Francia képszabadság
A Köztársaság televíziója
Róka Zsuzsa
A köztévé pártatlansága a francia
politikusok szemében szent és sérthetetlen nemzeti
érdek.
Mindenkinek van hely – és mindenkinek megvan a helye – a nagy
és híres Francia Audiovizuális Mezõben. A PAF
(Paysage Audiovisuel Francais) a francia közélet és
a mindenkori politika egyik olymódon kitüntetett terepe, hogy
szabályai csak ritkán, akkor viszont aggályosan kimunkált
közmegegyezéssel változnak: szerepe pontosan meghatározott
és közismert; mûködése kevéssé
függ aktuális párthatalmi játszmáktól,
sokkal inkább az állam állandó figyelmétõl
és felelõsségétõl. Ebben az elíziumi
audiovizuális mezõben elég könnyû hát
kiigazodni, közszolgálati és privát tévéknek
egyaránt.
Az audiovizuális közszolgálat három feladatának
– szórakoztatás, nevelés, tájékoztatás
– meghatározása de Gaulle-i örökség. Fogyasztó
és szolgáltató, tévék és közönség
ehhez tartják magukat, és tudják mind, mit akarnak,
mit akarhatnak. Olyannyira, hogy nemcsak szakmai szervezetek, befolyásos
érdekvédelmi képviseletek vannak a Francia Audiovizuális
Mezõben, hanem ott nyüzsögnek a rádióhallgatói,
illetve tévénézõi egyesületek is.
A nyolcvanas évekkel beköszöntött másfél
évtizedes Mitterrand-korszak átrendezte a tulajdoni és
felelõsség-viszonyokat a PAF-on. Mint nem egyszer, a szocialisták
e téren is liberálisabbak igyekeztek lenni a jobboldalnál.
Velük jött el a tévéprivatizáció,
amikor is a közszolgálati televíziót saját
elsõ csatornájának magánosításával,
a TF1 megteremtésével állították versenyhelyzetbe.
Ez elsõsorban tartalmi téren jelentett szándékolt
konkurenciát, mert a francia köztévéknek soha
nem kellett azután sem a megélhetésért pénzügyi
terhek alatt fulladozva küzdeni. A francia közszolgálati
tévézés középtávú és
éves költségvetésének túlnyomó
részét a Parlament viharok nélkül, ütemesen
szavazza meg, a mindenkori kulturális tárca pedig ugyanígy,
huzavona nélkül egészíti ki. A közszolgálati
tévézés olyan magától értetõdõen
szent és érinthetetlen dolog, állami szolgáltatás
és állampolgári jog Franciaországban, mint
a metrózás, a kiváló vasúti forgalom
vagy a hajszálpontos, megbízható, igazi társadalomszervezõ
hivatást betöltõ posta.
Így megbukott az állami tévé korábbi
fõigazgatójának nevével jelzett Elkabbache-koncepció,
hogy a közszolgálati tévé bevételeinek
fele a reklámokból származzék. A Nemzetgyûlés
képviselõi – függetlenül párthovatartozásuktól
– nem azért hadakoztak, hogy állami tévé-ügyben
tehermentesítsék az állami költségvetést,
hanem azért érveltek elcsigázott választóik
véleményét tolmácsolva, hogy ne kényszerítsenek
egy franciát sem félórás reklámblokkok
elviselésére. Ott van, ugye, a szigorúan behajtott
tévé- és rádióelõfizetési
díj – érveltek.
Mégoly látványos politikai fordulatok sem változtatnak
ezen az alapfelfogáson. Az idén tavasszal, az elnökválasztáson
elszenvedett történelmi vereségük után a
szocialistákat a jobboldal váltotta a kormányrúdnál.
Az új, ideiglenes kormány kulturális minisztere, a
bal- és jobboldali munkakapcsolatokban egyaránt helytállt
Jean-Luc Ferry filozófus sietett megerõsíteni: töretlen
a közszolgálatiság iránti elkötelezettség.
