Star Wars II. rész – A klónok támadása
Választási hadjárat
Herpai Gergely
Korrupt politikusok, taktikázó Jedik, árulók,
kémek, meghasonlott hõsök: a mitikus mese bonyolult
drámává nõtte ki magát.
George Lucas vállán óriási felelõsség
nyugszik. A Star Wars filmek igazi sikere vagy bukása már
régóta nem csak a bevételrõl vagy a toplisták
meghódításáról szól. Az eredeti
történet olyan multikulturális mítosszá
vált, amelyet tilos „hamis hangon” elregélni. Az elnyomó
birodalom és a hõsies lázadók Jó–Rossz
küzdelme helyett az alapkonfliktus a Phantomban már a Kereskedelmi
Szövetség pénzéhsége, illetve a kivetett
adók körül forgott. „A Jedi trükkök nem fognak
rajtam! Csak a pénz!” – mondja gúnyosan Watoo, amikor Qui-Gon
Jinn megpróbál rá az Erõvel hatni. Ez a mondat
sajnos a Baljós árnyak készítõit is
jellemezte: a nagyobb bevétel érdekében gátlástalanul
vetették be azokat a „fiatalabbaknak” szóló, hihetetlenül
infantilis jeleneteket, amelyek Jar-Jar Binks szerencsétlenkedéseit
és a „jajdearanyos” kisgyerek, Anakin irreális hõstetteit
ábrázolták. A Phantom és egyben a Star Wars
sorozat legnagyobb balfogása, hogy azt a Qui-Gonn Jinn, Obi-Wan
és Darth Maul közti hármas lézerkardpárbajt,
amely a kalandfilm-történelem egyik leghíresebb jelenete
lehetett volna, szinte teljesen nevetségessé tették
az állandóan bevágott, rendkívül idétlen
részek. (Jar-Jar Binks egy személyben nagyobb kárt
okozott a Star Wars toposznak, mint a Birodalom az egész univerzumnak…)
Többdimenziós világ
A második epizód, A klónok támadása
sokkal komolyabbra sikerült. A „politika” a szenátusi vitáknak
és különféle frakcióknak köszönhetõen
ugyan már a Baljós árnyakba is beférkõzött,
de a második részben kulminálódott igazán.
Walt Disney-t teljesen számûzték a filmbõl,
nem annyira a szerelemé, inkább az ármányé
a fõszerep. Ezt mi sem jellemzi jobban, mint hogy az erõsen
visszafogott Jar-Jar Binks a „közszereplés” helyett – kárpótlásul
– egy szenátusi bársonyszéket kap, ahol azonban õ
is hamarosan könnyen befolyásolható politikussá
szürkül. A klónok támadásából
alaposabban megismerhetjük a Jedi Tanácsot is: jól látható,
hogy nem jóságos „védõszentekbõl” áll,
hanem szigorú szabályok által irányított,
néha túlságosan is taktikázgató, megfontolt
Jedikbõl, akiket – mint az a filmbõl kiderül – a Gonosz
könnyedén megtéveszthet.
Magának a romlás útján elindult Köztársaságnak
sem egy elnyomó, ellenséges birodalommal, hanem szakadárokkal
kell szembeszállnia. Az ellentétek és indulatok eleinte
nem is kivont lézerkardok, pisztolyok vagy hatalmas ûrhajók
csatáin keresztül feszülnek egymásnak: a fõszerepet
különféle intrikák, merényletek kapják,
és a késõbb kirobbanó klónháború
során sem teljesen egyértelmû, ki melyik oldalon áll,
kit kerített hatalmába a Sötét Oldal.
