Brit táncfilmek
Mozdulatok a szabadban
Halász Tamás
A mai táncfilmekben a mozdulat mûvésze kilép
a színpadi térbõl.
A British Council száz évet átfogó tánctörténeti
filmgyûjteményének, a Forward Motionnak az elmúlt
évtized termésébõl válogató bemutatóját
láthatta a közelmúltban a zömmel mozgásszínházi
produkciókat kínáló MU Színház
közönsége. E táncfilmek sokkal többek a színházi
térben rögzített dokumentumoknál. A hosszabb-rövidebb
munkák valódi filmes alkotások, koreográfusok
és filmrendezõk közös produkciói.
A film mûfaja kiemeli a táncot megszokott terébõl,
hiszen táncolni mindenütt lehet, még közönség
sem okvetlenül szükséges hozzá. A filmesek egyre
intenzívebb figyelme kétségtelenül forradalmasította
a mozdulat mûfaját. Az angol programban a legkülönfélébb
típusú munkákkal találkozhattunk: volt itt
táncjátékfilm, portréfilm, dokumentumfilm,
filmetûd – jobbára szavak nélküli, csak mozdulatokkal
kommunikáló szereplõkkel.
A „nagyfilmek” elsõ darabja, a Javier de Frutos venezuelai származású
táncos-koreográfust bemutató South Bank Show igazi
botrányfilm. A portré alanyának mûvészetében
megkülönböztetett szerepet játszik önnön
homoszexuális identitása: dermesztõen õszinte,
már-már arcpirítóan személyes és
kegyetlenül szókimondó (ez esetben inkább: gondolat-eltáncoló)
munkái egyikét, a Hipochonder madarat a vetítéssorozat
helyszínén, a MU színpadán néhány
éve a budapesti közönség is láthatta. Az
elegáns szófán, dívai pózban elheveredve
nyilatkozó, lefegyverzõen intelligens Frutos szavait újabb
koreográfiáinak, próbáinak erõsen provokatív
részletei illusztrálják. Az egyszerre sokkoló
és lírai kettõsök hol frivol, hol drámai
mozgásanyaga, a sajátos arcjátékkal remekül
kiegészített testbeszéd közé – izgalmas
kontrasztként – rangos, „polgári” angol napi- és szaklapok
kritikusainak magasztaló nyilatkozatait illesztették. A portrét
követõen a világhírû DV8 társulat,
a – Filmvilág olvasói számára Vitézy
Zsófia izgalmas elemzésébõl már ismerhetõ
– fizikai táncszínház, a táncfilm úttörõ
együttese Achilles belép címû alkotása
került vetítésre. A pszichológus Lloyd Newson
vezette legendás DV8 (a betû-szám név kiejtett
hangalakja megegyezik az angol deviate, vagyis elhajló, eltérõ
szóéval) táncfilm-trilógiájának
egyik legsikeresebb darabja egyben a táncfilm-mûvészet
talán legnagyszerûbb alkotása. Szellemes címében
is jelzi, milyen támadható és gyenge lehet az is,
aki más elesettek skalpjára vadászik. A Newson koreografálta,
David Hinton rendezte alkotás hõsei egy londoni kocsma törzsvendég-macsói,
akiknek brutális, zárt világában egy furcsa,
meleg fiatalember jelenik meg. A vendég sorra döbbenti rá
egymás esendõségére, devianciáira, mélységes
titkaira a remekül ábrázolt csoport tagjait. Az Achilles
belép különlegessége, hogy egyetlen épület,
egy valódi kocsma területén játszódik:
tökéletes játékfilmes élményt nyújtva
beszél el egy minden absztrakciótól mentes történetet
lenyûgözõ tehetségû táncosai segítségével.
