Kultuszmozi: Peeping Tom
Képáldozat
Hungler Tímea
“Olyan volt az élet, akár egy üres vászon
vagy
egy szappanopera”
Bret Easton Ellis: Amerikai psycho
Kultuszfilm az, amit nem láttál elégszer.
Az egyik elsõ pszichothriller, ahol nem a gyilkos személye,
hanem a személyisége kinyomozhatatlan, Michael Powell leskelõdõ-filmje
volt. Képfüggés és erõszak párhuzamos
életrajza is itt kezdõdik.
Kultusz vagy áldozat?
1960-ban az angliai mozik bemutatták A bagdadi tolvaj, A piros
cipellõ, A ravasz Pimpernel filmrendezõjének, Mike
Powellnek új filmjét, a Peeping Tomot, amely minden idõk
egyik legnagyobb filmes botrányát kavarta a szigetországban,
és egy csapásra kerékbetörte a rendezõ
szépen ívelõ pályáját, aki mostohagyermekének
köszönhetõen élete hátralévõ
harminc esztendejében, 1990-ben bekövetkezett haláláig,
csupán háromszor állhatott a kamera mögé.
A megjelenés évében felháborodott kritikák
láttak napvilágot, a sajtó a mozit egyöntetûen
perverznek, nekrofilnek, szadistának, destruktívnak, az angol
filmgyártás szégyenfoltjának titulálta,
1979-ben azonban váratlanul fordult a kocka, a sokkoló mûvet
a New York-i filmfesztivál Martin Scorsese jótékony
közremûködésével mûsorára tûzte,
ahol kirobbanó sikert aratott. Kultikus státuszát
azóta is õrzi, a vérbe mártott pennák
ideje mára lejárt, újranézve a filmet egyértelmû:
a botrány és az értetlenség egy olyan úttörõ
alkotásnak szólt, amely messze megelõzte a korát.
A film fõhõse, Mark Lewis (Carl Boehm) a sorozatgyilkos
operatõrként dolgozik egy filmstúdiónál,
vágya azonban az, hogy filmrendezõ lehessen. A portyái
során elkövetett bestiális mészárlásokat
egy 16 mm-es kamerával rögzíti, majd saját, otthoni
kis vetítõtermében újranézi õket.
Sötét gyermekéveire akkor derül fény, amikor
megismerkedik szomszédjával, Helennel, akinek – bizalma és
vonzalma jeléül –megmutatja féltett kincseit, a gyerekkoráról
készült filmfelvételeket. A múlt feltárul,
Mark apja az egykori híres biológus (maga a rendezõ,
Michael Powell alakítja) életmûve megteremtéséhez,
a félelem tanulmányozásához, fiát használta
fel kísérleti nyúlként, gyermekének
minden egyes lépését kamerával rögzítette.
Mark betegsége, a skoptophilia, vagyis a voyeurizmus egy gátlástalan
apa keserû öröksége. A fiú maga is áldozat,
a valódi bûn az apa lelkén szárad, aki a tudásvágytól
hajtva szörnyeteget nevelt a fiából.
Bár 1960-ban túl volt már a filmgyártás
egy-két sorozatgyilkoson és szexuális pszichopatán,
az olyan filmekre, mint a Felícia utazása, Cold Light of
the Day, Deranged, X. polgártárs vagy a Henry: Egy sorozatgyilkos
portréja, amelyek a sorozatgyilkosokat pszichés zavarok sújtotta
emberi lényekként, az életkörülmények
és a sanyarú gyermekkor áldozataiként ábrázolják,
évtizedeket kell még várni. (Hitchcock Psychója
ugyan kortárs film, s ebbe a sorba illene, de míg Mark Lewis
kisiklott sorsát empátiával figyeljük, Norman
Bates igazi szörnyalak. Részletes pszichopatológiája
félelmet és viszolygást ébreszt, nem irgalmat.)
Nem csoda, hogy Powell filmje zavarba hozta a nézõt és
a kritikust egyaránt – a mozi jó és a rossz biztosnak
hitt erkölcsi térképét rajzolta át, ráadásként
a fõhõs betegségén, a voyeurizmuson keresztül
számos nyugtalanító kérdést fogalmazott
meg a valóság és a film viszonyáról,
a mozi és a kép mibenlétérõl, messze
túllépve ezzel a pszichothriller keretein.
