallgatóm készített egy
tanulmányt a nemzetiségi mûsorok nézettségérõl
és fogadtatásáról. Par excellence közszolgálati
mûsorról van szó. Az MTV pécsi és szegedi
körzeti stúdiója által gyártott anyagok
nézettsége nemzetiségi környezetben 0,2-0,3 százalékos
volt. Ugyanis ha egy németajkú németnyelvû csatornát
akar nézni, átkapcsol valamilyen német adóra.
Akkor mi a fenének foglalkozik ezzel a Magyar Televízió?!
Miért nem viszi oda videón, kábelen? Hacsak azért
nem, hogy a nemzetiségiek elit politikusai a képernyõrõl
üzengethessenek egymásnak!
Németországban például, ahol néhány
éve még török nyelvû csatornákat mûködtettek
szép számmal, hogy elõsegítsék a török
vendégmunkások integrációját, ma a törökök
által fellõtt hat vagy nyolc török adásból
válogathatnak az érdeklõdõk. Nincs szükség
a németek erõlködésére.
Ugyanez mondható el a vallási mûsorokról.
A nyolc felekezetnek szóló negyedórás mûsorokban
nyilatkoznak az egyházi tisztviselõk, megtudjuk, épül-e
az új parókia… Szó sem esik hitrõl, hitéletrõl,
inkább egyházpolitikáról. Mi értelme
van ennek ebben a formában?!
Ha a közszolgálati televízió leadhatja ezeket
a terheket, valódi minõséget alkothat.
Gombár: És akkor mi marad végül a programjában?
Horvát: Hírek, tévéjátékok,
dokumentumfilmek, gyerekfilmek. Ezek a mûsorfajták jelentik
leginkább a közszolgálatot.
Tímár: A közszolgálatiság fogalmához
feltétlenül hozzátartozik, hogy a televízió
ne üzleti logika alapján mûködjék. Az Angelusz–Tardos
szerzõpáros szellemes és lehetséges verzióként
említi, hogy a közszolgálati mûsor az, ami nem
piacképes, ami nem vonz annyi nézõt, hogy megtérüljön
az elõállítására szánt összeg.
Tehát nem üzleti, hanem társadalmi megrendelésre
dolgozik. És a kereskedelmi televíziózás elsöprõ
rohamában egyre inkább megfogalmazódik az igény
valamiféle minõséget felmutató közszolgálatra
szerte Európában.
Horvát: Ad absurdum azt is el tudom képzelni, hogy a
közszolgálati televíziót rendes költségvetési
támogatással rábízzák, mondjuk, egy
pályázat útján kiválasztott magánszemélyre,
aki már bizonyított valamit az életében.
Gombár: Igaz, hiszen tulajdonképpen a börtönépítés,
-üzemeltetés is közfeladat, s olvasom, hogy Magyarországon
is fontolgatják magánbörtönök létesítését,
mint bizonyos közfeladatok bizarr magánosítását.
Miért ne lehetne televíziós közszolgálatot
is bérbe adni, valamilyen szerzõdéses viszony alapján,
amikor nem e feladat iránti felelõsséget, hanem annak
konkrét megvalósítását privatizálják?
A kérdést, persze, úgyis politikusok döntenék
el a parlamentben, akik körömszakadtáig ragaszkodnának,
hogy a befolyásukat megõrizzék.
Horvát: Erre is volna megoldás, legyen egy parlamenti
csatorna, ahol a nap huszonnégy órájában mondhatnák
a magukét. Aki kíváncsi rájuk, ott láthatná
õket.
– Vajon pusztán a politika a bûnös, amiért
nézhetetlen a közszolgálati televízió?
Nem lehetséges, hogy a kereskedelmiekkel folytatott küzdelemben
tévesen értelmezett versenyben nem „piacképtelen”
minõséget produkál, hanem fut a nézõszám
után?
Tímár: A nem üzleti logikában mûködõ
közszolgálati televízió igenis lehet versenyképes.
Mert a minõségnek is megvan a közönsége
ebben az országban. Ha Horvát János példájánál
maradunk, az egész országban fogható Magyar Televízió
délutánonként, mondjuk, három-négy órában
gyerekfilmeket sugározna, köztük olyanokat is, amit õ
is gyárt, biztosan sikeresen felvenné a versenyt a többi
kereskedelmi adóval. Az már nem hangzik olyan jól,
ha ugyanez a négyórás mûsor a Cartoon Network
logójával jelenik meg a Magyar Televízió képernyõjén.
Horvát: Egyébként az értékes hírmûsoroknak
is van jelentõs nézettsége. Persze nem a szalagátvágásos
tudósításokra gondolok. Ha nem a napi politikai érdek
kiszolgálója a híradó, ebben a mûfajban
is lehet minõséget teremteni. Nem a közszolgálati
értékek versenyképtelenek. És azt sem mondom,
hogy a Magyar Televízióban nem láthatók értékes
produkciók, például a Théma, de abban a posványban,
ami körbeveszi, nem tud érvényesülni. Vagy emlékezzünk
csak a tavalyi szeptember 11-i esti adásra! Ezt a nyavalyás,
kispénzû közszolgálati televíziót
nézte az egész ország, mert olyan két ember
vezette az adást, mint Baló György és Betlen
János! Ez történt a választási mûsorok
esetében is. A minõség meghozza a nézõszámot.
