Azúr mozik
A filmtörvény kapujában
Pintér Judit
Az olasz film, akár a magyar, a finanszírozás
és a forgalmazás zûrzavarát sínyli meg.
Luciano Sovena, az Olasz Producerek Szövetségének
alelnöke
Hamarosan új filmtörvényünk lesz, ezért
a jelenlegi helyzethez képest sok minden változni fog. Ma
a nemzeti kultúra szempontjából fontosnak ítélt
olasz filmek finanszírozásában az állam részvétele
akár a 90 százalékot is elérheti. Ezen kívül
a filmtörvény 8. paragrafusa a pályakezdõk elsõ
és második játékfilmjének elkészítéséhez
2 és fél milliárd lírát irányoz
elõ, ami legtöbbször hiábavaló pénzkidobás.
A törvényt tehát remélhetõleg legfeljebb
fél éven belül módosítani fogják,
mégpedig véleményem szerint pozitív irányban.
Ezekkel a filmekkel az a legnagyobb gond, hogy többségük
nem hozza vissza a rájuk fordított pénzt. Ezzel természetesen
nem azt akarom mondani, hogy minden filmnek kötelezõen nyereségesnek
kell lennie, meg hogy az államnak teljesen ki kell vonulnia a finanszírozásukból.
Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy például
Antonioni, De Sica, Rossellini remekmûvei – ahogy a jelentõs
hazai díjakkal jutalmazott, vagy akár Oscarra jelölt
mai filmek – ugyancsak állami támogatással készültek,
gazdasági szempontból azonban szinte valamennyi bukás
volt. A jelenlegi kormány tehát azt javasolja, hogy az állami
támogatások mértékét csökkentsék
50 százalékra, a maradék 50 százalékot
a producer fõleg magánbefektetõktõl vagy koprodukciós
partnerektõl teremtse elõ. Ennek elengedhetetlen feltétele,
hogy a befektetõk végre leírhassák az adójukból
a filmre fordított összeget.
Az új törvény természetesen a televíziókat
is kötelezné arra, hogy járuljanak hozzá a filmgyártáshoz.
Elvileg ezt már eddig is megtették, de ezen a téren
mind az állami, mind a kereskedelmi televíziókkal
nagyon súlyos gondok vannak. Egyrészt mert általában
csak bizonyos típusú filmeket, fõleg vígjátékokat
támogatnak, másrészt pedig az olyan alkotások
egy részét, mint amilyeneket a budapesti olasz filmhéten
bemutattunk (Vörös Hold), a televíziók egyszerûen
nem tûzik mûsorra, vagy ha igen, kizárólag éjfél
után. Pedig az olasz film sokkal inkább a gyártás
és a forgalmazás megoldatlan problémái, mintsem
az ötletek és a tehetség hiánya miatt van válságban.
Olyan kiváló filmek születnek nálunk, mint Nanni
Moretti A fiú szobája címû, Oscar-díjra
is jelölt munkája. És mivel a filmet valószínûleg
a Miramax forgalmazza, talán könnyebben eljut a világ
mozijaiba. Pozitív példaként említhetném
Roberto Benigni Az élet szép címû filmjét
is. A többiek, legyenek bármilyen színvonalasak, ha
egyáltalán bemutatják õket, mindössze
néhány napig szerepelnek az olasz mozik mûsorán,
aztán talán éjfélkor lemennek valamelyik televíziós
csatornán, s így senki nem látja õket.
Daniela Staffa, a Fandango Filmgyártó és Forgalmazó
Vállalat sajtófõnöke
A 41 éves Domenico Procacci pillanatnyilag a legsikeresebb producerek
egyike Olaszországban. Elsõ fontos filmjét (Sergio
Rubini: Az állomás) 1990-ben készítette. Procacci
nyugtalan, kíváncsi, állandóan új utakat
keresõ egyéniség. Hét-nyolc éve nagy
lelkesedéssel dolgozik Ausztráliában is, több
olasz-ausztrál koprodukciót tetõ alá hozott.
Persze más országokkal is gyárt filmeket, legutóbb
például Milko Mancsevszki angol–macedón–olasz koprodukcióban
készült velencei nyitófilmjét, vagy Jan Sverák
utolsó, Oscar-díjra jelölt cseh–angol–olasz filmjét.