Gyilkos kamera
A voyeurizmus, a leskelõdés a mozgókép
természetrajzához tartozik. Az olyan, fõként
televíziós mûfajok esetében, mint a reality
show-k, a dokumentumfilmek, a kandi kamerán alapuló mûsorok
vagy a paparazzók által készített címlapfotók,
a leskelõdés ténye egyértelmû: a kamera
intim pillanatokat, titkolt sorsokat, esetleges tragédiákat
kap el, kiszolgáltatja a kép szereplõinek magánéletét
a nézõnek, aki a képet megtekintve, a stábhoz
hasonlatosan, önmaga is voyeurré válik.
A mozik közönsége azonban, amikor a vászonra
meredve egy könnyes szerelmi történetbe vagy egy könnyed
vígjátékba, vagyis a fikció világába
feledkezik bele, nem érzékeli, hogy leskelõdne. Ez
a tény olyankor válik egyértelmûvé, amikor
egy játékfilmben egy-egy videófelvételnek,
néhány fotónak esetleg filmrészletnek a történet
bonyolításában kitüntetett szerep jut (Nagyítás,
8 mm, A hátsó ablak, Videodrome), vagyis amikor egy film
magát a filmet emeli központi témájává.
A vászonra, a képernyõkre, a fotókra figyelõ
szereplõkben önmagunkra ismerhetünk; õk is, akárcsak
mi, leskelõdnek, néznek, mint a moziban.
Voyeur minden nézõ, kuncogjon bár a kandi kamera
szerencsétlen áldozatain, vagy rendüljön meg Hamlet
nagymonológján. A voyeurködés a filmes diskurzus
része, miközben a voyeur, a skoptophiliás pszichológiai
értelemben véve beteg. Mi nézõk vagyunk betegek
tehát, hiszen amikor filmet nézünk, mások sorsát
lessük ki.
Mark Lewis alakja különösen kínossá teszi
ezt a felismerést, hiszen a férfi, aki a film közönségéhez
hasonlóan leskelõdik, vagyis a vászonra mered, sorozatgyilkos,
ráadásul a szimpatikus fajtából – mi több
filmes, mûvészember, sõt tudós, kutató,
aki apjához hasonlatosan a félelem természetrajzát
térképezi fel. Áldozatait a tõrré átalakított
kameraállvánnyal végzi ki, miközben, hogy a félelmüket
fokozza, az objektív mellé erõsített tükörben
végignézeti a szerencsétlen nõkkel saját
haláltusájukat. A tökéletes gyilkosság
Mark számára a tökéletes filmmel, vagyis a tökéletes
mûalkotással egyenértékû; a gyilkosság
azáltal, hogy brutális cselekedetbõl képpé
alakul át, a morális szférából átemelõdik
az esztétika világába. (Az angol esszéíró,
Thomas De Quincey egyik írásában már a XIX.
században a „gyilkosságról, mint a szépmûvészetek
egyikérõl” emlékezett meg”.)
A hagyományos értékek, a tudományba, a
mûvészetekbe vetett hit/bizalom látszik megingani ebben
a filmben; a kutakodó, hidegfejû mûvészre és
tudósra, akit csak a produkció létrejötte, az
eredmények érdekelnek, valamint leselkedõ közönségére,
amelyik szemtanúként bûnrészessé válik,
sötét árnyék vetül, miközben az emberi
kapcsolatok kialakítására törekvõ sorozatgyilkos
alakja felértékelõdik. Mark az egyik randevújára
nem viszi magával a kameráját, vagyis négy
fal között hagyja a mûvészet, a tudomány
és a gyilkosság jelképét/eszközét,
így válik képessé arra, hogy Helennel maradéktalanul
boldog legyen.
Szimulakrumok
Jean Baudrillard 1981-ben, vagyis jó húsz évvel
a Peeping Tom megjelenése után publikálta a szimulakrumokról
szóló elméletét, amelyben a képek „gyilkos
hatalmáról” írt. Meglátása szerint a
posztmodern kor olyannyira medializálttá vált, hogy
csak a képek igazságáról beszélhetünk.