Michael Clark a kiváló angol táncos – aki számára
a totális (mûfajhatárt is átlépõ)
világhírt Peter Greenaway Prospero könyvei címû
alkotásának néma Caliban-alakítása hozta
el – bizarr játékkal jelentkezett. A The Late (vagyis: a
néhai) Michael Clark címû, kiváló ötleten
alapuló, ám kissé zûrös tánc-dokumentumfilmjében
saját halálával, a maga mögött hagyott (elképzelt)
ûr vizsgálatával játszik. A filmben hétköznapi
jelenetek, táncelõadás-részletek, barátok
nyilatkozatai, a Clark által elképzelt, nélküle
továbbmûködõ világ nem túl izgalmas
képei sorakoznak.
A rövidfilmek változatos mezõnyében rendhagyó
elõadói terekkel, valódi színházi funkciót
betölteni képtelen helyszínekkel és totálisan
„civil” helyszínekkel találkozunk. A CandoCo Dance Company
Outside In címû, sokkoló alkotásának
elején kedves, szimpatikus arcok közelijeit láthatjuk:
férfiak és nõk szépen filmezett mimikai gyakorlatai
árasztanak felénk meghitt nyugalmat. A kép kinyílik:
egyszerre hatalmas, homokkal felszórt padlójú, lerobbant
ipari csarnokban vagyunk. A nyitókép szereplõit már
dinamikus tánc közben látjuk: két kivétellel
kerekes-székes mozgássérültek. Amit az alig negyed
óra alatt produkálnak, szavakkal alig leírható:
az embernek pillanatról-pillanatra szorul el a torka. Az Outside
In ülve táncolói, a kidolgozott karjaival lépõ-táncoló,
nem csak láb, de talán (nem tudom lehet-e ilyesmi) medencecsont
nélküli fiú és ép társaik fergeteges
összjátéka telis-tele fanyar humorral, tragikummal.
A kiválóan filmezett, rendhagyó koreográfia
az egyenrangúság, az akaraterõ, az emberi összetartozás
különleges hangulatú remekmûve.
Rosemary Lee koreográfus és Peter Anderson Boy címû
ötpercesének hõse is rendhagyó figura, egy legfeljebb
hat-hét éves kisfiú. A tengerpart kopár homokdûnéi
közt játszik, átlépkedve valóság
és fantázia gyerekkorban oly észrevehetetlenül
vékony válaszfalain. A meghökkentõ szögekbõl
rögzített, meghökkentõ terepen bemutatott koreográfiát
a kisfiú boszorkányos ügyességgel adja elõ.
Játéka olyan spontán, hogy nézõje gyakran
illetéktelen leskelõdõnek érezheti magát.
A Jonathan Burrows Company Stop Quartet címû produkciója
látványos fénysávok borította, semleges
terepen zajlik. Bábszerûen mozgó, száraz koreográfiát
táncoló elõadói mintha repülõ ablakából
látható világváros fényei közt
lépdelnének óriásokként. A fekete-fehér
elõadás zavaros szerkezete, az ismétlõdõ
és igencsak érthetetlen megszakítások jócskán
elvesznek ennek a képi világát illetõen igazán
izgalmas munkának az erejébõl.
Shobana Jeyasingh, az Angliában élõ, világhírû
indiai táncmûvész és társulata a meghökkentõ
szépségû londoni The Ark épületének
eklektikus tereiben táncolja Duettek autókkal címû
koreográfiáját. Jeyasingh a hagyományos indiai
táncformákat elegyíti a modern mozdulatmûvészettel.