Ennek jegyében kiszámítható a kábeltévézés
nem túl fényes jövõje is Franciaországban.
Elrettentõ a belga példa, ahol is a minõségi
köztévézés túléléséért
küzdõ állami RTBF tartós pénzügyi
válságban vergõdik a kábeltévék
konkurenciája miatt. Franciaországban, ahol a politikát
meghatározó óriásvállalatok tõkéjében
könnyû kézzel kötnek össze termelõ-építõ
tevékenységeket – például mélyépítést
és csatornázást – audiovizuális érdekeltségekkel,
viszonylag egyszerû figyelmeztetõ jelet küldenie a kormánynak:
“Uraim, az állam és az õ köztévéje
mindenek elõtt és fölött!” Vagy: “Ezt nem adom,
ez nemzeti érdek.” Még soha senki meg nem kérdõjelezte
ezt az attitûdöt – az egyetlen, ám véres megtorlásba
ütközött Jean-Marie Messier Vivendi-báró kivételével.
Van az úgy, hogy a nemzeti érdek – ahogy azt közmegegyezéssel
meghatározzák – fölötte áll a gazdasági-pénzügyi
érdeknek. Ez nagyon francia dolog – mondják magukról
nagyon büszkén a franciák. És évtizedrõl
évtizedre merev keretben szabályozzák az audiovizuális
piacukat. Virágzik a pártpolitikától csak minimálisan
átszínezett állami beavatkozás politikája.
Igen, pártpolitikai befolyás. A de Gaulle-i rátelefonálós
kézivezérlés már évtizedek óta
a múlté, de azért kitartóan emlegetik, hogy
érzékeltessék, mennyivel nagyobb és szabályozottabb
most a szabadság. Ennek jegyében aztán kevés
kisiklásnak voltunk most tanúi az elnökválasztási
kampány alatt. Az egyik ilyen az volt, amikor a nagyon nézett
Michel-Drucker-show-ba meghívták a veterán crooner
Henri Salvadort, mondaná–dalolná már el, mit érzett,
amikor átvette Chirac elnök kezébõl a Becsületrendet.
Hát valami remek volt! – értesülhettünk az örökifjú
szórakoztatózenésztõl, aki ily módon
fölvezethette magát Bernadette Chiracot. Az újraválasztásáért
kampányoló államfõ hitvese oldottan és
nemigen számlált mûsorpercben cseveghetett a népszerûsége
csúcsán mosolygó sztárral arról, milyen
kiváló fickó is az õ férje. Ez nem választási,
hanem ártatlan szórakoztató mûsor volt. Nem
is számolták be az egyébként szigorúan
vezetett nyilvántartásba, amely elvileg biztosította,
hogy minden jelölt egyenlõ terjedelemben kaphasson nyilvánosságot.
Ugyan miért nem?! Hát rendes dolog ez?! Ezt ugyanazon
a csatornán kezdték feszegetni Michel Drucker újságíró
kollégái, ahol elgyönyörködhettünk a
Chirac-házaspár szebbik felének non-kampányában.
Van ugyanis egy nagyon nézett mûsora a köztévének,
a Nézzük csak meg jobban!, amelyet a tévézés
gyakorlatának és bírálatának szenteltek,
vagyis az esetek túlnyomó többségében
olykor nem is kíméletes önkritikának. E mûsor
szakosodott újságíróinak epés megjegyzéseit
aztán visszaolvashattuk a tévézéssel rendszeresen
és nagy terjedelemben foglalkozó országos és
regionális napilapokban, a szakfolyóiratokról nem
is beszélve.
Ez a kritikus–önkritikus szaksajtó kifogásolta azt
is, hogy a Bernadette Chirac–Henri Salvador-duó elõadását
nem észrevételezte a CSA, az audiovizuális fõhatóság.
