LÁTTUK MÉG - július
Iris – Egy csodálatos
nõi elme
Iris – Egy csodálatos nõi elme Iris – angol-amerikai, 2001. Rendezte: Richard Eyre. Írta: John Bayley mûvébõl Richard Eyre és Charles Wood. Kép: Roger Pratt. Zene: James Horner. Szereplõk: Judi Dench (Iris Murdoch), Jim Broadbent (John Bayley), Kate Winslet (a fiatal Iris), Hugh Bonneville (a fiatal John). Gyártó: Robert Fox Ltd. / Miramax. Forgalmazó: SPI. Feliratos. 90 perc. Iris Murdoch – a frissen a mozikba került film címszereplõje,
tragikus hõse – az elmúlt század második felének
emblematikus angol regényírói közé tartozott.
Megadatott neki minden, ami a brit irodalmi tradíció keretei
között a siker záloga lehet. Mindenekelõtt a tehetség.
Ez azonban csupán egy – noha elengedhetetlen – tényezõ
azok közül, melyek Britanniában sikerre vihetnek egy mûvészt.
Békés Pál
Rabold a nõt! The Abduction Club – ír, 2001. Rendezte: Stefan Schwartz. Írta: Bill Britten, Richard Crawford. Kép: ???????? Zene: ???????? Szereplõk: Matthew Rhys (Strang), Alice Evans (Catherine), Daniel Lapaine (Byrne), Sophia Myles (Ann), Liam Cunningham (John). Gyártó: ????????? Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 96 perc. Kosztümös, azaz a múltban játszódó
kalandfilmet látunk, annak minden szokványával és
kellékével. A téma viszont szokatlan és bizarr.
1780-ban vagyunk, Írországban, földbirtokosok, az ekkor
még voltaképpen újdonsült angol–ír arisztokrácia
köreiben. Az uralkodó osztály fiatalabb tagjainak nagy
gondja a primogenitura: a vagyont és a címet az elsõszülött
fiú örökli, öcsikéi sovány évjáradékkal
kénytelenek beérni, s ha nem érik be, mehetnek papnak
vagy katonának. Ezen a gondon segít a Nõrablók
Klubja. A klubtagok – másod- vagy harmadszülött arisztokrata
ifjak – éjnek idején álarcot öltenek, lóra
kapnak, rajtaütnek a nemesi kúriákon, ahonnan eladó
sorban levõ, bár többnyire másoknak szánt
földbirtokos-lánykákat rabolnak el. Rögvest meg
is kérik a kezüket, s többnyire sikerrel: a huszárcsínybõl
házasság lesz.
Takács Ferenc
Isten nagy, én kicsi vagyok Dieu est grand, je suis toute petite – 2002, francia. Rendezte: Pascal Bailly. Írta: Alain Tasma. Kép: Antoine Roche. Zene: Stéphane Malca. Szereplõk: Audrey Tautou (Michele), Edouard Baer (Francois), Julie Depardieu (Valerie). Gyártó: Dacia Films / Canal+ / Les Films Alain Sarde. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 100 perc. A jó szabónak is tudni kell, hogy kikerül-e a rábízott
szövetbõl egy öltözet ruha. Ugyanígy illik
a rendezõnek is tudnia, hogy az ötletébõl mire
futja, mennyi van benne. Woody Allen Hanna és nõvérei
címû filmjében például az istenkeresés
csak epizód, egyszerû mellékszál, semmi több;
itt viszont a fiatal francia rendezõ – akinek a film már
a harmadik munkája – épp ezt állította a középpontba.
De sajna, sokat nem tud kihozni belõle. A fõhõs, mint
nagyáruházban a télikabátot, úgy veszi
sorra a különbözõ vallásokat, de valahogy
egyiket se szabták rá, egyikben sem ismer a magáéra.