Hõseink ezúttal nem a saját erejükbõl
könnyedén érvényesülõ sikeremberek,
hanem sakkbábúk egy hatalmas játszmában. Obi-Wan
Kenobi ugyan most is sokszor veszi elõ fénykardját,
de legfõbb tevékenysége mégis inkább
egy nyomozgató titkos ügynök munkájához
hasonlatos. Anakin Skywalker még Obi-Wannál is kevésbé
bonyolódik az univerzum létét fenyegetõ ügyekbe:
míg az elõzõ részben gyakorlatilag õ
dönti el a végsõ csillagháború kimenetelét,
itt mindössze védõõrizetet kell biztosítania
a királynõbõl – szintén nagyon jellemzõ
módon – szenátorrá lefokozott Padmé Amidalának,
majd személyes bosszút áll meggyilkolt anyjáért,
sikertelenül próbálja megmenteni Kenobit, végül
könnyûszerrel gyõzik le a végsõ hármas
párbaj során.
Persze nehéz is lenne kivont fegyverrel rögtön a bujkáló
ellenségnek rontani, hiszen a film elején még azt
sem lehet biztosan tudni, a Jediknek kivel van dolguk, és a késõbbiekben
is inkább az ármánykodásokkal kell megküzdeniük.
„Gyere át fiam, a Sötét Oldal erõsebb!” – gyõzködi
fiát könnyen átlátható módon Darth
Vader, „Egy Sith lovag irányítja a szenátust, a rossz
oldalon állsz!” – érvel ravaszul Dooku gróf Obi-Wannak.
Ez a „Birodalom” bizony nem frontális támadással,
hanem a szálak ügyes gombolyításával vág
vissza. Lucas történetében akár párhuzamot
is találhatnánk a modern nagyhatalmak politikusainak mesterkedésével,
akik az erõszakszervezetek felállításának
állítólagos szükségességét
a szándékosan kitervelt és kirobbantott konfliktusokkal
indokolják. A megnyerõ modorú, és persze velejéig
romlott Palpatine szenátor, alias Darth Sidious úgy tudja
megragadni agyafúrt húzással a teljhatalmat és
beindíttatni dédelgetett tervét, a klónokból
álló hadsereget, hogy az „ellenséges” oldalon saját
ügynöke, Dooku gróf (Christopher „Drakula” Lee tökéletes
alakítása) az egykori Kereskedelmi Szövetséggel
és más idegen lényekkel karöltve összeesküvést,
merényleteket és egy másik droidcsapatot szervez.
Aztán csak egymásnak kell eresztenie a két sereget:
végsõ soron mindegy, melyik – általa befolyásolt
– oldal gyõzedelmeskedik.
Hommage-hegyek
Ha a konfliktusok terén politikai, történelmi párhuzamokról
beszélhetünk, ugyanez jellemzi a más filmekbõl
és mítoszokból kiragadott motívumokat is. Lucas
megint kedvenc klasszikusaihoz nyúlt: míg a Baljós
árnyakban a pod-racing a Ben Hur harciszekér versenyét
idézte, ezúttal egy Spartacus-féle gladiátorlátványossággal
van dolgunk, ahol a leláncolt „mártíroknak” vadállatokkal
kell szembeszállniuk.
Nem maradhatott ki James Bond sem a mûsorból: az a rész,
ahol Obi-Wan Kenobi kémként beépülve nyomoz a
klónhadsereg után a Kamino bolygón, és kimért
idegen lényekkel tárgyal, még vizualitásában
is a hatvanas évek 007-es filmjeit idézi.
A leginkább azonban John Ford hatása érhetõ
tetten. A Kutatók címû 1956-os klasszikus westernfilmben,
a John Wayne által alakított Ethan Edwards éveken
keresztül mániákusan üldöz egy indián
törzset, akik elrabolták unokahúgát, és
végül véres bosszút is áll sérelméért.
Ugyanígy ered Anakin is a rézbõrûekhez nagyon
hasonlító nomád tuskenek nyomába, akik az anyját
ragadták el, hogy aztán õ is hasonló kegyetlenséggel
mészárolja le a lényeket. (Lucas egyébként
már másodszor idéz a Kutatókból: a IV.
részben és Ford filmjében is feltûnik egy porig
égett tanya, benne a halott öreg házaspár.) Amikor
pedig a magányos Anakin elmotorozik („ellovagol”, mint a cowboyok)
a tuskenek felé, a naplementés, vöröses színû
kanyon szintén a Ford westernek vizuális világát
idézi.