De õ gyártotta az Emir Kusturica zenekaráról
szóló Umca, umca, macska-zaj címû filmet is.
Olaszországban a legnagyobb sikereket eddig Gianni Ligabue Radio
Freccia címû, a fiatalok között kultfilmmé
vált mûvével, valamint Gabriele Muccino három
filmjével aratta (közülük Budapesten eddig csak a
legújabbat, Az utolsó csók címût láthatták).
Általában fiatalokkal dolgozik, és fõleg „szerzõi”
filmeket gyárt. Ennek ellenére eddig még csak néhány
tervéhez kapott állami hozzájárulást.
Tehát kizárólag szponzorok támogatásával
vagy banki hitelbõl készíti a filmeket, és
reménykedik… A Radiofreccia vagy Az utolsó csók hatalmas
közönségsiker volt, busás hasznot hozott. Az utóbbi
például 2001. februárja óta 150 kópiával
megy az olasz mozikban, ami valóságos csoda. Minden korosztály
szereti, hiszen a filmben bemutatott érzelmi viharok valamilyen
módon mindenkit érintenek. (Procacci meg is kapta érte
a produceri Donatello-díjat.)
A Fandango a közelmúltban a forgalmazásba is belevágott,
elsõsorban az ausztrál koprodukciókat próbáljuk
menedzselni, de ehhez sem kapunk állami támogatást.
A többi filmünket ismert forgalmazókra bízzuk;
mind a mûvészmozik, mind a (nem kizárólag amerikai
filmeket vetítõ) multiplexek bemutatják õket.
Néhány éve könyvkiadással is foglalkozunk.
Egy-két filmes fotóalbumon és forgatókönyvön
kívül elsõsorban ausztrál és angolszász
szépirodalmat és tanulmányokat adunk ki. S filmzenéket
CD-n! Egy évvel ezelõtt pedig mozit is nyitottunk Rómában.
A Politecnico valaha Róma egyik leglátogatottabb kis mozija
volt, aztán néhány évig elhagyottan állt.
A filmvetítéseken kívül könyvbemutatókat,
felolvasóesteket rendezünk. Törzsközönségünk
nemcsak fiatalokból áll, idõsebbek is járnak
hozzánk, köztük sok író, költõ,
rendezõ. A Fandango ma már márkanév Olaszországban.
Luciana Della Fornace, az ANEC (Olasz Moziüzemeltetõk
Egyesülete) Lazio tartományi elnöke
A mozik helyzete tragikus. Három évvel ezelõtt
az akkori kultuszminiszter, Veltroni, aki ugyan filmszeretõ ember,
de nem mozis, hozott egy rendeletet, amely bárhol lehetõvé
tette 1300 férõhelyesnél nem nagyobb mozik nyitását.
Ez legalább négytermes mozikat jelent. Kontroll nélküli
elszaporodásuk súlyos válságba sodorta a hagyományos
egytermes mozikat, amelyekbõl Rómában, különösen
a város központjában még nagyon sok üzemelt.
És valóban, a bevételek hirtelen csökkenése
miatt még az 1928 óta folyamatosan mûködõ
Etoile mozit is be kellett zárni. Néhány régebbit
pedig, amilyen a Piazza Barberini közelében lévõ
Fiamma, játékteremmé akarnak alakítani! Csakhogy
ennek a törvénynek további hiányossága
is van: miközben ugyanis bárhol bárki nyithat egy 1300
férõhelyes multiplexet, azt nem teszi lehetõvé,
hogy a régi mozikat más célra lehessen felhasználni.
Ha nem megy, be kell zárni és kész. Óriási
erõfeszítéseket kellett tennünk azért,
hogy például egy 1000 férõhelyes moziból
csinálhassunk egy 300 férõhelyes mozi- és színháztermet
(mert a mozikkal ellentétben színházból óriási
hiány van Rómában), a fennmaradó teret pedig
könyvek, lemezek árusítására használhassuk.
Mert mégsem nézhetjük tétlenül, hogy Róma
szívében sorra eltûnjenek a patinás mozik!
A Veltroni-törvény még egy fontos dologról
elfeledkezett: nem írta elõ, hogy csak ott épülhessen
új mozi, ahol addig nem volt. Az eredmény: ahol nincs mozi,
ott az emberek továbbra sem tudnak filmet nézni, ahol viszont
egymás hegyén-hátán épülnek az
új multiplexek, a nézõk száma nem emelkedik.