– Tehát a minõség versenyképes?
Gombár: Igen, ha nem profitért kell versenyeznie, hanem
csak a nézõkért.
– Mennyire sikeresen birkóznak meg a közszolgálatisággal
a kereskedelmi televíziók?
Tímár: Még mindig érzékelhetõ
az a politikai elvárás, amely a hatvanas-hetvenes évekbeli
magyar televíziós gyakorlatot szeretné viszontlátni
közszolgálat címszó alatt a kereskedelmiek mûsoraiban:
nemzeti ünnepeink méltó megemlékezése
stb. Ezt a mentalitást azonban a kereskedelmi televíziózás
nem viseli el. Helyette színvonalasan tájékoztathat,
színvonalas gyerek- és ifjúsági mûsorokat
készíthet, és késõ esti rétegmûsorokat
sugározhat.
Gombár: Feltétlenül idesorolnám azokat a
sorozatokat, az elõbb már említett Vészhelyzetet,
meg a magyar Barátok közt címût, amelyek tematikájukban
igenis a köz dolgairól beszélnek. Élõ
társadalmi konfliktusokról, a másságról,
az elõítéletekrõl, csak másképpen,
fogyaszthatóbban közelítenek a kérdésekhez.
A prédikáló, oktató, kalodaként, külön
mûsorban kigondolt „cigány félóráknál”
sokkal hatásosabban lehetne foglalkozni a romakérdéssel
is ilyen vagy hasonló tálalásban.
– A mai Magyar Televízió teljesítményét
látván nyilván helyes, hogy a kereskedelmiek közszolgálati
mûsorait közpénzbõl támogatja az ORTT.
De vajon jól van-e így?
Tímár: Én hajlok afelé, hogy mûködjön
a normális közszolgálati televízió, és
ne rójanak semmiféle kötelezettséget a kereskedelmiekre.
Hírmûsort úgyis sugároznak majd, gyerekmûsort
úgyis készítenek, hiszen saját érdekük,
a nézettségük kívánja meg. Az elmúlt
hat év tapasztalata azt mutatja, hogy ez a vegyes rendszer, amelyet
a médiatörvény felállított, feltételezvén,
hogy minden csatornából magvas, tartalmas oktatásban,
kultúrában fogunk részesülni, összeomlóban
van. Rosszízû vitákhoz vezet. Most például
az az abszurd helyzet állt elõ, hogy miután az ORTT
úgy ítélte meg, egy bizonyos közszolgálatinak
mondott film nem felel meg a kategóriának, a tévétársaság
bíróságon támadta meg a döntést,
és a független magyar bíróság fog ítélkezni
egy film felett…
A kavarodást egyébként az okozza, hogy a közbeszédben
összekeveredik a közszolgálatiság mint mûsor-tartalom
és az intézmény, jelesül a Magyar Televízió,
amelynek ezt közvetíteni kellene.
Horvát: Ezt az intézményt pedig igencsak szeretik
markukban tartani a politikusok…
– A közszolgálati televízió tehát
mindig a mindenkori politika foglya marad?
Tímár: Igen, azt hiszem. De így van ez máshol
is. A BBC-t felügyelõ testületet többek között
munkáspárti és konzervatív párti lordok
alkotják.
Horvát: Én a „lord” szót hangsúlyoznám…
Tímár: Lehet, de õlordságukat azért
mégiscsak a politika, a pártok delegálják.
Emlékszem, 1995-ben magyar képviselõkkel együtt
jártam a BBC-nél, az angol médiagyakorlatot tanulmányoztuk.
Az egyik munkáspárti testületi tagtól kérdezték,
ki nevezi ki a testület tagjait. „A kulturális miniszter tesz
javaslatot” – hangzott a válasz. „Jó, jó – folytatta
a magyar képviselõ –, de hogyan biztosítható
a kiegyensúlyozottság?” „Úgy, hogy a kulturális
miniszter teszi meg javaslatát” – szólt ismét a válasz.
Nehezen tudtuk megértetni az angol lorddal a kérdés
igazi tartalmát.
Tehát az angol szisztéma nagyon is hasonlít a
magyar kuratóriumi rendszerhez, sõt a magyar médiatörvény
a jelölési rendszert kifinomultabban szabályozza.
Horvát: Biztos vagyok benne, ha a magyar médiatörvényt
bevezetnék Angliában, remekül mûködne. De
az is igaz, ha egy angol televíziós hirtelen belecsöppenne
a Magyar Televízióba, nem tudna mit kezdeni magával,
és azonnal belépne legalább három pártba.
|