A „vendégszövegek”, a stiláris hivatkozások
sorából ne feledjük ki a különféle
számítógépes programokból feltûnõen
ismerõs dramaturgiai megoldásokat és szörnyeket
sem. Mivel a Lucasfilmnek létezik egy számítógépes
játékokat gyártó leányvállalata,
a LucasArts, a film készítõi nyilvánvalóan
a saját cégük tapasztalatait is igénybe vették.
Így kerülhetett bele a nagy sikert aratott horvát belsõ
nézetes (First Person Shoster) lövöldözõs
játékban, a Serious Samben található õrülten
támadó „vérbika” szakasztott mása a film Aréna
epizódjába, az a jelenet pedig, amelyben Padmé hercegnõ
és Anakin a le-lecsapódó prések alatt ugrándoznak
át a gyártószalagon, a Tomb Raiderhez hasonló
platformos akció-kalandokat idézi. (Természetesen
– mint a Baljós árnyak esetében – itt is nyilvánvaló
árukapcsolásról van szó, hiszen már
készülnek a filmet feldolgozó programok, de most jelent
meg a Jedi Knigth 2 is, amely ugyan nem a második, hanem a hatodik
epizód eseményeit dolgozza fel, de nyilván nem véletlenül
dobták épp most piacra…)
Negatív karriertörténet
A rengeteg ismerõs motívum mellett a filmben egyetlenegyet
azért találunk, amelyben a második és a harmadik
rész is igazán úttörõ: az amerikai kalandfilmekben
nem túl gyakori az Anakin Skywalker által befutott, „negatív
karriertörténet”. Míg a legtöbb sztori egyfajta
jellemfejlõdést mutat be, a Star Warsban Anakinra inkább
a „jellemleépülés” kifejezést használhatnánk,
ahogy ártatlan kisfiúból, majd a Jedi lovagok legtehetségesebb
tagjából a Sith legsötétebb bajnokává,
Darth Vaderré válik. A kalandfilm világában
ritka az ilyen mértékû „pálfordulás”,
és ha mégis, inkább fordított elõjellel
történik, a gonosz hõs valamilyen drasztikus élmény
hatására hirtelen megjavul. (Például a Darkmenben).
A gengszterfilmek, film noirok hõsei állnak talán
még a legközelebb Anakinhoz, azzal a nem elhanyagolható
különbséggel, hogy õk kis gazemberekbõl
válnak nagy gazemberekké.
Ha klasszikusoknál akarunk példát találni,
az Arthur király mondakörben szereplõ Lancelot du Lac-ot
említhetnénk, aki a Kerekasztal legvitézebb lovagja,
mégis becsapja a királyt, elszereti a feleségét,
és ezzel nem csak uralkodóját, barátját
árulja el, magánbûne a birodalmat is romlásba
taszítja. Mindkét hõs számára ugyanaz
jelenti végül a megváltást: mielõtt meghalnak,
öregkorukban egyetlen hõsies tettel visszatérnek a jó
oldalára.
Valami ilyesmi történt most az elõzõ epizódban
megbicsaklott Star Wars sorozattal is.
Star Wars II. rész – A klónok támadása
(Star Wars Episode II – Attack of the Clones) – amerikai, 2002. Rendezte:
George Lucas. Írta: George Lucas és Jonathan Hales. Kép:
David Tattersall. Zene: John Williams. Szereplõk: Ewan McGregor
(Obi-Wan Kenobi), Natalie Portman (Padmé), Hayen Christensen (Anakin
Skywalker), Christopher Lee (Dooku gróf), Samuel L. Jackson (Mace
Windu). Gyártó: Lucasfilm Ltd. Forgalmazó: InterCom.
Szinkronizált. 136 perc.
|