Ádám Péter
Pókember Spiderman – amerikai, 2002. Rendezte: Sam Raimi. Írta: Stan Lee, Steve Didko. Kép: Don Burgess. Zene: Danny Elfman. Szereplõk: Tobey Maguire (Peter Parker), Willem Dafoe (Osborn), Kirsten Dunst (Mary Jane), James Franco (Harry). Gyártó: Columbia Tri-Star. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 114 perc. Amikor az X-Men több megválaszolatlan kérdéssel
ért véget, mint egy nyári szünetre visszavonuló
szappanopera, gyanítani lehetett, hogy a mutánsok harca nem
fejezõdött be itt, sõt épp csak a bemelegítésnél
tartunk. Nem kétséges, sorozatot indít el a Pókember
is, és már a futószalagon vannak a Fantasztikus négyes,
Fenegyerek és Hulk kalandjait elmesélõ újabb
Marvel-adaptációk.
Kovács Marcell
Penge 2 Blade 2 – amerikai, 2002. Rendezte: Guillermo del Toro. Írta: David S. Goyer. Kép: Gabriel Beristain. Zene: Marco Beltrami és Danny Saber. Szereplõk: Wesley Snipes (Penge), Kris Kristofferson (Whistler), Ron Perlman (Reinhardt), Leonor Varela (Nyssa), Thomas Kretschmann (Damaskinos). Gyártó: New Line Cinema. Forgalmazza: InterCom. Feliratos. 120 perc. A vámpíroknak, a filmtörténet hosszú
idõkön át favorizált antagonistáinak pályája
a hatvanas-hetvenes években zsákutcába futott, és
azóta a vérszívók mind csökkenõ
hatásfokkal ijesztgetik a mozilátogatókat. Noha rendezõ-generációk
sora kísérletezett azzal, hogy életet leheljen a teljesítõképességük
határára jutott, tetszhalottként vegetáló
rémekbe, néhány kivételtõl – mint Joel
Schumacher (Az elveszett fiúk) vagy Kathryn Bigelow (Közelít
az éj) – eltekintve nem koronázta siker erõfeszítéseiket.
A három éve a nevezetes képregény alapján
készült Penge címû opus szintén elért
eredményeket a tekintetben, hogy erõsítse a vámpírok
azonosságtudatát és visszaadja közmegbecsülésüket,
és a most tetõ alá hozott második rész
sem marad el ebben tõle.
Tosoki Gyula
A pokoli torony balekjai La Tour Montparnasse infernale – francia, 2001. Rendezte: Charles Nemes. Írta: Eric Judor, Ramzy Bedia, Kader Aoun, Xavier Matthieu. Kép: Étienne Faudet. Zene: Jean-Claude Vannier. Szereplõk: Eric Judor (Eric), Ramzy Bedia (Ramzy), Marina Foïs (Marie Joëlle), Michel Puterflam (Lanceval). Gyártó: France 2 / Canal+ / UGCF. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 96 perc. Rossz, ha valaki sokat jár moziba. Hogy miért? Mert nehezen tudnak neki újat mutatni. Ez Ericnek és Ramzynak, a Canal+ H címû vígjátéksorozat hõseinek elsõ filmes bemutatkozása alkalmával sem sikerült. A történet maga végtelenül egyszerû: egy rablóbanda – akik kinézetük alapján mintha a hetvenes évekbõl csöppentek volna elénk – elhatározza, fogságba ejti a Lanceval csoport igazgatóját és négy fiát, s megszerzi a vállalat széfjében õrzött rengeteg pénzt. Az akcióban benne van az áldozat unokahúga, Marie is, akinek a feladata, hogy a támadás idejére kiürítse a Montparnasse-t. Ez majdnem sikerül, ám nem számol a torony két ablakpucolójával, Erickel és Ramzyval, akik a rablás idején még mindig az épület oldalán lógnak. Addig nem jelent gondot a két szerencsétlen, míg a banda egyik tagja ki nem lövi az ablakot. Hõseink pánikba esnek – már csak azért is, mert azt hiszik, a banda fogságba ejtette Marie-t, akibe Eric õrülten beleszeretett. Olykor félelmük, olykor hõsiességük az erõsebb, így próbálnak egyre közelebb férkõzni ahhoz az irodához, ahol elrablóik fogva tartják a Lanceval családot, s szerencsétlenkedéseik közben számos vicces jeleneten keresztül vergõdnek el végsõ céljukig. Kár, hogy