Elnöke, a neogaullistákhoz közelálló hajdani
tévés újságíró, majd sikeres
toulouse-i polgármester, Dominique Baudis bizony nem szólalt
meg. Igaz, máskor, tévécsatornák elnökeinek,
vezérigazgatóinak, mûsorigazgatóinak kinevezésekor
sem szokott, legalábbis politikai szempontból nem. E téren
a franciák nagyon ügyelnek a pártatlanságnak
legalább a látszatára, a CSA függetlenségére
és tekintélyére.
Valahol ugyanis ettõl függ a tévék, így
a köztelevíziózás megítélése
– gondolják. A kilencvenes évek elején-közepén
például a köztévé elsõ csatornáját,
a France2-t furcsa módon azért hagyogatták el nézõi,
mert úgy próbált versenyezni a nagy privát
vetélytárssal, a TF1-gyel, hogy TF1-ebb igyekezett lenni
még nála is. Alaposan elcsúszott a kereskedelmi tévézés
felé, egyebek között azzal a sokakat zavarba ejtõ
gyakorlattal, hogy a TF1 sztár-mûsorvezetõinek adta
a szombat esti varieté-mûsorokat. Aki éppenséggel
nem vágyott strasszra, csillogásra, kulisszatologatásra,
az is szó szerint be volt kerítve: “Patrick Sebastien itt,
Patrick Sebastien ott, Patrick Sebastien mindenütt!”
Közügyrõl lévén szó, a Nemzetgyûlés
megint tévé-vitát folytatott, és a képviselõk
megint párthovatartozástól függetlenül,
de indulatosan firtatták: ugyan miért hasonlít egymásra
a TF1 és a France2 úgy, mint két tojás, és
hogy miért kell a köztévének a privát
csatornák túlfizetett sztárjait túlfizetniük,
meg aztán ugyan mibõl is?
Volt olyan privát tévésztár, aki erre visszatért
priváttévéje kebelébe. Volt olyan is, az egyik
legtehetségesebb mûsorvezetõ, egyúttal producer
Jean-Luc Delarue, akinek többet számít a mindenütt
jelenlévõség, mint a pénz: belement, hogy csillagászati
honoráriumait csökkentsék, ugyanakkor fönntarthatja
kétlakiságát, és lendületesen ingázik
köztévé és magántévé között.
Delarue mindenhová azt viszi, amire szükség van: a TF1-be
a közszolgálatiság igényességét,
a France2-be a kereskedelmi tévé lendületét,
látványosságát.
A francia köztévé azért Delarue nélkül
is akármikor föl tud mutatni olyan mûsorokat, amelyek
úgy szólnak a nagyközönséghez, hogy közben
szemernyi minõségi–tartalmi engedményt nem tesznek.
A péntek esténként jelentkezõ tengeri magazin,
a Thalassa a “boldogság órája” a franciák számára.
Focimeccsekrõl is szoktak rá átkapcsolni, még
a munkásnegyedek kocsmáiban is – szóval, nem akármilyen
mûsor. Mint ahogy remek és széles körben méltányolt
a csütörtök esti fõ mûsoridõben vetített
Különtudósító is, elmélyült
társadalmi riportjaival.
A híradók a francia tévéken is a legnézettebb
mûsorok. Szemben a TF1 szex–erõszak–botrány-centrikus
megközelítésével, a közszolgálati
híradók, a France2-é, meg a vidék tévéjeként
népszerûségét visszaszerzett France3 híradói
sikerrel igyekeznek kerülgetni a tévés információk
leegyszerûsítõ megoldásait. Politika, belpolitika
minden francia tévén kiadósan látható,
egyúttal kiegyensúlyozottan is. Írott szabályok
mellett szokásjog és a rivalizáló szomszédvárak,
valamint a vetélkedõ politikai fellegvárak összjátéka
folytán az idei választási kampányokban nemigen
állapíthattuk meg: melyik tévé ki mellett vagy
ki ellen van. E tekintetben a közszolgálatiság szelleme
lebeg a Francia Audiovizuális Mezõ fölött.
|