Claudia és Mónika
Nõk a cult mögött
Kolozsi László
Késõ délutánonként a fél
ország beül az iskolapadba: Claudia vagy Mónika tart
kényszeredetten vidám osztályfõnöki órát.
Tételezzük fel, hogy halkszavú, vékonydongájú
szakközepes vagyok, akit elkapott egy banda egy nyári este,
fél kilenc tájban. Elvették a cigimet (pedig Malbi
light volt), meg 1500 forintomat. Megveretésem azzal kezdõdött,
hogy a támadás kiókumulálója megszólított
a Liget szélén, mondván: légyszi’ adj tüzet,
mire én megálltam, elkövettem azt a hibát, hogy
megálltam, és míg a gyufát kerestem, elölrõl
ököllel az arcomba sújtott. A földre estem, estemben
megláttam támadóimat, kik közül ketten rugdostak,
egy pedig lehajolva ütött. Késõbb e lehajlót
tudtam a rendõrségen azonosítani. Az eszméletemet
legfeljebb, ha pillanatokra veszítettem el, összegömbölyödve
feküdtem, hogy minél kisebb felületen érjen a támadás,
éreztem, hogy az orrom eltört, nem fájt ugyan, de nagyon
vérzett, ahogy éreztem azt is, hogy elvették a farzsebembõl
kikandikáló brifkómat. A földön fekve hagytak.
A támadás után hetekig képzelegtem, és
gondolatban számtalanszor szétvertem a hülye pofájukat.
Aztán elkapták õket, többrendbeli rablás,
garázdaság, ilyesmi. Fiatalkorúak. Olvastam a helyi
lapban.
Az eset után két évvel meginvitálnak az
általam még sosem látott Mónika-show-ba mint
áldozatot. Csak annyit tudok, Áldozat voltam egyszer a mûsor
címe – van bennem némi exhibicionizmus, mégse szívesen
vállalom a felkérést. A stúdióban találkozom
támadómmal, aki nevetgél, õ volt a fõkolompos,
azt mondja, hallom: „Akkoriban ilyen balhés srác voltam,
ma már kevesebbszer ütök, legfeljebb csak ha gáz
van.” Derültség. “Benne voltunk mindenben, azt persze megesett,
hogy megborítottunk egy-két embert.” Bemegyek. Leülök
a rikító fotelbe, kérdezek. “Miért tetted?”
“Brahiból.” Megvonja a vállát. A nézõk
mosolyognak. A végén az egészbõl annyira rosszul
jövök ki, hogy úgy érzem, itt a fõ attrakció
a támadóm volt: a Fehérvári úton brahiból
még odaköp elém.
Feltételezhetjük persze azt is, hogy kicsit megkopott hangú,
kicsit elhízott bariton vagyok, aki már csak itthonról
kap felkéréseket, de annak következtében, hogy
nemegyszer felléptem Palermóban meg Veronában, gyakran
látott vendége vagyok a show-mûsoroknak. Ha egy riporter
azt kérdezi, miért nem léptem fel az utóbbi
idõben külhonban, azt felelem, nem szeretek utazni. Mivel a
feleségem húsz évvel fiatalabb nálam és
a tévében dolgozik, gyakran csak azért hívnak,
hogy kapcsolatunkról, ami egyébként legfeljebb csak
egy-egy adás után rossz, beszéljek. A Claudia show-ba
kicsit ittasan érkezem, elbeszélgetek a teljesen részeg
rockerrel, meg az öregedõ fitnesz-bajnoknõvel, aki nyújtó-gyakorlatokat
csinál, mert cigánykerekezni fog a mûsorban. Hogy mit
történt a stúdióban, arra egyáltalán
nem emlékszem, késõbb tudom meg, amikor lemegy, hogy
Szeretem a feleségem volt a címe. “Killer voltál”
– mondja Pali barátom. Otthon meg megkapom, hogy megint arról
beszéltem, a házasságom elõtt háromszáz
nõvel volt dolgom, pedig ez nem is igaz (egyébként
igaz).