Az Ark elegáns-extravagáns tereit „pörgõs” indiai
zenére veszi harmadmagával birtokába. Játszik
a terekkel, kommunikál az architektúrával, kirobbanó
mozdulataival ellenpontozza a hûvös eleganciát, a mértéktartó
építészeti szellemességet. A filmet rendezõ
Terry Braun és operatõre kreatív játszótársai
a táncosoknak: különös szögekbõl filmezik,
remek vágásokkal teszik misztikussá épület
és ember találkozását. A csupa üveg homlokzat
átlátszó kiszögelléseit kívülrõl
filmezve a táncosok távoli, apró alakját szellemesen
komponálják bele a mélyben dübörgõ
nagyvárosi forgalomba. Hasonló felfogású alkotó
a bangladesi származású Akhram Khan, akinek Per4mance:
Loose in Flight címû szólója egy lepusztult,
Derek Jarman filmjének, az Anglia alkonyának helyszíneire
emlékeztetõ ipari terület nyitott és zárt
tereiben zajlik. A táncos a megrendítõ környezetet
csak kontrasztot teremtõ, „festett háttérként”
használja, hogy általa emelje ki tradicionális elemekbõl
és az utcatánc akrobatikájából komponált,
szenvedélyes koreográfiáját.
A táncfilmeknél megszokott, a mûfajnak köszönhetõen
minden kötöttségtõl elrugaszkodó helyszínválasztás
szélsõségeit több produkció is képviseli.
A Vincent Dance Theatre Üvegház címû tízpercese
például egy alkonyi-éjszakai szélfútta
mezõn játszódik. A két elõadó
egyike, egy táncosnõ a rét közepén felállított,
misztikus fényekkel bevilágított üvegházban
játszik; vívódó, küszködõ
mozdulatait kívülrõl egy férfi követi, aki
szeretne bejutni hozzá, hogy a segítségére
legyen. A drámai koreográfia sejtelmes atmoszféráját
ügyesen élezi a kiváló operatõri munka.
Sean Tuan-John Welsh Fiú címet viselõ szólójának
hõse egy unatkozó, lézengõ külvárosi
kamasz, aki Wales feliratos, címer-sárkányos pólójában
bóklászik mindennapjai torokszorítóan sivár
környezetében. A produkció fojtogató-szürreális
atmoszférája a Gummót idézi. Az esetlen, magányos
ember kalandjait a remek színészi játék mellett
számos szellemes filmes geg teszi plasztikussá. Az Alistair
Fishben, az Aletta Collins Dance Company remek rövidfilmjében
egy szerelmesével szakító, majd vonattal hazautazó
fiút követhetünk. A varázsütésre táncegyüttessé
alakuló utastársak szellemes-jókedvû kalandba
bocsátkoznak a fiatalemberrel. Alistair döbbenten veszi észre,
hogyan enyészik el körülötte a valóság,
hogy átadja helyét valami sejtelmesnek. A film mindvégig
lebegteti, hogy vajon csak a megtört szívû fõhõs
megelevenedõ, figyelemelterelõ fantáziajátékát
látjuk-e, vagy egy komplex, látomásos játékot.
A kocsik hosszán zajló koreográfiai játék
idõvel elcsitul, és a vonatszerelvény már a
szokásos, unalmas utazóközönséggel gördül
be az állomásra. A JazzXchange Music and Dance Company Speciális
kérésének fiatal, fekete hõsnõje gyönyörû
jelmezben jár-kel egy parkban; lassított felvételeken
csodálhatjuk gazellaszerû mozgását, archaikus
gesztusait, ám hamarosan New York utcáin láthatjuk
viszont, civil viseletben. A nõ táncol a járdán,
a zebrán, az aszfalton kocsik között, csúcsforgalomban
a Times Square világhíres keresztezõdésében.
A táncfilm kiszabadítja a táncot, a táncost
a színpad „fogságából”, visszahelyezi oda,
ahonnan vétetett: a mindennapok közegébe, a szabad ég
alá. Bár a mûfaj és nézõi évszázadokra
a nekik rendelt zárt terekbe költöztek, a mozgókép
megadta a lehetõséget és a bizonyítékot
arra, hogy táncolni bárhol lehet. Mi pedig rácsodálkozunk,
hogy mindez milyen egyszerû, és mennyire hasonlít ahhoz
a folyamathoz, ami a mozgókép feltalálása nyomán
a szavak színházával és játékosaival
történt.
|