A BBC és a közszolgálatiság
Fentebb stíl
R. Hahn Veronika
A kereskedelmi tévék kíméletlen versenyében
a pártatlanság és igényesség etalonját
is újra mérik.
Sok víz lefolyt a Temzén azóta, hogy a British
Broadcasting Corporation, a BBC 1926-ban monopóliumot élvezõ
állami vállalatként létrejött, és
ezt a monopolhelyzetet a közszolgálatiságra hivatkozva
védték meg. Eleinte, a legendás John (késõbb
Lord) Reith vezetése alatt a BBC magas erkölcsi alapon és
szociális felelõssége tudatában tevékenykedett,
világszerte mintaként és példaképként
szolgálva a kialakuló rádió- és tévécsatornák
számára. A kereskedelmi televíziózás,
a sugárzást 1955-ben megkezdett ITV, majd az 1973-ban megindult
kereskedelmi rádiók megtörték a BBC monopóliumát,
a versenyt pedig kiélezte a BBC 2, végül a különös
struktúrájú, állami tulajdonban lévõ,
de kereskedelmi alapon mûködõ Channel 4 létrejötte.
A képet az elmúlt években tovább bonyolította,
hogy a távközlési forradalom jegyében a BBC a
mûholdon sugárzott BBC World mellett újabb és
újabb digitális csatornákat hoz létre, több
profitorientált kereskedelmi vállalkozást alapított,
és a BBC Online révén a világ egyik legtartalmasabb,
ingyen hozzáférhetõ, így rendkívül
költséges világhálós információs
szolgáltatását tartja fenn.
A BBC pártatlanságát nem bízzák
a véletlenre. Szervezeti szinten a tizenkéttagú kuratórium
garantálja a BBC tartalmi függetlenségét és
vizsgálja ki a hallgatói-nézõi panaszokat.
A kurátorokat, szó szerinti fordításban a kormányzókat
(governors) a királynõ titkos tanácsa nevezi ki a
közigazgatásban, a mûvészetek, az üzleti
élet és a szakma területén komoly tapasztalattal
rendelkezõ személyek körébõl, és
õk biztosítják, hogy a BBC a parlament, az elõfizetõk
és a közönség által felelõsségre
vonható. A szervezetnek mindenekelõtt be kell bizonyítania,
hogy „megéri az árát”.
Ami a tartalom pártatlanságát illeti, errõl
hosszú hosszú oldalakon keresztül rendelkezik a BBC
statútuma és az ehhez csatolt szerzõdés, hiszen
„a téma természetéhez és a mûsor típusához
illõ és annak megfelelõ pártatlanság
a BBC legfontosabb értéke”. Az alapszabály külön
kitér a hír- és információs mûsorokban,
a személyes véleményt kifejtõ programokban,
a képzõmûvészeti, zenei és tudományos
produkciókban, valamint a tévéjátékokban
követendõ elvekre. Az aktuális mûsorok között
is különös figyelmet kap a választási kampány
idején, illetve súlyos helyzetekben, (pl. általános
sztrájk), alkalmazott elfogulatlanság. A ténymûsoroknál
a BBC abból indul ki, hogy minden témának több
oldala van, és a pártatlanságot nem lehet pusztán
matematikai egyensúllyal elérni. Az adekvát pártatlanság
nem követel meg teljes semlegességet minden kérdésben
vagy szenvtelenséget a demokratikus alapelvekkel kapcsolatban. A
BBC munkatársainak a legszigorúbban meg van tiltva, hogy
aktuális politikai kérdésekben saját véleményüknek
adjanak hangot.
1952-ben Lord Reith „árulásnak és megadásnak”
nevezte a BBC sugárzási monopóliumáról
való lemondást. Ötven év elmúltával
a BBC ugyanígy harcol, és veszíti el a harcot a terjeszkedõ
kereskedelmi televíziózással szemben. A brit háztartások
közel fele már ma rendelkezik mûholdas vagy kábeles
szolgáltatással; több tucat információs,
szórakoztató, zenei, tudományos és sportcsatorna
között válogathat. A szigetországban szenvedélyes
vita folyik arról, vajon helyes-e bõvíteni a BBC külön
kereskedelmi ágazatát és növelni új csatornái
számát, amelyek olyan kulturális réseket töltenek
ki, olyan rétegigényeket szolgálnak ki – mûvészetek,
történelem, természettudomány, filozófia
stb. –, amelyekre kisebb kereskedelmi csatornák – például
az Artsworld vagy History Channel – már „kivetették hálójukat”.
Senki nem vitatja, hogy üdvözlendõ, ha a legnagyobb brit
televízió új ötleteket próbál ki.