a poénok inkább idétlenek, mint viccesek és szellemesek; az egész olyan, mintha egy rossz burleszket látnánk. Csakhogy a XXI. században nehéz, pontosabban nem sok sikert arat az olyan viccek elsütése, amelyek a húszas-harmincas években még óriási tetszést arattak. Sok minden megváltozott azóta, s bár Eric és Ramzy játékukkal, bohóckodásaikkal megpróbálnak tisztelegni az örök klasszikusok elõtt, az egész mégis olyan, mintha egy futóversenyen valaki utolsónak ér célba. Ott volt, küzdött, ám nem sok eredménnyel. Baross Gábor
Tiszta ügy High Crimes – amerikai, 2002. Rendezte: Carl Franklin. Írta: Joseph Finder, Yuri Zeltser, Grace Cary Bickley. Kép: Theo van de Sande. Zene: Graeme Revell. Fõszereplõk: Ashley Judd (Claire), Morgan Freeman (Grimes), James Caviezel (Ronald), Amanda Peet (Jackie). Gyártó: 20th Century Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 115 perc. Ashley Judd-ot szereti a kamera. Ki merné ezért hibáztatni, a hölgy egyszerre bájos és szexepiles, egyszóval elragadó, az ember hol feleségül kérné, hol eszelõs kalandba bocsátkozna vele, s ez eddig rendjén is van, hiszen a sztár attól lesz sztár, hogy megszállott rajongói lesznek. A baj akkor kezdõdik, amikor Ashley csillogása és az aktuális szerep követelményei ütik egymást. A Tiszta ügy családi idillel indul, s ez még jól ál Judd-nak, ám thrillerrõl lévén szó, a film hamar stílust és tempót vált: a sztár ügyvédnõ és férje reklámfilmbe illõ turbékolását a katonai rendõrség erélyes fellépése szakítja meg, s mielõtt felocsúdnánk “meglepetésünkbõl”, kiderül, hogy az egykori katonát egy dél-amerikai falu teljes lakosságának ügybuzgó lemészárlásával vádolják. A film ezen a ponton a tárgyalótermi thrillerek sémái felé veszi az irányt, de hagyjuk a történet további részleteit, s térjünk kicsit vissza kedvencünkhöz. Neki most egy olyan nõt kéne játszania, akinek élete drasztikus fordulatot vesz: a boldogságnak annyi, születendõ gyermeke apját tömeggyilkossággal vádolják, s ügyvédként a katonai igazságszolgáltatás átláthatatlan és a meggyõzés erélyesebb eszközeitõl sem visszariadó gépezetével kerül szembe. A sztár egy kicsit visszavesz a ragyogásból, ám ez minden, amit egy vélhetõen szélsõséges lelkiállapot érzékeltetésére tesz. Továbbra is jó nézni, de, mint a thriller központi alakja, elveszti erejét. Van a filmnek még egy sztárja: Morgan Freeman. Õ kétség kívül nagy színész, s ha lenne szerepe, még meg is menthetné a produkciót. De nincs neki ilyen, inkább csak magánszám az övé, a “hogyan igyunk kedves alkoholista módjára” – gyakorlatot adja elõ, kellõ szakértelemmel, élvezetesen. Arra a kérdésre pedig, hogy mi a fene történt Carl Franklin-nel, aki úgy egy évtizede megrendezte a Chandler világát fekete színekkel felruházó Kék ördögöt, valószínûleg egyszerû a válasz: a jól fizetõ alkalmazotti pályát választotta. Köves Gábor
Szitakötõ Dragonfly – amerikai, 2002. Rendezte: Tom Shadyac. Írta: David Seltzer, Brandon Camp, Mike Thompson. Kép: Dean Semler. Zene: John Debney. Szereplõk: Kevin Costner (Joe Darrow), Joe Morton (Campbell), Ron Rifkin (Charlie), Linda Hunt (Madeline), Susanna Thompson (Emily). Gyártó: Universal/Spyglass. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 104 perc. Dr. Joe Darrow felesége a Vörös Kereszt önkénteseként
Venezuelában dolgozik, amikor egy autóbusz baleset következtében
meghal. A férj hónapokig gyászolja hitvesét,
a búskomorság elõl munkájába menekül,
éjt nappallá téve dolgozik a kórházban.