Amit nem látunk a híradásokban, az nem létezik;
a kép olyan befolyásra tett szert, hogy elsõbbsége
már a valódit, a reálisat fenyegeti. A „televízió-igazság”
azt eredményezte, hogy a tévé feloldódott az
életben, az élet pedig a tévében, „a tévé
néz, a tévé elidegenít, a tévé
manipulál, a tévé informál bennünket”.
Mark Lewis számára is csak a képek igazsága
létezik, gyerekkorától filmez és filmezik,
a képek és a realitás egymásba játszik
az életében, kamerája gyilkol a szó konkrét
és átvitt értelmében is. Nem véletlen,
hogy nem hajlandó lefilmezni Helent, a szerelmét, hiszen
tudja, a képek már átvették az élete
felett az irányítást – akit megörökít,
azt egyúttal meg is gyilkolja.
Mark Lewis figurája bõ harminc évvel elõzi
meg Patrick Batemant, Bret Easton Ellis sorozatgyilkos regényhõsét,
az amerikai psychót (a regénybõl Mary Harron készített
felejthetõ filmet), aki elõdjéhez hasonlatosan áldozatainak
kivégzését elõszeretettel filmezi le, majd
a videófelvételeket levetíti következõ
kiszemelt prédájának. Az õ életét
is a képek és a filmek befolyásolják, de Mark
Lewis célzottan tudományos, dokumentarista filmfelvételeivel
szemben, amelyekben a szexuális aktust a gyilkosság helyettesíti,
Bateman filmesként a pornó egy elvadult ágát
mûveli: snuff movie-kat forgat, vagyis olyan szexfilmeket, amelyekben
a szexuális jelenet csúcspontjaként kivégzi
az áldozatait.
Ha Lewis figurája a medializált kor veszélyeinek
egyik elsõ megtestesülése, Bateman ennek az érának
ikonikus alakja. Életét olyannyira áthatják
már a képek, hogy gyakorta õ sem tudja eldönteni,
a realitásban mozog vagy csupán egy film szereplõje.
Regénybeli életét a mozikban és a tévékben
tanult panelek alapján alakítja, hol akcióhõsként,
hol pornósztárként, hol egy sorozatgyilkos mozi pszichopatájaként,
hol pedig egy szappanopera sztárjaként viselkedik, aki még
azon is elcsodálkozik, ha a szerelmi jelenetek alatt a „valóságban”
nem szólal meg a zene.
Mindkét képzeletbeli figura ténykedése
hatalmas felháborodást váltott ki a kortárs
közvéleményben, Powell és késõbb
Ellis ellen sajtóhadjárat indult, jóllehet Mark Lewis
és Patrick Bateman alakja csupán a fájdalmas realitással
szembesített bennünket: az elektronikus média és
a filmgyártás befolyásának köszönhetõ,
mindannyiunkban kifejlõdött/kifejlesztett voyeur képzetével.
Azzal a betegesnek tekinthetõ skoptophiliáséval, aki
nem tudván ellenállni a képek csábításának:
szent borzadállyal mered a híradóra, elbûvölten
fogyasztja az erõszakos filmfelvételeket, folytatásokban
nézi végig a túszdrámákat, a családi
tragédiákat, a bankrablásokat, az öngyilkos merénylõk
áldozatainak haldoklását és a háborús
tudósításokat. A nézõ mára már
csak akkor hiszi, ha látja a halált.
Peeping Tom – angol, 1960. Rendezte: Michael Powell. Írta:
Leo Marks. Kép: Otto Heller. Zene: Brian Easdale. Szereplõk:
Carl Boehm (Mark Lewis), Moira Shearer (Vivian), Anna Massey (Helen Stephens),
Maxine Audley (Mrs. Stephens), Esmond Knight (Arthur Baden, a rendezõ),
Brenda Bruce (Dora), Pamela Green (Millie), Bartlett Mullins (Mr. Peters),
Martin Miller (Rosen doktor), Michael Powell (Lewis professzor), Nigel
Davenport (A felügyelõ). Gyártó: Anglo Amalgamated.
103 perc.
|