A két, délutáni mûsorsávban futó,
tehát mindenképp rivális show, a “pikáns, pimasz,
provokatív” Claudia és a Mónika (A kibeszélõ
show) leginkább abban hasonlít egymásra, hogy mindkettõ
hasonló embertípust gondol eszményinek, és
ezáltal hasonló emberré gondolja változtatni
a nézõit. (Mivel minden adás végén kimondatik
valami fals “igazság”, valami nyúlfarknyi konklúzió,
joggal állítható, hogy ezen – egyébként
egyáltalában nem hasonszõrû – mûsoroknak
célja a nézõ tanítása, alakítása
is.) Maradjunk most a férfiaknál, hiszen a rövid példázatokban
is, akárcsak a mûsorok többségében, hímnemû
volt a fõszereplõ. Kicsit cinikus macsó, aki hû
párja (lehet) a szeretett nõnek (ha eléggé
megbecsülik), de azért azt tudni lehet róla, hogy fiatalkorában
nem egy, nem kettõ nõtõl tanulta meg, hogyan legyen
kiváló szeretõ: használ golyós dezodort,
a macsósághoz azért elegendõ mértékben
ápolatlan, és ha kell, nem riad vissza attól sem,
hogy bekeményítsen. A Mónika show, mely sokkal mélyebbre
meríti a hálóját a magyar társadalomba,
mint a Claudia show, felszínre hoz ellenpéldákat is,
de még a durva ellenpéldák után is kimondatik
az építõ jellegûnek szánt toposz. Az
egyik Mónikában a férj hazugságvizsgáló
gépre rakatta a feleségét, meg akarván tudni,
hogy hitvese megcsalta-e. Arra a kérdésre, mit csinálna,
ha kiderülne, hogy az asszony félrelépett, azt felelte,
“nyomot hagynék az arcán”, aztán kiderült, neki
viszont nem is egy szeretõje volt már. Egy másik adásban
a börtönbõl üzente egy fiú a stúdióban
ülõ anyjának, hogy kiszabadulása után
megöli. Az anya megdöbbenve hallgatja az üzenetet: szánalomra
méltónak tetszik õ is, a fia is, maga a mûsorvezetõ
és a nézõ is. Nincs jótékony félhomály,
minden látszik a kamerák elõtt. Megesett, nem is egyszer,
hogy a feleség kimondta a nagy nyilvánosság elõtt:
férjének kis pöcse van. Mónikán csak a
sminkesek segítettek. Az alapozó mindenesetre néha
nem elég vastagon van felrakva. Ilyenkor látszik rajta a
megrökönyödés, és olykor a bánat is.
Mert megesik az is, hogy akarva-akaratlan a szenvedésrõl
szól a show, de nem akar részvétet nyilvánítani,
mert részvétet nyilvánítani kockázatos;
a nézõszám nem eshet, nem megengedhetõ, hogy
a voyeur-ök átkapcsoljanak a tv2-re. Mónika nem határolódhat
el, ha buziznak, mert – ez derül ki a mûsorból – a magyar
férfiak jelentõs része hajlamos buzizni, és
annak ad igazat, aki azt állítja: “nincs undorítóbb
annál, mint amikor két férfi együtt van”.
Claudiának több arca is van, a durci arc, a szende arc,
a komisz, a csintalan, van a nahát-arca, van a közönséges,
a primkó (ez a leghitelesebb), de nem pimasz és nem provokatív
(a provokáció nem tenne jót, átkapcsolás
stb.), míg ezzel szemben Mónika mindig ugyanolyan, józan
kívülálló. Ha futball játékvezetõk:
akkor Claudia az örökké nyüzsgõ, aki fújja
a sípot, ha kell, ha nem – míg Mónika az észrevétlen,
a kevésbé feltûnõ. Mindkét esetben csak
a hazai csapat nyerhet (lásd férfiasság-eszmény),
a játékszabályokból is következõen.