Hirtelen természetfölötti jelenségekkel szembesül:
felesége totem állatai, szitakötõk rajzanak éjjelente
a háza körül, egy földre esett levélnehezék
túlvilági üzenetet kopog a padlón, kedvenc papagája
pedig zajosan üdvözli az éjszaka közepén megjelenõ
halott asszony szellemét.
Mátyás Péter
A fehér léggömb Badkonake sefid – iráni, 1995. Rendezte: Jafar Pahani. Írta: Abbas Kiarostami. Kép: Farzad Jawdat. Szereplõk: Aida Mohammadkhani (Razieh), Moshen Kalifi (Ali), Fereshteh Sadr Orfani (anya), Asghar Barzegar (boltos), Anna Bourkowska (öregasszony), Aliasg har Samadi (léggömbárus). Gyártó: Ferdos Films. Forgalmazó: Cirkogejzír / Másképp Alapítvány. Feliratos. 85 perc. Feltehetõleg egyetlen nemzeti stílusirányzat sem
köszönhet annyit a gyermekeknek, mint a késõ nyolcvanas
években konszolidálódó Khomeini-diktatúra
idején feltámadt iráni új hullám, beleértve
az olasz neorealizmust és az indiai Satyajit Ray-iskolát.
Az ok egyszerû: míg De Sica vagy Rossellini számára
gyermekhõst választani önálló mûvészi
döntést jelentett, az iráni friss generáció
– Rayhez hasonlóan – elsõsorban a politikai-vallási
nyomás elõl menekült tömegesen a kiskorúak
közé. Egyfelõl a gyermekszereplõk (akikre nem
vonatkoznak olyan mereven az iszlám erkölcsi szabályai)
nagyobb alkotói szabadságot kínáltak nekik,
másrészt az Ifjúsági Minisztérium jelentõs
pénzösszegekkel járult hozzá a gyermekfilmek
forgatásához. Ebbõl a gárdából
nõtt ki Kiarostami és innen indult útjára egyik
rendezõasszisztense, az 1995-ös Fehér léggömb
címû nagyjátékfilmjével cannes-i Aranykamerát
kiérdemlõ Jafar Panahi is.
Varró Attila
Gépállat SC Mean Machine – angol, 2002. Rendezte: Barry Skolnick. Írta: Tracy Keenan Wynn forgatókönyve felhasználásával Charlie Fletcher, Chris Baker, Andrew Day. Kép: Alex Barber. Zene: John Murphy. Szereplõk: Vinnie Jones (Danny), David Kelly (Doc), David Hemmings (Igazgató), Ralph Brown (Burton), Jason Flemyng (Bob), Jason Statham (Monk). Forgalmazza: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 98 perc. A kortárs brit mozi sikerkovácsai nem ülnek nyugodtan
a babérjaikon, és üres óráikban is kasszarobbantó
produkciókon törik a fejüket. Guy Ritchie nevét
a brit gengszterfilm reneszánszának egyik pionírjaként
kapta szárnyra a világhír, és a direktor mára
odáig jutott, hogy producerként is kipróbálhatta
magát. A Gépállat S.C. tetõ alá hozásakor
napjaink Hollywoodjának sikerrecepjét használta, amikor
egy klasszikushoz – Robert Aldrich 1974-ben kelt Hajrá, Fegyencváros!-ához
– fordult, és annak modernizált változatát
készítette, pontosabban készíttette el az eleddig
televíziós munkáiról ismert Barry Skolnick
rendezõvel.
Pápai Zsolt
|
http://www.filmvilag.hu
|