Ezért aztán szép lassan nemcsak az egytermes, hanem
a többtermes mozik is csõdbe mennek. Már csak azért
is, mert ennyi termet képtelenség filmmel ellátni
(ez az amerikaiak által üzemeltetett mozikra és a mieinkre
egyaránt érvényes). Mondok egy példát:
júniusban Rómában egyszerre 53 vásznon láthatták
a nézõk a Pearl Harbort! Nyilvánvaló, hogy
ennyien nem voltak kíváncsiak rá.
Az új filmbemutatók fõ idénye októbertõl
húsvétig tart. Aztán a filmek száma napról
napra csökken, júniusra pedig egyszerûen elfogy. Pedig
adatokkal tudom alátámasztani, hogy nyáron is lenne
közönség! Az utóbbi idõben még egy
érdekes dolgot tapasztaltam. Van egy mozink, amelynek a 600 fõs
termében mûvészfilmet, az 1200-asban kommersz filmet
szoktunk vetíteni. A nyár folyamán számtalan
alkalommal kellett a két teremben filmet cserélni, mert sokkal
többen voltak kíváncsiak a mûvészfilmre,
mint a másikra. És nemcsak fiatalok járnak nyáron
moziba! Akkor viszont könyörgünk, adjatok több filmet!
Mert abszurdum, hogy a forgalmazók a kollégáimat a
múlt nyáron is arra kötelezték, hogy a tengerparti
üdülõhelyeken nyolc hétig tartsák mûsoron
a Pearl Harbort!
Ezek a kötelezettségek fõleg az olasz filmeket érintik
tragikusan. Tavaly például 78 olasz film készült.
Ebbõl 3-4 hatalmas kasszasiker volt, 3-4 elég jól
hozott a konyhára, a maradék 60 filmbõl harminc rosszul
ment, a többit pedig be sem mutatták. (Az éves bemutatási
arány országok szerint hozzávetõlegesen a következõ:
60 százalék amerikai, 10 százalék európai
és más, nem USA-beli, 30-40 százalék olasz
film, ez mindig a siker függvénye.) Ha egy olasz filmre bejön
a nézõ (ilyen volt legutóbb Az utolsó csók),
akkor hosszú ideig mûsoron maradhat. Ha nem, akkor akár
egy nap után is le lehet venni, és ezzel vége.
Szerintem az egész finanszírozási rendszer hibás.
Az olasz filmek sorsát egy hasonlattal szoktam érzékeltetni:
mondjuk, hogy a film egy gyerek. Ha az állam gondoskodik róla
a terhesség alatt, gondosan ápolja a születés
után is, aztán pedig kilöki az utcára, akkor
mire volt jó az egész? Vagyis: az állam ad pénzt
a gyártásra, ad pénzt a forgalmazásra (amit
sokszor persze nem a reklámra költenek, ezért a közönség
nem ismeri a filmet, következésképpen nem megy el megnézni),
de semmit nem ad a mozisoknak. Végül mégis mindenki
a mozisokat átkozza, ha egy film megbukik. Pedig õk csak
a forgalmazóval kötött szerzõdés értelmében
járnak el, amikor azt a filmet, amit kevesen néznek, azonnal
leveszik a mûsorról. Támogatás nélkül
lehetetlen egy napi két és félmillió líra
bevételû amerikai filmmel versenyeztetni egy 56 ezer lírás
olasz filmet! Ezért kérem folyton azt az államtól,
hogy meghatározott idõre – minimum két hétre
– adja meg a mozisoknak az olasz filmekért legalább a napi
átlag bevételüket, és akkor biztosan nem tüntetik
el õket egy nap után. Mint mondtam, az államilag finanszírozott
filmek reklámozása sem túl jó. Mintha már
eleve arra számítanának, hogy sem a moziban, sem a
televízióban nem nézi meg õket a kutya sem.
Szerintem tehát a törvénymódosításon
kívül az olasz film újjászületéséhez
sokkal több olyan gyártóra és forgalmazóra
is szükség volna, mint amilyen Domenico Procacci, aki azért,
amiben hisz, akár a saját pénzét is hajlandó
kockáztatni.
|