A show-k ugyanis, itthon – az azóta sem felülmúlt, és
a Claudia-teamet menedzselõ – Friderikusz óta tudható,
mindig a mûsorvezetõrõl szólnak. Mónika
mögött és elõtt mindig csak a sonkamagyarország
képviselõi ülnek, a megnyilatkozni nem tudók
(a nyelvi szint: “tök mák”, “ez kész van”, “ciki volt”),
akik mintha semmit sem tudnának a szeretetrõl. Claudia elõtt
pedig a vérprofin pofába hazudó, többnyire beszélni
alig tudó híres honfitársak, akik bármikor
könnyet ejtenek bárkiért, bármirõl órákat
elfecsegnek, anélkül, hogy sava-borsa lenne a mondandójuknak.
Ezért, hogy a Claudia show után az értelmesebb embernek
minimum Mozarttal kell regenerálódnia, mert biztos, hogy
kétszámjegyûvé lesz a mûsortól
az IQ-ja. Szánalmasan kilóg a butaság lólába,
kiderül alkalmasint, hogy a látszólag a Maslow piramis
csúcsán lévõ személyek biz’ olyannyira
el vannak telve maguktól, hogy észre sem veszik, mennyire
lihegnek a sikerért, mennyire vágyják a jó
szót, és gondolkodás nélkül szénné
alázzák magukat. Így lesz a legkedvesebb ember a mûsorban,
az õszintén megnyilatkozó Balázs Pali, így
lesz végképp szimpatikus a Hajas Laci. Csüggesztõ
állapotok. Mert tévedés volt azt gondolni, hogy az
a néhány sztár, aki forog a mûsorban, érdekesebb,
mint a baktalórántházi kisember, aki szerint a szomszéd
egy pedofil állat. Úgy lesz ugyanis sikeres egy mûsor,
ha beszélnek róla, pontosabban, ha lépten-nyomon az
elõzõ nap látottakról beszélnek. Márpedig
a sztárok nem õszinték, hiszen megtanulták
leplezni, legfõképp maguk elõtt, milyenek is valójában,
és olyanokká lettek, mint amilyenné a közönség
szerette volna õket tenni. Lásd: férfi-eszmény.
Rilke azt írja, minden hírnév tévedésen
alapul, és aki jól figyeli a Claudia show-t – elég,
ha a mûsorvezetõt –, megtapasztalhatja, mivé lesz,
akit ez a tévedés (téveszme) fogva tart.
Rilkénél maradva: “Nem kell nekem e sok félig
üres maszk. Jobb a bábu.”
Viszont nehéz nem észrevenni, hogy a Mónika show-ban
kifejezetten beteg emberek is vannak (például valószínûleg
gerontofíliás az a középkorú, aki azzal
dicsekszik, hogy 82 éves szeretõje is volt már), és
a képernyõk elõtt kibontakozó konfliktusok
jelentõs része nincs lezárva, el is hangzik néha:
mit kapsz te majd ezért otthon. A végszó – fõleg,
ha csak annyi: legyünk egymáshoz kedvesebbek – nem old meg
semmit, ezért köp ki a fentebb vázolt példázatban
a fõkolompos hõsünk elé. És hõsünk
bizony ezért érzi még nagyobb lúzernek magát
a mûsor, mint a verés után.
A mûsorok férfi-eszménye elég árulkodó:
ez az eszmény ugyanis a legszögesebb ellentéte a szentnek,
a szent ideáljának, és ékes bizonyíték
arra: felkavarás, illetve Claudia esetén kavarás van.
És hiába mentette fel számtalanszor a külcsínre
tekintettel az (Est FM-es) ízlésrendõrség Liptai
Claudiát, hiába szimpatikus patikus a szavakat jó
érzékkel olykor gyógyírrá keverõ
Erdélyi Móni, konklúzióként az állítható
– a bal kamerába nézve (rám svenkel), kis cetlivel
a kézben –: bizony akkor járnak jól, ha nem kapcsolják
be a tévékészülékeiket, és akkor
járnak a legjobban, mondhatni „szabadon”, ha nincs tévékészülékük.
És ha nincs, ne is tervezzék a beszerzését.
|