A fõ kifogás, hogy a BBC mindezt a háztartásonként
jelenleg évi 112 fontos (kb. 43 000 forint) elõfizetési
díjból, összesen 2,5 milliárd fontos monumentális
költségvetésbõl finanszírozza, miközben
minden más, részben ugyancsak közszolgálati funkciókat
betöltõ csatorna (ITV, Channel 4 és 5) kizárólag
hirdetésekbõl és kereskedelmi tevékenységbõl
tartja fenn magát.
A BBC hatalmas sikerként könyvelte el, hogy múlt
évben, 1955 óta elõször, sikerült megnyernie
a nézettségi háborút az ITV-vel szemben. Míg
maga a BBC, amely az elõfizetési díjak mellett a világ
egyik legismertebb márkanevével is dicsekedhet, büszke
erre a vívmányra, mások feloldhatatlan ellentmondásnak
tekintik, hogy nem tartja méltóságán alulinak
egyáltalán beszállni ebbe a harcba. Mióta Greg
Dyke, a jelenlegi vezérigazgató a kereskedelmi televíziózásból
a BBC élére katapultált, állandóan meg
kell védenie magát, és persze a szervezetet, a populizmus,
az elbutulás-butítás vádja ellen.
Az intézmény azzal érvel, hogy mûsorra kell
tûznie tömegeket megragadó programokat, ha meg akarja
szolgálni az elõfizetési díjat. Státusza
azt is megengedi, hogy kockázatokat vállaljon az idõvel
és a pénzzel, bizonyítva, hogy a népszerû
mûsorok is lehetnek színvonalasak. Nemrégiben valóban
sikerült néhány komoly, mesterien elkészített
természettudományos programot bemutatnia, például
A kék bolygó és a Séta vadállatokkal
címû sorozatokat, amelyek 12-14 millió nézõt
szögeztek rendszeresen a képernyõ elé. Ez idáig
rendben van. A szigorú bírálóknak viszont –
akiknek a Munkáspárthoz közelálló Greg
Dyke amúgy is a begyükben van, két év elteltével
is gyanúperrel élve üzleti-kereskedelmi múltja,
több milliós vagyona miatt – olyan mûsorpolitikai döntésekkel
van problémájuk, mint hogy a BBC az ITV példáját
követve este 10 órára idõzítette napi
fõ hírösszefoglalóját, az ITV szappanoperájával,
a Coronation Streettel versenyezve immár heti négy alkalommal,
esti fõ mûsoridõben sugározza rivális
sorozatát, az EastEnderst, vagy, hogy immár heti öt
alkalommal látható a The Simpsons animációs
családregény.
Egy friss eset ugyancsak árnyékot vet a BBC erkölcsi
felsõbbrendûségére. A péntek esténként
jelentkezõ mûsor, az egykori Parabolára emlékeztetõ,
a hét eseményeit szatirikus formában összefoglaló
Híreim vannak számodra kíméletlen, „áldozatait”
megalázó, szinte megsemmisítõ mûsorvezetõjét,
Angus Deaytont néhány nappal korábban a legnagyobb
vasárnapi bulvárlap, a News of the World leleplezte, amint
két alkalommal is egy prostituálttal csintalankodott, ráadásul
kicsapongását – tartós élettársi kapcsolatban
él, és egy másfél éves kisfiú
apja – egyszer kokainfogyasztással kombinálta. Azelõtt
egy ilyen indiszkréció elég lett volna ahhoz, hogy
a BBC munkatársát azonnal menesszék a szervezet jóhírének
megcsorbítása miatt. Most minden napilapban jó elõre
megszellõztették, milyen kegyetlen ugratásnak teszik
ki a mûsor állandó részvevõi Deaytont,
így a szokásos nézettség többszörösét,
7,5 milliót sikerült elérni, és ezzel a BBC maga
mögé utasította a Channel 4 új Big Brother sorozatának
elsõ adását.
A kormány elvárja, hogy a BBC emelje színvonalát,
és hagyjon fel néhány olcsó, közönséghajhász
programmal. Mint Tessa Jowell, a médiáért is felelõs
kulturális miniszter a napokban a The Observer címû
vasárnapi újságnak adott interjújában
hangoztatta, az intézménynek nem a nézettséget
kell hajszolnia, hanem a puszta szórakoztatáson kívül
inspirálnia is kell a társadalmat. A májusban elõterjesztett
és várhatóan jövõre életbe lépõ
új brit kommunikációs törvény értelmében
a BBC-t is ellenõrizni fogja az OFCOM elnevezésû független
regulátor – a szervezetet mindeddig saját kuratóriuma
felügyelte az elnök és vezérigazgató irányítása
alatt –, amely rajta tartja majd a szemét a közszolgálati
funkciók betöltésén. Az eddigi renddel szakítva
a jövõben a BBC-t ugyanúgy pénzbírsággal
lehet sújtani a jóízlés, az illem és
a szabatosság megsértése miatt, mint ahogy az ún.
Független Televíziós Bizottság (ITC) teheti,
sõt alkalmanként teszi is az ITV-hálózatba
beszállító produkciós vállalatokkal.
A miniszter-asszony figyelmeztette a BBC-t, hogy ne feledkezzen meg „megkülönböztetett
jellegérõl”, és ne hajszolja a kereskedelmi televíziókhoz
hasonlóan ragadozó módjára a nézettséget.
A 2,5 milliárd fontot kitevõ elõfizetési díj
fejében, ami olyasmi, mint a „kreativitásba fektetett kockázati
tõke”, a határok feszegetését várják,
és nem értéktelen, felejthetõ programokat.
A BBC kereskedelmi tevékenységével több mint
egymilliárd fonttal egészíti ki az adófizetõktõl
érkezõ „apanázst”.
A közszolgálati funkciót könnyebb egyébként
emlegetni, mint definiálni. Lord Reith számára ez
a tájékoztatás, nevelés és szórakoztatás
hármas misszióját jelentette. Hasonlóan fontos
volt számára a kormánytól való függetlenség
és a pártatlanság, noha egy a kormány által
finanszírozott szervezet nagy valószínûséggel
a hivatalos kormánypolitika felé hajlik. A közszolgálatiság
elemei közé tartozik a földrajzi egyetemesség (azaz,
hogy az egész országban fogható legyen), minden érdeklõdés
és ízlés kielégítése (ez az elv
igazolja a rétegmûsorokat nyújtó BBC 2 és
a Channel 4 létjogosultságát, hiszen ezek a csatornák
ritkán vonzanak nyolcmilliónál több nézõt,
szemben a szappanoperák 12 milliós számaival), az
etnikai és nemi kisebbségek, azaz a melegek kiszolgálása,
elkötelezettség a nemzeti identitás és a közösség
iránt, a szerzett érdekeltségektõl való
távolságtartás, az Egyesült Királyság
kulturális diverzitásának ösztönzése,
az elõfizetési díjjal való hatékony
gazdálkodás, az új és innovatív mûsorok,
valamint a nemzetközi versenyképesség.
A kereskedelmi tévé- és rádióadókra
a részvénytulajdonosok részérõl nehezedõ
nyomás következtében a reklámokból élõ
állomások egyre inkább csak azokra a nézõkre
(hallgatókra) koncentrálnak, akiket a hirdetõk el
akarnak érni, vagy akik megengedhetik maguknak a borsos elõfizetési
díjakat. Egyre érezhetõbb, hogy automatikusan „közérdekûvé”
válik mindaz, ami a közvéleményt egyszerûen
csak érdekli. Így a média pluralitása és
változatossága egy nagyvonalúan finanszírozott
és bátor, magabiztos közszolgálati intézmény
nélkül nehezen tudna érvényesülni. A BBC-re
vár például az 55 éven felüli, a hirdetõk
érdeklõdési körébõl már
kiesõ generáció megszólítása;
a nem feltétlen sikert ígérõ mûsorformákkal
és tehetségekkel való kísérletezés;
az eleve csekély nézettségre számot tartó
programok elkészítése; olyan minõség
biztosítása, amelybe a piac nem tud befektetni, de emeli
a kereskedelmi versenytársak felé a lécet; továbbá
Lord Reith szellemében nem csak olyan adások elkészítése,
amelyeket a közönség akar, hanem olyanoké is, amelyekre
a közönségnek szüksége van. Utóbbira
jó módszer a tudományos-népszerûsítõ,
az irodalmi, klasszikus zenei, egyéb emelkedett hangvételû
mûsorok biztos közönségcsalogató programok
elé vagy után szerkesztése. Természetesen sok
nézõ abban a pillanatban más adásra kapcsol
át, amikor a mûsor végén a stáblistát
kezdik sugározni.
A BBC nyilvánvaló megszállottsága a nézettségi
mutatókkal nem csak arról szól, hogy megelõzze
kereskedelmi riválisait, hanem jelenlegi formáját
is szeretné konzerválni. 2006-ban lejár az intézmény
királyi statútuma, amely „bebetonozza” közszolgálati
funkcióját. Ez a mérföldkõ éles
vitát fog kirobbantani az elõfizetési díj sorsáról,
aminek sokak szerint nincs hosszú távú jövõje.
|